Scherm valt uit met fans full speed bij (sommige) games

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 30-04 13:54
Goedendag, een vraagje of er iemand enig idee heeft wat dit probleem kan zijn.

Sinds ongeveer begin maart valt het beeld weg en krijg een "no signal" post van men scherm en blazen de ventilatoren van de gpu full speed bij de meer recentere games. Geluid heb ik dan nog wel en moet dan resetten met de aan knop eventjes in te drukken.

Nu ik heb dit systeem al +- 3 jaar en heb daarvoor geen last van gehad. Heb wel de indruk dat het sneller gebeurd nu dan daarvoor want kon recent de game enshrouded spelen en overlaatst nog eens gestart. Bij te veel light of zon in-game gaf het op. Het heeft gewerkt maar ja ,alles slijt en ben op zoek wat het kan zijn om te vervangen. Heb gemerkt dat dit toch een veel voorkomend probleem is bij oude, huidige en nieuwere kaarten. Ook hier een gelijkaardige post gevonden maar vond er niets dat hielp.
Bij men vorige systeem in een andere case was ook de gpu er aan gegaan tijdens het gamen, zeer vervelend.

Thans bij oudere games gelijk geen probleem. Onlangs fallout 4 nog eens opgestart en niks last maar iets nieuw zoals forever skies en enshrouded zakt het door. Ik zou nog eens moeten proberen met valheim want dat werkte perfect.

En voor de rest werkt het normaal zoals wat te internetten.

Ik weet niet of er iets kan gebeurd zijn met de pc of componenten want buiten het wat af en toe eens wat uitblazen en 1 keer een ssd vervangen die aan de achterkant van de case hangt heb ik niets aan geraakt.

cpu: AMD Ryzen 9 5900X
gpu: A54 Asus TUF RTX 3080
mb: G559 Gigabyte B550 Aorus pro v2
psu: Aorus P850 80+ gold modular
win 10 64

Ook om eventjes te vermelden, normaal denk ik niet dat ik aan iets geprutst heb om te overclocken enzo dus volgens mij staat alles nog basic. Buiten dat ik op youtube de beste settings voor nvidea heb overgenomen
...

Ik heb het volgende al geprobeerd.
-Case cleanen.
-Gpu er uit gehaald en ook uitgeblazen. ( was nog netjes en weinig stof imo )
-Op de kaart zelf de switch van performance mode naar quit gezet en terug want het hielp niet.
-De psu er uit gehaald en de connectors daar en op de gpu nagekeken of ze er nog stevig in zaten ( wat ook was )
-Toch voor de zekerheid die 2 vervangen door andere die nog 'nieuw" waren.

Wat ik nog ga proberen ( ooit ) Stekker vervangen van de psu
Kijken of ik een andere psu kan vinden met gelijk aardige of hogere waarde.
Proberen de gpu drivers te vernieuwen met ddu, althans gebruik ik de nvidea app die dat zelf lijkt te doen.
Verder zoeken wat er nog aan de hand kan zijn want soms ligt het echt aan een stom klein dingetje.

[ Voor 4% gewijzigd door Needmoremineral op 08-06-2024 16:43 . Reden: Nog wat bijgevoegd dat mischien kan helpen. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Wat zijn de temperaturen van CPU en GPU tijdens gamen?
Kan je met zijkant van je kast er af wel spelen?

Mij eerste gevoel zegt dat je koeling niet genoeg is of GPU of PSU op zijn eind lopen.

Wat voor kast en wat voor fans heb je?

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Wel, ik heb een tijdje geleden eens wat genoteerd op papier wat ik had met de nvidea prestatie overlay....die moet ik nog eens terug zoeken. Wat ik wel recent gedaan heb is hardware monitor programma gebruikt samen met een test blender render en ga dat resultaat posten.

Ook had ik een cinebench run gedaan en die viel uit na 2 min en nadat ik die 2 voedingskabels van de gpu had vervangen bleef het wel doorgaan tot het einde ( en was hoopvol dat het opgelost was maar helaas )

Meestal rond te normale temps dacht ik.
Nog niet geprobeerd , momenteel ligt men cpu er nog uit en 2 zijkanten dus all lucht kan er aan.

De kast is een Antec DF600 flux mid tower.
Ik denk dat het allemaal 240 zijn van in de kast, geen extra en 2 van de cpu cooler. Dus 3 voor ,1 achterkant , 2 top en 1 die zowat in het midden van onder naar de gpu blaast. Plus 1 die in de cpu zit.

Links het begin , rechts net voor die crashed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YzqScXjZPa4oHlvXaNZ7j3V3fdg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Il9qLigp7Ns9RmtFzZMC9Jb9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Bij deze het blad met wat moment opnames, kan me wel niet meer herinneren of toen ik kon blijven spelen of het nu toch uitviel na x aantal tijd.

Ben niet zeker maar het gebeurd meestal met licht intensieve momenten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHz9knSccrJ9XYsCQVcRtjCfMuU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pIkDCEHSU20WRvl945xwhQr2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Wel na valheim eens terug te starten na +- 5 min , poef gedaan. zijkanten staan open. Begin fps was wel +- 200 en hoger soms.

fps: 139
99% fps: 91
rendervertraging: 5ms
cpu: 23%
gpu: 68%
gpu klok: 1950 mhz
geheugenklok: 9701 mhz
gpu temp: 65°C
ventilatorsnelheid: 2078 rpm
gpu stroom: 302W
gpu spanning: 1V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GPU spanning van 1V lijkt mij een beetje erg laag om de 302W te halen (P = U x I immers). Dan zou de GPU 302 Ampere moeten trekken en ik denk niet dat de videokaart zoveel stroom overleeft... Ik ga er daarom vanuit dat de reading van de spanning (het voltage) niet juist is.

[ Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 08-06-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
CH4OS schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:54:
GPU spanning van 1V lijkt mij een beetje erg laag om de 302W te halen (P = U x I immers). Dan zou de GPU 302 Ampere moeten trekken en ik denk niet dat de videokaart zoveel stroom overleeft... Ik ga er daarom vanuit dat de reading van de spanning (het voltage) niet juist is.
Idd ik snap ook niet hoe het dan in elkaar zit want als je naar de foto van de hardware monitor ziet zie je toch tegen de 280Watt staan op 1.05 Volt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:38
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Welk merk en type RAM zit er in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Uszka schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:58:
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Welk merk en type RAM zit er in het systeem?
Als ik het goed gelezen heb dan is het F10

Hyperx predator rgb 64gb 3600mhz ddr4 cl17

rare vraag misschien maar als alles "normaal" werkte voor +- 3 jaar ga je me nu niet zeggen omdat de bios anders is dat het daar aan kan liggen he?? Althans als natuurlijk nvidea hun drivers updaten dat dan wel met nieuwere biossen gebruikt van mb danja, zal ooit wel iets niet overeenkomen en slecht werken of fouten maken.
Maar dan nog, waarom oude games of kleinere, niet intensieve zoals hearthstone dan weer wel en andere dan weer niet ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Wel uit nieuwsgierigheid ben ik eens gaan kijken en het lijkt er op dat ik wat achter loop met de versies. Laatste lijkt F17 van maart dit jaar.

Moet ik eens opzoeken en bekijken hoe dit gebeurd want in dit soort dingen ben ik geen held in en als ik me goed herinner was een bios update vrij pijnlijk als de stroom plots uitvalt.

Als men afvraagt waarom ik dit niet eerder deed of nakeek, ik ben van de mening: Als het werkt, blijf er van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:38
BIOS is erg oud. Update die maar.
Hoe vaak valt bij jou de stroom uit?

Is het RAM 2x32GB of 4x16GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Uszka schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:48:
BIOS is erg oud. Update die maar.
Hoe vaak valt bij jou de stroom uit?

Is het RAM 2x32GB of 4x16GB?
Ga ik proberen.
Is indd een kans van 0.01% Al paar keer gehad maar echt heeeeeeeeeel zeldzaam.

4x16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Extra vraagje: Is het normaal dat op de psu de fan bij gewoon gebruik af en toe aan/af ga alsook dat het precies wil starten maar niet echt wil starten en een klein beetje beweegt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:18
Needmoremineral schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:49:
Extra vraagje: Is het normaal dat op de psu de fan bij gewoon gebruik af en toe aan/af ga alsook dat het precies wil starten maar niet echt wil starten en een klein beetje beweegt??
Kan, dan zit je net op de grens qua gebruikt vermogen/temperatuur (afhankelijk van waarop de fan reageert). Ik heb hier een Corsair voeding waarbij ik dat soms heb, gelukkig hoor ik die niet want van ernaar kijken word je al zenuwachtig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Het kan aan mij liggen maar de hotspot van 104c lijkt aan de hoge kant voor een Nvidia kaart.

Tevens, zou ik je aanraden HWiNFO64 te gebruiken om uit te lezen (sensors only kiezen bij opstarten) deze lijkt vaak een stuk accurater dan hwmonitor.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Dagion schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 22:07:
[...]

Kan, dan zit je net op de grens qua gebruikt vermogen/temperatuur (afhankelijk van waarop de fan reageert). Ik heb hier een Corsair voeding waarbij ik dat soms heb, gelukkig hoor ik die niet want van ernaar kijken word je al zenuwachtig :)
Ok dan, want als het blijkbaar wil draaien en het gaat niet kon het gewoon dat zijn en niet goed meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
ECP0WERS schreef op zondag 9 juni 2024 @ 11:46:
Het kan aan mij liggen maar de hotspot van 104c is lijkt de hoge kant voor een Nvidia kaart.

Tevens, zou ik je aanraden HWiNFO64 te gebruiken om uit te lezen (sensors only kiezen bij opstarten) deze lijkt vaak een stuk accurater dan hwmonitor.
Ik zal het eens proberen, die van nvidea lijkt het breed te nemen toen ik die met hwm vergeleek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
De bios is vernieuwd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XPg2crNJk8AF1sMHZclO6ya_7KI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7RuroDdukguZ807PbcJWHdJH.png?f=user_large

Helaas geen geluk en blijft crashen. Met enschrouded kwam ik ver maar man het trok alles wat het kon gebruiken. Zelfs in het start menu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iXAw304tDL5vQdP94zSouZ4gwS4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wexpOUTz2ALGqIQh3V1HVQ5R.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/444qvOaVk5eOA5aAeErsKLAEZbE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CJuMcsmU157Etk2zK0dLgUyM.png?f=user_large

Ik ga eens een clean driver install proberen voor de kaart en daarna met msi afterburner iets verlagen. Had iets gelezen dat het de undervolten of zoiets kon helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Wel, zo ver na de verse laatste driver install lijkt het stabiel te zijn al lijkt met ECP0WERS zijn raad met die andere monitor er toch indd wat hoger temps op te zitten en ik hoor het nu gewoon zweten. Alles staat nog open en de cpu ligt er nog naast.

Ben gewoon in game eens gaan kijken maar nog niet lang gespeeld. Heb nog niets met msi afterburner gedaan, alles is nog standaard hetzelfde.
Ook en dat was ik vergeten te melden misschien maar zelfs in de bios is xmp disabled.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwBbBbhAYGpaONHIZVV0G6sx7Hw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AaIL3tchU7DNsOgALGfjckhD.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ya5xAx1QGoLHyjBzkCMsWYsi4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hvsgpw3v4tGPqaYAjWS0V8HU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGFagrY3EU2LJtpGHGSa2uJuRAc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UDFAoPst4Ww9hEdzzfUwNcVq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPGA9oWxEvF2pdZOFafTU2b3Iwo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wRYsgJE2fUUTcgEdjH8xZ6Vv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Update:

Ik heb van de week furmark2 eens genomen en net laten draaien. Voor mij lijkt het in orde denk ik zo. Ja de vents blazen hard maar de temp blijft wel rond de 63C°

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igOG-IA7piHWyw8etEp4kmb0q-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B0atvFZrurYit2dYiqgnfGAT.jpg?f=fotoalbum_large

Toch helaas net weer gecrashed met enshrouded te spelen. Zo ga ik de nieuwe content niet kunnen verkennen.
:'(
Niet echt op gelet hoe lang het duurde voor de crash maar het was toch een tijdje. Ik zou zo zeggen +- 10 min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 17:21
Krijg je ook foutmeldingen in je eventlog?
Heb je al een andere voeding getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
De Priester schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 15:00:
Krijg je ook foutmeldingen in je eventlog?
Heb je al een andere voeding getest?
Dat zal ik eens moeten bekijken.

Neen, heb er nog niet naar gezocht eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Wel, update 2:

Ik ben er vrij zeker van nu (90%) dat het echt ergens moet liggen aan de kaart of al dan niet de voeding.

Rede hiervoor is dat ik terug enshrouded opstarte om nog eens een crash te veroorzaken om naar de logs te kijken. Toch, als "test" heb ik alles in de opties naar performance gezet of toch het laagste genomen wat ik kon met de native resolution.

Ik kon blijven spelen, ok, het spel zag er niet uit en veel detail was weg maar het bleef draaien. Het schoot me nu pas te binnen dat ik dat ook had met forever skies, dat crashte ook en na de opties laag te zetten ging het wel.

Dus denk ik dan zo, oftewel is de voeding toch slecht en kan het niet geven wat de kaart nodig heeft. Of de kaart kan het gewoon niet meer aan en door "iets" (piekspanning?? ) het uit veiligheid opgeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:39
Een AMD 5000 serie cpu in combinatie met 4 repen intern geheugen is ook erg ongelukkig en moeilijk stabiel te krijgen.
Op welke snelheid heb je je geheugen lopen en heb je ook al met 2x16Gb getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Needmoremineral schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 19:11:
Wel, update 2:

Ik ben er vrij zeker van nu (90%) dat het echt ergens moet liggen aan de kaart of al dan niet de voeding.

Rede hiervoor is dat ik terug enshrouded opstarte om nog eens een crash te veroorzaken om naar de logs te kijken. Toch, als "test" heb ik alles in de opties naar performance gezet of toch het laagste genomen wat ik kon met de native resolution.

Ik kon blijven spelen, ok, het spel zag er niet uit en veel detail was weg maar het bleef draaien. Het schoot me nu pas te binnen dat ik dat ook had met forever skies, dat crashte ook en na de opties laag te zetten ging het wel.

Dus denk ik dan zo, oftewel is de voeding toch slecht en kan het niet geven wat de kaart nodig heeft. Of de kaart kan het gewoon niet meer aan en door "iets" (piekspanning?? ) het uit veiligheid opgeeft.
Kijk vooral ook even in je eventlog wat daar te vinden is dan heb je wellicht iets meer concrete informatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat kan best hoor. De spanning op het niveau van de processor (zowel CPU als GPU) is tegenwoordig nog maar zo'n 1 V.

Dat betekent inderdaad (op datzelfde niveau) zulke hoge stromen.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
JappieR schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 20:45:
Een AMD 5000 serie cpu in combinatie met 4 repen intern geheugen is ook erg ongelukkig en moeilijk stabiel te krijgen.
Op welke snelheid heb je je geheugen lopen en heb je ook al met 2x16Gb getest?
Geen idee eigenlijk want heb me zo niet echt bezig gehouden met geheugen en ik kon goed gamen toen dus dacht ik dat ok was. Heb nooit last mee gehad.

Hopelijk is hierop iets te zien want met geheugen ( en de rest eigenlijk) ben ik zo niet veel van op de hoogte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tiGg5nvtGLXYgdF8D-Y2mtozxw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qiEbVS89AbTUGitMXbnbskdM.png?f=user_large

Neen, ik heb die mooi laten zitten waar ze nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:39
Needmoremineral schreef op zondag 16 juni 2024 @ 11:17:
[...]

Geen idee eigenlijk want heb me zo niet echt bezig gehouden met geheugen en ik kon goed gamen toen dus dacht ik dat ok was. Heb nooit last mee gehad.

Hopelijk is hierop iets te zien want met geheugen ( en de rest eigenlijk) ben ik zo niet veel van op de hoogte.

[Afbeelding]

Neen, ik heb die mooi laten zitten waar ze nodig zijn.
Niet dat ik super veel kennis heb met systemen met 4 modules maar hier en link, https://community.amd.com...67=97264i17D0BBE1F74A8E29. Met de snelheid waar jij nu op draait zit je daar bijna 1000MHz boven.
Wellicht toch eens kijken wat er gebeurd 2 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
We hebben nu al bizar veel suggesties gegeven maar komaan, begin eens bij je eventlog. Het kan je voeding, GPU, RAM of iets anders zijn maar om even een hint te krijgen zou je moeten beginnen bij je eventlog. Nog voor je gaat prutsen met kabels aandrukken, componenten vervangen, etc.

Als het je geheugen zou zijn dan verwacht je een BSOD maar je kan een memtest uitvoeren op je geheugen en als daar iets kapot van is even kijken of je met 2 of 1 bankje uit de voeten kan.

Het is nu echter compleet giswerk want je hebt geen enkele foutmelding waar je de zoektocht mee kan starten.

Kijk voor foutmeldingen in je eventlog, staat daar helemaal niets behalve het onverwacht opnieuw opstarten van het systeem dan zou ik gokken op voeding want geen power = geen functionaliteit = geen foutmelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
Update 3:

Nog is wat crashes gehad en in de logs gezien zoals 'De Priester' voorstelde. Nu zie ik wat fouten enzo maar weet niet echt wat ik aan het zoeken ben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWnF0dMLQzhmbqUiV5UQ1Os1FuU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qIOMl9OhHhOrPO4ILueGrgVU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zU-uCwKHSiu7Y40WbHazuSS7XR8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r2r10KVR3zwzmosJZr9juSZB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3iIXP-GLh6G3poFPbkFyvIwPAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m8e5ao4WZKWpmCdJPWtf7Tpv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntohCg03YxxQk93EWxbBBNRWsdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jz78CdCqnWrCfpYanGS7DQLG.png?f=fotoalbum_large

Met een nieuwe demo spel van de early acces game: First dwarf is het echt binnen de 5-10 min. En met Forever skies de meer high setting terug te zetten was het ook weer prijs. Op low gaat het nog.

Deze leken mij het relevantste maar zie niet echt dat het een overbelasting was.

Ben nog op zoek naar een voeding, niemand kon ééntje uitlenen of te zwak. Moest het zijn om te vervangen, dezelfde gebruiken of toch investeren in een iets zwaardere??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Je moet vooral kijken naar alle fouten en kritieke meldingen VOOR de herstart dus je ziet nu de foutmeldingen dat het systeem opnieuw is opgestart zonder correct te zijn afgesloten maar je wil weten wat ervoor is gebeurd. Gewoon die meldingen af gaan en desnoods die info hier droppen. Daar kan je namelijk ook op zoeken (Google ftw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:37
Kernel 41, vaak probleem met de voeding

Steam: Sneggel Origin: Waus82

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:20
Problemen als dit zijn altijd uiterst lastig te tracen, het kan de voeding geheugen of gpu zijn.

Ik zou beginnen met geheugen van XMP/expo af te halen 2 sticks te verwijderen en de gpu te stressen. Crasht hij dan nog steeds zet dan geheugen even terug naar optimale prestatie (maar hou 2 sticks) en zet in afterburner even de power target op -10% en kijk of de power settings het stabiel maakt.
Ook kan je proberen 250 mhz van de core clock af te halen (gpu)

Als dat niets uit haalt dan geheugen van expo/XMP af en een combinatie van underclock+lagere power cap. Als dat het probleem nog niet duidelijker maakt word het echt lastig zonder onderdelen te swappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Sn3gG3l schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:24:
Kernel 41, vaak probleem met de voeding
Ik had deze melding doordat mijn geheugen niet stabiel was op XMP. Ik moest 0.03v verhogen en toen was het wel stabiel.

Deze codes zijn wat mij betreft alles behalve nuttig omdat een harde crash als dit geen logs achter laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
De nieuwe Core i9 komt er anders aardig in de buurt, maar het hoeft door één kanaal heen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Needmoremineral
computerjunky schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 03:28:
Problemen als dit zijn altijd uiterst lastig te tracen, het kan de voeding geheugen of gpu zijn.

Ik zou beginnen met geheugen van XMP/expo af te halen 2 sticks te verwijderen en de gpu te stressen. Crasht hij dan nog steeds zet dan geheugen even terug naar optimale prestatie (maar hou 2 sticks) en zet in afterburner even de power target op -10% en kijk of de power settings het stabiel maakt.
Ook kan je proberen 250 mhz van de core clock af te halen (gpu)

Als dat niets uit haalt dan geheugen van expo/XMP af en een combinatie van underclock+lagere power cap. Als dat het probleem nog niet duidelijker maakt word het echt lastig zonder onderdelen te swappen.
Ja indd ben al eventjes bezig met testen en proberen wat werkt en wat niet.

Wel ik ga het nog eens bekijken om zeker te zijn maar dacht dat ik XMP niet op had staan.

Nu voor de geheugen sticks ,moet ik daarvoor iets speciaal doen of doet normaal het systeem zelf de detectie en aanpassingen zelf ?? Was het stick 1 en 3 laten zitten en 2-4 verwijderen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
Needmoremineral schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:50:
[...]

Ja indd ben al eventjes bezig met testen en proberen wat werkt en wat niet.

Wel ik ga het nog eens bekijken om zeker te zijn maar dacht dat ik XMP niet op had staan.

Nu voor de geheugen sticks ,moet ik daarvoor iets speciaal doen of doet normaal het systeem zelf de detectie en aanpassingen zelf ?? Was het stick 1 en 3 laten zitten en 2-4 verwijderen ??
Dat verschild helaas per bord en dus zal je moeten kijken in het boekje. Ook XMP verschilt het ene bord gooit het standaard aan en de andere niet.
Pagina: 1