Afwijkend kleuradvies schilder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stetoe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 31-01 12:08
Via via hebben wij een schilder aangeraden gekregen die op korte termijn ons dan nieuw gestucte huis (130m2) kan komen verfspuiten.
Wij hebben aangegeven dat wij graag het plafond RAL 9016 hebben en de muren RAL 9010.
Dit voornamelijk omdat ik veel (vooral online) lees dat dit je kamers ruimer/hoger laat voelen.

Ik krijg zojuist terug dat de schilder liever alles in één kleur verft en afraadt om het plafond een andere kleur te doen in verband met extra kosten en werkzaamheden maar bovenal dat het eindresultaat niet heel veel verschilt wanneer alles gewoon dezelfde kleur is.

Nou is geld voor ons geen issue, maar dit kleuradvies hoor ik voor het eerst. Zijn er meer mensen die adviseren om gewoon alles 9010 te laten doen?

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Nee. Ik heb juist alles 9016. Mooi verhaal dat watergedragen niet verkleurt maar.....het verkleurt. Alles gewoon hagelwit zetten. Wordt vanzelf donkerder. NB; zet muren eens in een andere kleur. Geeft zoveel meer sfeer.

9010 in combi met 9016 zal 9010 er wat vuil uitzien ben ik bang.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 06-06-2024 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:36
Gewoon een luie schilder. Ik zou een andere zoeken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02
9010 vond ik 10 jaar geleden erg mooi. Ben nu heel blij met 9016. Net een stukje witter en frisser. 9010 vind ik nu veel te geel.

Zie ook hier -> https://www.verf-plaza.nl...armer%20en%20minder%20wit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• coinman63
Zoveel mensen zoveel meningen over kleur. Schilder moet gewoon doen wat opgedragen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:02
Advies van een prof is ook wel te waarderen toch. Jammer als je achteraf de verkeerde keus maakt en alles over moet op eigen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
Hier staat letterlijk de wens van TS beschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
GoEV6 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:48:
9010 vond ik 10 jaar geleden erg mooi. Ben nu heel blij met 9016. Net een stukje witter en frisser. 9010 vind ik nu veel te geel.

Zie ook hier -> https://www.verf-plaza.nl...armer%20en%20minder%20wit.
Idem, 9010 lijkt alsof er flink gepaft is. 9016 mooi fris 8) Al ga ik de volgende keer kleuren kiezen en vrijwel niks wit laten.

Edit: wit tinten combineren zou ik nooit doen.. dan lijkt 9010 al helemaal geel.

[ Voor 13% gewijzigd door stin00 op 06-06-2024 18:54 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19
coinman63 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:47:
Gewoon een luie schilder. Ik zou een andere zoeken.
coinman63 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:48:
Zoveel mensen zoveel meningen over kleur. Schilder moet gewoon doen wat opgedragen is.
Of schilder is een professional en geeft zijn professionele mening op basis van zijn ervaring. Als TS erbij blijft dat 'ie toch liever twee kleuren heeft, zal 'ie dat vast accepteren.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06:20
Ik vraag me af of je het echt gaat zien. Licht reflecteert op de muren anders dan op het plafond.

Maar het is je eigen keuze, meerprijs is een keer of 2 randen plafond tapen. Dat is voor een pro echt zo gedaan.

Ik heb alles laten doen plafond wit en de muren 3 verschillende tinten en dat afplakken was echt half uurtje werk per keer.

Het is natuurlijk makkelijker om alles in 1 tint/kleur te doen maar al is het 4 uur meer werk en jij wil het dan lekker doen.

Ps, neem aan dat je later nog een kleur op de muren doet of laat je alles wit (ziekenhuislook).
Want als je de muren alsnog iets anders mee gaat doen zal het denk ik helemaal niet meer uitmaken welke tint wit er op het plafond zit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MotorBeast
stin00 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:52:
[...]

Idem, 9010 lijkt alsof er flink gepaft is. 9016 mooi fris 8) Al ga ik de volgende keer kleuren kiezen en vrijwel niks wit laten.

Edit: wit tinten combineren zou ik nooit doen.. dan lijkt 9010 al helemaal geel.
Offtopic....ik vind deze kleurenlijn top: https://www.sikkens.nl/nl/kleur/filters/c_7947 Heb al jaren geen witte muren. Eerste wat je doet voor sfeer in je huis vind ik ...... kleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-04 22:43
Stetoe schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:45:
Wij hebben aangegeven dat wij graag het plafond RAL 9016 hebben en de muren RAL 9010.
Dit voornamelijk omdat ik veel (vooral online) lees dat dit je kamers ruimer/hoger laat voelen.
Dit is precies wat wij hebben, om precies die reden, en wij vinden het een succes. We hebben een jaren 30 met hoge ramen en veel licht; herken me totaal niet in de kritiek dat 9010 ‘vuil/rokerig’ zou lijken.
In volledig nieuwbouw zie je wel vaker meer wit. Volgens mij is het, precies zoals je schilder zegt, puur uit gemak (spuiten/afplakken van de overgang muur naar plafond is natuurlijk wel significant extra werk), en wellicht omdat daar (meestal) minder lichtinval is. Ik vind het desalniettemin een ziekenhuislook en saai.

Ben het overigens wel eens met de suggestie om een muur een andere kleur te doen. Wellicht niet woonkamer, maar wel slaapkamers. Brengt wat meer leven (donkerblauw of groen bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:19
Turb0Turb0 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:04:
Ik vraag me af of je het echt gaat zien.
Een witte muur die grenst aan een iets ander getint wit plafond ga je zeker zien. Of het opvalt, als in storend is, dat zal heel erg afhankelijk zijn van je smaak.
Licht reflecteert op de muren anders dan op het plafond.
:? Ik ben heel benieuwd wat je precies bedoelt.

In mijn huiskamer zijn de muren en plafond dezelfde kleur wit, en die zien er toch echt precies hetzelfde uit.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Leuk al die verschillende meningen. Wij vinden spierwit dus echt zo kill, 9010 is dan weer een beetje warm. Met een bruine kleur op de muren.

Ik zou persoonlijk als ik moest kiezen tussen 9010-9016, ook alles 9010 doen. Geeft toch wat meer sfeer zo'n warme kleur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:48:
Leuk al die verschillende meningen. Wij vinden spierwit dus echt zo kill, 9010 is dan weer een beetje warm. Met een bruine kleur op de muren.

Ik zou persoonlijk als ik moest kiezen tussen 9010-9016, ook alles 9010 doen. Geeft toch wat meer sfeer zo'n warme kleur.
Sorry maar ik moet hier heel erg om lachen. Wit geeft geen sfeer en is niet warm, of het nou 9010 of 9016 is. Kleur geeft sfeer.

On topic: 9010 = wit waarin gerookt is. Als alle andere kleuren (plafond, kozijnen, deuren) dit ook zijn, zie je het niet en is het oke. Maar als je ergens anders een zuiverder wit hebt, dan is 9010 heel lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-04 21:55
Hier 9016, dat is wat moderner in mij optiek. Ik vind de reflectie van 9016 heel mooi, elke muur lijkt een net een andere tint te hebben.

Persoonlijk zou ik het plafond niet in een andere wit tint doen, ik denk echt het nauwelijks zichtbaar is; normaal lijkt het plafond ook al een andere tint te hebben. Daarnaast ook de extra kosten.. ik zou advies van schilder overnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Turb0Turb0 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 19:04:
Ik vraag me af of je het echt gaat zien. Licht reflecteert op de muren anders dan op het plafond.
Ja je ziet het.

Ik heb plafond spierwit en alle muren RAL9016. Je kan het moeilijk "plaatsen" maar je ooghoeken zien verschil.
Plafond wordt er hoger van.

Vergeleken 'spierwit' is RAL9016 een beetje grijs. Prachtig frisse witte kleur.
Gecombineerd met het een andere kleur maken van een wand(in mijn geval een rustige lichte groene kleur) krijg je er een mooi ruime kamer van.

Maar ik snap de schilder wel. Het is twee keer zoveel werk want hij moet twee keer langs komen en extra gaan aftapen(met risico dat randen niet perfect strak zijn). Wil je dat betalen dan is dat prima uiteraard.

[ Voor 15% gewijzigd door LED-Maniak op 06-06-2024 22:04 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Hier ook 9010 op de muren en 9016 op de plafonds, kozijnen en plinten. Bevalt prima.

Maargoed, dat de combinatie mooi is lijkt je schilder ook niet te betwisten, alleen dat het wat duurder is.

Uiteindelijk maakt het ook weinig uit. Laat je ook niet gek maken met het idee dat hier een goede en een slechte keuze te maken is.

[ Voor 69% gewijzigd door eamelink op 06-06-2024 22:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Maar dan is de vraag hoe staat dat bij je taatsdeuren en de visgraat?

We willen allemaal bijzonder zijn maar gemiddelde nieuwbouw/renovatie woning lijkt op een kopie van Kopen zonder kijken woning.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 1221402

Anoniem: 36835 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:53:
[...]

Sorry maar ik moet hier heel erg om lachen. Wit geeft geen sfeer en is niet warm, of het nou 9010 of 9016 is. Kleur geeft sfeer.

On topic: 9010 = wit waarin gerookt is. Als alle andere kleuren (plafond, kozijnen, deuren) dit ook zijn, zie je het niet en is het oke. Maar als je ergens anders een zuiverder wit hebt, dan is 9010 heel lelijk.
En hier moet ik dan weer om lachen, ik weet niet of je ooit bij echte rokers bent geweest, maar 9010 is verre van gerookt-wit. :P We hadden eerst de balken op het plafond 9010 gelakt. Hier ervaarden we juist dat die mooi warm wit zijn en de plafond kill en ziekenhuiswit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 27-04 22:50
[...]

Je zult 9001 bedoelen, 9010 is toch echt gewoon wit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Anoniem: 1221402 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:25:
[...]

En hier moet ik dan weer om lachen, ik weet niet of je ooit bij echte rokers bent geweest, maar 9010 is verre van gerookt-wit. :P We hadden eerst de balken op het plafond 9010 gelakt. Hier ervaarden we juist dat die mooi warm wit zijn en de plafond kill en ziekenhuiswit.
Totdat je een paar jaar verder bent en dan is warm wit geel verkleurd en erger dan 9016. Ook watergedragen verf. Kan je weer opnieuw beginnen.

Ik heb 3 jaar geleden alles in 9016 (kozijnen binnen/deuren/trappen) geschilderd met https://www.onlineverf.nl/product/sigma-s2u-nova-satin/ , toch geen rommel. En zelfs boven op de slaapkamers verkleurt het. En daar wordt niet gekookt, staat geen houtkachel, branden geen kaarsen etc......en het verkleurt. Ik zeg 9016, niets anders. Dan hou je het het langst wit.

Sowieso zet ik muren altijd in kleur want dat blijft dan ook weer het langst schoon. Op witte muren zie je dan ook weer alles. Blijf je poetsen.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 06-06-2024 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:14

EiT

Wij hadden alles 9016, nu vanaf gestapt en e.a. een kleurtje gegeven. 9016 is best kill. Grootste probleem waren de kinderen, je ziet er alles op.

Mooi was dat ik alles voor het verven had schoongemaakt en toen dacht: mwa, ziet er beter uit zo. Toch blij met de huidige kleur keuze, is wat meer (licht) beige en voelt veel warmer aan.

Advies is wel om schrobvaste verf te gebruiken zoals Sikkens Alphacryl Pure Mat SF

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:12
djpeterl1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:47:
[...]

Je zult 9001 bedoelen, 9010 is toch echt gewoon wit
Dat zou het misverstand kunnen zijn. 9001 oogt zonder referentie gelig, 9010 oogt op zichzelf wit.

Ooit eens witte muur hier van wit wit overgeschilderd naar 9010 en je zag het bij het schilderen bijna niet maar de kamer oogde zoveel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:55
coinman63 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:48:
Dat zal die ook vast wel willen doen, maar het is m.i. juist goed dat die eerst met deze opmerkingen komt. 2 kleuren is namelijk veel meer werk dan alles 1 kleur. Als het ruimtelijk effect de beweegreden is om deze combinatie te doen dan geef je veel meer geld uit voor iets waar je amper tot geen winst behaalt ten aanzien van het beoogde doel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Accretion
  • Laatst online: 09:14

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

[...]

Bij verlichting heb je 'warm wit' en 'koud wit'.
De kleurtemperatuur wordt aangegeven in Kelvin.
Dus ja, wit kan wel 'warm' zijn.
Bij verf wordt het RAL nummer gebruikt i.p.v kleurtemperatuur, maar dat neemt het bovenstaande niet weg.

'koud wit' (en ook TL licht) wordt in kantoren gebruikt vanwege productiviteitsverhoging en stimuleert alertheid.
'warm wit' zou een relaxter gevoel geven.
Bron

En ja, als je alles in 9016 verft moet je inderdaad wel ook kleur gebruiken of je verlichting 'extra warm wit' gebruiken omdat het anders ziekenhuis/kantoor vibes gaat geven.
Jij vindt TL verlichting ook mooier dan een gloeilamp/kaars?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Barrycade schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:12:
Maar dan is de vraag hoe staat dat bij je taatsdeuren en de visgraat?

We willen allemaal bijzonder zijn maar gemiddelde nieuwbouw/renovatie woning lijkt op een kopie van Kopen zonder kijken woning.
Als je je er een beetje in verdiept kun je het jaar zien waarin een huis 'gerenoveerd' is.

Of zelfs in welke tijd de meubels ongeveer gekocht zijn.

Bij ons in de vriendengroep heeft net iedereen een huis en het is bijna grappig om te zien dat iedereen 'de trend' volgt.

Vergeet de dikke/hoge plinten, droogbloemen, 'cinewall' (met akupanelen) en 'kast met zwart staal en ruw hout' niet ;)

Maar ja, andersom, als je bij de meubelwinkel/vloerwinkel aan komt, wordt je ook die kanten op gepushed (als je niet al een sterke mening hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arvado
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:42
Over nagedacht om de muren en het plafond 9016 te doen en dan bijvoorbeeld 1 muur een kleurtje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
[...]

Ik heb dat hier met 9010 op het plafond en 9001 op de muren. Dat zit er nu 14 jaar op, wordt hier niet gerookt, maar voor het gevoel is het net een smerig rokershol.

Berging heb ik gewoon volledig 9010 gedaan, oogde in het begin heel wit, maar ben er nu aan gewend. Daarnaast doet de inrichting ook een boel, een kale ruimte net na het schilderen is heel erg wit, zet je er wat kasten in en hang je wat aan de muur is dat gevoel er totaal niet meer.

Ik denk overigens dat je in de war bent. 9010 is smoezelig wit, 9001 is rokerswit (geel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:17

BCC

Accretion schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:13:
[...]

Vergeet de dikke/hoge plinten, droogbloemen, 'cinewall' (met akupanelen) en 'kast met zwart staal en ruw hout' niet ;)
Je vergeet het vilten paneel met de verticale houten schrootjes! En antraciete zonwering (7016), want dat is niet alleen optisch warm, maar ook echt warm :)

[ Voor 8% gewijzigd door BCC op 07-06-2024 11:01 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Brrr witte plafonds, ik moet er niet aan denken. Wij hadden 9010 en hebben recent de plafonds in de kleur 'boter' geverfd. Muren zijn beetje leem/onbehandeld stucwerk kleur en twee muren in een opvallende kleur. De kleur boter is nog warmer dan 9001...
Het moet passen bij de rest van je huis, zo simpel is het.

Toen we hier kwamen wonen hebben we de plafonds opnieuw gewit, in één kamer bleek het plafond lichtgroen te zijn. Dat zagen we pas toen de roller tegen het plafond werd gezet. Conclusie: een kleurtje zie je echt niet meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

BCC schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 10:59:
[...]
Je vergeet het vilten paneel met de verticale houten schrootjes!
Ja, zoals ik zij, Akupanelen? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:32

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat een geneuzel over dat het vies zou lijken :')

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

9010 en 9016. De stucadoor/schilder wilde bij ons ook maar een kleur doen, want hij kon voor "deze prijs niet wisselen". Dat terwijl hij de hoofdprijs vroeg... Dit plafond is vanuit de bouw al gedaan.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 09:02
Ongevraagd advies: ik zou het plafond gewoon hagelwit doen (superwit, witter dan wit) en dan de muren een leuk kleurtje ;)

PVO

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:31
Wij hebben zeer strakke nieuwbouwwoning maar toch alles 9010 gedaan.

Bijzonder veel ramen en dus licht, 9016 werd ons de kil en soms gewoon 'fel' aan de ogen.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattizz
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:38
Wij hebben ook de plafonds in 9016 en een deel van de muren in 9010. Ziet er niet uit als "rokershol" oid, komt overeen met Thijsmans foto.

Ik sluit me wel aan bij het ongevraagde advies om sommige muren toch niet wit te maken, maar een warme kleur of een mooi behang ;)
Pagina: 1