Aansluiten computer op 5.1 receiver. Maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11-2024
Middag allemaal.

Momenteel heb ik een versterker (SonySTR-DE-197) aangesloten op mijn computer, d.m.v. een RCA/Tulp kabel.
Op deze versterker is aangesloten: Bluray speler (Pioneer BDP 440) en een cassette deck. (Nakamichi CR2) Beiden d.m.v. 2 tulp stekkers.
Op mijn computer heb ik 2 Philips 27inch monitoren aangesloten, De één met HDMI en de ander met DVI.
Voordeel is dat ik zo mijn beeldscherm kan uitbreidden,

Alles werkt nu prima. Maar ik zou graag de Sony versterker willen vervangen door een 5.1 receiver. Ik denk aan de Pioneer VSX-534 of de Sony STR-DH590. Beide receivers hebben een HDMI uitgang. Deze HDMI wil ik gebruiken om mijn computer aan te sluiten. Echter op mijn computer heb ik geen HDMI over.

De vraag is, hoe sluit ik een receiver aan met HDMI naar de computer en wat heb ik daarbij nodig.
Ik ga er vanuit dat ik mijn videokaart moet vervangen. Zo ja, welke?

Kunnen jullie mij hierbij helpen? Alvast mijn dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:13
Hdmi kabel van je computer naar een input van je 5.1 receiver. Hdmi kabel van je receiver hdmi output naar je hdmi scherm.
Als het goed is hoef je verders niks te veranderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Danny.
Ik heb momenteel op mijn computer slechts 3 aansluitingen: HDMI, DVI en VGA. Als ik het wil aansluiten zoals jij beschrijft, heb ik dus 1 aansluiting tekort, daar ik 2 monitoren heb.

[ Voor 11% gewijzigd door Tim45 op 08-06-2024 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:41

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Tim45 hij bedoelt computer HDMI -> receiver input en dan receiver output HDMI -> monitor.
Je hangt de receiver er tussen dus.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-06-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Oké, duidelijk. Maar hoe zit het dan met mijn tweede monitor, die nu aangesloten is met DVI. Blijft dat zo en kan ik dan nog mijn beeldscherm uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 21:13
Tim45 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:45:
Oké, duidelijk. Maar hoe zit het dan met mijn tweede monitor, die nu aangesloten is met DVI. Blijft dat zo en kan ik dan nog mijn beeldscherm uitbreiden?
Dat blijft allemaal hetzelfde, het enige foefje is dat de receiver het audio signaal 'snoept' van het HDMI signaal, daarna gaat het signaal gewoon door naar het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Alleen het audio signaal.
Maar kan ik dan nog een bluray afspelen, zodat ik beeld heb op mijn monitor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:00
jnr24 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:48:
[...]

Dat blijft allemaal hetzelfde, het enige foefje is dat de receiver het audio signaal 'snoept' van het HDMI signaal, daarna gaat het signaal gewoon door naar het scherm.
En je moet waarschijnlijk altijd bij gebruik van pc de receiver aanzetten, anders geen beeld op de via HDMI verbonden monitor.
Tim45 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:51:
Ja, geen probleem. De receiver pakt het audio signaal en stuurt beeld door naar monitor.

Als je iets anders op de receiver aansluit (bijv BlueRaybspeler) kan je dat ook op je monitor kijken.

[ Voor 32% gewijzigd door Cyriel85 op 08-06-2024 15:54 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Dat moet geen probleem zijn, zo lang ik maar beeld en geluid heb van de blueray speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Tim45 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:51:
Bluray speler sluit je met hdmi aan op een andere input op je reciever. Je receiver wordt je verbindingshub. Alles wat een beeld- en/of geluidssignaal uitzend gaat in een input van je receiver, zoals bijvoorbeeld je pc, je bluray speler, je oude cd speler, je oude cassettedeck, je TV decoder. En als output pak je dan je monitor.
Dan kan je door de verschillende inputs op je receiver kiezen of je blurays op je monitor kijkt, je pc op je monitor ziet of je cd's afspeelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim45
Geweldig, hier ben ik erg blij mee.
Ik dank jullie voor jullie input en een heel goed weekend gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Toch nog een vraagje.

Mijn bluray speler gebruik ik nu veel voor het afspelen van cd's
en in de tussen tijd doe ik dan computerwerk.
Klopt het dat ik dat straks niet meer tegelijk kan doen, als ik alles aansluit
op de manier zoals jullie beschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
Soms kan je een andere geluidsbron kiezen bij receiver, dus geluid van de bluray met beeld van de pc. Maar wel meestal in een menu ergens verstopt, niet handig met 1 knopje.
Dus als je dan ineens toch pc geluid wil moet je mogelijk door een moeilijk menu.
Heb je een cd/dvd/bluray speler in je pc? Dan kan je daar het cd'tje ook inleggen. Maar anders kan je waarschijnlijk niet zo handig meer pc beeld doen met bluray speler geluid. Maar dan zou je de handleidingen van de betreffende receivers door moeten spitten om te kijken of je dat handig voor elkaar kan krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim45
Je hent gelijk Danny. Ik kan idd beter een cd afspelen via de interne blueray burner van de computer, dan is het gelijk opgelost.
Dank voor de reactie.
Pagina: 1