Vragen ivm fundering isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De hoek
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 06-05 09:26
Beste allemaal,

We zijn bezig aan het kijken hoe we in een bestaande woning (bouwjaar 1906) een nieuwe geïsoleerde fundering kunnen uitvoeren maar hebben nog enkele vragen ivm de opbouw. Huidig zouden wij uitgraven tot draagkrachtige zandgrond en dan daarop volgende opbouw uitvoeren:
- geotextiel (om isolatie wat te beschermen tegen de ondergrond en omdat er enorm veel mieren in de buurt aanwezig zijn. Geen idee of dit daartegen helpt)
- EPS isolatie (naden onderling verlijmd met flexibel Pur schuim)
- een waterdichte folie (Keuze ligt nog niet vast want we zouden dit zelf willen plaatsen en hebben hier weining ervaring mee. Of EPDM of PP folie of gefinex folie. We zitten met heel hoog waterstand en weten niet wat best te plaatsen. Een gewone PE folie kunnen we niet dichtmaken aan de naden of rondom)
- geotextiel (om de waterdichte folie te beschermen tegen volgende werken)
- betonvloer van 12 cm (vezelbeton)
- uitvulling 2 cm in argex om te nivelleren en voor kabels indien nodig
- reflexterende folie
- chape met vvw

Mogelijks is de opbouw wat duur maar we zouden alles in 1 keer goed willen doen. Verder zouden we langs buiten de perimeter isoleren met eps en deze ook huidig voorzien van geotextiel en noppenfolie. Dit ook ter bescherming tegen de mieren en zodat de eps nog kan uitdrogen.

Wat vinden jullie van deze opbouw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41

BCC

Het lijkt me wat ingewikkeld en het gaat denk ik geen mieren tegenhouden? Die komen wel via de naden en kieren. Is schuimbeton geen optie? Dat luistert allemaal niet zo nauw bij een oude woning en is ook een goede vochtbarriere.

[ Voor 35% gewijzigd door BCC op 06-06-2024 10:47 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:34
Ik zou overal het geotextiel weglaten, daar zie ik geen voordeel in. Mieren komen er toch wel.

@naftebakje kom er maar in met de opbouw

Langs buiten heb ik XPS plaat tegen de gevel aangezet, om de 60 cm met een rozet vast. Verder geen textiel of folie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De hoek
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 06-05 09:26
Alvast bedankt voor de reacties,

Eten de mieren dan de isolatie niet op? De grond zit hier helaas echt vol maar de woonst is ook gelegen net buiten de stad. Ik kan mogelijks ook de platen gewoon met bitumen insmeren alvorens ik ze plaats?

ivm schuimbeton dacht ik dat dit werkte als een spons (of dat je er toch een waterdichte middel op moest aanbrengen). Ons grondwater zit hier ongeveer 60 cm onder maaiveld maar dat is meer het bovengronds water die vastzit op een kleilaag. We hebben hier nu een 3 tal putten gemaakt en dat water zit dus ook op dit niveau onder de bestaande vloer. Hierdoor hadden wij ook beslist om deels hoger te gaan met het nieuwe vloerpeil. We hebben wel een geluk dat er genoeg hoogte is op het gv om dit zo uit te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:22
Voor water kan je gewoon een bouwfolie onder het beton leggen, dat is dacht ik redelijk standaard (en zal mieren wél tegenhouden, al zie ik niet in wat die in beton gaan doen).
Reflecterende folie is erg interessant voor de reflecterendefoliefabrikant; maar zal niets merkbaars doen in de vloer, niet doen. Ook die argex, wat is daar het nut van?
Isolatie wil je tussen beton en chape, anders is je vloerverwarming te traag (@No Hands alsjeblieft :P ). Eventueel kan je achteraf aan de buitenmuren ondergronds nog een laag isolatie voorzien, om daar het lek te minimaliseren (icm spouwisolatie en eventueel impregneren tegen optrekkend vocht).

Een logischer opbouw, die ook mieren zal tegenhouden:
- bouwfolie
- gewapend beton (of vezels, als je een reden hebt dat je die liever hebt)
- isolatie (gespoten is handig als je kabels wil wegwerken, vb schuimbeton of betopor; met plaatisolatie kan je een dunnere opbouw bekomen maar ik vermoed dat je voldoende dikte zal hebben tot aan het zand).
- Als je de vloerverwarming zelf legt: folie met raster 10x10, daarop kan je gemakkelijk je vloerverwarming uittekenen. Je tackert die zo vast in de isolatie (gebruik klemrails voor de parallele stukken).
- vezelversterkte chape er bovenop (randisolatie is nodig!).
- vergeet de vloerafwerking niet (na uitdrogen van chape).

Vergeet ook niet om je uitzetvoegen goed uit te meten voor de chapper komt; dan kan je die exact leggen waar jij ze graag hebt (op de voeg tussen je tegels, in een deuropening onder de deur, onder een keukeneiland, ...).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12:16
Ik vraag me af of je de fundering van een woning uit 1906 wel moet willen isoleren. Heb je voorzetwanden aan de buitenkant van de woning? Want anders zou je waarschijnlijk toch met isolerende wanden aan de binnenkant werken (want geen spouw bij dat bouwjaar). Dan valt de buitenmuur dus toch al aan de koude kant, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 20:02

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Misschien moet je eens een detail tekenen van wat je van plan bent. Dat helpt in de reacties.
Pagina: 1