vraagje over upgrade van pII 350

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

sus

is druk :+

Topicstarter
De PC van mijn ouders is nodig toe aan een upgrade. Ik zat de denken aan een nieuwe HD (7200rpm) en extra geheugen, omdat dat nu de prioriteit is. De rest komt nog...

Nou is mijn vraag: Die schijf wordt zeer waarschijnlijk een Maxtor 40GB, 7200rpm, ATA100. Aangezien ik geen ATA100 heb, max ATA33, wil ik er dus een promise-kaart inzetten, om hierop die HD aan te sluiten.

De oude HD wil ik eruit halen, omdat dat dan een vetragende factor is.

De vraag is nu of dit kan. Of moet ik een andere oplossing bedenken? Ik bedoel dus, kan ik dan gewoon opstarten van die HD. En hoe zit het met mijn BIOS. Die herkent nl. maar 4x IDE. Of zit er een appart BIOS op de Promise

Het gebruikte OS is win2k, met SP2

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 15:57 schreef suspicious het volgende:
De PC van mijn ouders is nodig toe aan een upgrade. Ik zat de denken aan een nieuwe HD (7200rpm) en extra geheugen, omdat dat nu de prioriteit is. De rest komt nog...

Nou is mijn vraag: Die schijf wordt zeer waarschijnlijk een Maxtor 40GB, 7200rpm, ATA100. Aangezien ik geen ATA100 heb, max ATA33, wil ik er dus een promise-kaart inzetten, om hierop die HD aan te sluiten.

De oude HD wil ik eruit halen, omdat dat dan een vetragende factor is.

De vraag is nu of dit kan. Of moet ik een andere oplossing bedenken?

Het gebruikte OS is win2k, met SP2
Het kan wel... ik vraag me alleen af of je er wel zoveel mee opschiet. Ik zou toch ook aan een nieuw mobo+proc gaan denken eigenlijk. Zonde om nog een IDE kaartje erin te steken, ik denk namelijk dat de winst niet zo groot is.

• sus
  • Nu online

sus

Topicstarter
dat weet ik, dat mobo+nieuwe proc. eigenlijk beter zijn.

Maar daar is nu ff geen geld voor
Dat gaat volgend jaar gebeuren. En dan krijg ik de promisekaart, voor RAID

En het verschil tussen 64MB en 256MB voor win2k, is dat wel te merken? Het opstarten, en laden van programma's duurt nl. extreem lang

Hij is zelfs trager dan mijn p200MMX (@350MHz)

Verwijderd

Geheugen voor zo'n beestje kost niks. Dus wat extra erin is zowiezo de moeite (256 Mb).
Je zou kunnen overwegen een van de laatste Celerons erin te zetten. Heb datzelfde net met een Celly 433 naar Celly 700 gedaan en je merkt het redelijk.
Totale kosten (en ik weet het het is wrs duur): 300 piek.

Btw kun je die p2 niet een beetje overklokken? En loopt ie echt zo sloom? Ik ben nog geen programma/spel tegen gekomen dat niet fatsoenlijk liep op .

• sus
  • Nu online

sus

Topicstarter
het mobo kan mar tot 450MHz, en daar staat hij al op. 64MB wordt binnenkort 256. En dan een grote schijf. Die moet erin.

Alleen vind ik een ATA100 schijf op een ATA33 bus zo zonde. vandaar

tis ook een slot1 mobo, daar kunnen toch geen celly's op? (heeft ook geen auto-detect)

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 16:08 schreef suspicious het volgende:
het mobo kan mar tot 450MHz, en daar staat hij al op. 64MB wordt binnenkort 256. En dan een grote schijf. Die moet erin.

tis ook een slot1 mobo, daar kunnen toch geen celly's op? (heeft ook geen auto-detect)
volgens mij is ATA33 GEEN bottel neck!! of mischien zo weinig dat je het nouwelijks gaat merken!!

maar ik weet niet of dat nog steeds zo is?

• sus
  • Nu online

sus

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 16:13 schreef Mr.WWW het volgende:

[..]
maar ik weet niet of dat nog steeds zo is?
daarom vraag ik het oko hier, d'r is vast wel iemand die dat weet. ;)

• Hoppie
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je geeft aan Windows 2000 te willen gaan draaien. Heb je al gedacht aan software matige raid? Softwarematige RAID via Windows 2000
Zet je er voorlopig wat RAM bij een een vlotte tweede schijf, maak je daar een Software matige raid op en houdt je centen in je zak voor iets anders. Die losse ATA100 adapter is volgend jaar toch weer verouderd als je een RAID adapter of i.d. aanschaft.
Denk er 's over.

• sus
  • Nu online

sus

Topicstarter
nee, t zit anders

Die promise kaart gaat er dan nu ff in bij mijn ouders, tot zij zich een nieuw mobo+proc. kunnen veroorloven.

Dan gaat die promise kaart in mijn PC, omdat ik 2x 13GB schijf heb liggen

• Hoppie
  • Niet online
Ah! Een slinkse manier >:) om je eigen PC te upgraden via je ouders... ;)

• sus
  • Nu online

sus

Topicstarter
1-0 voor Hoppie

• sus
  • Nu online

sus

Topicstarter
Maar ik wil ook weten of het echt zin heeft, om er een AT100 controller in te zetten. Ik vind het gewoon zonde om een AT100 schijf op een ATA33 controller aan te sluiten

• Brakkie
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Brakkie

blaat

En het verschil tussen 64MB en 256MB voor win2k, is dat wel te merken? Het opstarten, en laden van programma's duurt nl. extreem lang
MS vind dat 128 MB voor Win2k het minimum is. Ik vind 256 MB het minimum. Dat geheugen maakt dus echt veeeeeel uit!

Systeem | Strava

• sus
  • Nu online

sus

Topicstarter
goed, die 256 gaat er in ieder geval in, misschein zelfs wel 512

nu dat probleem met die schijf nog

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-08 15:52

nexhil

BAM!

Op maandag 10 september 2001 16:08 schreef suspicious het volgende:

voor dat slot1 probleem hebben ze slot 1 converters en misschien zo een bios update geen kwaad kunnen voor meer mhz'en

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Op maandag 10 september 2001 16:35 schreef suspicious het volgende:
goed, die 256 gaat er in ieder geval in, misschein zelfs wel 512

nu dat probleem met die schijf nog
512 lijkt mij voor zoiets toch wel errug overdreven (Merk je met zo'n systeem niet echt). Maar wat voor schijf zit er nu in?

• sus
  • Nu online

sus

Topicstarter
Er zit nu een 6GB schijf in, die nog (letterlijk) 145MB vrij heeft.

Mijn pa wil met de tijd (als hij ook nieuw mobo+proc) heeft, fotobewerking gaan doen, dus dan is een schijf van 40GB helemaal nog niet zo gek

• Hoppie
  • Niet online
Ik heb zelf een PII 350MHz met ondertussen 192MB geheugen waarop ook Windows 2000 draait. Tegelijk met de geheugen upgrade heb ik ook een 45GB U-ATA-100 IBM schijf aangeschaft (hij doet het nog.... >:) ).
Ook ik heb dus niets aan de U-ATA-100 interface. Moet zeggen dat ie desondanks sneller is dan m'n Maxtor 6GB U-ATA-33 schijf, waarschijnlijk door de grotere data dichtheid. De 33MB/s haal je toch al bijna niet, zeker niet met één enkele schijf.
Ik zou persoonlijk dus gewoon voor snelle grote schijf gaan, maar de U-ATA-100 interface achterwegen laten.

• sus
  • Nu online

sus

Topicstarter
owkee, dan 256MB en alleen een nieuwe HD.

En dan maar eens gaan kijken of er toevallig een BIOS-update beschikbaar is, waardoor ik meer MHz-en kan plaatsen, en ik misschien wel een celly kwijt kan.

tnx all

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:30

Predator

Suffers from split brain

Niks te promise kaartje nodig.
Sluit die HDD gewoon aan op je ATA-33.
Er zit bij mij ook een Quantum ATA-100 40GB 7200rpm HDD op.
En dat scheelt bijna niks.

Je haalt toch bijna nooit meer dan 33mb/s piek.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

P.S. Wat voor mobo heb je?

Ik heb namelijk een Asus P2B-F (met 440BX chipset)
officieel kandie (volgens het boekje) ook maar 450mhz aan, maar in het boekje staat dat het mobo 8 x 133 (= 1066mhz) aankan, het wordt alleen niet door Asus ondersteund (qua garantie e.d.).

Dit zou je over een tijdje veel geld kunnen besparen.
Ik ga er i.i.g. een Celeron inzetten. alstie niet werkt, kan ik alsnog een mobo kopen :)

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

edit:

Laat maar .....

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Pagina: 1