• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:20
Wij hebben een remeha avanta, opgehangen door de vorige bewoners medio 2012.

Toen wij vandaag de douche aanhadden sprongen de radiatorventilatoren opeens aan. Een buurman met kennis van zaken gebeld en die gaf aan dat het waarschijnlijk de driewegklep is.

Het gekke is, ik heb het probleem daarna niet meer kunnen reproduceren. Het enige wat nu nog warm wordt is de eerste 5-10 cm van de cv leiding waar deze op de ketel aansluit. Betekent dit dat die klep lekt, of is dit gewoon omdat het hele ding warm wordt? Kortom: is dit normaal?

Zo niet, dan ga ik mijn service abbo inzetten namelijk :).

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-10 09:20
FrankoNL schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:49:
Wij hebben een remeha avanta, opgehangen door de vorige bewoners medio 2012.

Toen wij vandaag de douche aanhadden sprongen de radiatorventilatoren opeens aan. Een buurman met kennis van zaken gebeld en die gaf aan dat het waarschijnlijk de driewegklep is.
3-weg klep is het meest voor de hand liggende inderdaad
Het gekke is, ik heb het probleem daarna niet meer kunnen reproduceren. Het enige wat nu nog warm wordt is de eerste 5-10 cm van de cv leiding waar deze op de ketel aansluit. Betekent dit dat die klep lekt, of is dit gewoon omdat het hele ding warm wordt? Kortom: is dit normaal?

Zo niet, dan ga ik mijn service abbo inzetten namelijk :).
Misschien is ie nog niet helemaal defect of is ie toevallig een keer blijven hangen... Als het vaker voor gaat komen gewoon (laten) vervangen.

Dat er een klein stukje radiatorbuis warm wordt bij de klep is volgens mij normaal, duurt soms even voor de klep omgeschakeld is maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij kapot aan het gaan is en steeds langzamer/moeilijker beweegt.

Weet niet precies hoe dat met het een service abbo gaat maar zo'n klep kost maar een paar tientjes verwissel je in een handomdraai.

• FrankoNL
LiquidSmoke schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:52:
[...]

3-weg klep is het meest voor de hand liggende inderdaad

[...]

Misschien is ie nog niet helemaal defect of is ie toevallig een keer blijven hangen... Als het vaker voor gaat komen gewoon (laten) vervangen.

Dat er een klein stukje radiatorbuis warm wordt bij de klep is volgens mij normaal, duurt soms even voor de klep omgeschakeld is maar het kan natuurlijk ook zijn dat hij kapot aan het gaan is en steeds langzamer/moeilijker beweegt.

Weet niet precies hoe dat met het een service abbo gaat maar zo'n klep kost maar een paar tientjes verwissel je in een handomdraai.
Helder, dank! Bij zo’n abbo zit er (in mijn geval) volgens mij bij dat de arbeidskosten niet worden gerekend. Dat betekent dus alleen onderdelen. Als het inderdaad maar een paar tientjes is, dan lijkt me dat wel de moeite waard. Ik ga eens even bellen.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-10 09:20
FrankoNL schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 18:06:
[...]

Helder, dank! Bij zo’n abbo zit er (in mijn geval) volgens mij bij dat de arbeidskosten niet worden gerekend. Dat betekent dus alleen onderdelen. Als het inderdaad maar een paar tientjes is, dan lijkt me dat wel de moeite waard. Ik ga eens even bellen.
Als ze niet het 3-dubbele voor onderdelen doorberekenen dan zou ik het lekker laten vervangen in plaats van zelf te doen :)

Ik zou eerst even afwachten; heb hier een paar maanden geleden ook meegemaakt dat de radiatoren warm werden ipv het water uit de kraan en dit is niet opnieuw voorgekomen (Remeha Calenta).

/edit: De actuator kost 51 euro: https://hrpremiumparts.nl...nta-3-wegklep-S59132_384/

(de klep is meestal niet het probleem maar de actuator die de klep bedient, in de volksmond is het allemaal de drieweg-klep).

[ Voor 15% gewijzigd door LiquidSmoke op 07-06-2024 18:11 ]

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 21:44
Als de actuator eraf is kun je proberen of het stiftje van de klep makkelijk op en neer beweegt.
Beweegt dit stiftje niet goed meer dan ook het binnenwerk van de klep vervangen, anders alleen de actuator.

• FrankoNL
Ik ben hier allemaal niet handig genoeg voor, dus als het terug komt ga ik bellen. Het lijkt dus nog geen tijd voor een nieuwe ketel, das op zich al fijn ;).
Pagina: 1