Biedstrategie lang te koop staand huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-04 21:05
Ik twijfelde of dit een eigen topic waard was, dus excuus als dit verkeerd is...

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:52
Heb je nu een aankoopmakelaar, of heb je een vrijblijvend gesprek gevoerd? Een aankoopmakelaar kan nuttig zijn, die spreekt de taal van de verkoopmakelaar en kan je helpen met bieden. Maar als het al lang te koop staat heeft de verkoper blijkbaar geen haast, je kunt ervoor kiezen dat ook niet te hebben en rustig nog een paar maandjes wachten op de volgende prjsverlaging...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:34
Je moet voordat je een bod uitbrengt jezelf altijd een paar vragen stellen:
Hoe veel vind ik het waard?
Ben ik bereid boven marktwaarde te bieden omdat ik het heel graag wil?
Hoe erg vind ik het als ik dit huis niet krijg omdat ik te weinig biedt?

Je kan altijd flink onder de vraagprijs bieden. Als je weet dat die boven marktwaarde is dan zal hij verkoop makelaar ze dat ook wel duidelijk maken dat jouw bod niet heel gek is.
Eventueel kan je alsnog in onderhandeling als ze het bod afslaan.
Risico is natuurlijk dat ze het zo laag vinden dat ze niet meer met jou willen praten. Maar dat komt terug op vraag 3, is het een ramp als je deze niet krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
martyw schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:38:
Heb je nu een aankoopmakelaar, of heb je een vrijblijvend gesprek gevoerd? Een aankoopmakelaar kan nuttig zijn, die spreekt de taal van de verkoopmakelaar en kan je helpen met bieden. Maar als het al lang te koop staat heeft de verkoper blijkbaar geen haast, je kunt ervoor kiezen dat ook niet te hebben en rustig nog een paar maandjes wachten op de volgende prjsverlaging...
Ik heb een aankoopmakelaar. Dus die zal mij zeker helpen. De verkoper had een paar maanden geleden geen haast, geen idee hoe dat nu is. Dat gaat de verkopend makelaar mij waarschijnlijk ook niet zeggen...
Philip Ross schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:42:

Je kan altijd flink onder de vraagprijs bieden. Als je weet dat die boven marktwaarde is dan zal hij verkoop makelaar ze dat ook wel duidelijk maken dat jouw bod niet heel gek is.
Risico is natuurlijk dat ze het zo laag vinden dat ze niet meer met jou willen praten. Maar dat komt terug op vraag 3, is het een ramp als je deze niet krijgt?
De huidige vraagprijs vind ik het zeker niet waard. Ik ben bereid boven de marktwaarde te bieden, maar niet de +9% die de verkoper nu al heeft ingecalculeerd.
Daar moet er simpelweg teveel voor gebeuren en voor de huidige vraagprijs kan ik zelfs in deze gekke markt weliswaar een appartement van een oudere bouw, maar in een betere locatie/wel 2e slaapkamer vinden.
Zoals ik zei heeft het veel voordelen, maar ook wat nadelen die wat geld gaan kosten en waar je niets aan kan veranderen (zoals geen 2e slaapkamer). Dank je wel voor het inzicht :)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:15
Bel die makelaar, vertel je bod met voorwaarden en zeg dat het twee weken geldig is.
Hang op, en wacht af.

Hoeveel meer strategie heb je nodig?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:54

In dat geval zullen maar weinig mensen nog een huis kunnen kopen... Niemand die een poppenhuis drie/vier ton waard vindt. Van dat principe zou ik dus maar afstappen in deze tijd.

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:34
FSSF schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:22:
[...]

In dat geval zullen maar weinig mensen nog een huis kunnen kopen... Niemand die een poppenhuis drie/vier ton waard vindt. Van dat principe zou ik dus maar afstappen in deze tijd.
Ik snap wat je wil zeggen. Maar voor iedereen zijn er andere wensen. 2 huizen die objectief even veel waard zijn hoeven dat voor TS niet te zijn. Op die manier bedoelde ik het.
Als je heel specifiek in een bepaalde wijk of soort huis wil wonen dan is dat voor jou vaak meer dan de marktwaarde waard bedoel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:08

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

No Hands schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:00:
Bel die makelaar, vertel je bod met voorwaarden en zeg dat het twee weken geldig is.
Hang op, en wacht af.

Precies dit. En dan ook echt wáchten. Laat ze maar in hun sop gaarkoken.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Jobjl schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:09:
Hebben jullie dit ook weleens gehad en hoe zijn jullie hiermee omgegaan/wat was jullie strategie?
Mijn persoonlijke ervaring met het huis waar we nu in wonen is als volgt, wel 4/5jaar geleden maar wellicht biedt het wat inzicht voor je:
375k was 1e vraagprijs september 2019 op funda
350k was 2e vraagprijs begin 2020 op funda (dus huis stond reeds een aantal maanden te koop)
335k eerste bod gedaan
345k tegenbod ontvangen van verkoper
339k tweede bod gedaan (met de intentie dat ze een tegenbod zouden doen van rond de 340k)
340k tegenbod ontvangen van verkoper en wij hebben dit geaccepteerd (taxatie is op 350k uitgekomen)

Betreft gewoon een courante hoekwoning die momenteel een half miljoen waard zou kunnen zijn (gebaseerd op woz-waarde)...

Gooi gewoon een bod op tafel waar jij je goed bij voelt. Er zal dan gewoon minimaal een tegenbod op terugkomen en zo speel je het spelletje ook bij dit soort woningen die al wat langer te koop staan imho.
Risico is natuurlijk dat ze het zo laag vinden dat ze niet meer met jou willen praten.
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk als een verkoper aangeeft niet te willen praten. Het huis staat immers niet voor niks te koop en iedere potentiele koper is er 1 ongeacht wat voor bod daar aan gekoppeld zit.

[ Voor 32% gewijzigd door Enforcer op 08-06-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-05 09:31
Enforcer schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:39:
Gooi gewoon een bod op tafel waar jij je goed bij voelt. Er zal dan gewoon minimaal een tegenbod op terugkomen en zo speel je het spelletje ook bij dit soort woningen die al wat langer te koop staan imho.
Dit. Doe een bod wat iets lager is waar je het eigenlijk voor zou willen, zodat je hopelijk met wat onderhandelen daarop uitkomt, of in ieder geval daar in de buurt.
10%/20k minder bieden vind ik niet heel gek. (Wel in deze tijd, maar als dat appartement blijkbaar niet echt verkoopbaar is, zeker niet.)

En stel je komt er nu niet uit. De verkoper wil toch een te hoog bedrag in jouw ogen. Wellicht blijft of komt het over aan half jaar weer te koop en kun je het opnieuw proberen (als jij dan niet al wat anders hebt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jobjl
Dank voor alle feedback!

Ik ga zeker bieden net onder, waarvoor ik het zou willen (de minpunten meenemen en zeker het meerwerk wat erin zit).
Mocht de verkoper geen tegenbod doen/wel een tegenbod maar dan in de buurt van de vraagprijs dan laat ik het lopen en zal ik verder kijken.
Ik houd jullie op de hoogte :)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:02
No Hands schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:00:
Hang op, en wacht af.

2 weken?

Ik zou 4-5 werkdagen doen.
Beetje stress creëren, om zo een "JA,dan ben ik er maar vanaf" op te wekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jobjl
-

[ Voor 100% gewijzigd door Jobjl op 22-06-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-05 22:07
FRANQ schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:19:
[...]

2 weken?

Ik zou 4-5 werkdagen doen.
Beetje stress creëren, om zo een "JA,dan ben ik er maar vanaf" op te wekken.
Een week? Gewoon 24 uur. Hij staat al 6 maanden te koop. Ze weten echt wel wat ze minimaal willen, maar na al die tijd het gewenste bod niet hebben ontvangen. Daarbij kan je overwegen om er geen spel van te maken en direct je beste en laatste bod neer te leggen bij de makelaar. Als je een strakke verloopdatum bij je bod hanteert, dan komt het niet heel sterk over als je in je bod ruimte laat om rustig te gaan handjeklappen.

Edit; ik zie nu dat mijn reactie wat laat is ;). @Jobjl is het gelukt?

[ Voor 7% gewijzigd door SmashCruiser op 30-06-2024 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:28

franssie

Save the albatross

Jobjl schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:02:
Dank voor alle feedback!

Ik ga zeker bieden net onder, waarvoor ik het zou willen (de minpunten meenemen en zeker het meerwerk wat erin zit).
Mocht de verkoper geen tegenbod doen/wel een tegenbod maar dan in de buurt van de vraagprijs dan laat ik het lopen en zal ik verder kijken.
Ik houd jullie op de hoogte :)
En al een reactie ontvangenop je bod?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jobjl
@SmashCruiser @franssie
Inmiddels een kleine update! Vanwege eventuele herkenbaarheid zal ik de rest in een members only tag zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Jobjl schreef op maandag 1 juli 2024 @ 13:04:
@SmashCruiser @franssie
Inmiddels een kleine update! Vanwege eventuele herkenbaarheid zal ik de rest in een members only tag zetten.

***members only***
Het is maar waar je zin in hebt :)

Ik zou een openingsbod doen, ze een week geven voor een reactie, en indien niet geaccepteerd maar wel tegenbod een finaal bod op tafel leggen en ze 48u geven om te accepteren of om weg te lopen.

Een maand lang op en neer mailen met biedingen wtf :D

Maar goed, ik heb makkelijk praten, heb slechts 1x een bestaand huis gekocht en daar bood ik gewoon de vraagprijs voor (130k voor 140m2, lang leve Duitsland :P ). Alle andere huizen waren nieuwbouw, dus dan is er een stuk minder te onderhandelen :)

Suc6 iig,

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:40

de Peer

under peer review

@SmashCruiser @franssie

***members only***
De vraag is wel een beetje wie wie nu aan het lijntje houdt. Volgens mij ben je prima in de positie om een (laag) eindbod neer te leggen met geldigheid van 48u. Weet iedereen ook gelijk waar hij aan toe is.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 01-07-2024 13:14 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:47
@SmashCruiser @franssie

***members only***
Het frustrerende in dit allemaal is dat de verkopende partij er ruim de tijd voor lijkt te nemen
... maar ook:
heb ik wel de verkopende partij gemeld (...) niet meteen een tegenbod ga indienen
Dat klinkt wel een beetje als pot-verwijt-de-ketel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:24
gewoon hard erin gaan, nu denken de verkopers dat je t zo graag wilt, en ook echt serieuze ruimte heb in je budget omdat je al 3x geboden heb. Die gaan net zo lang door tot jij maximum heb bereikt.

Ik zou die makelaar lekker opbellen, joh mijn laatste bod was mijn maximum. Verkopers hebben nog 48 uur om te bedenken of ze t doen, anders koop ik iets anders.

Als je dit niet doet, ben jij einde van de rit gewoon die 20k extra kwijt die je nu zeker nodig denkt te hebben om in dat huis te verbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Laatst online: 07-05 09:31
Op zich, juist omdat jij nu blijkbaar de keuze hebt, althans nog ergens op biedt, zou ik aan de ene kant mee willen gaan wat de anderen hier zeggen, nu een finaal bod doen.
Maar aan de andere kant, je hebt die vrijheid en mogelijkheid en iets anders ook op het oog, dus waarom niet lekker doorgaan met het spelletje?!
Mocht je dit appartement wel liever willen dan het andere waar je op biedt, zou ik wel iets meer druk op de ketel gaan zetten.

Succes weer! (Ook bij die ander.)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jobjl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01