Bij gebrek aan een BBG voor een budget desktop (non-game) systeem in de afgelopen tijd, start ik hier maar een topic op.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC is de vervanger van een Ryzen 3200g systeem, dat nu al weer ruim 4 jaar de belangrijkste PC is voor thuiswerken, schoolwerk en voor de kinderen lichte spelletjes (Roblox e.d.). De 3200g gaat dan de 2e PC weer vervangen, dat is een AMD A12 9800 systeem (dus dat wordt ook wel tijd), dat echt alleen maar voor wat office-werk en browsen wordt gebruikt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik twijfel nog tussen een AM4-systeem of AM5, waarbij ik er rekening mee houd dat ik een AM4-systeem eerder zal moeten vervangen dan een AM5-systeem. Daarom budget voor AM4-gebaseerd op ongeveer 450 euro en voor een AM5-systeem op 600 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren, toetsenbord en muis gaan mee naar het nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de lijsten onderaan. Gaat om een complete desktop-pc.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals al gezegd, heb ik setups gemaakt op basis van AMD. Bij Intel heb ik niet zo'n gevoel, maar ik sta zeker open voor een intel-gebaseerd alternatief. Ben in NUC/barebonesystemen ook niet zo thuis, maar die zijn eventueel ook een optie (vooral omdat ze zo klein en vaak lekker stil zijn).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet natuurlijk allemaal budget blijven, maar toch wel wat wensen:
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een opzet gemaakt voor zowel een AM4- als een AM5-systeem en sta open voor reacties en suggesties om tot een systeem te komen waar we weer een aantal jaar mee vooruit kunnen
AM4 Ryzen 5600g
AM5 Ryzen 8600g
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC is de vervanger van een Ryzen 3200g systeem, dat nu al weer ruim 4 jaar de belangrijkste PC is voor thuiswerken, schoolwerk en voor de kinderen lichte spelletjes (Roblox e.d.). De 3200g gaat dan de 2e PC weer vervangen, dat is een AMD A12 9800 systeem (dus dat wordt ook wel tijd), dat echt alleen maar voor wat office-werk en browsen wordt gebruikt.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik twijfel nog tussen een AM4-systeem of AM5, waarbij ik er rekening mee houd dat ik een AM4-systeem eerder zal moeten vervangen dan een AM5-systeem. Daarom budget voor AM4-gebaseerd op ongeveer 450 euro en voor een AM5-systeem op 600 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitoren, toetsenbord en muis gaan mee naar het nieuwe systeem.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de lijsten onderaan. Gaat om een complete desktop-pc.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zoals al gezegd, heb ik setups gemaakt op basis van AMD. Bij Intel heb ik niet zo'n gevoel, maar ik sta zeker open voor een intel-gebaseerd alternatief. Ben in NUC/barebonesystemen ook niet zo thuis, maar die zijn eventueel ook een optie (vooral omdat ze zo klein en vaak lekker stil zijn).
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Moet natuurlijk allemaal budget blijven, maar toch wel wat wensen:
- Lekker wat USB-poorten, waarvan ook een aantal op de voorkant/bovenkant van de kast (daarom in onderstaande voorstel een kast met 2xUSB3 en 2xUSB2 gekozen). Ook voorkeur voor een kleine kast, hoogte is minder belangrijk, maar voor breedte houd ik max. 19cm en voor diepte max. 40cm aan (ik vind m'n geselecteerde kast met 39cm eigenlijk al aan de diepe kant).
- Omdat ik niet ga overklokken en ook geen losse videokaart verwacht, maak ik me niet zo druk over de airflow van de kast.
- Heb gemerkt dat ik sneller een heel systeem vervang, dan ga upgraden. Dus upgrademogelijkheden zijn leuk, maar ik ga er niet snel extra voor investeren. Enige wat regelmatig gebeurt is geheugen-upgrade. Ook daarbij gemerkt dat vanwege compatibiliteit ik sneller de bestaande 2 bankjes vervang door een grotere variant dan dat ik 2 bankjes bijprik (dus 2x2 bankjes op mobo is geen vereiste).
- Stiller is beter, maar geen dealbreker.
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een opzet gemaakt voor zowel een AM4- als een AM5-systeem en sta open voor reacties en suggesties om tot een systeem te komen waar we weer een aantal jaar mee vooruit kunnen
AM4 Ryzen 5600g
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600G Boxed | € 129,- | € 129,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550M K | € 83,99 | € 83,99 |
| 1 | Behuizingen | Natec Helix | € 30,35 | € 30,35 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 67,09 | € 67,09 |
| 1 | Voedingen | be quiet! System Power 10 450W | € 46,27 | € 46,27 |
| 1 | SSD's | Lexar NM710 1TB | € 68,90 | € 68,90 |
| Totaal | € 425,60 | |||
AM5 Ryzen 8600g
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 8600G Boxed | € 201,- | € 201,- |
| 1 | Moederborden | ASRock A620M-HDV/M.2+ | € 99,79 | € 99,79 |
| 1 | Behuizingen | Natec Helix | € 30,35 | € 30,35 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws S5 F5-5200J4040A16GX2-RS5K | € 100,85 | € 100,85 |
| 1 | Voedingen | be quiet! System Power 10 450W | € 46,27 | € 46,27 |
| 1 | SSD's | Lexar NM710 1TB | € 68,90 | € 68,90 |
| Totaal | € 547,16 | |||