Zatara schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:38:
[...]
Freedom is goedkoper met overstap naar GPON techniek en duurder met AON techniek.
Even een aanvulling:
Met het oog op een overstap naar Freedom heb ik een aantal maanden terug al een e-mail abonnement bij Freedom afgesloten (er van uitgaande dat mijn XS4ALL e-mail 6 maanden na overstap zou komen te vervallen).
KPN en XS4ALL gebeld:
Nu blijkt echter dat ik één op één van XS4ALL naar KPN kan overstappen. E-mail adres(sen) blijven bestaan, IP-adres en snelheid blijft hetzelfde maar nu voor 15 euro per maand minder. Kortom, er veranderd niets voor mij behalve het maandbedrag.
Freedom heeft zelf geen glasvezelnetwerk. Dus zij moeten een glasvezelaanbieder bereid vinden om glasvezel aan te bieden tot in jouw huis tegen een hoge of een lage vergoeding, afhankelijk van wie die glasvezelaanbieder bij jou kan zijn. GPON of niet: dat maakt voor jou niet uit. Je aanbieder bepaalt, in dit geval dan Freedom internet. Bij Freedom kan je dus verschillende glasvezel aanbieders koppelen aan je Freedom abonnement. Waarna Freedom haar eigen diensten over die glasvezel van die aanbieder naar jou toe kan leveren.
Maar meestal heb je maar 1 aanbieder in jouw buurt. De aanbieder die een glasvezel naar jouw huis heeft liggen bepaalt wat het gaat kosten voor Freedom om hun diensten aan te bieden (dus van wie ze de glasvezelverbinding moeten huren). Kortom: doe de postcode check en je zal jouw tarieven zien.
Voor zover ik weet heeft KPN de prijs voor het behouden van een xs4all email box via Pack overigens in stappen verhoogd van 7,50 naar 15,25 euro per maand. Daarbij zit dan ook antivirus en de andere Pack diensten inbegrepen. Het kan zomaar zijn dat ze dit actief willen ontmoedigen.
NB. vorig jaar werden overstappers met een XS4all email adres gewoon naar een duur xs4all abonnement bij KPN overgezet, dus een KPN abonnement tegen de hogere xs4all tarieven. Keuze opties die daarbij inbegrepen zijn: een Fritzbox modem en een betere helpdesk die ook meer persoonlijke PC hulp etc. geeft. Bij KPN zelf zijn dat extra opties waarmee ze voormalige xs4all klanten tegen bijbetaling binnen probeerden te houden toen xs4all werd stopgezet als eigen merk.
[
Voor 15% gewijzigd door
ucsdcom op 07-06-2024 10:51
]