Welke SSD moet ik kiezen (ik snap de termen niet)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshuaO038
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-09 10:16
Mijn vraag
Ik ben van plan een HP Elitebook te kopen. Ik wil graag een 512GB of 1TB SSD erin hebben, maar de site waar ik deze Elitebook heb gezien wordt hij geleverd met een 256GB SSD zonder upgrademogelijkheden. Ik zoek een zeer snelle en vooral betrouwbare SSD, en ik kwam uit op de Samsung EVO series. Maar in de EVO series heb je nog best veel verschillende keuzes. Ik wil niet dat de SSD te langzaam is, maar wil ook niet te veel betalen voor een te snelle SSD. Zie bijlage voor de SSD specificaties.

Relevante software en hardware die ik gebruik
HP Elitebook 840 G8

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de specificaties van de SSD’s in de Elitebook gevonden, maar kon niet vinden wat dit allemaal betekent.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z0O6MEdmpC9ovh9gWvzehyPxErU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4LvNf2ZXvRUHZoFqIeaMRP2W.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een langzame SSD (wat imo niet echt bestaat bij deze opties) doet het al prima voor huis tuin en keukengebruik. Kies de goedkoopste in de grootte die je wilt 8)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:58

Cyphax

Moderator LNX
Ik zou het houden bij een van de vier bovenste uit die lijst. Die andere varianten zijn, denk ik, goedkopere SSD's ("value") en die OPAL2-SSD's doen standaard zelfversleuteling, dat is ook niet zo interessant (je kunt altijd je SSD zelf versleutelen als je wilt). Staan er geen prijzen bij?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

En op basis van die 4 bovenste val je met Samsung geen buil. Bijv.

uitvoering: Samsung 980 250GB
uitvoering: Samsung 980 500GB
uitvoering: Samsung 980 1TB
uitvoering: Samsung 990 EVO 2TB

[ Voor 198% gewijzigd door Microkid op 08-06-2024 09:54 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:43

Reinier

\o/

Cyphax schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:26:
Ik zou het houden bij een van de vier bovenste uit die lijst.
Maar er wordt gevraagd om advies voor een losse SSD volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Via deze Pricewatch-link krijg je 150+ SSD's te zien, die allemaal goed zouden moeten werken voor je.

Ik heb gefilterd op max 1,2TB (aangezien je 512GB/1TB wilt), onder de €100 (wat een redelijke prijs is voor 1TB of minder), goede snelheid (>3500MB/s lezen), met de juiste aansluitingen (M.2 80mm, PCI Express 4.0/5.0).

Blijft dus een hoop over, tussen de €40 en €100. Zelf zou ik denk ik gaan voor de Lexar NM710 1TB voor ongeveer €70, dat is een goede middenmoter qua snelheid en prijs :)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:58

Cyphax

Moderator LNX
Reinier schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:44:
[...]

Maar er wordt gevraagd om advies voor een losse SSD volgens mij?
Dat zou goed kunnen, dat was me niet helemaal duidelijk om eerlijk te zijn. :+

Voor losse SSD's is de SSD BBG misschien ook wel interessant voor @JoshuaO038. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb zelf een 1TB Samsung 980 in een 850 G8 gepropt, werkt prima. Alle 2280 M.2 NVMe’s zullen wel werken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
@JoshuaO038
Voor jou is het belangrijkste:
- dat je geen SATA-SSD neemt, jij moet een NVME type SSD hebben
- die in een M2 aansluting past
- en waarvan de lengte zodanig is dat die qua lengte nog in je laptop past.
Voor dat laatste zou ik de SSD die meegeleverd wordt als uitgangspunt nemen: die lengte (of korter) past er in elk geval in en het kunt het schroefje waarmee die vastzit gewoon hergebruiken voor de nieuwe SSD.
Als je die lengte niet kunt vinden, bestel je de laptop en haal je de originele SSD eruit. Daarna kun je de lengte opmeten en twee dagen later (dat is de levertijd meestal van een nieuwe SSD) de nieuwe SSD er alsnog in schroeven en in gebruik nemen.

Denk je ook na over hoe je de inhoud van de origineel meegeleverde SSD gaat clonen naar de nieuwe SSD?
(wat je ook kunt doen is meteen na levering van de laptop de hele laptop met de originele SSD in gebruik nemen, zodat de Windows (11) versie bij Microsoft wordt geregistreerd én via de Media Creator een USB-stick voorzien van een installatieversie van Windows 11. Daarna kun je de nieuwe SSD inbouwen en met behulp van de USB-stick daar een verse Windows 11 op zetten (skip dan het licentievenster, dat komt volautomatisch goed zodra je erna verbinding maakt met intranet). Dan ben je meteen van de door HP meegeleverde software af (die staat altijd nog op de originele SSD).)

[ Voor 33% gewijzigd door Renault op 10-06-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-09 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik denk dat je beter een site kunt vinden waar je die Laptop kan bestellen met wel de gewenste grote SSD.

Zoniet moet je en de laptop openschroeven om die te vervangen. En hopen dat die dan direct bereikbaar is, en niet onder de heatsink oid zit. En zul je daarna windows opnieuw moeten installeren, en mogelijk registreren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoshuaO038
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-09 10:16
Ik kan de laptop ook bestellen zonder Windows erop geïnstalleerd, en dan direct de SSD vervangen en daarop Windows 10 installeren. De reden dat ik voor Windows 10 kies is omdat ik persoonlijk Windows 10 fijner vind. Ik vraag me af waar ik een Windows 10 Pro key kan vinden (behalve op de MS site zelf). Anders kan ik ook de laptop bestellen met Windows 10 Pro erop (kost €25,-) en deze dan klonen. Wat is dan handiger? En hoe kan ik alle drivers op de nieuwe SSD krijgen? Ik heb het liefst dat de laptop qua software werkt alsof hij nieuw werd geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Volgens deze review:

https://www.notebookcheck...bben-gezien.553455.0.html

Heeft de laptop een m2-slot op PCI-E 3.0.

Het heeft voor deze laptop dus totaal geen zin om een SSD uit te zoeken met PCI-E 4.0/5.0. (Voor latere overzetting in een ander apparaat met pci-E 4.0/5.0 uiteraard wel, alleen is de vraag hoe vaak dat echt gebeurt.)

Als je op PCI-E 4.0/5.0 filtert, kun je zelfs van een koude kermis thuiskomen. Je zou een PCI-E 4.0-ssd kunnen vinden die 3,5 GB/s doet op maar 2 PCI-E-lanes. Als je die er dan inhangt, is hij alsnog beperkt op 2 GB/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
White Feather schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:53:
Volgens deze review:

https://www.notebookcheck...bben-gezien.553455.0.html

Heeft de laptop een m2-slot op PCI-E 3.0.

Het heeft voor deze laptop dus totaal geen zin om een SSD uit te zoeken met PCI-E 4.0/5.0. (Voor latere overzetting in een ander apparaat met pci-E 4.0/5.0 uiteraard wel, alleen is de vraag hoe vaak dat echt gebeurt.)

Als je op PCI-E 4.0/5.0 filtert, kun je zelfs van een koude kermis thuiskomen. Je zou een PCI-E 4.0-ssd kunnen vinden die 3,5 GB/s doet op maar 2 PCI-E-lanes. Als je die er dan inhangt, is hij alsnog beperkt op 2 GB/s.
Je doet alsof dit een schande en/of bijzonder erg is, terwijl de gemiddelde gebruiker hier echt geen reet van gaat merken. Ik zou me er totaal niet druk over maken dat het M.2-slot 'maar' PCI-e 3.0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:40
Hahn schreef op maandag 10 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Je doet alsof dit een schande en/of bijzonder erg is, terwijl de gemiddelde gebruiker hier echt geen reet van gaat merken. Ik zou me er totaal niet druk over maken dat het M.2-slot 'maar' PCI-e 3.0 is.
Lol, jij bent hier degene die met een lijst van SSD’s met PCI-E 4.0 en 5.0 aan komt.
met de juiste aansluitingen (M.2 80mm, PCI Express 4.0/5.0)
En dat is nadat MicroKid een 4-tal SSD’s aanraadt, waarvan 3 PCI-E 3.0 zijn.

Ik geef alleen aan dat het dus geen zin heeft om meer geld in een PCI-E 4.0/5.0-ssd te stoppen omdat je sneller dan 3.0 er niet uit gaat krijgen (max 4.0 GB/s bruto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
White Feather schreef op maandag 10 juni 2024 @ 23:49:
[...]

Lol, jij bent hier degene die met een lijst van SSD’s met PCI-E 4.0 en 5.0 aan komt.
Dat weet ik, daarom reageer ik ook op je. Lol..?
[...]

En dat is nadat MicroKid een 4-tal SSD’s aanraadt, waarvan 3 PCI-E 3.0 zijn.

Ik geef alleen aan dat het dus geen zin heeft om meer geld in een PCI-E 4.0/5.0-ssd te stoppen omdat je sneller dan 3.0 er niet uit gaat krijgen (max 4.0 GB/s bruto)
En de link die ik geef laat zien dat PCI-e 4.0 helemaal niet duurder hoeft te zijn dan PCI-e 3.0. Sterker nog, de goedkoopste 1TB SSD's zijn allemaal 4.0. Als je PCI-e 3.0 toevoegt als filter, dan is nummer 7 goedkoopste SSD pas de eerste 3.0.

Vandaar dat ik zeg dat ik daar niet al teveel op zou letten. Want het hoeft niet duurder te zijn (vaak goedkoper zelfs), en in de praktijk zal je daar qua snelheid weinig tot niks van merken.

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 10-06-2024 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Renault schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:40:
@JoshuaO038
Voor jou is het belangrijkste:
- dat je geen SATA-SSD neemt, jij moet een NVME type SSD hebben
- die in een M2 aansluting past
- en waarvan de lengte zodanig is dat die qua lengte nog in je laptop past.
Voor dat laatste zou ik de SSD die meegeleverd wordt als uitgangspunt nemen: die lengte (of korter) past er in elk geval in en het kunt het schroefje waarmee die vastzit gewoon hergebruiken voor de nieuwe SSD.
Als je die lengte niet kunt vinden, bestel je de laptop en haal je de originele SSD eruit. Daarna kun je de lengte opmeten en twee dagen later (dat is de levertijd meestal van een nieuwe SSD) de nieuwe SSD er alsnog in schroeven en in gebruik nemen.

Denk je ook na over hoe je de inhoud van de origineel meegeleverde SSD gaat clonen naar de nieuwe SSD?
(wat je ook kunt doen is meteen na levering van de laptop de hele laptop met de originele SSD in gebruik nemen, zodat de Windows (11) versie bij Microsoft wordt geregistreerd én via de Media Creator een USB-stick voorzien van een installatieversie van Windows 11. Daarna kun je de nieuwe SSD inbouwen en met behulp van de USB-stick daar een verse Windows 11 op zetten (skip dan het licentievenster, dat komt volautomatisch goed zodra je erna verbinding maakt met intranet). Dan ben je meteen van de door HP meegeleverde software af (die staat altijd nog op de originele SSD).)
Het is veel makkelijker dan jouw stappenplan. De laptop kan optioneel geleverd worden met een 2280 m.2 SSD. Als je dus een 2280 m.2 SSD pakt, werkt het altijd. 2280 wil overigens zeggen dat de ssd 22mm breed is en 80 mm lang.
JoshuaO038 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 19:51:
Ik kan de laptop ook bestellen zonder Windows erop geïnstalleerd, en dan direct de SSD vervangen en daarop Windows 10 installeren. De reden dat ik voor Windows 10 kies is omdat ik persoonlijk Windows 10 fijner vind. Ik vraag me af waar ik een Windows 10 Pro key kan vinden (behalve op de MS site zelf). Anders kan ik ook de laptop bestellen met Windows 10 Pro erop (kost €25,-) en deze dan klonen. Wat is dan handiger? En hoe kan ik alle drivers op de nieuwe SSD krijgen? Ik heb het liefst dat de laptop qua software werkt alsof hij nieuw werd geleverd.
Ik zou toch gewoon Windows 11 gebruiken. Na okt 2025 krijg je namelijk geen support meer op Windows 10.

[ Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 11-06-2024 08:04 ]

Pagina: 1