Buren willen hun bijkeuken ophogen, gezamelijk dak en muur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv85
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 18-06-2024
Net nieuwe buren gekregen. Zij hadden al een briefje in de bus gedaan dat zij een uitbouw willen realiseren aan de achterzijde. Die komen bij de huizen in de buurt veel voor.

Nu kregen we vandaag een briefje dat zij de bestaand e bijkeuken ook willen ophogen tot gelijke hoogte als de rest van de uitbouw. (Dit is ongekend, dit heeft nog niemand in de buurt gedaan)

Onze woningen zijn gespiegeld gebouwd. Dus de bijkeukens zitten aan elkaar vast. Delen dus een muur en een plat dak.

Kan en mag dit zomaar en zoja welke risicos lopen wij hierdoor?

Ik heb al wel gevonden dat je niet zonder toestemming op een mandelige muur mag bouwen. Maar is hier sprake van op een muur bouwen?
Ik ga er vanuit dat zij ongeveer tussen de 50 cm en 1 meter hoger gaan bouwen dan huidige dak.

Beste antwoord (via jv85 op 08-06-2024 09:48)

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:58
Over welke lengte praat je en m2 dak? En ga je 50 cm hoogte echt zien/ merken vanuit de tuin/ gaat het de zon meer blokkeren etc. Heb je misschien een situatie foto? Of is het meer het “gespiegelde” esthetische wat niet meer klopt en je jammer vindt.

Denk als ze dit netjes doen. Dak verhogen en goed lood in jullie muur/ spouw aanbrengen en mee ophogen dit geen technisch probleem is.

Let wel op dat als er isolatie op jullie dak ligt ze in de dan opgehoogde muur een foam glas bv aanbrengen zodat je geen koudebrug krijgt via het metselwerk naar binnen (buitenmuur wordt binnenmuur bij de overgang.

Komt er een prutser en slijpt hij lood in jullie muur en geen koudebrug onderbreking en er komt water achter is het natuurlijk lekkage gevoeliger dan gewoon een doorlopend plat dak + je hebt warmte verlies ivm de koudebrug (muur wat koud is door geleiding van buiten af).

Dus ja. Het kan problemen geven als je echt doomdenker bent. Nee als er een echte vakman komt, en dit soort dingen goed aanpakt.

Hoe lopen de houtenbalken in het plafond?( even vanuit gaande dat het een wat oudere bouw is) Of is het redelijk nieuwbouw. Want die kunnen ook leunen op die muur. En dan moeten ze dit ook weer goed luchtdicht afwerken zodat er geen tocht via de ontstane spouw naar binnen komt.

Of het allemaal zonder vergunning mag, geen idee. Aan de achterkant meestal wel. Dat moet dat geïnformeerd worden bij de gemeente bv.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:11
Allereerst is het zo dat je buren hier een omgevingsvergunning voor nodig hebben. Zonder toestemming van de gemeente mag dit niet. Je kunt in zo'n procedure ook bezwaar indienen.

In beginsel mogen zij niet op een mandelige muur gaan bouwen. Immers de muur is van jullie beiden. Ze hebben dus jouw toestemming nodig om dit te realiseren. Tenzij ze een muur op eigen erf tegen de bestaande aan plaatsen. Dat zal dan overigens uit de vergunningaanvraag blijken.

Bovenal zal je denk ik ook een andere vraag aan jezelf moeten stellen. Het is allereerst goed om bij elkaar op de koffie te gaan en eens wat meer te horen van alle plannen. Dat kweekt wederzijds begrip. Daarnaast is het ook goed om af te vragen of het eventueel verhogen van je dak voor jezelf voordelen heeft. Immers als de buren het graag willen (en ze hebben je vanwege de mandelige muur nodig) zou je ook kunnen voorstellen dat je alleen akkoord gaat dat als ze pro deo/kleine vergoeding ook jouw kant verhogen. Dan heb je een hogere bijkeuken voor een prikkie. Overigens maakt het wel verschil of die nu 2.00 hoog is af al 2.40. Geen idee wat de situatie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
TwingyTwingy schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:27:
. Immers als de buren het graag willen (en ze hebben je vanwege de mandelige muur nodig) zou je ook kunnen voorstellen dat je alleen akkoord gaat dat als ze pro deo/kleine vergoeding ook jouw kant verhogen.
Ja buren, we willen wel akkoord gaan als jullie voor ons ook een verhoging betalen. Het liefst ook nog een verdieping daar bovenop, jullie hebben net een huis gekocht dus hebben waarschijnlijk genoeg geld!

Maar goed, je zou de buren een offerte kunnen laten vragen voor alleen hun stuk en een offerte voor als jouw huis ook verhoogd wordt. Neem aan dat het in het tweede geval goedkoper wordt.

Alleen buren 50k, met jullie erbij 80k. Dan heb je dus voor 40k al een verhoging, 10k besparing.

Ik zou niet weten welk risico je extra loopt. Misschien kans op lekkage als ze op jullie dak gedeelte staan? En de aansluiting moet natuurlijk ook netjes waterdicht worden gemaakt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:33
TwingyTwingy schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:27:
Allereerst is het zo dat je buren hier een omgevingsvergunning voor nodig hebben. Zonder toestemming van de gemeente mag dit niet. Je kunt in zo'n procedure ook bezwaar indienen.
Ben ik het niet mee eens. In veel gevallen is dit vergunningsvrij. Vergunningsvrij is niet regelvrij en regelt ook niks over de privaatrechtelijke aspecten. Dat doet een omgevingsvergunning overigens ook niet. Je kunt bij de gemeente informeren of dit zonder vergunning kan. En hou officiëlebekendmakingen.nl bij.

Ik zou inzetten op professionele bouw met garantie en minimale overlast. Vraag vooraf het plan op hoe hier een goede aansluiting wordt gemaakt. Voorkom dat een doe het zelfer aan de slag gaat met de mandelige muur.
Of zoals hierboven als optie geven overweeg om mee te bouwen.
Het is positief dat ze zelf vooraf contact opzoeken, ga met ze in gesprek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:30
Ik zou in plaat van briefjes eerst eens met ze praten ja, zijn zij zo schuw of zijn jullie nooit thuis?

Dat nog niemand het gedaan heeft wil niet zeggen dat het heel speciaal is, er is altijd iemand de eerste. Het kan niet zomaar, vandaar dat ze ook een briefje doen, en jullie lopen geen enkel risico als het netjes gebeurt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smeerkeezz
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-06 20:51
Een briefje....... doofstomme buren gekregen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LAD93
  • Niet online
Smeerkeezz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 21:11:
Een briefje....... doofstomme buren gekregen?
Het is geen excuus, maar toch merk ik om mij heen dat veel mensen tegenwoordig toch liever een briefje in de bus doen of een appje sturen dan gewoon het gesprek aan gaan.. zal wel een generatiedingetje zijn?

per aspera ad astra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv85
Bedankt voor de reacties.

Bijkeuken is nu van buiten net iets meer dan 2 meter. En zou dus straks normale plafond hoogte krijgen.

Ophogen van onze kant is voor ons niet wenselijk.

De buren hebben pas vandaag de sleutel gekregen en zij doen zijn in die zin schuw en doen de briefjes in de bus. Wij waren wel gewoon thuis. Dat geeft idd ook ergenis.

Ik zou idd graag gesprek met hun aangaan maar ik wil eerst beter mijn positie weten.
Het heeft mijn inziens nl wel mogelijke gevolgen voor ons gedeelte. Denk aan lekkage/scheuren ed.

Daarom heb ik ook gekeken naar of dit hier bij andere al voorkomt. Dan kan je daar even kijken wat het uiteindelijk wordt en vragen wat de gevolgen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Laatst online: 21:30
Dat het voor jullie niet wenselijk is of niet nodig hoeft niet te betekenen dat de buren het dan niet kunnen uitvoeren.
Ik zou ze zo snel mogelijk even aanspreken en met een open vizier het gesprek aangaan, je zorgen uiten voor eventuele problemen maar uiteindelijk kun je het waarschijnlijk toch niet tegenhouden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Passie-m
Over welke lengte praat je en m2 dak? En ga je 50 cm hoogte echt zien/ merken vanuit de tuin/ gaat het de zon meer blokkeren etc. Heb je misschien een situatie foto? Of is het meer het “gespiegelde” esthetische wat niet meer klopt en je jammer vindt.

Denk als ze dit netjes doen. Dak verhogen en goed lood in jullie muur/ spouw aanbrengen en mee ophogen dit geen technisch probleem is.

Let wel op dat als er isolatie op jullie dak ligt ze in de dan opgehoogde muur een foam glas bv aanbrengen zodat je geen koudebrug krijgt via het metselwerk naar binnen (buitenmuur wordt binnenmuur bij de overgang.

Komt er een prutser en slijpt hij lood in jullie muur en geen koudebrug onderbreking en er komt water achter is het natuurlijk lekkage gevoeliger dan gewoon een doorlopend plat dak + je hebt warmte verlies ivm de koudebrug (muur wat koud is door geleiding van buiten af).

Dus ja. Het kan problemen geven als je echt doomdenker bent. Nee als er een echte vakman komt, en dit soort dingen goed aanpakt.

Hoe lopen de houtenbalken in het plafond?( even vanuit gaande dat het een wat oudere bouw is) Of is het redelijk nieuwbouw. Want die kunnen ook leunen op die muur. En dan moeten ze dit ook weer goed luchtdicht afwerken zodat er geen tocht via de ontstane spouw naar binnen komt.

Of het allemaal zonder vergunning mag, geen idee. Aan de achterkant meestal wel. Dat moet dat geïnformeerd worden bij de gemeente bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv85
No Hands schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:19:
Dat het voor jullie niet wenselijk is of niet nodig hoeft niet te betekenen dat de buren het dan niet kunnen uitvoeren.
Ik zou ze zo snel mogelijk even aanspreken en met een open vizier het gesprek aangaan, je zorgen uiten voor eventuele problemen maar uiteindelijk kun je het waarschijnlijk toch niet tegenhouden.
Was een reactie op bovenste twee berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jv85
Passie-m schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:43:

Nou estetisch vind ik het minder maar dat is niet echt het pijnpunt maar angst ligt idd bij evt technische mankementen dus zocht hier vooral dingen die zouden kunnen gebeuren om bij aannemer/buren aan te kaarten.

Dus met jouw antwoord kan ik heel wat. Waarvoor dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:04
jv85 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:26:
[...]
Ik zou idd graag gesprek met hun aangaan maar ik wil eerst beter mijn positie weten.
[...]
Je positie? Je staat voor een tweesprong. Tegenhouden gaat in veel gevallen niet lukken als 't binnen 't bestemmingsplan en regelgeving valt.

A.) Je kan een stelling nemen en overal tegen zijn, beroepen en bezwaren inzetten en 10 jaar geen woord met je buren te hoeven wisselen.
B.) Je kan open staan voor de wensen van de buren. Een goede relatie opbouwen en daarmee wellicht invloed hebben op de toegepaste constructie. Vaak genoeg kansen op de beste bouwtechnische oplossing zien verdwijnen door het ontbreken van de gunfactor.

Schaduwval (niet door jouw maar wel in de reacties genoemd) is jammer, maar daar is nog nooit een bouwvergunning op gestrand.
Loodslijpen in de muur zal niet of nauwelijks in jouw muur zijn, want de muur van de buren gaat omhoog. Hun stukje muur zal wel afwateren op jouw platte dak. Ook hier kan je niet zoveel tegenin brengen. 't alternatief is namelijk geen alternatief, want dan loopt 't de spouw in.
jv85 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:55:
[...]Ik heb al wel gevonden dat je niet zonder toestemming op een mandelige muur mag bouwen. Maar is hier sprake van op een muur bouwen?[...]
Je deelt de muur dus ze mogen tot de helft van de muur opbouwen, monteren, etc. Voor de mooi en voor de handigheid kàn het wenselijk zijn om volledig op de muur te bouwen. Daarvoor hebben ze wèl toestemming nodig. En daarmee kan je je invloed uitoefenen op de buren. Als jij flexibel opstelt over het opbouwen op de mandelige muur, dan winnen zij binnenruimte. Want ze hoeven niet tegen de spouw aan te bouwen.
[...]
Het heeft mijn inziens nl wel mogelijke gevolgen voor ons gedeelte. Denk aan lekkage/scheuren ed.
[...]
Dat zijn onvoorziene incidenten die opgelost kunnen worden. Geen permanente gevolgen. Zeker een punt om rekening mee te houden, maar geen enkele rede om 't tegen te werken. Goede afspraken en vooral een nulmeting voorkomt problemen en discussie achteraf.

Eigenlijk 't enige dat verdwijnt is de symetrie. Lastig om te beoordelen zonder een situatiefoto. Maar als 't passend is bij de bouwstijl zou ik me er niet druk om maken.

[ Voor 15% gewijzigd door PROnline op 08-06-2024 10:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 22:18
Een aanbouw aan de achterkant van de woning is binnen bepaalde marges vergunningsvrij. Daar een laag bovenop bouwen is vrijwel zeker vergunningsplichtig.

Ik zou zo snel mogelijk een gesprek met ze aangaan en jou verhaal vertellen. Ik wil dit niet want… reden A en/of reden B. Als ze daar niet naar willen luisteren weet je meteen waar je aan toe bent. En als het echt niet klikt een bezwaar indienen, zodra de vergunning is aangevraagd. Geen medelijden mee hebben, gewoon duidelijk zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-06 22:18
Het gezegde “beter een goede buur dan een verre vriend” is leuk als tegeltje aan de muur. Maar als er geen klik is, is er geen klik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:15

Theo

moederbord

Fornoo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:19:
Een aanbouw aan de achterkant van de woning is binnen bepaalde marges vergunningsvrij. Daar een laag bovenop bouwen is vrijwel zeker vergunningsplichtig.

Ik zou zo snel mogelijk een gesprek met ze aangaan en jou verhaal vertellen. Ik wil dit niet want… reden A en/of reden B. Als ze daar niet naar willen luisteren weet je meteen waar je aan toe bent. En als het echt niet klikt een bezwaar indienen, zodra de vergunning is aangevraagd. Geen medelijden mee hebben, gewoon duidelijk zijn.
Het is beter dat @jv85 naar de buren stapt en ze gewoon vraagt naar de plannen omdat je wel benieuwd bent. Geen oordeel, geen preek waarom jij dit niet wil maar gewoon de aardige buur zijn die interesse toont in hun en hun plannen. Daarna kun je, wanneer de volledige plannen besproken zijn jouw zorgen delen (goh, hoe gaat het dan met koudebruggen? Is zoiets vergunningsplichtig? Levert dat geen lekkages op? Is die muur niet van ons beide?) zodat je dan samen die zogen kan bespreken.

Het klinkt echt als een open deur, maar het kan lastig zijn, maar het is in dit geval noodzakelijk. @jv85 Ga onbevoordeeld en open bij de buren langs.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
jv85 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 09:50:
[...]

Nou estetisch vind ik het minder maar dat is niet echt het pijnpunt maar angst ligt idd bij evt technische mankementen dus zocht hier vooral dingen die zouden kunnen gebeuren om bij aannemer/buren aan te kaarten.

Dus met jouw antwoord kan ik heel wat. Waarvoor dank!
Ik zou ook Zeker eisen om bouwkundige details met betrekking op jullie muur aansluiting. En is de fundering berekend op dit extra gewicht? Dan mag een constructeur ook even dit berekenen voordat dingen verzakken. Soms heb je van die aannemers die zeggen, kan allemaal hoeft niet en je hoeft geen tekening want geen vergunning nodig… maar zou dit wel eisen zodat je ook weet hoe en wat en je niet vertrouwen op een mooi praatje en blauwe ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:42
De buren hebben pas vandaag de sleutel gekregen en zij doen zijn in die zin schuw en doen de briefjes in de bus. Wij waren wel gewoon thuis. Dat geeft idd ook ergenis.
Beetje jammer dat jij dit jou al ergernis geeft. Wat je zelf al zegt, ze hebben gisteren pas de sleutel.
Ze hebben wellicht een briefje gebruikt, omdat ze zelf geen tijd (en nog geen zin) in een praatje hebben. Misschien willen zij ook nog wel eerst een topic op Tweakers starten om hun rechten na te vragen. :+
Ben blij dat ze überhaupt 'n vorm van contact leggen en je informeren.
Er staan hier meer topics waarbij de buren die moeite niet eens nemen en dat je eea pas te weet komt als de werklui bezig zijn.

De manier van aanvliegen van @Theo, lijkt mij de beste.
Bezwaar maken, het tegenhouden, etc, zal lastig worden, en waarschijnlijk niet eens kunnen. Jouw zorgen uiten bij je buren kan wel, en hopelijk nemen ze dat mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
Fornoo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:22:
Het gezegde “beter een goede buur dan een verre vriend” is leuk als tegeltje aan de muur. Maar als er geen klik is, is er geen klik.
Het gezegde is juist ook een goede buur. Niet een buur waar je vrienden mee moet zijn. Die klik heb je met vrienden, hoeft niet met buren.
Maar gewoon over dingen kunnen praten en elkaar gedag zeggen als je mekaar ziet, dat soort dingen wil je wel met je buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
President schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:42:
Ja buren, we willen wel akkoord gaan als jullie voor ons ook een verhoging betalen. Het liefst ook nog een verdieping daar bovenop, jullie hebben net een huis gekocht dus hebben waarschijnlijk genoeg geld!
Erg flauw.

Los daarvan is de meerprijs waarschijnlijk peanuts. Een beetje meer m2 dak, wat extra stenen, maar daar tegenover staat geen lastig 'oud aan nieuw' maken en de uitdagingen van ongelijke hoogte.
Bijkeuken is nu van buiten net iets meer dan 2 meter. En zou dus straks normale plafond hoogte krijgen.

Ophogen van onze kant is voor ons niet wenselijk.
Kun je dit toelichten?
Want ik denk dat dit wel goed is voor je huis waarde.

Waarschijnlijk ben je over een paar jaar alweer vergeten dat hij vroeger maar 2m was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
Passie-m schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:38:
Ik zou ook Zeker eisen om bouwkundige details met betrekking op jullie muur aansluiting. En is de fundering berekend op dit extra gewicht? Dan mag een constructeur ook even dit berekenen voordat dingen verzakken. Soms heb je van die aannemers die zeggen, kan allemaal hoeft niet en je hoeft geen tekening want geen vergunning nodig… maar zou dit wel eisen zodat je ook weet hoe en wat en je niet vertrouwen op een mooi praatje en blauwe ogen.
Dit zou ik pas gaan 'eisen' (want volgens mij heb je als buur niks te eisen in deze), als de buren je geen vertrouwen geven in het gesprek dat je eerder hebt gehad waarin je je zorgen uit. Of pas als er juist iets mis is, een lekkage of zo.

Daarbij ben ik bv geen bouwkundige, dus ik zou er weinig aan hebben om de bouwkundige details te weten.
Ja, ik kan het dan hier op Tweakers delen...
Ik ga liever in eerste instantie uit dat de buren het door iemand laten doen met verstand van zaken. Vooral nadat ik mijn zorgen geuit zou hebben.
Als er dan achteraf iets mis blijkt, kan ik aangeven dat dat precies die zorgen waren. En of dat opgelost gaat worden. En dan wel door een vakman.
Etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
Truus01 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 11:43:
[...]

Dit zou ik pas gaan 'eisen' (want volgens mij heb je als buur niks te eisen in deze), als de buren je geen vertrouwen geven in het gesprek dat je eerder hebt gehad waarin je je zorgen uit. Of pas als er juist iets mis is, een lekkage of zo.

Daarbij ben ik bv geen bouwkundige, dus ik zou er weinig aan hebben om de bouwkundige details te weten.
Ja, ik kan het dan hier op Tweakers delen...
Ik ga liever in eerste instantie uit dat de buren het door iemand laten doen met verstand van zaken. Vooral nadat ik mijn zorgen geuit zou hebben.
Als er dan achteraf iets mis blijkt, kan ik aangeven dat dat precies die zorgen waren. En of dat opgelost gaat worden. En dan wel door een vakman.
Etc...
Ze moeten wel degelijk aan jouw deel van het huis werken qua dak en aansluitingen. En ligt ook aan de erfgrens etc. Dus zou dit zeker even na kijken. Uiteraard goed eerst met elkaar praten en niet meteen vol gestrekt been erin. Goede buur is zeker belangrijk. Maar als ze technisch gaan veranderen zou ik persoonlijk wel willen weten wat de plannen zijn. Achteraf aanpassen is niet altijd gemakkelijk.
En als ik zelf zou aanbouwen zou ik ook altijd dingen laten berekenen/ tekenen. Heb dan zelf wel een bouwkundige achtergrond dus kijk hier misschien anders naar. Maar genoeg prutsers in de markt en zelf ook ervaring mee gehad tijdens mijn eigen aanbouw helaas. Denk je de juiste aannemer te hebben, maar het personeel snap amper wat beton dekking en luchtdicht bouwen is. En dan is het verdomd handig om te zien wat goed gaat of niet volgens tekeningen en berekeningen. Als is het maar om iemand mee te laten kijken. Extern bouwkundige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jv85
We willen ook zeker niet met gestrekt been erin gaa n. Ik kan me namelijk het gevoel van nieuwe buren wel voorstellen en ja ik wil de verstandhouding liever goed dan slecht hebben.

Ik heb hier al goede tips gekregen wat ik aan hun aannemer kan vragen. Met betrekking tot voorkomen van problemen.

Wat stel, (gaan we dus NIET doen) we gaan keihard dwarsliggen, dan kunnen ze muur gewoon 15 cm opschuiven en dan staat hij volledig op hun grond, staat hij er en heb je een verstoorde relatie. Lijkt mij niet de gewenste resultaat.

Bezwaren qua lichtinval en uiterlijk spelen niet echt mee. Ja tuurlijk is even jammer. Maar dat is gewoo pech hebben. Zo reeel zijn wij ook.

Redenen om dak niet zelf ook mee te verhogen. Geen noodzaak plus er komt hier al verduurzaming aan dus geld ervoor is er ook gewoon niet.

Net goed gesprek gehad met de buren.
Ga maandag nog aantal vragen stellen aan aannemer met de opmerkingen die ik hier heb gekregen van forumleden.
Zodat we daar ook de antwoorden kunnen krijgen over de technische aspecten.

[ Voor 17% gewijzigd door jv85 op 08-06-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:42
jv85 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 16:55:

(Dit is ongekend, dit heeft nog niemand in de buurt gedaan)
Okay, account aanmaken op een techforum en je probleem melden, waarom?
Ik denk dat je met de bewoording van hierboven “ongekend” al je standpunt hebt gevormd en alleen opzoek bent naar bevestiging hiervan.

Maargoed een briefje in de bus is niet heel handig maar wat je hier doet allerminst.
Stap naar de buren toe met een fles wijn, welkom in de buurt en oja jullie willen wat verbouwen? Hoe gaan we hier uitkomen zodat we beide tevreden zijn.

Mensen, praat met elkaar.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik zie al bepaalde technische details voorbij komen over isolatie en spouw maar we weten volgens mij überhaupt niet wat voor woning en uitbouw het is? Is het redelijk nieuw of een oude huis uit de jaren dertig of wellicht nog ouder? In het laatste geval is er geen spouw bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jv85
gielie schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 15:21:
[...]

Okay, account aanmaken op een techforum en je probleem melden, waarom?
Ik denk dat je met de bewoording van hierboven “ongekend” al je standpunt hebt gevormd en alleen opzoek bent naar bevestiging hiervan.

Maargoed een briefje in de bus is niet heel handig maar wat je hier doet allerminst.
Stap naar de buren toe met een fles wijn, welkom in de buurt en oja jullie willen wat verbouwen? Hoe gaan we hier uitkomen zodat we beide tevreden zijn.

Mensen, praat met elkaar.
Die opmerking leg ik later uit als. Als iemand al wel met zo'n constructie te maken had gehad, was ik daar gaan vragen waar ze tegen aan gelopen waren.

Zoals in mij laatste antwoord staat, heeft er al een gesprek met buren plaatsgevonden maar de technische vragen kan ik maandag aan de aannemer stellen. Daar heeft hij geen antwoorden op, en dat snap ik ook. Uitgangspunt is dus ook van beiden hoe regelen we dit na ieders tevredenheid.

En reden van vraag op forum, ik kwam er zelf niet uit waar op te letten. Nu weet ik welke gerichte vragen ik kan stellen aan aannemer zodat schade aan mijn woning kan worden voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
jv85 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 16:11:
[...]

Die opmerking leg ik later uit als. Als iemand al wel met zo'n constructie te maken had gehad, was ik daar gaan vragen waar ze tegen aan gelopen waren.

Zoals in mij laatste antwoord staat, heeft er al een gesprek met buren plaatsgevonden maar de technische vragen kan ik maandag aan de aannemer stellen. Daar heeft hij geen antwoorden op, en dat snap ik ook. Uitgangspunt is dus ook van beiden hoe regelen we dit na ieders tevredenheid.

En reden van vraag op forum, ik kwam er zelf niet uit waar op te letten. Nu weet ik welke gerichte vragen ik kan stellen aan aannemer zodat schade aan mijn woning kan worden voorkomen.
Goed dat jullie al een goed gesprek hebben gehad.
En ook netjes dat jij even met hun aannemer mag babbelen.
En dat het uitgangspunt voor iders tevredenheid is. Klinkt goed.
Ik wens jullie een lange en tevreden buurrelatie toe! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-06 02:23
Ik denk dat @Passie-m een zeer goede aanzet heeft gegeven idd.

vraag ook na of ze gaan werken aan de fundering, of dat denkel de opbouw iets verhoogd wordt.

verder, wees ook een goede buur. Dat het "niet zo mooi" is, kan soms, dat heb je soms met buren. Maar wees je ook bewust dat je gewoon in een omgeving/land woont waar mensen dicht op elkaar zitten en je soms wat moet schikken om ruimte te maken voor de ander en vice versa.

Zoals ik begrijp geeft de buur je ook de ruimte om met de aannemer te praten, dus dat is erg goed.
maar zorg dat je goede buren blijft, dat is belangrijker dan een iets minder mooie uitbouw naast je eigen.
mochten er onverhoopt wat problemen ontstaan (dat risico is er gewoon altijd een beetje), dan kun je dit in een vriendelijke setting ook vaak beter oplossen en daarna nog op de barbeque komen en er op klinken.
Zoals alles in het leven: "Don't be a dick".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Fornoo schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:22:
Daarom is de variant "beter een verre buur dan een goede vriend" vaak betrouwbaarder gebleken..

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jv85
Inmiddels is er ook gesprek met aannemer geweest en de punten van @Passie-m zijn besproken.
Lijkt allemaal goed te komen. Aannemer heeft er goed nagedacht dus ik heb er vertrouwen in.
Bedankt voor het meedenken en de tips!
Pagina: 1