iMac M1 en Satechi USB-C probleempje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:13
Ik heb een merkwaardig probleempje met de USB-C aansluiting van een Satechi iMac stand en USB-C hub (dit ding: klik)
Voor de volledigheid: de iMac die er op aangesloten is betreft een M1 uitvoering, OS Sonoma 14.5

Als ik mijn iPhone 15 Pro met het bij de telefoon meegeleverde kabeltje aansluit op de USB-C poort van de Satechi ziet de Mac Finder de telefoon niet.

Gebruik ik hetzelfde kabeltje om de telefoon aan te sluiten op een van de achterste USB-C aansluitingen van de iMac ziet de Finder de telefoon wel.

Als ik voor de zekerheid een ander USB-C kabeltje gebruik (een kabeltje dat bij een Samsung T7 SSD hoort) en daarmee de telefoon op de Satechi aansluit ziet de Finder de telefoon evenmin.

De USB-C port van de Satechi leeft wel, want als ik mijn oude iPhone 8 via een USB-C naar Lightning kabeltje op de Satechi aansluit ziet de Finder de telefoon onmiddellijk en wordt de telefoon opgeladen.

Als ik mijn telefoon met een USB-A naar C adapter (deze: klik) aansluit op een USB-A poort van de Satechi ziet de Finder de telefoon wel.

Last but not least ben ik gisteren even naar de lokale Amac winkel geweest. Die hadden niet de hub die ik gebruik maar wel een Satechi USB-C Clamp hub (ik denk deze: klik) aangesloten op een iMac M3.
Toen ik mijn telefoon even aansloot op de USB-C poort van die hub zag de Finder de telefoon onmiddellijk.

Ik kan natuurlijk gewoon een USB-A naar C adapter gebruiken en doorgaan met mijn leven, maar ik wil ook graag snappen wat hier aan de hand is.

Ik weet dat de ene USB-C de andere niet is, daarover is wel het een en ander te vinden op Tweakers.
Maar toch: is er iemand die dit eerder gezien heeft, die weet wat hier aan de hand is?

[ Voor 0% gewijzigd door manusz op 08-06-2024 13:09 . Reden: OS toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb de vragen op de productpagina van de fabrikant even doorlopen, er staat alleen dat die USB-C poort een klein apparaat kan opladen, niets over synchronisatie wat niet wil. Misschien daar ook even de vraag stellen? https://satechi.net/products/aluminum-imac-stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
Dank je voor het reageren.
[...]
Daar ligt de vraag al sinds maandag. Er komt tot op heden niets zinnigs uit, alleen vragen om een video, of het ding wel aangesloten is op de Mac, vragen waarop het antwoord al in mijn vraagstelling stond :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Dat is niet best... Had er wel meer van verwacht eigenlijk.

Heb je nog andere USB-C apparatuur (externe SSD?) die je daar op aan kunt sluiten om te kijken of het alleen de telefoon is die niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
Een externe SSD gaat het niet doen, de USB-C aansluiting levert niet voldoende stroom om het ding aan de praat te krijgen. Dat staat ook in hun Quick Guide.

Er staat daar letterlijk:

USB-C port can be used for data transfer only.
Charging through USB-C port is not supported.

Andere USB-C dingen heb ik niet.
Ik kan wel een USB-A stick op die poort aansluiten via een USB-C > A adapter, en dan werkt ding het gewoon.

Zoals gezegd, mijn iPhone 8 doet het wel op die aansluiting, maar dan gebruik je een USB-C naar Lightning kabeltje, en dat is geen USB-C naar USB-C waarmee dit verschijnsel zich voordoet.
Omdat in de beschrijving staat dat opladen via die USB-C poort niet ondersteund wordt vind ik het bijzonder dat de iPhone 8 wel opgeladen wordt..... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wat ik begrepen heb is dat opladen met die poort wel kan maar met een lager vermogen.

Heb je ook de mogelijkheid om je iPhone aan te sluiten met een constructie die van USB-C naar USB-A gaat en dan weer terug naar USB-C? Eens kijken of het helpt wanneer je er een overgangetje naar USB-A tussen zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
sypie schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:13:
[...]
Heb je ook de mogelijkheid om je iPhone aan te sluiten met een constructie die van USB-C naar USB-A gaat en dan weer terug naar USB-C?
Yep, dan werkt het: USB-C naar A adapterkabeltje van Apple, USB-A naar C adapter van Satechi, USB-C naar C kabeltje dat bij de iPhone geleverd werd.

Maar wat weten we nu?

Erg praktisch is het niet, dan kan ik net zo goed die USB-A naar C adapter meteen in een USB-A poort stoppen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wat je nu weet is dat het aan de communicatie ligt. Door USB-C naar USB-A om te zetten mis je een deel communicatie tussen de USB-C host en het apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
sypie schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:31:
Wat je nu weet is dat het aan de communicatie ligt. Door USB-C naar USB-A om te zetten mis je een deel communicatie tussen de USB-C host en het apparaat.
Dat klinkt plausibel.....

Ik zei eerder in dit topic dat een SSD het niet ging doen op de USB-C aansluiting vanwege te weinig stroom voor de voeding.

Fout!

Als ik de USB-C -> USB-A -> USB-C contraptie gebruik doet een Samsung T7 het ook netjes.

Maar nu.....
Zit die communicatiestoring ingebakken in de Satechi hub?
Of is het incompatibiliteit met de iMac / macOS / drivers / ... ?
Ik zou niet weten waar ik dat zoeken moet.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Wanneer de betreffende apparaten het wel netjes doen op je iMac dan zit het dus niet in macOS of je iMac. Dan zit het dus in de Satechi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
sypie schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:48:
Wanneer de betreffende apparaten het wel netjes doen op je iMac dan zit het dus niet in macOS of je iMac. Dan zit het dus in de Satechi.
Dat klinkt logisch.

Het lijkt er op dat ik de enige gebruiker van zo'n hub ben die dit ziet.
Dat zou er dan op neer komen dat mijn exemplaar stuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Of dat de voorste USB C poort niet geschikt is voor dit soort apparaten, en (dat lijkt mij logisch) om de hub op een achterste poort aangesloten te laten. Of is het kabeltje dan te kort?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusz
franssie schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 17:57:
Of dat de voorste USB C poort niet geschikt is voor dit soort apparaten, en (dat lijkt mij logisch) om de hub op een achterste poort aangesloten te laten. Of is het kabeltje dan te kort?
De hub is aangesloten op een van de vier achterste poorten. Dat kan ook niet anders, want deze iMac heeft geen andere poorten. Of bedoel je dit niet?
Pagina: 1