Brandstofverbruik, Levensduur, Comfort Autoband 91h vs 94v

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17-06 19:53
Ik overweeg om een autoband te kopen en die kan in twee varianten dus het is dezelfde merk en model maar kan nog kiezen tussen:

205/55 R16 91H
En
205/55 R16 94V

Zijn jullie het eens met de volgende conclusies?

Welke autobanden, met de aanduidingen 91H en 94V verbruiken minder brandstof?
91V banden verbruiken minder brandstof

Hoe verhoudt de levensduur van 91H banden zich tot die van 94V banden?
91V banden hebben doorgaans een langere levensduur

Welke band is minder vatbaar voor lekrijden, de 91H of de 94V?
94V banden zijn minder vatbaar voor lekrijden door hun stevigere constructie en hogere belastingindex.

Welke band biedt meer comfort, de 91H of de 94V?
91H banden bieden meer comfort dankzij hun zachtere rubbercompound en betere schokabsorptie.
Maar 94V betere handling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:30
Hie groot is de kans dat je überhaupt een lekke band krijgt? Bij normaal auto gebruik is het minimaal, dus ik zie weinig voordelen op dat gebied in 94H

Maar: wat is het gewicht van je auto? Hoe rijd je? Wat adviseert het merk zelf?

[ Voor 26% gewijzigd door President op 08-06-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
President schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:14:
Hie groot is de kans dat je überhaupt een lekke band krijgt? Bij normaal auto gebruik is het minimaal, dus ik zie weinig voordelen op dat gebied in 94H

Maar: wat is het gewicht van je auto? Hoe rijd je? Wat adviseert het merk zelf?
AUDI A3 Limousine (8VS, 8VM) uit 2016 het leeggewicht 1185 kg, terwijl het bruto gewicht 1735 kg bedraagt.
Kan niks van de fabrikant hierover vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Het verschil tussen 91 en 94 is minimaal en zal je alleen merken in het comfort. Oftewel lekker bij de standaard loadindex blijven.

Kijk even naar de sticker in je deurstijl, daarop staan de standaardmaten aangegeven.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.audi-sport.net/xf/attachments/191809/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Je hebt het eerst over 94V en later over 94H. De V of H is de snelheidsaanduiding van de bamd. H is tot max 210 km/h, V is voor 240 km/h
het advies (weet niet of het verplicht is eigenlijk)Het is verplicht een band te monteren die de Vmax van je auto kan hebben, in jouw geval hangt het dus af van welke motor er in je A3 ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door u_nix_we_all op 08-06-2024 22:14 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 15:24
Leeg

[ Voor 94% gewijzigd door wd200 op 08-06-2024 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
u_nix_we_all schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:59:
Je hebt het eersy over 94V en later over 94H. De V of H is de snelheidsaanduiding van de bamd. H is tot max 210 km/h, V is voor 240 km/h
het advies (weet niet of het verplicht is eigenlijk) is een band te monteren die de Vmax van je auto kan hebben, in jouw geval hangt het dus af van welke motor er in je A3 ligt.
Excuses ik bedoel V

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6tZGXEf1Qn32hKbpcRTpZp5KxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVQHXcEEgonFaihkMqwi8w0l.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom staan hier twee banden?
Ik wil vierseizoensbanden

[ Voor 3% gewijzigd door reyes007 op 08-06-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
Maar qua brandstof maakt het 2 a 3 procent zei de banden verkoper, klopt dit niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

reyes007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:03:
Maar qua brandstof maakt het 2 a 3 procent zei de banden verkoper, klopt dit niet?
De allergrootste factor wat betreft brandstofverbruik bevindt zich tussen hoofdsteun en stuur! :+

Vervolgens of je netjes altijd de juiste bandenspanning toepast, of je auto goed onderhouden wordt, waardoor alles soepeltjes draait/loopt/beweegt, etc.

Daarnaast, als je bandenprofiel (af)slijt, verandert het brandstofverbruik ook weer.
Nog afgezien van atmosferische invloeden, etc, etc.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

reyes007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Waarom staan hier twee banden?
Ik zie op die sticker nog veel meer maten staan...
Er zijn nu eenmaal mensen die denken/vinden dat hoe groter des te beter. ;)
Ik wil vierseizoensbanden
Dus?
Dan neem je toch één van de grotere merken, die vrijwel altijd allemaal goed uit de diverse testen komen?
Michelin CC, Goodyear 4Seasons, etc.
Waarbij je iedere keer weer ziet dat de merken/types onderling stuivertje wisselen:
https://www.autobild.de/reifentests/ganzjahresreifentests/

En de ene maat scoort soms net weer beter dan de andere, van een ander merk en vice versa.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
ehtweak schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:12:
[...]

De allergrootste factor wat betreft brandstofverbruik bevindt zich tussen hoofdsteun en stuur! :+

Vervolgens of je netjes altijd de juiste bandenspanning toepast, of je auto goed onderhouden wordt, waardoor alles soepeltjes draait/loopt/beweegt, etc.

Daarnaast, als je bandenprofiel (af)slijt, verandert het brandstofverbruik ook weer.
ehtweak schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:12:
[...]

Ja ik twijfel ook tussen de:
Michelin CrossClimate 2 205/55 R16 91H
Of de
Michelin CrossClimate 2 205/55 R16 94V

Dus qua brandstof en comfort en levensduur welke zou ik moeten nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

reyes007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:11:
Ik overweeg om een autoband te kopen
BTW: ik mag aannemen dat je gelijk 4 x 4seizoensbanden er onder laat zetten?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
ehtweak schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:25:
[...]

BTW: ik mag aannemen dat je gelijk 4 x 4seizoensbanden er onder laat zetten?
Jazeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Qua levensduur ga ik ervanuit dat er weinig verschil in zit. De XL band heeft stuggere wangen, zal minder vervormen en daardoor minder verbruiken dan de reguliere band. Stuggere wangen is meestal minder comfort en directer sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
_JGC_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:47:
Qua levensduur ga ik ervanuit dat er weinig verschil in zit. De XL band heeft stuggere wangen, zal minder vervormen en daardoor minder verbruiken dan de reguliere band. Stuggere wangen is meestal minder comfort en directer sturen.
EN als je zou moeten kiezen tussen:
Of de

Welke dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
reyes007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:56:
[...]

EN als je zou moeten kiezen tussen:
Of de

Welke dan?
Hangt van de auto en je rijstijl af. Als je geen sportieve rijstijl hebt en brandstofverbruik belangrijk is zou ik voor de 94V gaan. Je auto vermeldt beide op de sticker dus het zal wel loslopen. Audi's zijn vaak ook niet de lichtste auto's volgens mij.

Ik rijd zelf een klein autootje die af-fabriek met 82T komt. Daar had ik 86H allseason banden onder. Die vreten in 30.000km kaal met mijn rijstijl en comfort is ver te zoeken (ik voel elk hobbeltje). Ik heb er nu 82H zomerbanden onder gezet, rijdt een stuk fijner. De allseasons rijd ik komende winter wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reyes007
_JGC_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:08:
[...]

Hangt van de auto en je rijstijl af. Als je geen sportieve rijstijl hebt en brandstofverbruik belangrijk is zou ik voor de 94V gaan. Je auto vermeldt beide op de sticker dus het zal wel loslopen. Audi's zijn vaak ook niet de lichtste auto's volgens mij.

Ik rijd zelf een klein autootje die af-fabriek met 82T komt. Daar had ik 86H allseason banden onder. Die vreten in 30.000km kaal met mijn rijstijl en comfort is ver te zoeken (ik voel elk hobbeltje). Ik heb er nu 82H zomerbanden onder gezet, rijdt een stuk fijner. De allseasons rijd ik komende winter wel op.
Dus 94v is zuiniger dan 91h? De banden verkoper zegt namelijk andersom.
Ik rij altijd volgens de regels en rustig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
reyes007 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:11:
[...]

Dus 94v is zuiniger dan 91h? De banden verkoper zegt namelijk andersom.
Ik rij altijd volgens de regels en rustig
Michelin geeft de Crossclimate 2 in jouw maat met draagvermogen 94 allemaal energielabel B. De banden met draagvermogen 91 hebben allemaal energielabel C.

Een 94V band zal waarschijnlijk iets meer verbruiken dan een 94H band, maar jij vergelijkt 94 met 91 en dan ga ik uit van het energielabel.
Pagina: 1