Laatste checkup, 1440p@144+ game PC, +blender & AI

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolphyn
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-06-2024
Eigenlijk heb ik hem al zo goed als bij elkaar :), maar zou het zeer waarderen als mensen er toch even naar kijken of er iets beters/anders kan.

1 vraag waar ik nog steeds mee zit is eigenlijk "wil ik een 4070 Ti Super voor meer volwassen software (CUDA, RT) of wil ik een 7900 XTX voor meer VRAM (++blender/AI; toekomstbestendigheid)." Ik heb ook stiekem aan gedacht om naar *nix over te stappen met hoe Windows 11 eraan toe gaat, waar AMD het schijnbaar beter doet met het nieuwe Wayland?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1. Games
2. VR Games
3. Blender
4. AI/nn

Wat mag het systeem gaan kosten?
€2000,- was het budget en daar zit ik nu strak in, met de optie om er voorzichtig overheen te gaan als er betere opties waren (de PNY 4080 @ €999 was lucratief, maar is ondertussen alweer €1049 helaas)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wat storage. Op dit moment heb ik nog een monitor op 1080p@165hz. Ben me bewust dat dat een beetje overkill daarvoor zal zijn, maar 1% lows hoger hebben is ook wel leuk.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
RAM en goede softwareondersteuning. Nog een 1440p monitor, en misschien toch voor een 4K te gaan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, behalve dat ik toch het begon te voelen dat ik mijn CPU niet kon upgraden in mijn huidige PC, een
spoiler:
GTX 1080/4770k.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb redelijk gekozen op zo min mogelijk geluid (Premium op 4070 Ti Super voor de quiet bios van ASUS TUF, Phantom Spirit, flinke PSU)

Ga je overklokken?
Onwaarschijnlijk.

Wat verwacht je van ons?
- Zie bovenaan, graag een OK of suggesties voor hardware die nét iets beters kan.
- Benieuwd naar ervaring/expertise op gebied van GPUs in combinatie met Blender en of daar mijn GPU keuze goed in is. CUDA is toch net iets volwassener en meer ondersteund en AMD lijkt nog steeds achter te blijven. Verder heb ik zelf geen ervaring met RT dus weet ik niet of het mij zal bevallen of niet.
- Overigens vraag ik me ook af of er iets is als een winkel/webshop die een korting aanbiedt als je de hele PC bij hen bestelt in plaats van alles bij verschillende webshops te bestellen voor nét iets goedkopere onderdelen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 339,-€ 339,-
1MoederbordenMSI B650 Gaming Plus WiFi€ 165,05€ 165,05
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB GDDR6X€ 919,-€ 919,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 89,-€ 89,-
1KabelsCorsair Premium Individually Sleeved 12+4pin PCIe Gen 5 12VHPWR 600W cable, Type 4 Zwart€ 22,80€ 22,80
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB€ 49,90€ 49,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 115,90€ 115,90
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 116,90€ 116,90
1SSD'sSamsung 980 Pro (met heatsink) 2TB€ 169,-€ 169,-
1OverclockingThermal Grizzly Kryonaut (1 gram)€ 7,50€ 7,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.994,05

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:11
Als je een atx 3.0 voeding pakt hebt je die speciale kabel niet nodig...
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1904588;1995254/ een van deze 2 is prima :) als je voor de 7900xtx gaat zou ik de 750W pakken.

Je mobo heeft al een heatsink voor de ssd, dus die heb je niet nodig. Als je echt de 980 pro wilt pak de 990 pro, die is nog nieuwer en sneller voor maar paar euro meer. (169)

uitvoering: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30 mocht je snelste ram willen
Je cpu koeler komt met koelpasta, dus die heb je niet nodig

Ps, je pakt een koeler met rgb, maar de kast heeft geen rgb, heeft dat een reden?

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 07-06-2024 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 17:49
Blender en een AMD GPU is geen goede combinatie, als je hier serieus mee wil werken neem er eentje van Nvidia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-09 12:32
uitvoering: Cooler Master GX III Gold 650W is ook een goede voeding

uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB scoort beter volgens de Best Buy Guide: Beste 2TB-ssd's en is nog goedkoper ook

EDIT:
- Overigens vraag ik me ook af of er iets is als een winkel/webshop die een korting aanbiedt als je de hele PC bij hen bestelt in plaats van alles bij verschillende webshops te bestellen voor nét iets goedkopere onderdelen.
Ik verwacht het eigenlijk niet. Heel misschien als je een winkel daadwerkelijk fysiek binnen zou lopen en alles bestellen, dat je dan wat kan afdingen, maar als je het online besteld zou ik er niet op rekenen

EDIT2 (ik blijf bezig)

uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA is ook net weer wat sneller+goedkoper en je voegt weer wat extra LED toe (aangezien je de LED variant van de CPU koeler ook gekozen hebt).

Als je de koeler alleen kocht omdat die €10 goedkoper is dan de non-argb kies dan bijvoorbeeld uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE of uitvoering: Scythe Mugen 6

[ Voor 57% gewijzigd door Joe28965 op 07-06-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:01
Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 7900X Boxed€ 369,-€ 369,-
1MoederbordenASRock B650 LiveMixer€ 154,-€ 154,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4080 SUPER 16GB OC LED TF VERTO€ 1.049,-€ 1.049,-
1BehuizingenMontech Air 903 Base Zwart€ 67,90€ 67,90
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-5200J4040A24GX2-FX5€ 131,01€ 131,01
1VoedingenMSI MAG A850GL PCIE5 Zwart€ 104,90€ 104,90
1SSD'sKioxia Exceria Pro SSD 2TB€ 140,22€ 140,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.052,93
Voor cpu rendering is een 7900x veel sneller dan een 7800X3D. Gaming leunt heel zwaar op de videokaart, dus dat daar de 7900X wat langzamer is zal je weinig van merken. Op hogere resoluties wordt het verschil sowieso kleiner.
48Gb memory
Goedkoper moederbord met zware stroomvoorziening, 3x M2 met heatspreaders, maar zonder wifi/BT en 2x sata.
Goedkopere behuizing met 3x 14cm fans.
Snellere RTX4080Ti Super videokaart, ook in blender nog duidelijk sneller. https://www.pugetsystems....edshiftOctaneV-RayBlender
850W ATX3.0 Gold voeding met 12+4 pins 12VHPWR connector en kabel en 10jaar garantie.
Goedkopere cpu-koeler.
Goedkopere SSD, maar eveneens met 2Gb cache.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolphyn
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-06-2024
Allereest, wauw, veel goeie suggesties om te overwegen. Meer keuzestress, maar dank je wel voor je tijd _/-\o_

RGB?
RGB is niet heel belangrijk voor me; enige redene dat ik de Phantom Spirit geselecteerd had hier was omdat het goedkoper/beschikbaar was. Bij mijn Storm Stryker staan de LEDs ook uit op dit moment, maar voornamelijk omdat de frequentie van de LEDs irritant zijn.

CPU koeler
Rotinomm schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:56:
Als je de koeler alleen kocht omdat die €10 goedkoper is dan de non-argb kies dan bijvoorbeeld uitvoering: Thermalright Peerless Assassin 120 SE of uitvoering: Scythe Mugen 6
Ik had inderdaad de ARGB uitgekozen vanwege prijs, de PS zelf ben ik groot fan van omdat ik hem veel in benchmarks gemiddeld hoog zie staan in prestaties, zeker op het gebied op geluid. Ik hoorde ook dat het in principe de upgrade was van Peerless Assassin, dus dat leek me het extra tientje wel waard.
Dat er koelpasta bij zit is wel mooi meegenomen dan, is dat tientje er eigenlijk ook weer vanaf. Geld dat ook voor andere koelers hier?

RAM
Lekkere suggesties, ik denk dat de Lexar Ares op dit moment winnaar is, mocht het profiel passen.

2x24 GB is zeker verleidelijk, maar ik weet niet of er een bepaalde meerwaarde aanzit over 32GB voor gaming. Als het argument dan CPU rendering is voor Blender, en ik blijk het nodig te hebben, kan ik altijd upgraden door nog 32GB erop te gooien :)

Ik denk dat mijn opties in mijn eigen onderzoek iets gelimiteerder waren hier omdat ik voornamelijk in pcpartpicker bezig was om mijn PC samen te stellen, dus de suggesties zijn zeker welkom. Andere redenen dat ik deze RAM specifiek gekozen had was dus wel voornamelijk om het profiel laag te houden, voor het geval ik tegen problemen aanliep met de CPU koeler. Ik ga gewoon een van de betere hier bestelling en mocht het niet uitkomen met de ruimte, terugsturen.

SSD
Dit is een nauwe strijd tussen de suggesties. Een doet de cache nét iets beter, de ander heeft een veel hogere TBW, en de laatste geeft net iets meer ruimte voor mijn budget voor andere upgrades, waar de mindere prestaties in praktijk weinig uit hoeven te maken. Twijfels, twijfels.

PSU
Veel goede suggesties weer, ik pak meestal wat extra op wattage voor meerdere redenen, (50% load efficientie, temps, overhead voor ouderdom) maar ik weet natuurlijk niet of dat legitieme redenen zijn. Stilte is wel top prio vaak (binnen budget :P), dus pak ik de MSI MAG nu voor de power, of misschien toch voor die be quiet! gaan en hopen dat hij echt heel quiet be?

@Woezik: Je alternatieve build is geweldig voor 50 euro meer. Ik zie dat je wat meer focus legt op rendering vanwege de extra RAM en de CPU-keuze, en misschien ook de balans wat hersteld tussen GPU en CPU. Voor 4k gaming is de 4080 is wel verleidelijk, voor de prestaties (10~15% meer prestaties voor 14% meer prijs basically).

GPU
Ik las overigens wel dat de PNY 4080 wat problemen had met firmware en fan controls, en ik weet ook niet of het een bepaald stille GPU is, dus dat laat me wel wat twijfelen op dit moment. Ik weet niet of ik me hier misschien te veel zorgen over maken echter.

CPU
Bedankt overigens voor het aanspraken van twijfel over de CPU :'( 7800X3D is goddelijk voor gaming, 7900X doet het geweldig in Blender (12.8 vs 8m rendering time?!) en zal het verder prima in de meeste games doen. Ik vraag me stiekem af of de hogere single thread performance van 7900X ook misschien een pluspunt hier is in andere dingen; ik speel Guild Wars 2 met terugkerende regelmaat, en dat spel is redelijk slecht geoptimaliseerd en leunt zwaar op de CPU voor een aantal dingen.

Case
Misschien dat ik inderdaad voor deze goedkopere case ga om mijn budget wat in te perken. Ik heb echt heel weinig mening over de looks van een kast, als het maar stil is en je er makkelijk in kan werken om te bouwen/schoon te maken.

Mobo
De livemixer is... een geweldige mobo voor de prijs, maar ik vind de keuze voor die stijl toch apart. Ik ben bang dat hij vreselijk zal vloeken met de rest van de PC :X Overigens klopt de lijst boven niet helemaal zie ik, want ik had hem eigenlijk veranderd naar de ASRock B650 PG Lightning
Rotinomm schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:56:
Blender en een AMD GPU is geen goede combinatie, als je hier serieus mee wil werken neem er eentje van Nvidia.
Ik hoorde inderdaad geluiden dat bepaalde features gewoon nog niet werken zoals volumetrics, dus dat snijdt inderdaad wel aan de motivatie om ook maar iets AMD te gaan. Beetje jammer voor het bedrijf dat zo op open source wilt leunen :P

Ik ga eens spelen met de opties en build volgt nog, maar hoor graag verdere reacties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:01
De phantom spirit is met 7 heatpipes iets beter/duurder dan de pearless assasin die er 6 heeft.
Alle koelers worden wel geleverd met koelpasta.

MEM: Voor gaming biedt 48Gb geen meerwaarde en heb je meer baat bij sneller geheugen. Echter bij snel geheugen uitbreiden naar 4 dimms is er een redelijke kans dat je de hoge OC snelheden niet behoudt.

PSU: De Be Quiet Pure Power is multi-rail. Ik kan me voorstellen dat die minder goed hoge pieken kan verwerken. Ik had de 850W gekozen, omdat de hoog geklokte 12-core 7900X onder full load natuurlijk aanzienlijk meer prik verbruikt dan de erg zuinige 7800X3D.

De Livemixer is een luxere, maar goedkopere versie van de Lighting. Twee extra M2 heatspreaders, Displayport, SPDIF uitgang: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1876474;1874652/
Als je alles hebt ingebouwd, dan zie je er niet zoveel van, zie de foto: https://gathering.tweaker...message/79209068#79209068
Pagina: 1