CPU koeling upgraden of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLE
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-08-2024
Hallo mensen,

Ik heb onlangs mijn systeem overgebouwd naar een nieuwe behuizing en daarbij ook gelijk een nieuwe CPU geplaatst. Nu twijfel ik of ik de huidige CPU koeler in mijn systeem wel of niet zal upgraden.

De specs van mijn systeem zijn:

Behuizing:
Fractal Design Define 7 met achterin de meegeleverde standaard 140mm case-fan, en voorin drie be quiet! Pure Wings 3 140mm PWM fans.

MOBO:
Gigabyte Aorus X570 ELITE

CPU:
AMD Ryzen 9 5900X

CPU koeler:
Scythe Mugen 5 PCGH Edition met twee be quiet! Light Wings 120mm PWM High-speed fans i.p.v. de bijgeleverde fans.

GPU:
EVGA GeForce RTX 3070 XC3 Ultra Gaming

RAM:
G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC

Nu heb ik met AMD Ryzen Master een curve optimizer uitgevoerd en zie ik de volgende CPU temperaturen:
Idle 45 - 50°C
AIDA64 stress test 70-75°C met een enkele uitschieter naar 76°C
De temperatuur in de ruimte waar de PC staat is nu nog redelijk normaal, maar kan op een warme zomerdag behoorlijk hoog op lopen. De temperaturen die ik nu uit heb gelezen zullen dan wsl ook wel wat hoger gaan uitvallen.

Zou een andere luchtkoeler hier nog wat winst, in de vorm van een daling in temperatuur, op kunnen gaan leveren of zou dat maar minimaal zijn? Is er misschien een luchtkoeler die aanzienlijk betere prestaties levert dan de Scythe Mugen 5 die ik nu gebruik, en tot op heden eigenlijk best tevreden over ben?

Ik lees dat AMD voor deze CPU eigenlijk een waterkoeler adviseert, maar is dat echt nodig? Natuurlijk vindt ik een AIO waterkoeler er ook erg gaaf uitzien, maar behoor ook tot de groep mensen die niet eet wat ze niet kennen, en bijvoorbeeld angst heeft voor lekkages.

Groeten,
Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanquezer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 17:56
Ik lees niet echt een reden om je cooler te vervangen voor iets anders...
Misschien n keer je koelpaste vervangen, kan paar graden schelen.
Een Aio cooler is n andere tak van sport inderdaad, kans op lekkage`s is vrijwel nihil, Althans, ik heb nog geen lekkende AIO`s mee gemaakt in afgelopen 10 jaar.
Wel 1 verstopte AIO (pomp was vast gelopen daardoor, pc viel uit na oververhitting).

DPC Chef-kok :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:58
Hele nette temperaturen.
Niets aan doen.
Volgens mij blijft de CPU 100% doorwerken tot 90 graden.
Door onder meest extreme zomer, heb je nog 14 graden ruimte tussen 76 en 90

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:19
GarBaGe schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:50:
Hele nette temperaturen.
Niets aan doen.
Volgens mij blijft de CPU 100% doorwerken tot 90 graden.
Door onder meest extreme zomer, heb je nog 14 graden ruimte tussen 76 en 90
Actually, is het 95 graden alvorens deze CPU zichzelf gaat throttlen.
Dus nog 5 graden meer speling voordat je het gaat merken (als je het al merkt).
Maak je geen zorgen, de tijden dat je een CPU kon opblazen doordat ie te warm werd zijn (in normale omstandigheden, dus zonder overklokken, overvolten e.d.) voorbij.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLE
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 01-08-2024
Hallo mensen,

Excuses voor mijn late bericht. Maar mijn dank voor jullie reacties. Ik ben er in ieder geval gerust op dat de koeling van mijn systeem op zich dus wel okee is. Ik heb er wel voor gekozen om de CPU koeler te vervangen door de be quiet! Dark Rock Elite. Dit puur vanwege het uiterlijk van deze koeler die er echt super uitziet in mijn systeem. Het brengt qua koeling inderdaad geen winst in de vorm van daling van temperaturen tegenover de Scythe Mugen.

Groeten,
Erik