Indeling appartement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05:28
Beste klussers,

Na lang op zoek te zijn, ben ik nu gaan kijken naar appartementen die wat langer te koop staan.
Mijn oog is gevallen op een 3 kamer appartement van de jaren 90.
Oorspronkelijk is het een 2 kamer appartement, maar de huidige bewoners hebben besloten er een extra te maken.

Dit hebben ze gedaan door een muur te trekken door de slaapkamer. Het nadeel hiervan is dat het appartement maar van 1 kant lichtinval heeft. En je dus de situatie krijgt dat 1 slaapkamer geen lichtinval heeft en het moet hebben van een raam in de tussenmuur.
Bijgevoegd de plattegrond om het te verduidelijken. Zoals jullie zien was de oorspronkelijke slaapkamer heel ruim.

Aangezien er maar van 1 kant lichtinval is beperkt dit wel de mogelijkheden.
Mijn idee zelf was om in de tussenmuur een opening te maken zodat je makkelijker tussen kamers door kan en hierdoor krijg je meer lichtinval. De tussenmuur weghalen doe ik liever niet, omdat ik vanwege thuiswerken t liefst een aparte ruimte heb.

Hebben jullie klussers een betere manier van indelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0XaBaF1s3HgCnH-t_GxcPWYprQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QWb3Ei8ib6yRep9wf6WKyULi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:37
grote schuifdeur in de tussenmuur zetten die je als je aan het werk ben kan afsluiten zodat je toch het idee heb van 2 verschillende ruimtes ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
RenaldoN schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:42:
grote schuifdeur in de tussenmuur zetten die je als je aan het werk ben kan afsluiten zodat je toch het idee heb van 2 verschillende ruimtes ?
Maar als die deur dicht zit dan mis je toch juist de lichtinval die je wilt hebben in die ruimte?

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-10 18:00
Hoe zit het met de frisse lucht en verwarming nu de ruimte gesplitst is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
NESFreak schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:52:
Hoe zit het met de frisse lucht en verwarming nu de ruimte gesplitst is?
De kamer zonder echt raam heeft geen verwarmingselement en heeft roosters in de deur. Het raampje tussen de kamers kan wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:41
ReVision. schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:44:
[...]

Maar als die deur dicht zit dan mis je toch juist de lichtinval die je wilt hebben in die ruimte?
Schuifdeur(en) met glas er in. Was heel gebruikelijk zo'n 100 jaar geleden. Lekker knus, heb ook nog in zo'n huis gewoond.
En de geopende deuren schoven tussen kasten en/of schoorstenen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-10 16:09
Ik zou dan voor iets a la solatube gaan: https://www.lichtkoepeltje.nl/solatube

Ik ken helaas geen goedkopere alternatieven.
Hiermee "vang" en "transporteer" je buitenlicht naar een andere plek.

Als ik naar de lengtes kijk dan lijken deze wel erg beperkt, dus ik weet niet of je een hele slaapkamer kan overbruggen.

[ Voor 44% gewijzigd door grasmanek94 op 06-06-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
grasmanek94 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:00:
Ik zou dan voor iets a la solatube gaan: https://www.lichtkoepeltje.nl/solatube

Ik ken helaas geen goedkopere alternatieven.
Hiermee "vang" en "transporteer" je buitenlicht naar een andere plek.
Het is helaas een appartement en boven mij zitten andere buren. Creatief maar dit zal niet zo makkelijk/onmogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-10 16:09
champion16 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:02:
[...]

Het is helaas een appartement en boven mij zitten andere buren. Creatief maar dit zal niet zo makkelijk/onmogelijk zijn.
Niemand zegt dat het via dak moet, kunt ook horizontaal vanaf je buitenmuren vangen en dan de buis aan t plafond vast maken, en de lichtbron aan die scheidingsmuur.

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 06-06-2024 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:45
Vanaf twee meter boven vloer tot plafond glas maken? Dus een lang smal kozijn met glas? Eventueel geluidwerend - als dit nodig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 19:29

SambalBij

We're all MAD here

Tussenmuur vervangen voor een (schuif)separatie met een hoop glas?

Of iets moderns: https://www.staalininterieur.nl/stalen-ensuite-deuren/
Of als je er van houdt iets van een jaren 30 stijl separatie met kasten en glas-in-lood; https://www.mooieensuite....de-siecle-kamer-en-suite/

Dan aan de slaapkamerzijde gordijnen/lamellen/rolgordijnen/whatever om het te kunnen verduisteren of afsluiten wanneer je bezoek hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door SambalBij op 06-06-2024 16:11 ]

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 07:15

Bolletje

Moderator Harde Waren
Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/skytta-svartisdal-schuifdeurcombinatie-zwart-wit-papier__1005293_pe825339_s5.jpg?f=xl

Zoiets?

https://www.ikea.com/nl/n...CndEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Als je dan in de onderste slaapkamer het raam openzet naar het balkon, dan kan de rest ook doorluchten.
Dan van die onderste slaapkamer een werkkamer maken. Je kan de gordijnen dan ook dichtdoen, terwijl de schuifdeur nog open staat.

[ Voor 17% gewijzigd door Bolletje op 06-06-2024 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-10 16:15
Wil je er echt twee aparte kamers houden of is het ook goed als je er 1 kamer van maakt die je deels kunt afsluiten?

De hierboven genoemde schuifdeuren lijken mij de beste optie eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Te old-school om te noemen maar misschien vind je het een briljant idee: Van die glasblokjes die je kan metselen.

Ik zou wel bekijken of je motortjes op je gordijnen wil in de gewone slaapkamer. Dan kan altijd vanuit die ruimte de gordijnen open doen als je het bent vergeten of juist sluiten als de zon binnen schijnt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03:52
Als het hele appartement helemaal leeg mag, lijkt het me wel prima om de slaapkamers naar de andere kant van de woning te verplaatsen. Badkamer zit ook in een onhandige hoek, keuken en badkamer omdraaien lijkt me een prima zet. Deze indeling creert een aparte gang zodat je bezoekers niet langs je slaapkamers lopen en er dus ook niet snel per ongeluk in lopen. De gang van badkamer/slaapkamers kan nog wel een stuk kleiner uiteraard.

De openstaande ruimte wordt dan woonkamer/keuken. Waarbij de keuken misschien wel goed op de plek van de badkamer past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-4rVoc4wfhqTohx7F-XU7UGnb4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vecy3dQcNEMpOu3dMiOGYfCZ.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door fonsoy op 06-06-2024 21:05 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Een verblijfsruimte moet verplicht een eigen opening (deur of raam) naar buiten hebben. Je koopt dus eigenlijk een slaapkamer en een berging.

Beetje gek dat de makelaar het opneemt als aparte slaapkamer. Leuk voor de portemonnee van de verkopende partij, maar het is niet helemaal kuis.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-10 22:20
De extra “slaapkamer” voldoet niet aan het bouwbesluit t.a.v. licht en ventilatie. Waarschijnlijk kon dit niet anders bij de nieuwbouw, anders hadden ze dit wel gedaan. Meer kamers is een hogere prijs (opbrengst voor de ontwikkelaar).

Een schuifwand oid zou een optie kunnen zijn, maar een fijne oplossing wordt het nooit. Je mist gewoon een ( mogelijkheid voor een) extra kozijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
Dank allen! Ik kan niet op iedereen reageren, maar de optie om een schuifdeur met glas te zetten lijkt mij het mooiste. Dan kan ik in de voorste kamer een werkkamer maken.

@fonsoy Ik vrees dat het helemaal opnieuw inrichten het niet gaat worden. Het appartement is niet zo goedkoop en als ik alles opnieuw ga doen kan ik net zo goed een segment hoger gaan kijken, het geld daarvoor heb ik overigens ook niet.

@FirePuma142 beide slaapkamers hebben een eigen opening naar de gang toen als je goed kijkt. Alleen de kamer bij het balkon heeft een raam naar buiten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:47
Zit er vanuit het halletje geen deur naar de slaapkamer grenzend aan het balkon?

Een oplossing die nog niet genoemd is:
in de bovenste +/- 30cm van de muur een raam plaatsen. Kan wellicht over de hele lengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
Piemol schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:15:
Zit er vanuit het halletje geen deur naar de slaapkamer grenzend aan het balkon?

Een oplossing die nog niet genoemd is:
in de bovenste +/- 30cm van de muur een raam plaatsen. Kan wellicht over de hele lengte.
Correct! De voorste kamer heeft ook een opening naar de hal toe, alleen zit hier geen deur in. Dus beide kamers hebben elk toegang tot de gang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

champion16 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:15:

@FirePuma142 beide slaapkamers hebben een eigen opening naar de gang toen als je goed kijkt. Alleen de kamer bij het balkon heeft een raam naar buiten toe.
Ik heb het niet helemaal correct opgeschreven. Dat raam of die deur moet in de buitenschil zijn. Dus niet openen naar een andere binnenruimte als een gang of hal of kamer, maar echt naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:58
Dat het niet aan het bouwbesluit voldoet is nu niet meer relevant natuurlijk. Het is niet alsof de bouwbesluitpolitie langskomt om een boete uit te delen.

Als je de schuifdeur met glas combineert met glazen stenen aan de bovenkant van de tussenmuur heb je denk ik voldoende licht in de slaapkamer.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ramon schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:12:
Dat het niet aan het bouwbesluit voldoet is nu niet meer relevant natuurlijk. Het is niet alsof de bouwbesluitpolitie langskomt om een boete uit te delen.
Juist wel relevant omdat het prijsbepalend is. Een extra verblijfsruimte is een heel stuk meer waard dan een bergruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• champion16
FirePuma142 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 09:57:
[...]

Juist wel relevant omdat het prijsbepalend is. Een extra verblijfsruimte is een heel stuk meer waard dan een bergruimte.
Dank! Het idee om een schuifdeur gaat m worden mocht ik de woning krijgen.
En zal zeker onderhandelen aangezien de woning al ruim een half jaar in de verkoop staat en er genoeg in gedaan moet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

champion16 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 12:16:
[...]

Dank! Het idee om een schuifdeur gaat m worden mocht ik de woning krijgen.
En zal zeker onderhandelen aangezien de woning al ruim een half jaar in de verkoop staat en er genoeg in gedaan moet worden.
Succes!!

Pagina: 1