Dimmen LED lamp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-11-2024
Beste tweakers,

Ik heb een LED wandlamp gekocht maar die blijkt toch (zie je ook pas ' s avonds) dat hij toch wel behoorlijk fel licht geeft.
Het is LED dacht ik dus dat is wel met een weerstand of draaipotmeter te verhelpen.
Wel, dat pakte toch wat anders uit.
Hier de transformatortje die in de lamp zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7GImLiBRNI5TExWB-KgW_ebmhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pf3oFXWyWzTQkgUwKlg2St64.jpg?f=fotoalbum_large

Ten eerste ff wat getallen.
De spanning die ik meet over de de led draden is 58,5 Volt DC
De stroom die ik meet is 0.2 A.

Dat klopt aardig met wat op de transformator staat.
Het probleem is volgens mij dat de spanning die het afgeeft gerelateerd is aan de inganfgsspanning, ik bedoel hiermee dat ik niet weet wat er gebeurd als ik er een weerstand tussen plak omdat hij geschikt is voor ene hele brde schaal aan spanning..

Indien ik een weerstand ertussen doe dan gaat de led lamp flikkeren.

Ik had ook een draaipotmeter geprobeerd maar die brande door, dat klopt ook wel omdat deze niet geschikt is schijnbaar voor deze hoge stroom maar het ging mij er ook om of het wel ging dimmen.
Hetzefde geldt voor de weerstanden die ik heb, die branden door.
Dat is ook nog niet zo erg omdat ik dan gewoon een weerstand ertussen moet zetten die geschikt is (dissiperen) voor deze spanning/stroom.
Maar ik dacht wanneer ik weet hoe groot de weerstand ongeveer moet zijn dan koop ik goede weerstanden die ervoor geschikt zijn.

Maar de led gaat enorm flikkeren dus dat is dan niet de oplossing.

Ik heb ook nog gezocht bij Reichelt voor een MW XLG-75-H-A Led-transformator, 75 W, 60 VDC, 1400 mA.
Deze schint instelbaar te zijn.
Is dit eventueel een optie?

Mijn vraag is nu of bekend is waarom de led zo gaat flikkeren en hoe kan ik dat voorkomen.

ten tweede, indien het via een weerstabd niet kan, is dan de genoemde led transformator van reichelt een oplossing?

Ik heb nog niet eerder met een led lamp te maken gehad met zo'n hoge spanning/stroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:06

Bob Popcorn

Plop!

Het idee achter een LED, of een diode an sich, is dat het bij een bepaalde spanning stroom doorlaat, en daaronder niet. In het geval van een LED betekent dat de lamp aan gaat als je er een bepaalde spanning/stroom op zet, en daaronder is die uit. Een lamp dimmen zoals bij een gloeilamp dmv het verminderen van de aanvoer kan niet (altijd). Een LED dimmen kun je doen dmv PWM, of pulsbreedte modulatie. Je laat de LED dan feitelijk heel snel knipperen, en daardoor lijkt die minder fel.

Sommige lampen ("peertjes") hebben een circuit ingebouwd dat wanneer je de aanvoerspanning vermindert hij automatisch dimt dmv PWM. Een lamp met een losse driver heeft dat nagenoeg nooit, dus je zal een driver moeten zoeken met PWM die binnen de gestelde uitvoerspanning de pulsbreedte kan instellen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Misschien ten overvloede maar de led lamp is een lamp met een strip aan leds (en hebben dus waarschijnlijk overal weerstanden tussen zitten)
Het gaat dus niet om een led bulb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:06

Bob Popcorn

Plop!

UnitVision schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 14:09:
Misschien ten overvloede maar de led lamp is een lamp met een strip aan leds (en hebben dus waarschijnlijk overal weerstanden tussen zitten)
Het gaat dus niet om een led bulb.
Dat maakt niet uit, in de zin dat LED sowieso niet te dimmen is door fase afsnijding (wat jij hebt geprobeerd).

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Ik heb hetzlefde eens gedaan bij een spiegel waar een ronde led lanp in zat en daar werkte het wel om met een potmeter de spanning terug te draaien.
Maar daar was de spanning en stroom voor de led ook veel lager.

Ik zal een sgaan zoeken naar een PWM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Ik kan waarschijnlijk beter de led strip in de lamp vervangen want voor een PMW controller die 60 V aankan ben ik duurder uit dan de gehele lamp gekost heeft.
Krijg je waarschijnlijk van die CHineze meuk.

De ledstrips hier (europa) hebben ook een lagere voltage dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UnitVision
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wmyCf9JX2HlQv8fKQRe-yiJVSws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4l8IgAHiuZYfhYkH8sHw5Dnf.png?f=user_large

Is zoiets ook geschikt?
Dit is weliswaar om een toerental te regelen maar is dit ook voor de led te gebruiken?
Pagina: 1