Welk warmteafgiftesysteem boven bij overgang naar warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-05 22:36
Wij willen ons huis gasloos maken. Het bouwjaar is 1977, maar volledig geïsoleerd. Alleen het warmteafgiftesysteem is nog origineel: Radiatoren. Om van het gas af te gaan hebben we het volgende dilemma qua afgiftesysteem en ben ik opzoek naar advies:

Ons huidige plan is om op de hele begaande grond (ca. 60m2) vloerverwarming te nemen, die we met lage temperatuur van de warmtepomp kunnen verwarmen. De andere verdiepingen verwarmen we maar zeer beperkt, maar we willen daar wel de mogelijkheid voor hebben. Op de 1e verdieping (ca. 60 m2) hebben we een aantal slaapkamers en een badkamer met een handdoekradiator. Op de 2e etage hebben we een zolderkamer met een enkele radiator die we altijd uit hebben staan.

Nu was ons plan om de slaapkamers op de 1e verdieping te verwarmen (en te koelen) met airco's. Dan blijven de badkamer en de zolderkamer over. Aangezien we dan wss. 35 graden water in ons CV systeem hebben zitten, zullen de radiatoren daar zeer weinig warmte afgeven. Mijn vragen zijn dan ook:

-Zien wij iets over het hoofd met dit plan of maken we hiermee een slechte keuze?
-Is er een alternatief voor de radiator in de badkamer? Is een elektrische radiator in de badkamer duur qua stookkosten?
-Zijn er andere alternatieven voor die het overwegen waard zijn?
Vloerverwarming boven en op zolder aanleggen zien we niet zitten icm het gedoe en kosten

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:32
Radiatoren kijken wat het is. Als het T21, T22 of T33 is krijg je dat met 35 graden wel warm. Zijn het alleen T10 of T20 plaatradiatoren komt er met 35 graden nauwelijks warmte af.

Badkamer mag je elektrisch bijverwarmen of kijken of je daar een T22 of T33 kwijt kunt, een handdoekradiator doet niks met 35 graden. Ik stook zelf mijn hele huis op CV met 30-40 graden, badkamer zet ik in de winter een los elektrisch kacheltje in. In het voorjaar en najaar op 1000W, in de winter 2000W. Je kunt ook voor een infrarood paneel gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Een elektrische radiator in de badkamer hoeft toch niet de hele dag aan te staan? Daar is wel wat te bedenken met een klokthermostaat.

Een andere optie is om ook in de badkamer vloerverwarming te leggen om de kou eruit te houden en daarnaast een kleine elektrische handdoekradiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-05 19:29
Badkamer verwarmen met een onderbouw lage temperatuur verwarmer onder de badmeubel.

Zolder met een LTV convector

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 06-06-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-05 22:36
_JGC_ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:15:
Radiatoren kijken wat het is. Als het T21, T22 of T33 is krijg je dat met 35 graden wel warm. Zijn het alleen T10 of T20 plaatradiatoren komt er met 35 graden nauwelijks warmte af.

Badkamer mag je elektrisch bijverwarmen of kijken of je daar een T22 of T33 kwijt kunt, een handdoekradiator doet niks met 35 graden. Ik stook zelf mijn hele huis op CV met 30-40 graden, badkamer zet ik in de winter een los elektrisch kacheltje in. In het voorjaar en najaar op 1000W, in de winter 2000W. Je kunt ook voor een infrarood paneel gaan.
Bedankt voor je reactie!

Op zolder een t10. Dat gaat niet veel worden. Dat lukt zeker ook niet met een radiator ventilator erbij?
Ik neig nu dan naar het op zolder laten zoals het is en in de toekomt eventueel een ltv convector als we het daar willen verwarmen.

Badkamer ga ik nog overna denken.
MarkS90 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:39:
Een elektrische radiator in de badkamer hoeft toch niet de hele dag aan te staan? Daar is wel wat te bedenken met een klokthermostaat.

Een andere optie is om ook in de badkamer vloerverwarming te leggen om de kou eruit te houden en daarnaast een kleine elektrische handdoekradiator.
Daar heb je ook weer gelijk in. Ik heb er alleen ook geen elektra aansluiting voor in de buurt.
Vv in de badkamer betekend zeker ook een hele nieuwe badkamer vloer?
Technician- schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:46:
Badkamer verwarmen met een onderbouw lage temperatuur verwarmer onder de badmeubel.

Dit klinkt als de oplossing met de minste aanpassingen, bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
aap1 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 18:08:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Op zolder een t10. Dat gaat niet veel worden. Dat lukt zeker ook niet met een radiator ventilator erbij?
Ik neig nu dan naar het op zolder laten zoals het is en in de toekomt eventueel een ltv convector als we het daar willen verwarmen.

Badkamer ga ik nog overna denken.
Boosten heeft alleen zin bij T22 en T33 of een convector, of je moet een grote ventilator op de voorkant zetten.

Vergeet niet de oude radiatoren van beneden, dat zijn in jaren 70 huizen vaak hele grote joekels, mogelijk kan je die boven hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:13
Als je nu boven de verwarming nooit hebt aanstaan zou ik zelf laten voor wat het is. En beneden zou de vloerverwarming evenveel op meer afgifte moeten hebben als de huidige radiatoren, mocht het dan koud worden kun je gewoon elke radiator open zetten. En Indien het boven dan nog niet warm wordt kun je nog radiatoren vervangen.

En qua vervanging van radiatoren kan je gewoon de zelfde afmeting als je nu hebt hangen nemen alleen dan een t22 of t33 variant. Je moet alleen zorgen dat je 3,2cm buizen naar de vloerverwarming verdeler laat legen en ook naar elke verdieping om de radiatoren aan te sluiten

[ Voor 29% gewijzigd door aegis op 06-06-2024 19:30 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:08
Technician- schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 17:46:

Heb je een voorbeeld van zo een onderbouw ltv verwarmer?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:08
Mij goto oplossing op badkamers;

T22 radiator, hoog model met daarop een paar radiator-magneten.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
BjornHero schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 20:37:
[...]

Heb je een voorbeeld van zo een onderbouw ltv verwarmer?
Kickspace 600 - 12V
https://www.warmteservice...1600-2000-Watt/p/36051605

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Onder de 43 graden draait de fan niet, advies in de handleiding is minimaal 60 graden.

Waardeloos ding voor lage temperatuur verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
_JGC_ schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 22:10:
[...]

Onder de 43 graden draait de fan niet, advies in de handleiding is minimaal 60 graden.

Waardeloos ding voor lage temperatuur verwarming.
Klopt, ik maak ze zelf.
Veel meer vermogen, stiller en lage tempconvector. Ik bouw ze met DC fans met veel opbrengst, toerengeregeld op basis van ruimte/aanvoer. Temp
Pagina: 1