Problemen met internetverbinding sinds nieuwe SSD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikv23
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-06-2024
Hallo allemaal,

Sinds ik vorig jaar een nieuwe SSD-schijf en extra geheugen in mijn PC heb laten plaatsen, heb ik soms last van problemen met mijn internetverbinding. Het probleem treedt op wanneer ik bijvoorbeeld een lang YouTube-filmpje vooruit spoel of veel rondkijk op Google Maps. Dan valt de verbinding weg, hoewel er onderin nog steeds staat dat ik wel internetverbinding heb. Dit duurt meestal 15-30 seconden en daarna is de verbinding weer terug.

Heel soms gebeurt het zelfs dat er onderin komt te staan dat ik helemaal geen internetverbinding meer heb. In dat geval helpt wachten niet (heb ik geprobeerd) en moet ik de hele PC opnieuw opstarten. Het opnieuw opstarten werkt gegarandeerd, maar is wel noodzakelijk, anders blijft de verbinding weg. De verbinding met de smartphone/ipad (op Wi-Fi) is dan verder prima.

Ik ben er vrij zeker van dat het iets te maken heeft met de SSD/geheugen, want voorheen had ik nooit last van dit probleem. 1-2 dagen na het plaatsen van de nieuwe hardware begonnen de problemen. Ik heb lange tijd gehoopt dat een Windows-update het zou oplossen, maar dat is niet gebeurd. Overigens werkt internet op mijn smartphone en iPad perfect als het op de PC wegvalt.

Mijn technische kennis is beperkt en ik heb de nieuwe hardware dan ook niet zelf geïnstalleerd. Ik heb geprobeerd om de stekker eruit te halen, de modem opnieuw op te starten en zelfs de stroom eraf te halen, maar niets heeft geholpen.

Heeft iemand tips of advies voor mij? Wellicht is dit een bekend probleem of simpel op te lossen. Nogmaals, mijn technische kennis is beperkt, dus excuses als ik niet genoeg nuttige technische informatie heb gegeven. Ik ben bereid meer info te delen als dat nodig is.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Chipset, Netwerk driver die niet lekker is geïnstalleerd. Al gezocht naar nieuwe en geupdate?

Welke SSD heb je?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Is je PC via draad of WiFi aangesloten? Indien via WiFi is altijd met hetzelfde SSID verbonden? Het klinkt een beetje alsof het soms met een SSID verder weg verbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:09
En andere DNS server instellen? Bijvoorbeeld 1.1.1.1 of 8.8.8.8
En post ook hoe je hele netwerk eruit ziet.

Hoe maak je precies verbinding, naar welk apparaat (model en type) heb je een switch ertussen etc?

Wat je ook kan doen is een simpele ping monitor opzetten. Dat kan vanuit command prompt of met een simpel tooltje als Ping Plotter (https://www.pingplotter.com/)

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikv23
RobbyTown schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:43:
Chipset, Netwerk driver die niet lekker is geïnstalleerd. Al gezocht naar nieuwe en geupdate?

Welke SSD heb je?
Ik heb een ''CT1000MX500SSD1''

Ik weet niet wat een chipset, netwerk driver is en hoe ik deze kan updaten. Bedankt voor de reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikv23
EricJH schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 03:08:
Is je PC via draad of WiFi aangesloten? Indien via WiFi is altijd met hetzelfde SSID verbonden? Het klinkt een beetje alsof het soms met een SSID verder weg verbindt.
Alles via draad! Bewust voor gekozen omdat ik dacht dat de verbinding dan beter zou zijn... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikv23
Wylana schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:25:
En andere DNS server instellen? Bijvoorbeeld 1.1.1.1 of 8.8.8.8
En post ook hoe je hele netwerk eruit ziet.

Hoe maak je precies verbinding, naar welk apparaat (model en type) heb je een switch ertussen etc?

Wat je ook kan doen is een simpele ping monitor opzetten. Dat kan vanuit command prompt of met een simpel tooltje als Ping Plotter (https://www.pingplotter.com/)
Bedankt voor je snelle reactie en de suggesties!

Ik heb nog niet geprobeerd om een andere DNS-server in te stellen. Ik zal dit uitvogelen en proberen.

Ik maak verbinding door een Ethernet-kabel direct van de modem/router naar mijn PC te laten lopen. Geen andere apparaten zijn bekabeld verbonden.

Nogmaals bedankt voor je hulp!

Ik hoop dat deze antwoorden nuttig zijn? Mochten jullie meer info nodig zijn dan hoor ik het graag... ik heb geen idee wat dit veroorzaakt. Dacht dat het wel in orde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:09
Zie hier voor een paar screenshots om je DNS aan te passen: https://www.pcwebplus.nl/...-aanpassen-in-windows-10/

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:12
Ik neem aan dat je de pc toen losgekoppeld hebt? Is het mogelijk dat de kabel hierbij beschadigd is geraakt? Misschien de kabel eens doormeten met een kabeltester? Of eens proberen met een andere kabel (hoeft niet weggewerkt, puur om eens een dagje te testen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Het zou knap zijn als die SSD (zo veel) impact heeft op je netwerkverbinding. Het enige wat die twee gemeen hebben is de aansluiting op het moederbord. Als dat brak is, is het echt stuk.

Kijk eens met een linux live usb stickje, of je internet dan stabiel is.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Pagina: 1