Welke (sfeer)verlichting in combinatie met wandplank keuken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBYJMEI
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-06 13:43
Ik zit met een dilemma, voor onze keuken ben ik nog op zoek naar ideeen voor verlichting in / onder een wandplank. Dit is de keuken tot nu toe: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXBCohoUCnyRFnih6YTPiyuBjsM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qN6seBtqMc0Bj1kZDCSwglyq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tNFmiw4oCO9tWHLnhWPEF5Vc74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gEn2RpbGwXQE8Rbzb90nYGr2.jpg?f=user_large

Nu willen we heel graag nog wandplanken naast de koof vd afzuigkap monteren, links, en rechts 1 die de hoek omgaat tot tegen de hoge kast.
De keuken wordt nog geschilderd en de plank zal in dezelfde kleur geschilderd worden als de achterwand en de koof. Een beetje zoals deze foto van pinterest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/opO0gJcg1MGBrsVSe4tNgyRAK48=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QT0hc86bIaCIbzZ6lhdoTS0P.jpg?f=fotoalbum_large

Er zit een extra stroom aansluiting in de koof waar verlichting op aangesloten kan worden.
Alleen twijfel ik enorm hoe....

Een ledstrip onder de plank? Die dan aan de rechterkant de hoek om gaat?
Of toch gewoon een aantal spots inbouwspots? Ze moeten vooral dimbaar zijn en het liefst met een schakelaar of iets dergelijks in de plank, en niet met een afstandbediening... Maar dat laatste zou een mogelijkheid zijn.

Ik heb al veel gegoogled, en hier gelezen, maar ik weet gewoon niet wat de beste/mooiste oplossing zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
In mijn keuken vorig jaar een legplank gemaakt, de kabels voor de verlichting hangen er al onder... maar ook ik zit/zat met de vraag welke verlichting (onder de plank).
De eisen: ruim dimbaar, warm tot zeer warme kleur, voedsel mag er in het licht niet raar uitzien, geen harde schaduwen..
Ik denk dat het 2 of 3 rijen RGB ledstrip verlichting wordt, nú nog een zaak vinden waar ik kan zien hoe dat lijkt, via een webshop bestellen en dan maar zien als het wat is werkt niet.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaaf14
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-09 09:27
Hier een wandplank op maat laten maken door een timmerman, een gootje erin laten frezen en daar een Hue ledstrip in verwerkt. Als je al gebruik maakt van Hue dan is dat denk ik een goede optie. Mooi diffuus licht, dimbaar en te bedienen met een schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBYJMEI
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-06 13:43
Klaaf14 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 15:08:
Hier een wandplank op maat laten maken door een timmerman, een gootje erin laten frezen en daar een Hue ledstrip in verwerkt. Als je al gebruik maakt van Hue dan is dat denk ik een goede optie. Mooi diffuus licht, dimbaar en te bedienen met een schakelaar.
Ik gebruik verder geen Hue, maar als ik dat met een schakelaar kan bedienen dan lijkt me dat prima.
Voordeel van een ledstrip tov spotjes in de plank is dat het licht egaler verdeeld is.
Maar ik heb een Wandplank die uit 3 delen bestaat (80cm/koof/80cm en dan 60cm de hoek om) dus dat maakt het weer wat lastiger…
Zo’n ledstrip kun je om de 33cm inkorten geloof ik, dus hoe doe je dat dan?

Van welk materiaal heb je de plank laten maken? Heb je een foto van het resultaat?

[ Voor 7% gewijzigd door MBYJMEI op 09-06-2024 16:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thunderflash
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 13:23
Ik heb in mijn buitenkeuken een wandplank gemaakt en door de houthandel waar ik het hout heb gekocht er een gootje in laten frezen. In het gootje een ledprofiel geplaatst en daar een ledstrip (gekocht bij AliExpress) in welke compatibel is met Hue. Afkorten kan bij deze ledstrip om de 10 cm en doe je gewoon met een schaar. Om de hoek werken, daar zijn speciale hoekstukjes voor.