Welk modem als je jaarlijks van provider wisselt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:31
Welke modem (sorry router) kun je het beste gebruiken als je jaarlijks wisselt van provider?
Het gaat vooral om glasvezel van Kpn en Odido, ik vind hun modems niet echt geweldig en daarom zoek ik toch een wat betere die ik niet meer hoef te wisselen.
Ik heb zelf al zitten kijken naar de fritzbox, vraag is dan welke.
Welk ander merk zouden jullie adviseren?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Beste antwoord (via merlin1201 op 07-06-2024 19:08)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

merlin1201 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:08:
Nou iedereen bedankt voor jullie uitgebreide en snelle reacties.
Het klopt dat vooral het gemak van een en dezelfde router mij handig lijkt, maar het klopt dat het uiteraard niet zo’n enorme klus is.
Dus je zoekt een router, geen modem? Zeg dat expliciet, zorgt dat we geen discussies voeren of advies geven over iets dat niet relevant is (en wel heel complex). Sowieso is er bij glas geen sprake van modem. Of heb je stiekem toch kabel of DSL-aansluiting?
Voornaamste reden is dat ik de wifi kwaliteit van de experia en die zyxel niet zo top vind, heb toen ooit die mesch boxjes van tp-link neergezet maar echt stabiel vind ik het niet.
Momenteel gebruik ik kpn experia 12 maar dat blijft een onstabiel gebeuren ( ook zonder die mesh boxjes)
Dus het is je ook niet om de routerfunctionaliteit te doen maar je hebt problemen met WiFi?

Wederom, zeg wat je daadwerkelijke probleem is in woorden die je wel begrijpt in plaats van termen te gebruiken die je niet begrijpt en alleen maar de discussie vertroebelt.

Als WiFi je probleem is, gaat het 9 van de 10 keer niet om de kwaliteit van je apparatuur, maar om de plaatsing en aansluiting van die apparatuur.
Ik hoop met een goede modem van een ander merk dus 2 vliegen in een klap te slaan.
Tja wat vraag ik van de modem zelf, zowiezo stabiel, een flink vermogen zodat hij het liefst overal wifi 6 kan brengen.
En dat dat deze gewoon in de ONT Media converter kan dus dat hier niet per se op de modem te zitten.
Prijstechnisch zo leuk zijn als deze onder de 300 kan blijven.
Dit is alsof je zegt dat je een druppelende kraan wilt oplossen door een ander merk wasbak eronder te hangen....

- een modem heb je niet bij glas.
- bij sommige glastechnieken heb je ONT, bij andere heb je een mediaconverter. Geen van beide doet iets met WiFi.
- ongeacht merk en type mag je met WiFI max zenden met 100mW in 2.4GHz, 200 (of soms 1000)mW in 5GHz. Er is nul verschil in maximaal vermogen tussen leveranciers of apparaten, dat is wettelijk geregeld. Verschillen zitten op andere vlakken.

Enfin, alle ruis over modems, ONT's, mediaconverters en routers achterwege laten, dat heft allemaal niets te maken met je echte probleem: je hebt slechte WiFi en wilt daar wat aan doen.

Laten we eens bij het begin beginnen. Je wilt eerst de situatie duidelijk krijgen, identificeren wat het technische probleem is, dan kijken wat je met andere plaatsing en/of instellingen van huidige apparatuur kunt bereiken om die specifieke technische problemen aan te pakken en pas als dat niet helpt is het tijd om andere apparatuur te overwegen, waarbij het wel zo handig is om apparatuur te kiezen dat daadwerkelijk iets doet aan je probleem, wat niemand in dit topic op dit moment nog weet.

Dus...

Eerst de situatie:
Ik lees dat je een KPN Experia 12 hebt, dat je op dit moment geen andere WIFi-hardware gebruikt en dat de verbinding instabiel is. Vragen die ik dan heb:

- kun je jouw woning in grote lijnen beschrijven? Hoe groot? Hoeveel verdiepingen? Wanneer gebouwd? Waarvan gebouwd (baksteen en hout vs beton en HR++ glas, bijvoorbeeld)
- waar staat die Experia 12?
- welke andere WiFi-spullen heb je liggen die je evt kunt gebruiken? (ik lees over "die zyxel" en "die mesch boxjes van tp-link" - heb je ze nog, en zo ja, exact welke modelnummers hebben ze (zie sticker onderop apparaat)
- ervaar je de stabiliteitsproblemen overal in huis, of alleen op bepaalde plekken? (en zo ja: waar?)
- ervaar je de stabiliteitsproblemen altijd, of alleen op bepaalde tijden (bijv 's ochtends stabiel, 's avonds instabiel)?
- ervaar je de stabiliteitsproblemen op alle aangesloten apparaten? Of alleen op sommigen? (in dat laatste geval: welke wel? welke niet?)
- heb je netwerkkabels in huis lopen? Zo ja, van waar naar waar?
- heb je coaxkabels (TV), telefoonkabels of loze leidingen in huis lopen? Zo ja, van waar naar waar?

Op basis van je antwoorden op deze vragen kunnen we hopelijk een redelijk beeld krijgen van je probleem en over de mogelijkheden om er iets aan te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
Dat is een beetje vragen wat mensen het fijnste automerk vinden. Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Je zoekt trouwens een router en geen modem. Het verschil is dat een modem wisselt tussen fysieke lagen (bijv. coax naar ethernet) en een router alleen routeert op dezelfde laag (binnenshuis ethernet).

Zelf gebruik ik een ASUS router bij KPN en dat werkt prima. Daar is ook een speciaal topic over. Er zijn ook genoeg mensen die zweren bij Unifi of Omada van TP-Link. Dat zijn wat meer enterprise-achtige producten.

Voor KPN heb je in ieder geval alleen een router nodig met PPPoE ondersteuning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

FRITZ!Box 7590 is op dit moment de meest gangbare en meest krachtige router die ondersteuning biedt voor vrijwel iedere provider. Zit ook een SIP-server ingebouwd, Wireguard/OpenVPN-server, en een heleboel andere dingen, dus je kan alle kanten op.

Je zou een losse router kunnen kopen en dan gewoon de modem/router van de provider in bridge modus zetten (al kan dat niet bij alle modellen), maar met een FRITZ!Box is dat niet nodig. Die dingen zijn beter dan een router van dezelfde prijs en hebben ook meteen de benodigde modemfunctionaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

alex3305 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:06:
Dat is een beetje vragen wat mensen het fijnste automerk vinden. Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Je zoekt trouwens een router en geen modem. Het verschil is dat een modem wisselt tussen fysieke lagen (bijv. coax naar ethernet) en een router alleen routeert op dezelfde laag (binnenshuis ethernet).

Zelf gebruik ik een ASUS router bij KPN en dat werkt prima. Daar is ook een speciaal topic over. Er zijn ook genoeg mensen die zweren bij Unifi of Omada van TP-Link. Dat zijn wat meer enterprise-achtige producten.

Voor KPN heb je in ieder geval alleen een router nodig met PPPoE ondersteuning.
niet helemaal waar, je kan ook een modem/router nemen waar je het glas rechtstreeks op prikt.

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
merlin1201 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:02:
Welk modem kun je het beste gebruiken als je jaarlijks wisselt van provider?
Het gaat vooral om glasvezel van Kpn en Odido, ik vind hun modems niet echt geweldig en daarom zoek ik toch een wat betere die ik niet meer hoef te wisselen.
Ik heb zelf al zitten kijken naar de fritzbox, vraag is dan welke.
Welk ander merk zouden jullie adviseren?
Voor die flexibiliteit heb ik een eigen router/firewall achter de ISP router staan, al wissel ik nu iedere maand/week, als het subnet daartussen werkt, merkt de rest van de apparatuur in huis daar niets van.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-09 12:55
Fritzbox 7530, 7590 of 4060. Instellen erg makkelijk, wireguard en prima wifi.

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik gebruik de Fritzbox 4060 op KPN glasvezel en werkt perfect.

Voordeel van de 4060 ten opzichte van de 7590 is dat de 4060 een 2,5Gb WAN poort heeft en de 7590 een 1Gb. En de 4060 heeft een snellere processor en meer geheugen wat wel makkelijk is als je hem ook als VPN server wilt gebruiken.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1746544;1797990/

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 07-06-2024 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 21:12
Wat vind je niet zo geweldig aan hun modems, en welke functionaliteit zoek je? Wel / geen wifi, hoeveel poorten aan de LAN-kant, wat voor aansluiting aan de WAN-kant, wil je het hele KPN-modem de deur uit doen of wil je vooral je interne netwerk niet aan hoeven te passen als je wisselt?

We kunnen wel zeggen "neem een Mikrotik rb5009" maar zonder te weten wat je wil kan het zijn dat dit compleet overkill is, of dat het niet alles kan wat je wil.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
CrankyGamerOG schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:14:
[...]

niet helemaal waar, je kan ook een modem/router nemen waar je het glas rechtstreeks op prikt.
Goede aanvulling. Maar aangezien TS het over de modems van KPN en Odido had, ging ik ervan uit dat deze informatie niet helemaal bij zijn huidige kennisniveau hoorde ;). En dus ook niet het ONT wilde vervangen, maar alleen de router daarachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-09 23:12
alex3305 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Goede aanvulling. Maar aangezien TS het over de modems van KPN en Odido had, ging ik ervan uit dat deze informatie niet helemaal bij zijn huidige kennisniveau hoorde ;). En dus ook niet het ONT wilde vervangen, maar alleen de router daarachter.
toch een wat betere die ik niet meer hoef te wisselen.
Klinkt toch als ISP modem helemaal niet gebruiken, want anders moet je alsnog wisselen bij een nieuwe provider, ook al heb je een eigen router.

Ook het jaarlijks wisselen van provider klinkt als continue de 'nieuwe klant' aanbieding willen pakken.
Dan is het best fijn dat je geen modem hoeft aan te sluiten, en wellicht alleen paar instellingen hoeft aan te passen in je eigen modem.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
Christoxz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:47:
[...]

Klinkt toch als ISP modem helemaal niet gebruiken, want anders moet je alsnog wisselen bij een nieuwe provider, ook al heb je een eigen router.
De ISP router gebruik je dan toch ook helemaal niet? Bij een glasvezelverbinding heb je een ONT (media converter) en een router. Die kun je inderdaad in één apparaat stoppen met een SPF module, maar dat levert eventueel andere problemen op. En word ook niet heel breed gedragen.

Ik heb echter gewoon mijn eigen ASUS router achter het KPN ONT hangen via ethernet. Als ik nu naar Odido overstap blijft de ONT gewoon hangen en veranderd alleen de leverancier en de instellingen in mijn router. Bij een tweede fysieke leverancier werkt dit natuurlijk hetzelfde, maar dan met het ONT van die leverancier.

Mocht ik naar een ander aansluitmedium overstappen (bijv. Ziggo) dan zou ik het Ziggo modem in bridge kunnen laten plaatsen om daarachter mijn eigen router te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Christoxz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:47:
[...]
Ook het jaarlijks wisselen van provider klinkt als continue de 'nieuwe klant' aanbieding willen pakken.
Dan is het best fijn dat je geen modem hoeft aan te sluiten, en wellicht alleen paar instellingen hoeft aan te passen in je eigen modem.
Is het model wisselen nou echt een groot ding?

Met een eigen router wissel je het modem om (klusje van 1 minuut), eventueel moet je iets in je router aanpassen (PPOe / VLAN bijvoorbeeld).

Met een eigen modem bespaar je jezelf 1 minuut apparaat omwisselen per jaar. Je moet nog steeds eventueel enkele settings in het modem aanpassen.

Groot nadeel in de tweede situatie is dat je uit veel minder apparaten kunt kiezen.

edit: eens met @alex3305, bij overstap van glasvezel naar glasvezel heb je sowieso niet te maken met modems. Ik had even gemist dat de casus 100% glasvezel betreft :)

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 07-06-2024 13:56 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Het klopt dat vooral het gemak van een en dezelfde router mij handig lijkt, maar het klopt dat het uiteraard niet zo’n enorme klus is.
Voornaamste reden is dat ik de wifi kwaliteit van de experia en die zyxel niet zo top vind, heb toen ooit die mesch boxjes van tp-link neergezet maar echt stabiel vind ik het niet.
Momenteel gebruik ik kpn experia 12 maar dat blijft een onstabiel gebeuren ( ook zonder die mesh boxjes)
Ik hoop met een goede modem van een ander merk dus 2 vliegen in een klap te slaan.
Tja wat vraag ik van de modem zelf, zowiezo stabiel, een flink vermogen zodat hij het liefst overal wifi 6 kan brengen.
En dat dat deze gewoon in de ONT Media converter kan dus dat hier niet per se op de modem te zitten.

Oja heeft mijn tv kastje die modem van de ISP nodig of werkt die ook op bv die fritsbox.

[ Voor 12% gewijzigd door merlin1201 op 07-06-2024 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@merlin1201 dan ben je dus niet specifiek op zoek naar een modem. Je wil gewoon niet de ingebouwde wifi van het apparaat dat je provider levert gebruiken. In dat geval kun je met accesspoints aan de slag gaan, met een wifi-router (dat is een accesspoint met extra router functionaliteit) of met een combinatie van die dingen. De term modem kun je het beste vergeten in je zoektocht.

Realiseer je welk apparaat je ook koopt, de natuurkundige wetten gewoon blijven gelden. Dus hoe goed het apparaat ook is, als je deze ergens in een uithoek van een huis met meerdere verdiepingen en dikke betonnen vloeren en muren neerzet, dan zul je niet op elke plek in het huis razendsnelle wifi hebben. In dat geval zul je toch eerder aan meerdere accesspoints moeten denken, zoals een mesh-systeem.

Heb je voor wifi-routers al de bekende best-buy-guide van deze site doorgenomen? Wifi Best Buy Guide.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

merlin1201 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:08:
Dus je zoekt een router, geen modem? Zeg dat expliciet, zorgt dat we geen discussies voeren of advies geven over iets dat niet relevant is (en wel heel complex). Sowieso is er bij glas geen sprake van modem. Of heb je stiekem toch kabel of DSL-aansluiting?
Dus het is je ook niet om de routerfunctionaliteit te doen maar je hebt problemen met WiFi?

Wederom, zeg wat je daadwerkelijke probleem is in woorden die je wel begrijpt in plaats van termen te gebruiken die je niet begrijpt en alleen maar de discussie vertroebelt.

Als WiFi je probleem is, gaat het 9 van de 10 keer niet om de kwaliteit van je apparatuur, maar om de plaatsing en aansluiting van die apparatuur.
Dit is alsof je zegt dat je een druppelende kraan wilt oplossen door een ander merk wasbak eronder te hangen....

- een modem heb je niet bij glas.
- bij sommige glastechnieken heb je ONT, bij andere heb je een mediaconverter. Geen van beide doet iets met WiFi.
- ongeacht merk en type mag je met WiFI max zenden met 100mW in 2.4GHz, 200 (of soms 1000)mW in 5GHz. Er is nul verschil in maximaal vermogen tussen leveranciers of apparaten, dat is wettelijk geregeld. Verschillen zitten op andere vlakken.

Enfin, alle ruis over modems, ONT's, mediaconverters en routers achterwege laten, dat heft allemaal niets te maken met je echte probleem: je hebt slechte WiFi en wilt daar wat aan doen.

Laten we eens bij het begin beginnen. Je wilt eerst de situatie duidelijk krijgen, identificeren wat het technische probleem is, dan kijken wat je met andere plaatsing en/of instellingen van huidige apparatuur kunt bereiken om die specifieke technische problemen aan te pakken en pas als dat niet helpt is het tijd om andere apparatuur te overwegen, waarbij het wel zo handig is om apparatuur te kiezen dat daadwerkelijk iets doet aan je probleem, wat niemand in dit topic op dit moment nog weet.

Dus...

Eerst de situatie:
Ik lees dat je een KPN Experia 12 hebt, dat je op dit moment geen andere WIFi-hardware gebruikt en dat de verbinding instabiel is. Vragen die ik dan heb:

- kun je jouw woning in grote lijnen beschrijven? Hoe groot? Hoeveel verdiepingen? Wanneer gebouwd? Waarvan gebouwd (baksteen en hout vs beton en HR++ glas, bijvoorbeeld)
- waar staat die Experia 12?
- welke andere WiFi-spullen heb je liggen die je evt kunt gebruiken? (ik lees over "die zyxel" en "die mesch boxjes van tp-link" - heb je ze nog, en zo ja, exact welke modelnummers hebben ze (zie sticker onderop apparaat)
- ervaar je de stabiliteitsproblemen overal in huis, of alleen op bepaalde plekken? (en zo ja: waar?)
- ervaar je de stabiliteitsproblemen altijd, of alleen op bepaalde tijden (bijv 's ochtends stabiel, 's avonds instabiel)?
- ervaar je de stabiliteitsproblemen op alle aangesloten apparaten? Of alleen op sommigen? (in dat laatste geval: welke wel? welke niet?)
- heb je netwerkkabels in huis lopen? Zo ja, van waar naar waar?
- heb je coaxkabels (TV), telefoonkabels of loze leidingen in huis lopen? Zo ja, van waar naar waar?

Op basis van je antwoorden op deze vragen kunnen we hopelijk een redelijk beeld krijgen van je probleem en over de mogelijkheden om er iets aan te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:37
9 van de 10 mensen die een eigen router willen, gebruiken als argument de slechte wifi van de ISP apparatuur.
De wifi van de ISP apparatuur valt over het algemeen in het hogere consumenten segment en is door de bank genomen dus prima.
Het probleem is nooit die apparatuur, maar de plaatsing en dat los je niet op door op dezelfde plek je eigen apparatuur te plaatsen.

En een eigen router omdat je jaarlijks van ISP wisselt lijkt met al helemaal geen argument, een router instellen is een kwestie van een paar minuten en als je netwerk zo gecompliceerd is dat het veel tijd vergt dan ga ik er vanuit dat je er voldoende verstand van hebt omdat ook snel te doen of je hoeft de vraag welke router moet ik kopen vast niet te stellen.

[ Voor 33% gewijzigd door Ben(V) op 07-06-2024 15:51 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Ok nou ik heb inmiddels voldoende informatie van jullie gekregen ik dank jullie voor alle informatie en support en ga me dan ook eens goed inlezen met datgene wat jullie mij aanbevelen.
Insteek van deze vraag leek eigelijk vrij simpel namelijk welke modem, herstel router, zouden jullie mij aanbevelen om jaarlijks van glasvezel provider te wisselen zonder dat ik veel moet aanpassen.
Bijzaak was dat ik mijn experia 12 niet zo stabiel vond, met name het Wifi gebeuren als ook het regelmatig wegvallen van de verbinding.
Dat dit zo veel variabele meningen en reacties zou opleveren had ik niet verwacht vandaar dat ik hier maar gelijk een eind aan brei.
Ik dank jullie voor de gewaardeerde input en wat mij betreft mag dit topic gesloten worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb een Fritz 5530, direct op glas. Voldoet prima. Heel soms hapert de Wifi op sommige telefoons. De support van Fritz best goed (ook wat waard). Die router is dus stabiel (en dat waren de fritz voorgangers die ik had voor ADSL ook).

En verder dus eigenlijk nauwelijks omkijken naar die Fritz box, maar dat zal vast ook voor andere merken gelden. Het is maar net wat je in wilt kunnen stellen.

Als je zo vaak van provider wisselt (waarom eigenlijk?), waarom dan niet voor een paar euro's een modem huren van die provider. Tussen providers zit volgens mij betrekkelijk weinig verschil in prijs/maand. En voor veel mensen is een snelheid van 20Mps of meer (symmetrisch al voldoende). Ik had ooit 32down/4up ADSL en nu de laatste jaren 100 symmetrisch, maar het verschil is uitert beperkt. In die zin: kies een provider die goede support biedt en blijf daar lekker zitten dan. Dan heb je dit hele 'probleem' niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 13:26:
Ik gebruik de Fritzbox 4060 op KPN glasvezel en werkt perfect.

Voordeel van de 4060 ten opzichte van de 7590 is dat de 4060 een 2,5Gb WAN poort heeft en de 7590 een 1Gb. En de 4060 heeft een snellere processor en meer geheugen wat wel makkelijk is als je hem ook als VPN server wilt gebruiken.

https://tweakers.net/pricewatch/compare/1746544;1797990/
De 7590 is voor ADSL aansluitingen (maar ook als bridge/mesh repeater). Iig geen van de 2 genoemde modellen gaat direct op glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
kdekker schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:44:
[...]

De 7590 is voor ADSL aansluitingen (maar ook als bridge/mesh repeater). Iig geen van de 2 genoemde modellen gaat direct op glas.
Maar kan je wel als vervanging van het modem van je provider gebruiken en dat was volgens mij de vraag van TS.

[ Voor 5% gewijzigd door Ernemmer op 07-06-2024 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
kdekker schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:39:
Ik heb een Fritz 5530, direct op glas. Voldoet prima. Heel soms hapert de Wifi op sommige telefoons. De support van Fritz best goed (ook wat waard). Die router is dus stabiel (en dat waren de fritz voorgangers die ik had voor ADSL ook).

En verder dus eigenlijk nauwelijks omkijken naar die Fritz box, maar dat zal vast ook voor andere merken gelden. Het is maar net wat je in wilt kunnen stellen.

Als je zo vaak van provider wisselt (waarom eigenlijk?), waarom dan niet voor een paar euro's een modem huren van die provider. Tussen providers zit volgens mij betrekkelijk weinig verschil in prijs/maand. En voor veel mensen is een snelheid van 20Mps of meer (symmetrisch al voldoende). Ik had ooit 32down/4up ADSL en nu de laatste jaren 100 symmetrisch, maar het verschil is uitert beperkt. In die zin: kies een provider die goede support biedt en blijf daar lekker zitten dan. Dan heb je dit hele 'probleem' niet ;)
Nou dan moet je toch eens goed naar de aanbiedingen kijken.
Als voorbeeld, KPN meestal de aanbieding 9 of 10 mnd betaal ik 30 tot 40 euro en daarna 60 of meer voor de laatste 2 mnd.
Odido precies hetzelfde verhaal, en ik neem nooit kadootjes maar pak de korting per maand en op deze manier bespaar ik zo rond de 250/300 euro per jaar en dat is toch best veel geld.
Een modem huren, bij KPN kost de fritzbox dan 7,50 per maand en dan koop ik liever eenmalig een allround modem waar niet bijna maandelijks een update voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
merlin1201 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:57:
[...]

Nou dan moet je toch eens goed naar de aanbiedingen kijken.
Als voorbeeld, KPN meestal de aanbieding 9 of 10 mnd betaal ik 30 tot 40 euro en daarna 60 of meer voor de laatste 2 mnd.
Odido precies hetzelfde verhaal, en ik neem nooit kadootjes maar pak de korting per maand en op deze manier bespaar ik zo rond de 250/300 euro per jaar en dat is toch best veel geld.
Een modem huren, bij KPN kost de fritzbox dan 7,50 per maand en dan koop ik liever eenmalig een allround modem waar niet bijna maandelijks een update voor nodig is.
Ik moet zeggen dat ik de prijzen niet zo in de gaten houd, maar idd dan is het een aardig bedrag. Ik merk wel dat mijn Fritz box regelmatig firmware/software updates krijgt, maar dat merk ik verder niet, anders als ik een keer moet inloggen en het scherm er iets anders uit ziet. Succes met je zoektocht verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Inmiddels al wel tot de conclusie gekomen dat ik een Fritz!box wil die ik zowel voor Kpn als voor Odido kan gebruiken.
Maar het is lastig om een keuze te maken tussen de verschillende modellen.

Keuze 1 Fritz!box 7590 AX met 2x Fritz repeaters 1200 AX
Keuze 2 Frits!box 4060 met 2x Fritz repeaters 1200 AX
Keuze 3 Fritz!box 5590 met 2x Fritz repeaters 1200 AX

Ik neem aan dat ik een xgs-pon moet nemen voor zowel Kpn als Odido aangezien ik op mijn adres tot max 4 (kpn) 8 Gigabit (Odido) kan nemen. mijn aansluiting is 3 jaar geleden aangelegd.
Ik denk dat de 7590 AX prima is voor mij alleen heeft deze geen 2.5 gigabit aansluiting zoals deze wel zit op de andere 2 ( niet dat ik deze nodig hebt)
de 4060 is dan wat sneller schijnt, tripel band en 1 lan aansluiting minder.
en de 5590 lijkt me ook wel een top apparaat maar moet rechtstreeks op glasvezel aangesloten, is dat dan veel beter vraag ik me af, kortom keuzes keuzes keuzes.

Na aanleiding van wat @dion_b schreef ben ik ook eens goed gaan kijken naar alles wat er bedraad en draadloos inhuis rondgaat, en kwam tot de conclusie dat de onstabiliteit waarschijnlijk is veroorzaakt door mijn al wat oudere tp-link deco m4. Gek genoeg werkte deze maar slecht met een max snelheid van ongeveer 100/100 en was deze weer normaal 400/400 toen ik een andere lan poort gebruikte, vreemd.
Ook heeft de router onlangs een update gekregen en ook vanaf die tijd werkt alles weer zonder problemen, toeval ? geen idee.
Toch wil ik graag het mesh netwerk verbeteren en vandaar de keuze om voor een fritzbox met wifi6 te gaan met 2 repeaters want nu heb ik nog steeds 2 aparte netwerken, 1 wifi6 netwerk ( experia 12) op de beganegrond en een wifi5 netwerk (deco) special voor de slaapkamers.

[ Voor 29% gewijzigd door merlin1201 op 18-06-2024 20:39 ]

Pagina: 1