USB wifi antenna with proper linux (ubuntu) support

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-06-2024
Ik zoek een?
USB Wifi antenna. Ik heb al een wifi antenna, alleen deze heeft geen drivers voor ubuntu. Nu kan ik die zelf installeren, maar dit brengt keer op keer op keer problemen bij kernel updates met zich mee. Momenteel zo ver dat de antenna geen enkel netwerk ziet (maar wel op windows, daar werkt het goed). Dus ik zoek een antenna die gewoon direct ubuntu drivers beschikbaar heeft en ik niet bang hoef te zijn dat het stopt te werken.

Wat is je budget?
liefst zo goedkoop mogelijk, het hoeft slechts door 1 wand heen te gaan, onder 100 euro sowieso.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Een desktop *ubuntu* pc, via usb moet het connecten heb genoeg poorten over maar zou niet afhankelijk moeten zijn van het moederbord?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul23
Heb ik al geprobeerd, maar ik blijf ieder half jaar tegen nieuwe problemen aan lopen met de antenne..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Hm.. wat voor eisen stel je trouwens aan de ondersteunde snelheid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het in dit geval niet handiger om het draadloze signaal op te pikken via een extern kastje en daarna richting de ethernetadapter?

Eventueel een powerline adapter.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb USB adapters met diverse chipsets getest.

Deze USB adapters werken bij mij altijd in Ubuntu out-of-the-box:
  • Atheros AR9271L chipset
  • Sitecom WL-329 (Ralink RT3572 chipset)
  • Atheros AR9271 chipset (ath9k_htc driver, FW version 1.4)
Deze USB adapters werken zeker niet (niet zonder veel moeite) in Ubuntu, maar wel in Windows 10/11:
  • Realtek RTL8192FU chipset (2,4 GHz)
  • Realtek RTL8812au chipset (5 GHz)
Ik hanteer als vuistregel dat als de verkoper zegt dat de USB adapter zonder drivers werkt met Linux of met Apple, dat het dan meestal wel werkt met Ubuntu, maar als de verkoper zegt dat hij alleen met Windows werkt en nergens anders mee, dat het dan meestal niet werkt met Ubuntu.

Alternatief: ik heb een oude Samsung telefoon die ik ook gewoon in Ubuntu kan gebruiken als WiFi adapter, als ik "USB tethering" aanzet. Ook dat kan Ubuntu out-of-the-box.

Mijn USB adapters zijn best oud intussen en ik heb nog niks nieuwers/beters/snellers kunnen vinden. De laatste tijd koop ik daarom in plaats daarvan Intel AX210 kaartjes, dat is WiFi 6E voor in de laptop of een PCI slot van een oude desktop. Dit zijn dus geen USB adapters, maar ze worden wel out-of-the-box door Ubuntu ondersteund en de topsnelheid is al gauw het dubbele van de hierboven genoemde USB adapters. Dat verschil merk je wel als je internet aansluiting 100 Mbps is. (Let op: de BX200 is een nieuwere opvolger hiervan met oa WiFi 7, maar dat kaartje doet het juist helemaal niet op Linux)

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul23
Falcon schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 07:49:
Is het in dit geval niet handiger om het draadloze signaal op te pikken via een extern kastje en daarna richting de ethernetadapter?

Eventueel een powerline adapter.
als ik dat kon doen, mag alleen geen kabel over de 3 muren en 30 meter (moet "om" de woonkamer heen gaan) leggen.

Voor snelheid eigenlijk geen enkele beperking, zelfs 20 mbps zou genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul23
aawe mwan schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:38:
Ik heb USB adapters met diverse chipsets getest.

Deze USB adapters werken bij mij altijd in Ubuntu out-of-the-box:
  • Atheros AR9271L chipset
  • Sitecom WL-329 (Ralink RT3572 chipset)
  • Atheros AR9271 chipset (ath9k_htc driver, FW version 1.4)
Deze USB adapters werken zeker niet (niet zonder veel moeite) in Ubuntu, maar wel in Windows 10/11:
  • Realtek RTL8192FU chipset (2,4 GHz)
  • Realtek RTL8812au chipset (5 GHz)
Ik hanteer als vuistregel dat als de verkoper zegt dat de USB adapter zonder drivers werkt met Linux of met Apple, dat het dan meestal wel werkt met Ubuntu, maar als de verkoper zegt dat hij alleen met Windows werkt en nergens anders mee, dat het dan meestal niet werkt met Ubuntu.

Alternatief: ik heb een oude Samsung telefoon die ik ook gewoon in Ubuntu kan gebruiken als WiFi adapter, als ik "USB tethering" aanzet. Ook dat kan Ubuntu out-of-the-box.

Mijn USB adapters zijn best oud intussen en ik heb nog niks nieuwers/beters/snellers kunnen vinden. De laatste tijd koop ik daarom in plaats daarvan Intel AX210 kaartjes, dat is WiFi 6E voor in de laptop of een PCI slot van een oude desktop. Dit zijn dus geen USB adapters, maar ze worden wel out-of-the-box door Ubuntu ondersteund en de topsnelheid is al gauw het dubbele van de hierboven genoemde USB adapters. Dat verschil merk je wel als je internet aansluiting 100 Mbps is. (Let op: de BX200 is een nieuwere opvolger hiervan met oa WiFi 7, maar dat kaartje doet het juist helemaal niet op Linux)
hmm wat bedoel je met "oude desktop". Ik heb bewust een desktop gekocht, dus zitten genoeg pci/e slots in, usb eis was alleen omdat dat vaak makkelijker is.. Momenteel heb ik dus een Realtek RTL8812au chipset. Maar toen ik in de media markt stond, stond daar helemaal niet op welke chipset erin zit moet ik dit nu voor iedere aankoop verifieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

paul23 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:15:
[...]
hmm wat bedoel je met "oude desktop". Ik heb bewust een desktop gekocht, dus zitten genoeg pci/e slots in,
Ik schreef "oude desktop" omdat moderne moederborden tegenwoordig standaard al een slot voor zo'n m.2 WiFi kaartje on-board schijnen te hebben. Maar die van mij is zo oud dat hij dat nog niet had en dus heb ik een PCI insteekkaartje gekocht met zo'n slot. Dat kost maar een paar tientjes, het werkt gewoon goed ook onder Linux en het is stabieler/betrouwbaarder/sneller dan een externe USB oplossing.
Momenteel heb ik dus een Realtek RTL8812au chipset. Maar toen ik in de media markt stond, stond daar helemaal niet op welke chipset erin zit moet ik dit nu voor iedere aankoop verifieren?
Klopt, dus dat is niet handig. Zelfs als je een merk/type USB stick gevonden hebt dat volgens het internet "goed" is, kan het een nieuwere versie zijn met een totaal andere chip erin.

[ Voor 4% gewijzigd door aawe mwan op 13-06-2024 06:35 ]

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 17:28
Heb zelf toevallig net eentje gekocht: https://www.tp-link.com/n...g-usb-adapter/archer-t3u/. Hij is 21 euro op Bol.com

Dit stickje heeft een RTL8822BU chip aan boord en wordt momenteel prima herkent onder Ubuntu 24.04 LTS met de ingebouwde driver. Draai 6.8.0-35-generic als kernel-versie.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14:39
paul23 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:10:
[...]

als ik dat kon doen, mag alleen geen kabel over de 3 muren en 30 meter (moet "om" de woonkamer heen gaan) leggen.

Voor snelheid eigenlijk geen enkele beperking, zelfs 20 mbps zou genoeg zijn.
En wat nou als je gewoon een goedkoop mesh routertje naast je pc neerzet en via ethernet aansluit?
Je koopt bijvoorbeeld uitvoering: TP-Link Archer C24 zo'n ding of uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (1-pack). Die zet je in range extender mode ofzo en je trekt een ethernet kabeltje naar je pc. Kan je gewoon bovenop de pc zetten of op het gunstigste plekje op het bureau van de pc. Bijvoorbeeld zo dicht mogelijk richting de deuropening waar de wifi vermoedelijk doorheen komt.

Ik neem aan dat je ethernet controller het gewoon doet.

Dit zou ook kunnen uitvoering: Intel Wi-Fi 6 Gig+ Desktop Kit
De drivers van dit ding zitten gegarandeerd in de kernel

als je moederbord daar de juiste slot niet voor heeft, wat ik betwijfel aangezien je huidige wifi kaart waarschijnlijk daar in zit, dan zou deze moeten passen uitvoering: ASUS PCE-AX3000 (v1)
Dat is ook een Intel AX200, niet als de desktop kit.

[ Voor 36% gewijzigd door youridv1 op 18-06-2024 17:20 ]

Pagina: 1