Electrische boiler of CV ketel in badkamer tuinhuis.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 21:12
Volgend jaar moeten wij tijdelijk uit huis i.v.m. intensieve renovatie plannen. Ik wil graag een "badkamer" maken in de tuin, naast de zwemvijver en "pool house" . Ik wil deze badkamer zo gaan inrichten dat er een sauna, WC, wastafel en douche in past. De ruimte is ongeveer 10m2. Deze badkamer zal dan gedurende klein half jaar intensief gebruikt worden door ons gezin met 3 kinderen. Daarna zal deze dienst doen voor logees of evt. verhuur.

Nu kan ik de CV uit ons huis verplaatsen en middels gas de douche warm stoken, of ik kan een elektrische boiler met vat kopen. Voordelen van bestaande CV is de capaciteit en hergebruik, nadeel is aanpassing nodig/rookgasafvoer en (kleine) tank voor propaangas in de tuin. Voordeel boiler is alleen elektra nodig en "schoner, nadeel is alles nieuw kopen en ruimte reserveren voor boilervat binnen.

Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Wat zijn jullie ervaringen en/of adviezen?

Ik ben voornemens veel voorbereidend werk zelf te doen, maar evt. een installateur de uiteindelijke installatie te laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-05 22:17
Is een Warmtepompboiler geen optie? Hier kun je ook subsidie op krijgen.
Lijkt me goedkoper dan een propaantank.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Boiler vind je ook wel op marktplaats. Je kan de aansluiting dan helemaal zelf doen. Dat zou mijn keuze zijn.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:15
Nieuwe boilers zijn ook niet duur. en inderdaad, dit kun je helemaal zelf doen.
Ik heb de mijne (Eldom 80L) hier gekocht: https://www.boilers.shop/nl/producten/elektrische-boilers/
(Overigens via Bol.com daar gekocht, ik had nog een Bol.com-bon.)

Nog een idee, plaats een paar zonnepanelen op het dak van je poolhouse en je hebt de stroom (deels) ook nog afgedekt. :*)

[ Voor 36% gewijzigd door Truus01 op 07-06-2024 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:09
Houd er rekening mee dat je bij cv verplaatsen naar de tuin die wel omgebouwd moet worden om propaan te werken en maximaal vermogen ongeveer 2/3 wordt.

Maar gezien intensief verbruik is een warmtepompboiler wel het meest kosten efficiënt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:26
ik zou voor 150-200 euro een 80L boiler van marktplaats trekken en die lekker ophangen. Gezeik met gasleidingen is duur en veel gedoe. Het comfort zal niet mega zijn maar het is maar voor een half jaar toch? En het verbruik is ook heftig maar wederom, maar voor 6 maanden. Als je het later als huisje voor logees wilt gebruiken kun je ook mooi de boiler standaard uitzetten en dan alleen die paar dagen per maand/kwartaal dat er iemand in het huisje is aan doen. In dat geval is een niet al te grote boiler handig, dat duurt wat minder lang met opwarmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Fr33z schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:08:
ik zou voor 150-200 euro een 80L boiler van marktplaats trekken en die lekker ophangen. Gezeik met gasleidingen is duur en veel gedoe. Het comfort zal niet mega zijn maar het is maar voor een half jaar toch? En het verbruik is ook heftig maar wederom, maar voor 6 maanden. Als je het later als huisje voor logees wilt gebruiken kun je ook mooi de boiler standaard uitzetten en dan alleen die paar dagen per maand/kwartaal dat er iemand in het huisje is aan doen. In dat geval is een niet al te grote boiler handig, dat duurt wat minder lang met opwarmen
Voor dat bedrag heb je al bijna een nieuwe. Die kosten net even 200 euro.

Zou ook gewoon een goedkope boiler kope. En daarna weer op MP verkopen. Stuk goedkoper dan die hele CV ombouw. De materialen om die fatsoenlijk aan te sluiten zijn stuk duurder dan de boiler.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 07-06-2024 19:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:16

ericplan

5180 Wp PV

Sethro schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:13:
[...]
Voor dat bedrag heb je al bijna een nieuwe. Die kosten net even 200 euro.
Daalderop en Inventum hebben een koperen boilervat, dat gaat nooit stuk. Goedkopere geëmailleerde boilers gaan nogal eens lekken op een naad of aansluiting.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
ericplan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:16:
[...]

Daalderop en Inventum hebben een koperen boilervat, dat gaat nooit stuk. Goedkopere geëmailleerde boilers gaan nogal eens lekken op een naad of aansluiting.
Voor half jaar is dat meer dan prima en kun je gewoon die simpele nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Super dank, ik ga mij oriënteren op een boiler - bijv hoe groot - wil wel kwaliteit omdat hij dus een half 6 intensief en daarna lang en onregelmatig wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
jhveldhuis schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:33:
Super dank, ik ga mij oriënteren op een boiler - bijv hoe groot - wil wel kwaliteit omdat hij dus een half 6 intensief en daarna lang en onregelmatig wordt gebruikt.
Dan zou ik voor een Daalderop kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Sethro schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:56:
[...]
Dan zou ik voor een Daalderop kijken
Waarbij je dan, op Marktplaats, kan kijken naar een 80 liter Mono of een Duo. Een Duo heeft twee verwarmingselementen. Eén met laag vermogen en één met hoog vermogen. Laag vermogen als je de tijd hebt, hoog vermogen als je de drie kinderen snel achterelkaar onder een warme douche wil hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:15
Daalderop is kwaliteit, maar daar betaal je ook voor.
De goedkopere, die gaan net zo goed 5 tot 10 jaar mee. En dat kan makkelijk uit qua prijs, om die eventueel wat vaker te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Dank voor alle reacties. Ik ben aan het kijken voor een Daalderop (via marktplaats, liefst nieuw). De boiler (120l) ga ik dus ophangen en gebruiken in de buitenbadkamer, maar ook gebruiken voor het warm water in de keuken van het "pool house".

(i) De buitenbadkamer is deels geïsoleerd maar niet verwarmd. Hoe bescherm ik de boiler in barre tijden? Ombouw maken of aftappen tijdens strenge vorst? Tijdens de winter verwacht ik namelijk geen gebruik van de boiler te hoeven maken.

(ii) Een aftakking van de warmwaterafvoer moet via buiten naar het poolhouse voor als daar warm water gevraagd wordt in de keuken. Advies waar deze te leggen (boven/onder de grond) en van welk materiaal? Ik begrijp dat je deze leidingen niet mag isoleren.

(iii) Daalderop heeft ook een smart versie, iemand ervaring of dit een toevoegende/handige functie is? Ik verwacht niet dat ik handmatig zelf de boiler zal sturen met ons dynamische tarief.

(iv) Buitenbadkamer is HSB, gewicht boiler en water is minimaal 38+120 = 158kg. Hoe bepaal ik of dit wel kan met de ophangbeugel?

(v) Mono of duo moet ik mij nog even in verdiepen.

[ Voor 6% gewijzigd door jhveldhuis op 23-11-2024 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhveldhuis
Iemand advies/antwoord? Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik zou niet voor 120 liter gaan, maar voor 80 liter duo. Minder stilstandsverliezen en bij geval toch snel opgewarmd.
Vorstbescherming zou ik voor de hele ruimte regelen, Zo’n oliegevulde spiraal met thermostaat. De kans dat een boiler bevriest is niet zo groot, de leidingen er naartoe bevriezen eerder.
Geen smartversie, kan alleen maar kapot.
Voor de leiding naar de keuken zou je een warmtelint kunnen overwegen of je maakt het zo dat alles goed af te tappen is.
Scheelt ook weer 40 kg met ophangen

A'dam PVOutput

Pagina: 1