Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen17stam
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08-03 21:57
Hallo,

Info:
Binnenkort krijg ik glasvezel van Odido (momenteel KPN). Nu wil in het meegeleverde modem niet gebruiken maar gebruik maken van mijn eigen pfSense firewall, dit heb ik momenteel ook draaien met glasvezel van KPN hierbij ga ik vanuit de NTU via koper direct de switch in op VLAN 6 en vanaf daar vervolgens naar mijn firewall.

Vraag:
Bij de overstap naar Odidio krijg ik een mediaconver maar nu vraag ik mij af of de SFP poort op mijn switch ook als mediaconver ingezet kan worden dus ipv bijvoorbeeld een TP LINK MC220L of werkt dit niet zo?

Ik heb een TP-LINK TL-SG2428P 5.0 met SFP poorten en VLAN ondersteuning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NN4AR5-Y6IB_Nw0rG-aS2HZL0Ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jU2p22MfMnPhdjWEOp2tEubS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door coen17stam op 06-06-2024 21:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:05

Nakebod

Nope.

Bij odido krijg je een ONT, voor je modem. Die zijn wel te vervangen, maar niet met een simpele mediaconverter die je noemt.
Makkelijkste is om de UTP die uit de ONT komt in je firewall te stoppen. (Met vlan 300)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Het ligt eraan of je AON, GPON of XGSPON krijgt, dat weet je zeker als de Odido apparatuur binnen is. Bij een Zyxel mediaconverter zit je op AON en kun je rechtstreeks op glas, bij GPON en XGSPON krijg je een mediaconverter van Huawei of Nokia, type geeft aan welke techniek het specifiek is en vereisen een SFP module met eigen logica en specifiek voor de gebruikte techniek.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Als aanvulling hierboven zou ik me vooral afvragen wat je ermee probeert te bereiken. Je haalt er op geen enkele manier winst uit, sterker nog, juist verlies in de vorm van telco support bij problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen17stam
Dank voor de reacties. Inderdaad schiet ik er niet veel mee op, misschien op de onderstaande voordelen na. Ik neig om de mediaconverter te gebruiken die de monteur komt monteren.
  • Een schakel in het netwerk circuit minder.
  • Minder stroom verbruik misschien? Maar dat zal niet veel zijn.
  • Een poort op mijn switch vrij gemaakt door de 'fiber' poort te gebruiken ipv een 'copper' poort.
  • Om een Tweaker uit te hangen.
Maar wat ik mij voornamelijk af vraag. Kan de glasvezel poort op mijn switch fungeren als een mediaconverter met de juiste SFP module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

coen17stam schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:27:

Maar wat ik mij voornamelijk af vraag. Kan de glasvezel poort op mijn switch fungeren als een mediaconverter met de juiste SFP module?
Beetje een gekke vraag, een media converter is effectief een switch met één glasvezel (of sfp) poort en één koper poort.

Dus ja, maar alleen voor standaard ethernet. PON is geen standaard ethernet.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coen17stam
CyBeR schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 18:29:
[...]

Beetje een gekke vraag, een media converter is effectief een switch met één glasvezel (of sfp) poort en één koper poort.
Dankjewel, als je het eenmaal weet snap ik dat je mijn vraag gek vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:05
coen17stam schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 14:27:
Een poort op mijn switch vrij gemaakt door de 'fiber' poort te gebruiken ipv een 'copper' poort.
Je kunt als je die poort nodig hebt ook een utp/rj45 sfp erin steken.

Als je het eenvoudig wilt houden zou ik gewoon vanuit je ont met utp naar je eigen router gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 08-06-2024 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:27
Heb Odido ook met AON.
Wel leuk om het zo te draaien:
https://tweakers.net/i/sk...LQKysYdW.jpg?f=user_large

Aparte poortgroep op mijn Mikrotik aangemaakt voor de sfp en die rj45. Werkt zolang ik AON heb.

[ Voor 12% gewijzigd door m.eddy op 08-06-2024 21:41 ]

Pagina: 1