laptop accu er permanent uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-08 21:15
Hallo,
na.v. een discussie op dit forum heb ik de accu van mijn laptop er permanent uit gehaald, en ik vroeg me af of dat ook niet schadelijk kan zijn? erg open is het niet, maar ik neem aan dat door de kleinste kier stof naar binnen kan komen?
ik gebruik een dell vostro 3000 serie,
ik hoor graag een reactie,
Vriendelijke groet,
Laurens van eijck

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
Zou ik me totaal niet druk om maken. Stof komt er toch wel in, want je laptop heeft ventilatie. Zolang je je huis regelmatig stoft en stofzuigt, en je je laptop ook af en toe schoonmaakt, is er niks aan de hand.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik heb mijn laptop wel eens fysiek schoon gemaakt, maar of dat deze was of een vorige weet ik niet meer, ik lees op dit forum ook iets over stoffilters, dat zou natuurlijk handig zijn als die er op zitten, hebben jullie een link? dus of voor de stoffilters of voor helemaal schoonmaken bedoel ik. voor een Dell vostro 3559, want ik denk dat het wel tijd wordt iets te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Ik denk dat je je veel te druk maakt. Gewoon lekker je laptop gaan gebruiken, en eens per jaar ofzo even een beetje stof eruit blazen en je zit helemaal goed.

Als je echt per se tips wilt om hoe je laptop schoon te maken, dan kan je prima beginnen met zoeken bij google naar 'how to clean my laptop from dust'.

[ Voor 39% gewijzigd door Hahn op 07-06-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
als jullie het niet nodig vinden om mijn laptop open te halen dan geloof ik dat, alleen vlg. mij is mijn laptop uit 2016, en ik heb hem dus misschien nog nooit schoongemaakt of stof er uit geblazen, als ik dat laatste nu wel doe is het klaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Uit elkaar halen zou ik sowieso niet doen. Als de temperaturen nog steeds goed zijn, en je de ventilatoren niet meer hoort dan voorheen, dan zal er sowieso niet heel veel stof in zitten.

Als je je laptop al 8 jaar gebruikt (?), snap ik sowieso niet waarom je er nu opeens zo mee bezig bent ;) Maar nu het stof eruit blazen, en je kan weer een tijd vooruit, ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ik heb hem wel uit elkaar gehaald, omdat ik in een andere discussie op dit forum begreep dat laptop permanent aan de lader hangen niet alleen een slechte accu oplevert, maar ook brandgevaar, dus je kunt zeggen: dann moet ik er aan denken altijd de lader er af te halen, maar als ik dat dan een keer vergeet zit ik de hele dag me af te vragen of mijn huis er nog staat. (zal meevallen natuurlijk, aangezien hij dus al sinds 2016 aan de lader zit, en er nooit iets gebeurd is, maar het is toch niet fijn)

Wat is dan de reden dat ik ze volgens jou niet uit elkaar moet halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:32

sapphire

Die-hard pruts0r

l.vaneijck schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:09:

Omdat het veel gedoe is en weinig resultaat ;)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ik heb hem wel uit elkaar gehaald, omdat ik in een andere discussie op dit forum begreep dat laptop permanent aan de lader hangen niet alleen een slechte accu oplevert, maar ook brandgevaar, dus je kunt zeggen: dann moet ik er aan denken altijd de lader er af te halen, maar als ik dat dan een keer vergeet zit ik de hele dag me af te vragen of mijn huis er nog staat. (zal meevallen natuurlijk, aangezien hij dus al sinds 2016 aan de lader zit, en er nooit iets gebeurd is, maar het is toch niet fijn)

Had het niet makkelijker geweest om je laptop aan een stekkerblok te hangen die je uit kan schakelen?

Maar zoals sapphire inderdaad zegt: ik bedoel vooral dat je laptop openmaken om 'm schoon te maken veel tijd, moeite en risico is voor weinig tot geen baat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 00:01

Laat je trouwens niet gek maken door die spookverhalen.

Dat je een laptop niet permanent aan de lader moet hangen is wel een beetje achterhaald, imo. Allereerst heeft menig fabrikant en OS hier al het een en ander op gevonden (Battery protection instellingen). Daarnaast is het niet zo dat wanneer je een laptop altijd aan de lader hangt dat dan de accu continu wordt bijgeladen, eenmaal vol dan wordt de accu over het algemeen gewoon omzeilt.

Tuurlijk is het natuurlijk beter om een oplader uit de muur te trekken indien deze niet wordt gebruikt. Maar laten we het risico ook niet overdrijven waardoor je heel de dag je afvraagt of je huis er nog staat indien je dit vergeet...dat is nergens voor nodig bij een degelijke officiële oplader.

Alleen ja, als je accu en oplader 8 jaar oud zijn - dan zijn die beide wel aan vervanging toe denk ik zo:).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
eric.1 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 10:09:
Alleen ja, als je accu en oplader 8 jaar oud zijn - dan zijn die beide wel aan vervanging toe denk ik zo:).
Laders gaan echt niet zo snel defect/achteruit.
Accu's zijn natuurlijk wel een ander verhaal, maar dat kan je zelf natuurlijk eenvoudig nagaan?
Een tooltje zoals Nirsoft BatteryInfoView kan al een aardige indicatie geven van je batterij conditie.
Sommige laptops hebben ook bios-instellingen voor het opladen van de batterij.
Zelf heb ik hier bijvoorbeeld diverse Dell laptops van meer dan 10 jaar oud waarvan sommige batterijen nog een verbazend goede conditie hebben. :)

Nirsoft BatteryInfoView
Afbeeldingslocatie: https://www.nirsoft.net/utils/batteryinfoview.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
Description Value
Battery Name DELL 991XP66
Manufacture Name LGC-LGC2.80
Serial Number 33473
Manufacture Date
Power State Charging, AC Power
Current Capacity (in %) 88.4%
Current Capacity Value 3.152 mWh
Full Charged Capacity 3.567 mWh
Designed Capacity 41.440 mWh
Battery Health 8.6%
Voltage 16.797 millivolts
Charge/Discharge Rate 3.907 milliwatts
Chemistry LiP
Low Battery Capacity (1) 1.243 mWh
Low Battery Capacity (2) 4.144 mWh
Critical Bias
Number of charge/discharge cycles 0
Battery Temperature
Remaining battery time for the current activity (Estimated)
Full battery time for the current activity (Estimated)
Remaining time for charging the battery (Estimated) 00:07:10
Total time for charging the battery (Estimated) 01:01:32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Full Charged Capacity 3.567 mWh
Designed Capacity 41.440 mWh
Battery Health 8.6%
Ja, als dit de daadwerkelijke waardes zijn dan is die accu wel gewoon afgeschreven onderhand; daar is weinig van over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ja, en jullie zeggen dus dat ik die prima zonder risico er in kan laten zitten,en aan de lader zonder dat ik het gebruik, zonder dat ik bang hoef te zijn dat mijn huis afvikt? ik heb verder geen accu nodig, dus ik hoef het niet te vervangen lijkt me

[ Voor 17% gewijzigd door l.vaneijck op 08-06-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Als ik je goed begrijp heb je je accu inmiddels al uit je laptop gehaald, en heb je je laptop altijd aan de lader (zonder accu erin), toch? Zo ja, lekker laten zo. Topic klaar, tot ziens! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
eric.1 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 20:30:
Ja, als dit de daadwerkelijke waardes zijn dan is die accu wel gewoon afgeschreven onderhand; daar is weinig van over.
Net nog genoeg om de bios batterij onder stroom te houden en/of netjes te kunnen afsluiten als de adapter (plotseling) wordt verwijderd. :)
Ik heb hier nog diverse laptops met minimale accu conditie, maar ik laat ze er gewoon inzitten.
Wel zijn dit vrijwel allemaal externe accu's.
l.vaneijck schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 21:53:
ja, en jullie zeggen dus dat ik die prima zonder risico er in kan laten zitten,en aan de lader zonder dat ik het gebruik, zonder dat ik bang hoef te zijn dat mijn huis afvikt?
En al je andere apparatuur in huis met adapters/accu's?
Het enige echte issue dat ik in 10 tal jaren met laptopaccu's ben tegengekomen is dat deze gingen opzwellen en de laptop behuizing ontwrichtten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
jullie hebben dus verschil van mening over wat het beste is: er in laten zitten of niet, zou handig zijn om daar een eenduidig advies over te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

l.vaneijck schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:08:
jullie hebben dus verschil van mening over wat het beste is: er in laten zitten of niet, zou handig zijn om daar een eenduidig advies over te hebben
Je zult altijd mensen hebben die maar wat roepen, of herhalen wat ze elders zien, zonder er over na te denken. Je doet dit zelf ook hier met de "in een andere discussie op dit forum" .

Gewoon er in laten zitten, ik werk al bijna 20 jaar op laptops met docking station en de moderne batterijen gaan hier goed mee om.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 09-06-2024 12:20 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
l.vaneijck schreef op zondag 9 juni 2024 @ 12:08:
Verschillende mensen, verschillende adviezen; welkom op een forum:) een eenduidig advies zal er niet zo snel komen.

Uiteindelijk kan het laten zitten weinig kwaad. Ik ken eigenlijk geen verhalen waar dit voor problemen heeft gezorgd, zelfs niet bij 10+ jaar oude accu's. Wanneer de accu bolt/uitzet, dan moet je wel zsm er iets mee doen (veilig wegbrengen).

Echter is die accu al dusdanig oud en versleten dat je er weinig mee kan, anders dan een paar minuten rekken om de laptop correct uit te zetten indien de adapter los-schiet oid (zoals The_Demon aangeeft in een reactie op mij). Indien deze noodzaak er niet is dan heeft het geen enkele meerwaarde om de accu te blijven gebruiken of zelfs in bezit te houden, imo.

Ikzelf heb er in een vergelijkbare situatie voor gekozen om de accu bij de milieustraat in te leveren en alleen nog een adapter te gebruiken (laptop uit 2009, dan heeft het weinig zin om de accu te vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.vaneijck
ok, dank jullie wel!
Pagina: 1