Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-08 11:33
Mijn vraag
Ik ben voornemens mijn Asus netwerk te upgraden met een Asus RT-BE88U router. Ik zie dat deze voorzien is met een SFP poort. De voornaamste
Twijfel in de upgrade zit hem er bij mij in of deze in de toekomst geschikt is om het glasvezel van Odido rechtstreeks aan te sluiten op de router zonder dat de media converter erbij benodigd is. Ik kan echter niks vinden wat hierin de mogelijkheden zijn. De router is net op de markt en er is weinig naslag hiervoor.
Kunnen jullie mij eventueel helpen voor een eventuele bevestiging. Waar moet ik op letten? Wordt het glas dmv een sfp module vanaf de wanddoos verder gebracht of vanuit multimode glasvezel zonder sfp connector?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nu nog ziggo met bridge modem, later dit jaar Odido glasvezel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via internet proberen te achterhalen of dat dit mogelijk is en of waar het aan moet voldoen, ik kom er echter niet verder mee.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Als je glasvezel 'AON' is, heb je een eigen glasvezel en is het theoretisch mogelijk. Mocht 'PON' worden gebruikt, dan kun je sowieso geen eigen sfp gebruiken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:33:
Als je glasvezel 'AON' is, heb je een eigen glasvezel en is het theoretisch mogelijk. Mocht 'PON' worden gebruikt, dan kun je sowieso geen eigen sfp gebruiken.
Er wordt hier glasvezel vanuit Odido aangelegd door ODF. Dit idee gaat dus niet werken zonder de media converter? Ook niet wanneer zij de koppeling leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
sjtienuh schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:19:
[...]

Er wordt hier glasvezel vanuit Odido aangelegd door ODF. Dit idee gaat dus niet werken zonder de media converter? Ook niet wanneer zij de koppeling leggen?
Het is mij niet duidelijk of dat AON of PON is.

Gebruik van de Odido router geeft wellicht ook wat meer zekerheid bij ondersteuning etc.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23
sjtienuh schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:19:
[...]

Je krijgt XGS-PON. Een SFP+-module is in principe wel mogelijk. Je moet wel een juiste hebben (bijvoorbeeld de uitvoering: FS XGS-ONU-25-20NI, al weet ik niet of deze werkt in combinatie met jouw router) en deze moet geregistreerd werden alvorens je hem kunt gebruiken.

Persoonlijk zou ik lekker de ONT van Odido gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door hcQd op 08-06-2024 19:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
hcQd schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 19:45:
[...]

Je krijgt XGS-PON. Een SFP+-module is in principe wel mogelijk. Je moet wel een juiste hebben (bijvoorbeeld de uitvoering: FS XGS-ONU-25-20NI, al weet ik niet of deze werkt in combinatie met jouw router) en deze moet geregistreerd werden alvorens je hem kunt gebruiken.

Persoonlijk zou ik lekker de ONT van Odido gebruiken.
Duidelijk antwoord. Wat is het verschil met de goedkopere modules?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:23
sjtienuh schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 23:30:
Wat is het verschil met de goedkopere modules?
Dat het werkt ;) De techniek erachter is anders dan een simpele een-op-een AON-verbinding.

Hoewel XGS-PON al uit 2010 stamt, wordt dit pas enkele jaren op grote schaal toegepast. Het zal vast wel goedkoper worden.

[ Voor 10% gewijzigd door hcQd op 09-06-2024 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
Ik heb ook eens een Nokia SFP module langs zien komen op tweakers, maar weet niet of dit samen met Odido glasvezel was of met een andere ISP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@sjtienuh ik heb je titel even aangepast, zodat het wat duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Franken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-07 10:01
Heb je de Asus RT-BE88U nog aangeschaft? Of wat is het geworden?

Ik heb de RT-BE88U en krijg volgende week glasvezel via KPN. Het liefst zou ik het glas ook direct aansluiten op de SFP poort. Vanuit mijn oude Draytek modem heb ik nog een Draytek BiDi, 1.25G, Rx14/15, 20KM, SC, 3.3V module. Op het forum van KPN wordt hij nog wel benoemd in een 3 jaar oude post.
https://community.kpn.com...14-15-20km-sc-3-3v-526654, maar helaas geen reactie meer of het al dan niet is gelukt met die module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

Bart Franken schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:19:

Ik heb de RT-BE88U en krijg volgende week glasvezel via KPN. Het liefst zou ik het glas ook direct aansluiten op de SFP poort. Vanuit mijn oude Draytek modem heb ik nog een Draytek BiDi, 1.25G, Rx14/15, 20KM, SC, 3.3V module. Op het forum van KPN wordt hij nog wel benoemd in een 3 jaar oude post.
https://community.kpn.com...14-15-20km-sc-3-3v-526654, maar helaas geen reactie meer of het al dan niet is gelukt met die module.
Als je PON krijgt mag je die niet gebruiken, dat werkt ook sowieso niet omdat er dan enige intelligentie in de SFP moet zitten en niet alleen een “domme laser” zoals in AON. Hoewel de kans klein is dat je nog GPON krijgt kun je daarmee je buren zelfs onderuit halen.

Zoek uit welke techniek je krijgt en koop een passende SFP module. Bij XGSPON moet je deze wel (laten) registreren bij KPN.

I reject your reality and substitute my own

• sjtienuh
Bart Franken schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:19:

Ik heb hem uiteindelijk retour gestuurd ivm de wifi performance tov de rt-ax88u. Omdat er nog geen odido aanwezig is heb ik het niet kunnen testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fre_
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 25-08 07:41
sjtienuh schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 08:19:
[...]

Ik heb hem uiteindelijk retour gestuurd ivm de wifi performance tov de rt-ax88u.
Kan je daar meer over zeggen? Was de be88u slechter qua wifi dan de ax88u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
fre_ schreef op donderdag 7 november 2024 @ 10:03:
[...]

Kan je daar meer over zeggen? Was de be88u slechter qua wifi dan de ax88u?
Het bereik was inderdaad een stuk minder op beide banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 21:30
ik zou deze router ook willen aanschaffen door het voordeel van de SFP+ optie,
kan ik daarop dan mijn fiber rechtstreeks op aansluiten via de juiste module (de provider in belgie Fastfiber heeft een aansluiting op proximus GPON and XGS-PON netwerk) of gebruik ik best de ONT of modembox genaamd in belgie met de UTP kabel naar de router met de juiste SFP+ module voor utp in voor mijn 10G netwerk.
hoop hier wat info te krijgen enz.
alvast dank voor wie antwoord ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Tea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 28-07 13:07
@master-magic SFPtje zo erin knallen met PON gaat lastig worden, is namelijk een vrij complexe techniek. Ik zou gewoon de ONT houden en m dan aan je eigen router hangen. Ik heb dit ook gedaan met een RT-AX88U en Odido en dit werkt als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
Game-Tea schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 22:58:
@master-magic SFPtje zo erin knallen met PON gaat lastig worden, is namelijk een vrij complexe techniek. Ik zou gewoon de ONT houden en m dan aan je eigen router hangen. Ik heb dit ook gedaan met een RT-AX88U en Odido en dit werkt als een zonnetje.
ok, zoals ik dus nu al doe met de andere Asus router GT-AX11000 Pro,
wil m'n netwerk verhogen door die andere Asus router omdat die uit ook 2,5G poorten heeft.
leuker zou zijn een router met hogere uit poorten zodat ik de 8500/1500 beter kan benutten,
maar zie zoveel opties dat ik beetje moeilijk wordt om de juiste te vinden en tegen een niet te hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Tea
Aangezien de meeste poorten van een consumenten router als dit ook door een switchje heen lopen kan je ook overwegen een 2.5 of zelfs 10G switch te kopen. Kijk anders eens op de website of het youtube kanaal van ServeTheHome, high speed switches hoeven zeker niet duur meer te zijn tegenwoordig. Beetje zonde om een hele nieuwe router voor zon toepassing te kopen terwijl de AX11000 al een heel goed startpunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
@Game-Tea nadeel is dat de router direct op de ONT is aangesloten en de uit poorten van de router max 1G heeft, de andere Asus router heeft 2,5G poorten als uitgaande, met de pc upgrade in het achterhoofd ook naar een insteek kaart met 10G als optie is een hogere snelheid per poort een voordeel.
heb geen modem van de provider, enkel de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game-Tea
@master-magic hmm ja, als je 10G wil zal je moeten kijken naar een router die ook een 10G poort heeft zoals die BE88U inderdaad. Maar daar kan je dan weer een 10G switch aan hangen zodat je meerdere 10G clients kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master-magic
@Game-Tea idd, dat is de bedoeling, eerst eens wachten tot proximus in belgie mij het juiste profiel geeft en dan de router aankopen, heb nu nog het profiel van 5000/1500 dat ik had bij Mobile vikings en bij Fastfiber betaal ik voor een 8500/1500 profiel maar krijg het nog niet en de router die ik nu heb kan de 10G zeker aan want een vriend met dezelfde router als ik krijgt bij proximus 8500/1500 profiel een 8100/1450 snelheid uit zijn router, hij werkt wel met de router van de provider en zo naar een switch en dan op zijn router, dus 2 tussen wegen tot het internet bij hem komt, bij mij gaat het rechtstreeks maar dat zou geen verschil mogen maken.
de ONT is verbonden hier met een CAT8 kabel dat de snelheid aan kan.
dus ja, de nieuwe router komt hier als de rest in orde is, kon een maand duren volgens mijn provider :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skip
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06 08:26
HoiHoi is het nog iemand gelukt. Ik heb namelijk dezelfde ASUS RT-be88u router en momenteel als eerste router aangesloten. Ik heb die standaard router T50 van Odildo eruit getrokken en de LAN kabel direct vanaf de media converter aangesloten. Maar het zou mooi zijn als dit op de SFP-aansluiting kan. Dan heb ik tenminste een 10GB poort vrij voor mijn NAS.
Pagina: 1