Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:54
Hallo,

Hopelijk zitten hier mensen met kennis die kunnen helpen.

Situatie is als volgt:
Woning gekocht in aanbouw, is einde dit jaar klaar, plan is om deze binnenkort alvast in de verkoop te doen en na oplevering meteen verkopen.

Nu hebben we een andere woning aangeboden gekregen ook nieuwbouw, en willen we deze waarschijnlijk gaan kopen.

Hypotheek adviseur zegt dat een overbrugging hypotheek geen optie is gezien de woning nog in aanbouw is en dat we een nieuwe ( tweede ) hypotheek moeten nemen.

Ik heb zelf al aardig wat zoek werk gedaan maar kom niet een vergelijkbare situatie tegen.

Wie op het forum heeft kennis van hypotheken of werkt als hypotheek adviseur en advies kan geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Als je het kunt betalen is een nieuwe hypotheek (op oude voorwaarden is mogelijk) het goedkoopste: overbruggingshypotheken zijn over het algemeen duurder dan een gewone nieuwbouwhypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
De huidige woning in aanbouw kan je vrij lastig taxeren omdat hij waarschijnlijk nog niet eens af is.. dus een overbrugging kan je naar fluiten, geen bank die daar aan meewerkt. Het risico voor de bank is veel te hoog, onbetrouwbaar onderpand. Ik vrees dat je adviseur gelijk heeft.

Je maakt er ook wel een lastige situatie van door een nieuwbouw woning aan te schaffen, deze direct te willen verkopen en gelijk weer een andere nieuwbouw willen aanschaffen.

Verder ken ik je financiële situatie niet, maar je moet flink diepe zakken hebben wil je beide woningen (tijdelijk) financieren. Bij twee nieuwbouw woningen denk ik al snel aan 1 miljoen totale waarde?

Ten slotte: wat staat er verder in je koopcontract? Bij sommige nieuwbouwwoningen mag je de eerste X maanden niet verkopen. Daarnaast is er vaak een clausaule dat je überhaupt niet mag verkopen vóór de oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
Sammy_tukker schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:45:
Als je het kunt betalen is een nieuwe hypotheek (op oude voorwaarden is mogelijk) het goedkoopste: overbruggingshypotheken zijn over het algemeen duurder dan een gewone nieuwbouwhypotheek.
Ja financieel is mogelijk begreep ik net vanuit adviseur. Ik wil wel vast laten liggen contactueel dat we de overwaarde + eigen geld die we in eerste woning hebben gestopt meteen de hypotheek van de tweede woning mee kunnen aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
stin00 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:55:
De huidige woning in aanbouw kan je vrij lastig taxeren omdat hij waarschijnlijk nog niet eens af is.. dus een overbrugging kan je naar fluiten, geen bank die daar aan meewerkt. Het risico voor de bank is veel te hoog, onbetrouwbaar onderpand. Ik vrees dat je adviseur gelijk heeft.

Je maakt er ook wel een lastige situatie van door een nieuwbouw woning aan te schaffen, deze direct te willen verkopen en gelijk weer een andere nieuwbouw willen aanschaffen.

Verder ken ik je financiële situatie niet, maar je moet flink diepe zakken hebben wil je beide woningen (tijdelijk) financieren. Bij twee nieuwbouw woningen denk ik al snel aan 1 miljoen totale waarde?

Ten slotte: wat staat er verder in je koopcontract? Bij sommige nieuwbouwwoningen mag je de eerste X maanden niet verkopen. Daarnaast is er vaak een clausaule dat je überhaupt niet mag verkopen vóór de oplevering.
Klopt woning mag niet voor oplevering niet verkocht worden, maar een dag erna is geen probleem. Financieel moet het lukken omdat we relatief kleine hypotheek hebben op de eerste woning. Begrijp nu dat een overbrugging hypotheek eigenlijk niet interessant is ivm hoge rente, wel is het voor ons belangrijk dat geld wat vrij komt na verkoop eerste woning meteen de hypotheek naar beneden kunnen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
moca007 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:01:
[...]
Klopt woning mag niet voor oplevering niet verkocht worden, maar een dag erna is geen probleem. Financieel moet het lukken omdat we relatief kleine hypotheek hebben op de eerst woning. Begrijp nu dat een overbrugging hypotheek eigenlijk niet interessant is ivm hoge rente, wel is het voor ons belangrijk dat geld wat vrij komt na verkoop eerste woning meteen de hypotheek naar beneden kunnen stellen.
Vorig jaar zat mijn overbruggingshypotheek op bijna 5,7% geloof ik, daar word je inderdaad niet blij van. Bij de meeste hypotheekverstrekkers mag je de verkregen overwaarde gebruiken om boetevrij af te lossen op de hypotheek (dat mag dan dus meer dan de gebruikelijke 10 tot 15% per jaar zijn). Maar check dit even bij je adviseur en/of hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
stin00 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:07:
[...]

Vorig jaar zat mijn overbruggingshypotheek op bijna 5,7% geloof ik, daar word je inderdaad niet blij van. Bij de meeste hypotheekverstrekkers mag je de verkregen overwaarde gebruiken om boetevrij af te lossen op de hypotheek (dat mag dan dus meer dan de gebruikelijke 10 tot 15% per jaar zijn). Maar check dit even bij je adviseur en/of hypotheekverstrekker.
Goed om te weten, bedankt!

Ik zat zelf te denken om bij florius hypotheek te nemen, met de reden dat florius contractueel heeft vast staan dat aflossen tot 100% kosteloos is, zolang het natuurlijk met eigen geld is, heb deze vraag ook neergelegd bij de adviseur, ben benieuwd waar hij mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:40

XallaX

Meow

edit: << nvt bij nieuwbouw, excuses >>

Let je ook op de overdrachtsbelasting? Die hoef je bij verkoop binnen 6 maanden niet te betalen.
Ken niet alle ins- en outs voor jouw situatie maar dit zou van toepassing kunnen zijn.
(check de regels/vraag je adviseur)

Zie: doorverkoop binnen 6 maanden.

https://www.eigenhuis.nl/...acht/overdrachtsbelasting

[ Voor 5% gewijzigd door XallaX op 06-06-2024 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

XallaX schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:30:
Let je ook op de overdrachtsbelasting? Die hoef je bij verkoop binnen 6 maanden niet te betalen.
Ken niet alle ins- en outs voor jouw situatie maar dit zou van toepassing kunnen zijn.
(check de regels/vraag je adviseur)

Zie: doorverkoop binnen 6 maanden.

https://www.eigenhuis.nl/...acht/overdrachtsbelasting
welke overdrachtsbelasting?

Nieuwbouw is 99.9% van de tijd VON ;)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:40

XallaX

Meow

kamstra schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:32:
[...]

welke overdrachtsbelasting?

Nieuwbouw is 99.9% van de tijd VON ;)
ah _censuur_ ik let niet op _/-\o_ je hebt gelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door XallaX op 06-06-2024 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moca007
XallaX schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:34:
[...]

ah _censuur_ ik let niet op _/-\o_ je hebt gelijk.
Gelukkig VON beide woningen.

[ Voor 6% gewijzigd door moca007 op 06-06-2024 14:59 ]

Pagina: 1