Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:25
De topictitel zegt het al, mijn Siemens vaatwasser lekt sinds gisteren. Niet heel veel, maar wel genoeg om vervelend te zijn.

Het gekke is, dat het lijkt alsof het geen afwaswater is wat eruit komt. Rechsonder de deur druppelt er een klein beetje bruinig water uit, vooral redelijk aan het begin van het wasprogramma:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai94QGkIieuKJOI3SEFm7Pifz4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p4cHCzwC1uG3hYxXhHV0XSa8.jpg?f=fotoalbum_large.

Het lijkt bijna wel ketjap wat eruit komt, maar voor zover ik weet heeft mijn vaatwasser geen ketjap-reservoir. En om anderen voor te zijn: het is ook niet de olie van de topic-generator ;)

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het is natuurlijk sowieso niet goed, maar ik probeer te achterhalen in welke hoek ik het moet zoeken. Google is in dit opzicht behoorlijk verziekt, je vindt alleen maar reperateurs...

omniscale.nl

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Ik volg niet helemaal waarom je denkt dat dit geen afwaswater zou zijn?

Dit lijkt mij gewoon flink vies water. Mogelijk dat er ergens in je vaatwasser vuil blijft staan wat niet goed wegspoelt, en dat dat er nu uitlekt.

Maar in plaats van te achterhalen wat het is, zou ik vooral kijken waar het precies uitkomt ;) Je vaatwasser heeft geen olie (of ketjap) nodig om te draaien, dus in die hoek hoef je het in ieder geval niet te zoeken.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waar ruikt (of smaakt :+) het naar dan?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:35

s3n

Heb je een vaatwasser die als je binnenin kijkt onder van ijzer is en halverwege van plastic?
Die had ik ook. Die 2 materialen zetten anders uit met warm worden waardoor je na verloop van jaren een lek hebt. Je kan het in dat geval hobby-bob oplossen door aan de zijkant een houten lat ertussen te zetten zodat de naad op spanning blijft.

Maar misschien heb je een ander issue :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marqvds
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-06 14:52
Check de deurrubbers even. Deze willen na verloop van tijd nog wel eens vies worden. Voor een paar euro zijn deze vaak ook wel nieuw te bestellen en zijn eenvoudig te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:56
is het niet gewoon van je zout reservoir omdat je de dop na het vullen scheef erop gedraaid hebt ? dan is deze kleur (roest) water niet gek .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-06 17:04

dollyking

duck tape

De zijkanten zijn er vrij snel en makkelijk af te schroeven, dat geeft al veel beter zicht.
maar dit komt waarschijnlijk uit de deurrubbers, dat drupt buitenlangs. meeste lekwater komt op de bodemplaat terecht als er iets goed fout zit. Dan komt er ook een foutmelding of gaan de stoppen eruit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 17:24
nuffy schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:02:
is het niet gewoon van je zout reservoir omdat je de dop na het vullen scheef erop gedraaid hebt ? dan is deze kleur (roest) water niet gek .
Het lijkt me dat een vaatwasser waar hij in contact komt met water is gemaakt van rvs of kunststof.
Water en ijzer gaan niet zo lekker samen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-05 14:39
Controleer de rotors (of hoe ze ook heten), als deze het water niet meer netjes naar boven en beneden sproeien maar zijwaarts (verstopt, lek of wat dan ook) dan gaat de deur erg makkelijk lekken.

Heb ik zelf gehadn, had toen eerst rubbers vervangen zonder resultaat. Bleek dat die rotors een kier hadden aan de zijkant waardoor het water direct richten deur en rubbers gestraald werd, rotors vervangen en probleem weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:56
SniperGuy schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Het lijkt me dat een vaatwasser waar hij in contact komt met water is gemaakt van rvs of kunststof.
Water en ijzer gaan niet zo lekker samen :P
ja binnenin dat snapt iedere flapdrol , doelde meer op de bodemplaat dat vaak van goedkoop pisbakkenstaal is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
Dank voor alle reacties! Ik ben maar met de "makkelijkste" begonnen, ik heb de rubbers losgehaald, schoongemaakt en weer goed vastgezet. Er draait nu een programma, dus wordt vervolgd! Ik zal de voortgang met jullie delen ;)
Room42 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:49:
Waar ruikt (of smaakt :+) het naar dan?
Het heeft een beetje een notige smaak, beetje amandel-achtig...

nee hoor, het ruikt eigenlijk vrij neutraal.

[ Voor 37% gewijzigd door posttoast op 07-06-2024 16:44 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:49
Zou volgende stappen doen en daarna testen:
- afvoer schoonmaken;
- deurrubers schoonmaken;
- vuil/lek/stukke sproeiarm (even eraf halen en schoonmaken);
- checken of vaatwasser nog waterpas staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:42
Een vaatwasser heeft een reservoir, gevuld met harsbolletjes voor de waterontharding.
Ik weet niet hoe dat smaakt, maar het is wel bruin.
Kan zijn dat dat reservoir een beetje lekt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
JukeboxBill schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 17:05:
Een vaatwasser heeft een reservoir, gevuld met harsbolletjes voor de waterontharding.
Ik weet niet hoe dat smaakt, maar het is wel bruin.
Kan zijn dat dat reservoir een beetje lekt.
Ah, dat is interessant. En voor alle duidelijkheid: ik heb niet écht geproefd he ;)

omniscale.nl

Pagina: 1