CPU cooler upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamkhaleesi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-03 10:30
Hey,

Zoals ik al eerder heb vermeld op mijn vorige topics is dat ik mijn processor heb geupgrade maar de cooler maakt wat geluid. Dat is altijd al zo geweest zelfs voor de upgrade want ik heb het zo gekocht.

De huidige cooler is eentje van AMD (weet niet exact welk model maar zie foto). Het maakt niet gigantisch veel geluid maar je hoort het wel. Dus ik dacht misschien dat ik beter eentje zou kopen die geen geluid maakt.

Welke zou je aanraden? (max budget <70eu)

Foto's van huidige cooler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PsNDGDwxkbw92_AASmIY_tInG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZN0vRTrutsmE2jTy2sr2pS7C.jpg?f=fotoalbum_large
Mijn huidige specs:
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
AMD Ryzen 5 3600 40 °C
Matisse 7nm Technology
RAM
16,0GB Single-Channel DDR4 @ 1330MHz (20-19-19-43)
Motherboard
Gigabyte Technology Co. Ltd. A320M-H-CF (AM4) 32 °C
Graphics
HP 24y (1920x1080@60Hz)
2047MB NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB (MSI) 31 °C
Storage
931GB KINGSTON SNV2S1000G (SATA-2 (SSD))

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
teamkhaleesi schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 13:05:
Zoals ik al eerder heb vermeld op mijn vorige topics is dat ik mijn processor heb geupgrade maar de cooler maakt wat geluid. Dat is altijd al zo geweest zelfs voor de upgrade want ik heb het zo gekocht.

Dus ik dacht misschien dat ik beter eentje zou kopen die geen geluid maakt.
Je hebt dan zoiets nodig als de Noctua NH-P1 wanneer je geluidloos wilt koelen.
Je hebt, ook met andere merken/types, wel flink wat ruimte in je systeemkast nodig.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:51
Yaksa schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:53:
[...]

Je hebt dan zoiets nodig als de Noctua NH-P1 wanneer je geluidloos wilt koelen.
Je hebt, ook met andere merken/types, wel flink wat ruimte in je systeemkast nodig.
Als er te weinig kastruimte is, zou zoiets ook nog kunnen: uitvoering: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:12
Elke basic 120mm cooler is goed. Arctic Freezer 36 bijvoorbeeld.

Wat je nu hebt is de AMD Wraith Stealth stock koeler. Die is ''goed genoeg'' om te voorkomen dat de CPU oververhit raakt, maar daar is ook alles mee gezegd. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
ruftman schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:01:
[...]Als er te weinig kastruimte is, zou zoiets ook nog kunnen: uitvoering: Cooler Master MasterLiquid ML240L V2 RGB
Hij zoekt iets wat geluidloos is. Dan moet je niet nog meer fans in je kast proppen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:56
Je titel zegt GPU, maar je post is duidelijk CPU wellicht kan een moderator even een titelfix doen.

Coolerfans zul je altijd blijven horen, maar beter/stiller dan de huidige stock cooler kan zeker.
Ik ben zelf erg fan (pun intended :p) van Noctua, maar die zijn wel wat duurder.

Verder komt het op hoe zwaar je daadwerkelijk je systeem belast en hoeveel ruimte je hebt in de kast.
Als je de ruimte hebt zou je juist een wat grotere cooler kunnen nemen waardoor de fans minder hard hoeven draaien.
Maar in principe zoals @Anton.net al zegt elke basic 120mm cooler is al beter dan stock.

Of als je écht geluidloos wil kan zelfs passief gekoeld zoals door @Yaksa wordt voorgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:51
Yaksa schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:29:
[...]

Hij zoekt iets wat geluidloos is. Dan moet je niet nog meer fans in je kast proppen.
Maar met.elke cooler heb je toch fans?
Of ze nou op het koelblok of op de radiator zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
ruftman schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:08:
[...]Maar met.elke cooler heb je toch fans?
Of ze nou op het koelblok of op de radiator zitten....
Tja, zoek ff op het merk en typenummer (Noctua NH-P1) wat ik in mijn post vermeldde en dan zie je dat het een passieve koeling is.
Broaden your world......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:04
Als de voeding een fan heeft, de videokaart heeft er 2 en de behuizing ook 2 dan heeft passief koelen van de cpu totaal geen effect op het geluidsniveau. Welke merk en type behuizing heb je? Dan kunnen we meedenken welke fatsoenlijke towerkoeler erin past.

[ Voor 26% gewijzigd door Uszka op 08-06-2024 17:56 ]

Pagina: 1