[KPN Netwerk] Aanleg glas traineert?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:23
Beste medetweakers.
Als bestuurslid van de VVE van ons flatgebouw ben ik betrokken bij het overleg over het aanleggen van het KPN glasvezelnetwerk hier bij de flat.
Ruim een jaar geleden gingen in Molenwijk (Haarlem zuid-oost) alle straten open voor de aanleg van KPN glsa.
Het netwerk is tot aan onze flat gekomen. Daarna stil.
Er volgde een stortvloed aan onbeleefde colporteurs van KPN aan de deuren die probeerden mensen te paaien om een KPN abonnement af te sluiten.
Mede door het feit dat deze flat voor 75% bewoond wordt door bejaarden die daar het nut niet van in zagen, en het feit dat de bejegening verre van wenselijk was, heeft bijna niemand een abonnement afgesloten. (Ziggo rules hier......)
De VVE kreeg een plan van KPN hoe KPN-netwerk dacht de vezels in de flat aan te leggen.
Hier is in de algemene ledenvergadering unaniem toestemming voor gegeven.
Later kwam KPN er achter dat e.e.a. Niet zo eenvoudig lag als dat ze dachten. Veel tramalant met de (onder)aannemers. (???)
In de tussentijd heeft KPN bij iedereen folders in de brievenbus gestopt om toestemming te vragen om de fibers tot in de woning te mogen plaatsen. Omdat veel te weinig mensen hier begrepen dat KPN netwerk iets anders is dan KPN de provider, en men de bejegeningen nog in het achterhoofd had, heeft bijna niemand daar op gereageerd.
KPN lijkt nu langzaam zijn ke*tel in te gaan trekken met als reden: (en daar doen de vreemdste verhalen de ronde): Technisch niet mogelijk in deze flat (15 hoog) te leveren, en te weinig toestemmingen gekregen.
De VVE is van mening dat KPN geen ultieme inspanning heeft geleverd om dit te realiseren, er misleidend is geprobeerd “zieltjes”te winnen, en nu probeert “eronderuit te komen”..
Lang verhaal kort:
Wat voor rechten hebben wij nu nog over?
Dit is een verstedelijkt gebied (geen Buitengebied).
Als je belt met KPN (en dat doet iedereen steeds) krijgen we voortdurend een ander excuus te horen. Niemand weet waar hij of zij echt aan toe is.
Er worden een aantal Haalbaarheidsonderzoeken uitgevoerd.(wanneer? Ticketnrs wel bekend).
Wat gebeurt er als uit dat onderzoek blijkt dat KPN “het niet kan aanleggen? Moeten de individuele bewoners die glas willen dan fors gaan betalen?
Als ik zoek naar voorwaarden (waar de consument aan moet voldoen om een aansluiting te krijgen, vind ik niets.
Wij zijn niet het enige flatgebouw van 52 jaar oud in Nederland, hoe deden ze dat dan bij andere flats?
Wie kan hier iets zinnigs over zeggen ?. Bij wie kunnen we nu nog terecht? Met welk recht van spreken ? En welke rechten hebben wij als consument? En dan heb ik het nog niet eens over de fijne reclame die KPN hanteert waaruit blijkt dat het allemaal zo makkelijk gaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:45

Kheos

FP ProMod
Dus de ledenvergadering geeft toestemming, maar de bewoners reageren niet?
Is er niet gewoon veel te weinig interesse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Er is toestemming gegeven voor het plan hoe de kabels te trekken, maar KPN zegt dat ze te weinig individuele aanvragen van de bewoners hebben ontvangen. (vlgs mij hebben ze ee gewoon geen zin meer in)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertm3
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10:12
Ik probeer al 3 jaar lang glas te krjigen in mijn apartement. Maar zo lang de benedenburen niet meewerken gebeurt er rniets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:20
Hier in het buitengebied werd er ook pas glasvezel aangelegd als meer dan 50% van de woningen konden worden aangesloten. Dat lijkt mij in deze situatie ook het geval.

Een glasvezelaansluiting is nog steeds geen recht van de burger of een plicht voor de overheid.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
Waar in de voorwaarden van KPN Glas wordt die ondergrens van 50% genoemd? Ik kan dat negens vinden namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Oprechte vraag: je hebt het over consumentenrecht, KPN voorwaarden, etc. Waarom? KPN is niet verplicht glas aan te leggen. Een simpele “nee gaan we niet doen” is voldoende vanuit KPN :)

Uit jouw verhaal blijkt dat KPN er geen zin meer om heeft: kosten baten analyse. Dus gaan zoeken naar consumentenrechten of voorwaarden gaat niet helpen. Je zult KPN moeten proberen te overtuigen toch door te zetten. Helpt niet dat de bewoners juist het tegenovergestelde hebben gedaan door en geen proactieve toestemming te geven wanneer gevraagd en geen interesse in abo hebben getoond. Ik snap dat deze doelgroep het niet snapt of een abo wilt, maar dat bewijst juist voor KPN dat het niet de moeite waard is.

[ Voor 26% gewijzigd door We Are Borg op 06-06-2024 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
Dat zal niet in de algemene voorwaarden van KPN als provider staan, want die gelden alleen als er al glasvezel in de woning ligt.
Die 50% grens hanteren de meeste glasvezelboeren als er nieuwe glasvezel wordt aangelegd. Dat zal nu ws. ook gehanteerd worden voor de aanleg in de flat. Het is een commercieel gebeuren, het moet wel rendabel zijn.
Ik moest ook nog een vast bedrag ineens betalen en de verplichting om een abo af te nemen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:35

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hier, in een Haagse flat van 50 jaar oud, heb ik op de 13e etage vrij recent nog glas van KPN gekregen. Voor het aanvoeren van de kabels naar de diverse balkons hebben ze de bestaande kabelgoten waar COAX doorheen loopt gebruikt. Alleen het stuk waarbij het van de grond naar boven gaat hebben ze een bredere metalen goot overheen gezet.

Het lijkt er trouwens wel op dat het gros van de bewoners hier toestemming had gegeven. Er zijn maar enkele balkons waar er een oranje krul aan het plafond hangt :+

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retort308
@FooLsKi Persoonlijk denk ik dat het die kant op zal moeten gaan hier. Wellicht wil KPN ons een herkansing geven als we meer dan50% hebben, desnooda ga ik persoonlijk bij alle mensen in de flat langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:03
Een flat vol bejaarden die doorgaans niet meer willen dan zappen met DVB-C en hooguit een tabletje hebben rondslingeren voor de e-mail en videobellen met de kinderen, ik ben eens benieuwd hoe je die wil overtuigen om het toch aan te laten leggen. Ik heb genoeg "bejaarden" zien terug rennen naar Ziggo, puur omdat tv met een decoder te veel problemen geeft met die doelgroep. Tevens mag KPN toch eens een duidelijker naam gaan verzinnen voor "KPN Netwerk" aangezien iedereen buiten de branche de twee bedrijven niet uit elkaar kan houden.

[ Voor 24% gewijzigd door Andros op 07-06-2024 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
@Retort308 je moet proberen in contact te komen met KPN netwerk.
Die stuurt een aannemer jullie richting op. En die maakt meestal het plan.

Moeten de kabels via algemene meterkasten naar boven?
Of via binnen?

Er wordt dan een plan gemaakt en datums afgesproken om langs te komen.
In ons gebouw hebben we de meterkasten buiten de woning. De deuren werden dan opengelaten bij de meeste bewoners. Of je gaf een sleutel aan een buur of bestuurs lid.

Ik weet niet hoe het daar precies zal zijn, maar hier is iedere bewoner verplicht medewerking te verlenen.
Wij zouden ook sloten gaan openboren indien geen gehoor, maar hier zag gelukkig iedereen het nut van glasvezel in. Ook altijd goed voor de verhuur/verkoop.

En het aanleggen was/is uiteraard gratis.

Wij hebben zelf toen de aannemer bekend was veel overlegd en geholpen om de kabels binnen te krijgen.
Het is inprincipe niet meer dan een gaatje boren en weer afdichten met brandwerende kit.

Het adertje aansluiten in de meterkast doet KPN zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:53
Ik woon ook in Haarlem Molenwijk, en twee jaar geleden heeft Odido voor zover ik weet glasvezel door de hele wijk aan laten leggen via ODF. KPN heeft iets later hetzelfde gedaan, met als gevolg dat ik nu twee glasvezelaansluitingen in mijn meterkast heb.

Is Odido voor jou nog een optie ipv. KPN? Je hebt het over een flat van 15 verdiepingen, en dat zijn er volgens mij maar twee in Molenwijk. Odido geeft op hun website aan dat ze deze flats gaan aansluiten op glasvezel.
(KPN ook, maar volgens jouw verhaal klopt dat dus niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Retort308 als ik je verhaal goed begrijp loopt het nu spaak op de toestemming van alle bewoners voor het leggen van glasvezelpunt in hun eigen appartement?

Is een info-sessie, of zelf deur aan deur langsgaan en het uitleggen aan de bewoners en samen de toestemming geven niet het handigste in dit geval?

Het lijkt er nu namelijk vooral op dat niet zo zeer KPN niet wil, maar dat je te maken hebt met een doelgroep die het allemaal wel prima vind, en er niet zoveel van begrijpt.

Verder heb ik je titel aangepast, één vraagteken is wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:44
Mijn ervaringen met bejaarden en glasvezel is niet anders. "dat willen we niet", waardoor er ook hier nog jaren na aanleg een rol glasvezel in het veld lag bij enkele flatgebouwen. Ik neem aan dat de VVE dan ook de inwoners gaan informeren wat KPN precies wil doen (een kabeltje naar binnen brengen) en dat niemand verplicht is om een abonnement af te sluiten?

Zoals ik het nu lees hebben de bewoners geen zin in dat gerommel in huis, ook al is er vanuit de VVE toestemming. Als er niemand reageert om een afspraak te maken, dan snap ik KPN ook wel dat die dan wel ergens anders verder gaan met aansluiten.

Als KPN gedoe heeft met zijn onderaannemers, dan moet KPN dat zien op te lossen, niet de VVE. Maar als die onderaannemers bij niemand binnenkomen (argwaan bij de doelgroep), dan houdt het gewoon op, zeker als iedereen op de coax zit daar. (en reken maar dat Ziggo ook gewoon brieven stuurt dat het helemaal niet nodig is over te stappen).

Die paar klantjes die nog een analoge telefoonlijn hebben pakken dan nog sneller Ziggo dan dat daar een vezeltje voor naar binnen komt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:45
Als iemand die heel, heel nauw betrokken is bij de aanleg van glasvezel (niet voor KPN Netwerk btw) kan ik een stukje achtergrondinfo geven.

Kort gezegd; hoogbouw is drama om aan te leggen. En gezien de honderdduizenden adressen die op dit moment nog verglaasd worden kom je gelijk achteraan in de rij als het niet soepel loopt. Aannemers hebben te weinig mensen en een overvloed aan opdrachten. Voor jou 1000 anderen.

Er moet een technisch plan komen (hoe leg je via algemene ruimten, hoe ga je omhoog). Dit maakt de aannemer (die nog 100.000 andere klussen heeft). Daarvoor is toestemming nodig van de VVE. Als de VVE al thuis geeft en fatsoenlijk te contacteren is (vaak niet) én geen bizarre eisen stelt dan kan zo'n plan gemaakt worden. Wordt dit te moeilijk... terug achteraan in de rij.

Ondertussen wordt onderzocht of er überhaupt genoeg animo is om diensten af te nemen. De investering voor hoogbouw is pittig in vergelijking met laagbouw. Dus als niemand interesse heeft... terug achteraan in de rij.

Maar is die combi gelukt dan kan het plan voor uitvoering opgesteld worden. Soms wordt er een voorbeeldschouw gedaan als alle meterkasten gelijk zijn. Daar wordt op gebaseerd hoe er aangelegd wordt. Nadeel hiervan is dat individuele bewoners tóch eisen stellen tijdens aanleg die niet overeenkomen met de afspraken van de VVE. Ze staan dan niet in hun recht maar je kan moeilijk met geweld die vezel gaan aanleggen.

Er kan ook individueel geschouwd worden waarbij iedere woning een eigen blauwdruk krijgt voor de aanleg. Het nadeel daarvan is dat mensen geen schouwafspraak maken, niet open doen, niet op de afgesproken tijd thuis zijn, onredelijke eisen stellen, enz enz.

Loopt het vast in deze schouwfase... achteraan in de rij. Iedereen wil door. Dit complex komt later wel.

En dan moet het aanleggen nog beginnen. Tegen de tijd dat alle ploegen zijn verzameld en ingepland, plan is goedgekeurd, schouwen hebben plaatsgevonden enzovoort enzovoort moet je maar hopen dat de VVE niet opeens van gedachten is veranderd. Natuurlijk, je kan ze houden aan hun afspraken... maar wie heeft zin in die strijd. Komt later wel, achteraan in de rij.

Als de aanleg dan eenmaal begint dan loop je eigenlijk tegen alle bovenstaande problemen opnieuw aan. Bewoners die het achteraf tóch niet eens zijn met de afspraken in de schouw, bewoners die niet open doen, onenigheid tussen het VVE bestuur en nieuwe bewoners, bewoners die hun bovenburen geen glasvezel gunnen omdat die altijd lawaai maken. Enzovoort, enzovoort.

En hierbij ga ik er nog van uit dat de (onder)aannemer zich aan de afspraken houdt en niet tussendoor besluit ergens anders een euro meer te gaan verdienen of gewoon simpelweg afspraken negeert. Natuurlijk, je kan de strijd aangaan maar personeel te weinig, werk zat. Succes er mee.

Als ik het woord 'hoogbouw' zie begint er al een spiertje bij m'n oog te trekken 😅

TLDR; hoogbouw moeilijk, laagbouw makkelijk. Als moeilijk; komt later wel.

Edit: Volgens mij heb je niet heel veel 'recht' in dit geval. Als jullie als VVE een overeenkomst hebben met KPN voor de aanleg dan zou ik in jouw geval de druk er op blijven zetten. Maar wel alleen bij KPN Netwerk en bij voorkeur je contactpersoon van de aannemer. Die twee spreken elkaar geregeld dus als je stennis schopt gaat jullie complex een keer op de vergadering ter sprake komen. Of het aangelegd gaat worden is twijfelachtig, maar je hebt wel goede kans op duidelijkheid.

[ Voor 7% gewijzigd door Silvin op 07-06-2024 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-06 20:11
Retort308 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:12:
@FooLsKi Persoonlijk denk ik dat het die kant op zal moeten gaan hier. Wellicht wil KPN ons een herkansing geven als we meer dan50% hebben, desnooda ga ik persoonlijk bij alle mensen in de flat langs.
Vanuit de VVE kun je alleen de leden zo goed mogelijk informeren. Binnen mijn VVE waren er ook leden niet op de hoogte hoe het precies zit. Er was er ook één die Ziggo had gebeld en daar uiteraard het advies had gekregen om geen toestemming te geven en om absoluut geen glasvezel te laten leggen.

Als VVE kun je meer neutraal informatie verstrekken over de aanleg van glasvezel en de benodigde toestemmingen. En uiteraard wat het wel of niet toestemming geven als mogelijk de gevolgen heeft. Mogelijk dat zoiets ervoor zorgt dat KPN in ieder geval genoeg toestemmingen krijgt om het in ieder geval bij veel appartementen naar binnen te kunnen brengen.

Nou moet ik wel zeggen dat KPN qua communicatie er hier een potje van gemaakt had. Ze hadden alle toestemmingen, maar waren even vergeten te melden wanneer ze langs gingen komen. Dus stonden ze op een zeker geval ineens voor de deuren om het aan te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Fraaie uitleg van @Silvin ! d:)b

M.a.w: gezeur of moeilijk doen? Dan niet! Voor jou tig anderen.
Aju. ;w

en Ziggo maar krampachtig proberen om het tegen te houden.
Maar dat deed UPC jaren geleden ook al. :(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 15-06 19:05
Klopt, zoals velen al aangeven, het is geen recht. Is het te moeilijk of commercieel niet interessant zal niet snel worden aangelegd. En wat @Silvin aangeeft, er zijn duizenden makkelijker objecten.

Ik ken een wijk(je) die geheel is overgeslagen, omdat er asfalt tot aan de (prive)kavels ligt en anders in het asfalt moet worden 'gebroken' en schieten waarschijnlijk geen oplossing was (of te duur/moeilijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dirk 1964
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 30-10-2024
Andros schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:54:
Een flat vol bejaarden die doorgaans niet meer willen dan zappen met DVB-C en hooguit een tabletje hebben rondslingeren voor de e-mail en videobellen met de kinderen, ik ben eens benieuwd hoe je die wil overtuigen om het toch aan te laten leggen. Ik heb genoeg "bejaarden" zien terug rennen naar Ziggo, puur omdat tv met een decoder te veel problemen geeft met die doelgroep. Tevens mag KPN toch eens een duidelijker naam gaan verzinnen voor "KPN Netwerk" aangezien iedereen buiten de branche de twee bedrijven niet uit elkaar kan houden.
DVB-C is ook eindig en zal op redelijke termijn uitgefaseerd worden dus het wordt voor iedereen meegaan met de tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22-06 07:25

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

dirk 1964 schreef op zaterdag 8 juni 2024 @ 08:26:
[...]
DVB-C is ook eindig en zal op redelijke termijn uitgefaseerd worden dus het wordt voor iedereen meegaan met de tijd.
Dat valt wel mee.

Hier heeft de glasvezelaansluiting een losse fiber voor TV en aan het modem zit een COAX aansluiting, waar je je TV's op kunt aansluiten.

De 'backend' is dus IPTV, maar voor de gebruiker heb je gewoon een coax kabeltje die je direct in de TV kunt stoppen en dus geen los kastje/tweede afstandsbediening.

Daarnaast zit Ziggo de komende tijd nog wel op coax.

Dus aan de gebruikers kant zal DVB-C nog wel een tijd beschikbaar blijven.
Pagina: 1