Hoe kan je de meeste resonantie voorkomen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27702

Topicstarter
Ik heb binnenkort een kamertje dat maar 3x5 is ofzo, daar komt de comp, incl. labtec apx 4620 dus, ik zit nu in 5x10 dus dat scheelt nogal wat,
ik ben bang dat het nogal gaat resoneren die bas...
Hoe kan ik dit nou het best voorkomen behalve een grotere kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

de bas resoneren, alsin, eigenfrequentie van de luchtkolom van de kamer..?

je kunt schotten ophangen, of meubels in je kamer zetten.. :)

voor de rest... een HP op je bas zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 15:56 schreef djazete het volgende:
de bas resoneren, alsin, eigenfrequentie van de luchtkolom van de kamer..?

je kunt schotten ophangen, of meubels in je kamer zetten.. :)

voor de rest... een HP op je bas zetten ;)
ja resoneren zodat je sommige tonen dus harder hoort, vreselijk irritant :r
ik denk dat geluiddempend materiaal ook wel zou helpen maar dat ziet er weer niet uit natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33861

Op maandag 10 september 2001 16:01 schreef SickBastard het volgende:

ja resoneren zodat je sommige tonen dus harder hoort, vreselijk irritant :r
ik denk dat geluiddempend materiaal ook wel zou helpen maar dat ziet er weer niet uit natuurlijk..
Niet om te zieken ofzo hoor, maar denk je dat je met 2" en 6" drivertjes erg veel last zult hebben van resonantie?

je kunt natuurlijk de muren behangen met noppenschuim en vanalles, maar het lijkt mij verstandig om eerst eens te kijken of je uberhaupt wel last hebt van resonantie.

5 meter is de golftlengte van 60Hz, en 3 meter is van 100Hz.
Ik betwijfel of die twee wel uit dat speakersetje komen als de subwoofer 'slechts' 6" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07-2020
Met die computer speakertjes heb je weinig last denk ik, ik zit met 2 maal 20 cm woofer in m'n speakers, en nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 16:37 schreef froppie het volgende:

[..]

Niet om te zieken ofzo hoor, maar denk je dat je met 2" en 6" drivertjes erg veel last zult hebben van resonantie?

je kunt natuurlijk de muren behangen met noppenschuim en vanalles, maar het lijkt mij verstandig om eerst eens te kijken of je uberhaupt wel last hebt van resonantie.

5 meter is de golftlengte van 60Hz, en 3 meter is van 100Hz.
Ik betwijfel of die twee wel uit dat speakersetje komen als de subwoofer 'slechts' 6" is.
Hij blaast behoorlijk, en hij is trouwens 6,5 als ik het zo eens opmeet, maarre resonantie heb je ook bij een 1" zelfs... volgens mij, maar goed
Oow ja, als ik geld zou hebben zou ik ook wel vette concertspeakers kopen en in huis gebruiken ofzo :D (maar ik ben 15 en verdien maar 180 per maand ;( (met 6 uur per week B-) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 12-05 21:49

JT

VETAK y0

- Niet in een hoek plaatsen
- Niet op een geisoleerde plaats plaatsen, zoals onder je bureau waar er links, rechts, achter en boven een houten plaat oid zit.
- Sub op rubberen pootjes

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 10 september 2001 17:29 schreef SickBastard het volgende:

Hij blaast behoorlijk, en hij is trouwens 6,5 als ik het zo eens opmeet,
De opgegeven diameter van een driver is meestal de diameter van de conus, binnen de rubberen ophanging.
maarre resonantie heb je ook bij een 1" zelfs... volgens mij, maar goed
Theoretisch wel, maar de gemiddelde kamer dempt zoveel dat je met een behoorlijke driver op exact de goede frequentie moet komen om echte resonantie te krijgen.
Oow ja, als ik geld zou hebben zou ik ook wel vette concertspeakers kopen en in huis gebruiken ofzo :D (maar ik ben 15 en verdien maar 180 per maand ;( (met 6 uur per week B-) )
Eltax Symphony 8.2, Fl 250 per stuk, dat is 3 maandjes sparen. :)

ps: 6 uur per week. luiaard! toen ik zo oud was als jij, toen... toen... sjeeses.. ben ik al zo oud? :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 10 september 2001 18:18 schreef froppie het volgende:

sjeeses.. ben ik al zo oud? :'(
Zo zie je er ook uit })

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 10 september 2001 18:22 schreef JT het volgende:

[..]

Zo zie je er ook uit })
Jij moet vooral zo doorgaan, snotaap! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 10 september 2001 18:49 schreef froppie het volgende:

[..]

Jij moet vooral zo doorgaan, snotaap! :P
Ik zie er jong uit >:) Jij lekker niet :P

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:54
Tjah... ik zit in een kamertje van 3 bij 3, in een flat, en ik heb een 500 wat stereo, en dito boxen dus, en dat blaast ook super erg. Dus dan moet ik maar de bass lager zetten, en die staat nu op een half en zelfs dat is eigenlijk te veel. Als ik de bass op half heb, en de stereo voor een kwart open, en ik doe de deur dicht, en ga op de gang staan, voel ik zo'n hele druk golf, dat is pas ziek. Maar je moet gewoon je labtec niet te hard zetten, en de bass omlaag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 10 september 2001 19:00 schreef het_beest het volgende:
Tjah... ik zit in een kamertje van 3 bij 3, in een flat, en ik heb een 500 wat stereo, en dito boxen dus, en dat blaast ook super erg. Dus dan moet ik maar de bass lager zetten, en die staat nu op een half en zelfs dat is eigenlijk te veel. Als ik de bass op half heb, en de stereo voor een kwart open, en ik doe de deur dicht, en ga op de gang staan, voel ik zo'n hele druk golf, dat is pas ziek. Maar je moet gewoon je labtec niet te hard zetten, en de bass omlaag :(
nounou, drukgolf... dat zal wel meevallen denk ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Op maandag 10 september 2001 19:05 schreef froppie het volgende:

[..]

nounou, drukgolf... dat zal wel meevallen denk ik. :)
Kom maar luisteren zou ik zeggen. Het is gewoon ziek! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hervaz
  • Laatst online: 27-07-2020
Op maandag 10 september 2001 19:08 schreef het_beest het volgende:

[..]

Kom maar luisteren zou ik zeggen. Het is gewoon ziek! :P
Heb je PA ofzo op je kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

//LOL MODE//

1 woord: purschuim

//LOL MODE//

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28888

mijn vriend wel een PA set(heeft een drive-in disco). dat is echt wel asociaal. 1 keer stond hij op zijn max en toen viel er een porselijnen beeltje van de kast(vond zijn moeder nou niet bepaaald leuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Op maandag 10 september 2001 19:22 schreef hervaz het volgende:

[..]

Heb je PA ofzo op je kamer?
Wat is een PA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 18:18 schreef froppie het volgende:

[..]

De opgegeven diameter van een driver is meestal de diameter van de conus, binnen de rubberen ophanging.
[..]

Theoretisch wel, maar de gemiddelde kamer dempt zoveel dat je met een behoorlijke driver op exact de goede frequentie moet komen om echte resonantie te krijgen.
[..]

Eltax Symphony 8.2, Fl 250 per stuk, dat is 3 maandjes sparen. :)

ps: 6 uur per week. luiaard! toen ik zo oud was als jij, toen... toen... sjeeses.. ben ik al zo oud? :'(
Klinken die eltax ook nog, of kunnen ze alleen hard?
Anders wil ik dit wel overwegen :) (zal ik wel van mn zakgeld moeten uitgaan... is lastig met 20 piek per week...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 10 september 2001 19:52 schreef SickBastard het volgende:

Klinken die eltax ook nog, of kunnen ze alleen hard?
Anders wil ik dit wel overwegen :) (zal ik wel van mn zakgeld moeten uitgaan... is lastig met 20 piek per week...)
Ze klinken en kunnen hard als het moet.
Maar ga eerst maar een luisteren in een winkel, er zijn meerdere merken met speakers in die prijsklasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 10 september 2001 15:51 schreef SickBastard het volgende:
Ik heb binnenkort een kamertje dat maar 3x5 is ofzo, daar komt de comp, incl. labtec apx 4620 dus, ik zit nu in 5x10 dus dat scheelt nogal wat,
ik ben bang dat het nogal gaat resoneren die bas...
Hoe kan ik dit nou het best voorkomen behalve een grotere kamer?
Mijn huisgenoot heeft precies datzelfde setje, en zit in een kamer van 3 bij 4 meter. Met resonanties en dergelijke valt het eigenlijk wel mee. Ik heb er eerlijk gezegd nog nooit echt last van gehad, dus.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ik heb het hier ook is echt zwaar irri als je pennebak meedanst :) kastdeuren enzow vinden et ook niet leuk netzoals mn ouders :+

toch eens wat gaan proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-05 00:49

JeroenT

hoi!

Op maandag 10 september 2001 19:47 schreef het_beest het volgende:

[..]

Wat is een PA?
Power Amp , Public Adress.. ikweet het nie psies maar tis in iedergeval HARDER dan HiFi :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02 19:32
Op maandag 10 september 2001 19:47 schreef het_beest het volgende:

[..]

Wat is een PA?
Afkorting voor Public Addressed. Met andere woorden: Geluid voor het publiek.

Deze term wordt vooral gebruikt voor de professionele sets voor voorstellingen. Met als aanvoerder in de bekende merken EAW (=disco) en Apogee (=theater).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eX0duS
Ik denk dat ik dan een PA heb, want hij gaat in elk geval behoorlijk hard. En zo ziet er ook uit, zeker de boxen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-04 15:10
Op maandag 10 september 2001 17:29 schreef SickBastard het volgende:

[..]

Hij blaast behoorlijk, en hij is trouwens 6,5 als ik het zo eens opmeet, maarre resonantie heb je ook bij een 1" zelfs... volgens mij, maar goed
Ik heb een ADA885 met 8" woofer. Sats met 3" conusjes, en tweeters. En heb nergens last van wat resonanties betreft. Je moet je gewoon echt geen zorgen maken, das echt gewoon onzin. Als je nou 2 PA speakers thuis hebt staan ok.

Als iedereen zo zou denken als jij, zou meer dan de helft een grote kamer moeten hebben (3x5 is trouwens helemaal niet klein! 5x10 is gigantisch das gewoon een huiskamer) en dempend materiaal hebben.

Door wie heb je je gek laten maken, je maakt je echt druk om niets :)
Precies, ik heb een Altec lansing ADA885 met 8" woofer (aangegeven in specs). Ik heb hem opgemeten en kwam op 16cm uit. Das dus 6.5". Hij heeft ook een enorme ophanging (1.5 tot 2cm breed/dik, kan echt flinke loepen maken, en dus flink blazen). En nog steeds geen last van resonanties. (ja staande golven bij de muur (kamer van 4x4). Persoonlijk houdt ik wel van een beetje sublaag (diepste tonen in de muziek (50-60Hz) hoor je dan echt een stuk beter).

Als je merkbare resonantie van je tweeters wilt horen (door de kamer zelf) moet je ze wel heel erg hard zetten. Ik denk dat er helemaal geen probleem is bij de APX4620.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlvaK
  • Niet online
Op maandag 10 september 2001 19:45 schreef paulhachmang het volgende:
mijn vriend wel een PA set(heeft een drive-in disco). dat is echt wel asociaal. 1 keer stond hij op zijn max en toen viel er een porselijnen beeltje van de kast(vond zijn moeder nou niet bepaaald leuk).
Zo speciaal is dat niet. Met m'n gitaar+versterker (120w) heb ik stukken pleisterwerk van het plafond gespeeld. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 11 september 2001 13:45 schreef AlvaK het volgende:

Zo speciaal is dat niet. Met m'n gitaar+versterker (120w) heb ik stukken pleisterwerk van het plafond gespeeld. :)
Tsja, als je plafond maar rot genoeg is lukt dat wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26493

Weet iemand waar ik iets over resonantie kan vinden in verband met een werkstuk? Thnx :)

Ps ik heb allezoekmachines al geprobeerd maar er staat niks echt duidelijks over in :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:20

Jag

Resonanties van een ruimte hebben weinig met de gebruikte speaker van doen (behalve natuurlijk wanneer de speaker de resonantie frequentie niet goed weergeeft). Je kan er ook bijzonder weinig aan doen. Purschuim en noppenspul is oerlelijk en vermoordt bovendien de akoestiek van de kamer. Wat er speciaal tegen bedoeld is, zijn bass traps. Maar als je het mij vraagt vind ik dat een ontzettend onzinnige oplossing. Dan kan je veel beter met een EQ aan de slag. Maar in jouw geval zou ik er absoluut geen zorgen over maken, zeker niet als je dicht op de speakers zit. Enne, goed klinken doen de 4620's zoiezo al niet echt (is mijn bescheiden mening) :o.
Op maandag 10 september 2001 21:46 schreef Steven_NL het volgende:

[..]

Afkorting voor Public Addressed. Met andere woorden: Geluid voor het publiek.

Deze term wordt vooral gebruikt voor de professionele sets voor voorstellingen. Met als aanvoerder in de bekende merken EAW (=disco) en Apogee (=theater).
offtopic:
EAW disco, die is leuk :). EAW is een beetje te duur voor de meeste disco's, die zullen over het algemeen wat meer de hakkie takkie merken hebben. EAW wordt ook veel gebruikt voor theater (Kf300, Jf80), maar vooral voor rock en roll (kf650, kf850), net zoals Apogee overigens. Alhoewel de AE-5 natuurlijk een populaire theaterspeaker is (focus gebruikt Apogee).
Pagina: 1