Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:06

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Ik werk voor *knip* als bezorger. Heel chill werk (vind ik zelf) en het beetje vrijheid dat je krijgt vind ik ook wel prettig. Iedere rit is anders, dus iedere dag een andere omgeving, andere klanten, een andere werkzwaarte, noem maar op. Lekker veel afwisseling.

Nou ving ik vandaag een gesprek over dat een van de teamleiders had over pauzes, dus ik ben daarna er even naar toe gelopen om te vragen hoe en wat. Het komt wel eens voor dat je als bezorger nogal wat tijd inloopt op je geplande route en dus tijd over hebt. Veel bezorgers sparen dat op en nemen dan na de laatste klant lekker lang pauze. Wagen ergens langs de kant parkeren waar je niemand in de weg staat en Netflixen ofzo. Soms een minuutje of 20, maar het komt ook wel 's voor dat je een uur hebt. Zo had ik gisteren mijn twee ingeplande pauzes na 18:00 uur, maar tussen 17:00 en 18:00 uur liep ik voor, dus heb ik rustig kunnen eten. Daarna doorgewerkt tot 21:00 uur, maar liep daardoor dus in totaal een uur voor. In de wijk de wagen geparkeerd en een beetje series gekeken.

Er zijn dus bezorgers die die tijd benutten om ergens anders naar toe te rijden, dus extra kilometers maken. Die gaan bijvoorbeeld naar huis toe, naar vrienden, you name it. Da's niet de bedoeling, en dat kost *knip* ook best wat geld op jaarbasis. Logisch dat je daar wat aan wilt doen.

Nou is er van bovenaf besloten dat:
- je je pauze op de geplande tijd moet nemen, of uiterlijk twee klanten later.
- je je pauzes of tijd die je voor loopt niet meer na de laatste klant mag nemen. Dat moet je dan maar daarvoor doen.

Nou vraag ik me af in hoeverre je dat als bedrijf af kunt dwingen. Omdat we bezorgen met voertuigen mag er maximaal 4,5 uur tussen pauzes zitten, maar da's eigenlijk nooit aan de orde. Dat je die 4,5 uur af kunt dwingen lijkt me logisch, maar pauzes op specifieke tijden afdwingen? De teamleider had het erover dat de verzekering moeilijk kan doen als we onze pauzes overslaan en vervolgens schade rijden, maar volgens mij gaat dat ook weer om die 4,5 uur. Los daarvan kan ik er wat boos om worden dat de mensen die niks fout doen best genaaid worden op deze manier.

Dat tweede punt idem; volgens mij kun je niet afdwingen dat je vóór je laatste klant moet gaan wachten om de tijd vol te maken. Wettelijk gezien mag je je werkdag niet eindigen met pauze, maar je moet sowieso nog terugrijden (= werk) en daarna nog je lege karren en emballage lossen (= werk). De klant krijgt overigens altijd bericht over de verwachte levertijd. Die krijgt eerst 'nog één adres voor je, bezorger is over een kwartiertje bij je' bij wijze van, en vervolgens duurt het nog 30+ minuten :+ De teamleider zegt 'maar als je na de laatste klant 30 tot 60 minuten over hebt, dan zou je ook nog op locatie kunnen helpen ofzo'. Met andere woorden: lekker door kunnen werken wordt beloond met nog meer werk. Eerder stoppen en naar huis is ook een optie, maar je krijgt maar uitbetaald tot je uitgeschreven bent, ongeacht tot hoe laat je eigenlijk ingepland was.

Maar, nu komt het meest kwalijke, want ze kunnen natuurlijk van alles willen, maar hoe checken ze alles? Onze wagens zijn voorzien van GPS-systemen, wat logisch is. In het verleden werd verteld dat die gegevens door Planning & Support (onze hulplijn) opgevraagd kunnen worden in uitzonderlijke gevallen, in verband met wet- en regelgeving rondom privacy. Stel een bezorger is rood gemarkeerd door het systeem als ie erg achterloopt, en ze kunnen hem niet bereiken, dan kan de locatie gecheckt worden zodat er iemand heen kan bijvoorbeeld. Nu liet de teamleider mij echter doodleuk zien dat hij iedereen tot in detail kan volgen. Hoe die persoon zijn route gereden heeft, of de volgorde netjes aangehouden is en waar, wanneer en hoelang er stil is gestaan. Kwestie van een wagennummer invoeren en je ziet netjes alle informatie op het scherm. Nu checken ze op die manier steekproefsgewijs iedere dienst een aantal bezorgers, plus de bezorgers die het systeem zelf eruit heeft gepikt omdat er afwijkingen zijn geconstateerd (teveel te vroeg of te laat leveren bijvoorbeeld, of te laat terugkomen).

Maar gaan ze daarmee niet enorm over de schreef? Volgens mij moeten er nog altijd zwaarwegende redenen zijn om dat soort informatie erbij te halen. Nou is dit balletje gaan rollen omdat (zover ik weet) één bezorger het echt enorm bont heeft gemaakt, maar dat ging naast het afwijken van de route ook om het verduisteren van klapkratten, om die vervolgens in te leveren bij *knip* filialen door heel het land voor eigen gewin. Ik vraag me echter af of dat reden genoeg is om dan maar gewoon iedereen te mogen volgen. Dan ga je er als bedrijf eigenlijk een beetje van uit dat iedereen schuldig is tot het tegendeel bewezen is. Lijkt me niet echt de manier om zoiets op te lossen.

Ik ben niet van plan om zonder meer te gaan dansen naar de pijpen van de *knip*, maar ik ben niet zo thuis in de regelgeving omtrent dit alles. Zijn er kundige Tweakers hier die er iets meer verstand van hebben en me uit kunnen leggen wat een werkgever wel en niet kan afdwingen, en hoe ver ze kunnen gaan in het controleren van werknemers?

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 06-06-2024 09:07 . Reden: Bedrijfsnaam is niet nodig ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Alle reacties

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De duur en momenten van je pauzes kan ik niks over zeggen, maar het lijkt me volstrekt legitiem dat in een dergelijke situatie de locatie van de voertuigen te volgen is. Ook real time. Waarom zou dat privacyschending zijn, je rijdt die *knip*-bus toch alleen voor het werk? Dat de werkgever zicht houdt op de locatie van de bus en daarmee ook op de prestaties van de medewerker acht ik volkomen normaal.

Van iemand die de hele dag code schrijft is ook te zien hoeveel hij wanneer incheckt. Van een productiemedewerker kan ook worden ingezien hoeveel hij produceert, en van een verpleegkundige kan ook worden nagegaan bij welke cliënt hij is en wat hij daar doet. Dat heeft toch weinig met privacy te maken?

[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 06-06-2024 09:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:39:
De duur en momenten van je pauzes kan ik niks over zeggen, maar het lijkt me volstrekt legitiem dat in een dergelijke situatie de locatie van de voertuigen te volgen is. Ook real time. Waarom zou dat privacyschending zijn, je rijdt die *knip*-bus toch alleen voor het werk? Dat de werkgever zicht houdt op de locatie van de bus en daarmee ook op de prestaties van de medewerker acht ik volkomen normaal.

Van iemand die de hele dag code schrijft is ook te zien hoeveel hij wanneer incheckt. Van een productiemedewerker kan ook worden ingezien hoeveel hij produceert, en van een verpleegkundige kan ook worden nagegaan bij welke cliënt hij is en wat hij daar doet. Dat heeft toch weinig met privacy te maken?
Ik meen me te herinneren dat er nogal wat mitsen en maren zijn als het gaat om het volgen van je werknemers. Realtime iemand volgen tot in detail gaat dan ook wel wat verder dan checken hoeveel iemand produceert, of wat voor code iemand heeft geschreven op een dag. Dit gaat echt om actieve monitoring om zo werknemers te controleren. Dat mag naar mijn weten niet zomaar. Het OR heeft overigens ook nog geen akkoord gegeven, dus wat de teamleider nu doet mag (nog) niet. Of ik moet iets over het hoofd zien.

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 06-06-2024 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-05 19:44

Barrycade

Through the...

Hele systeem volgt je toch? Ik zie gewoon in de app staan hoeveel stops je nog van me weg bent. Dat kan al een klant zien. Dus dat die gegeven gedeelt worden en gebruikt kunnen worden moet je even teruglezen in je handboek.

*knip* is dusdanig groot dat dit soort zaken in een personeelshandboek geaccordeerd door de OR staan waar je waarschijnlijk bij het tekenen van je contract akkoord mee bent gegaan.

[ Voor 1% gewijzigd door ZieMaar! op 06-06-2024 11:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-05 22:00
Locatie volgen in de logistieke sector is dit eigenlijk de standaard. Bij *knip* is het misschien niet zo van toepassing maar koeriers/vrachtverkeer zou bijvoorbeeld geadviseerd kunnen worden over ongevallen of last-minute vracht. Bij vervoersbedrijven hangt er vaak een groot scherm met alle chauffeurs op de kaart.

Die pauzes: tja, ik denk niet dat jij en of collega's hier de *knip* machine op hun knieën gaan krijgen. Ze zullen daar heel veel analyseren dat het beter kan, goedkoper of handiger.

Het verbaast me zeker dat jullie al zoveel ruimte hebben. Ik had wel verwacht dat je door een planner of systeem werd aangespoord om die 30 minuten eerder naar de basis te komen en dat zelfs misschien een klant werd gepolst of het een half uurtje eerder kan.

Ik snap dat het arbeidsmoraal wat schuift en nieuwe grenzen zoekt, maar als goede werknemer die per uur krijgt betaald, met nul-uren contract zeg je gewoon tegen je baas:"Ik ben klaar wat kan ik nu doen?"
Dat je zelfstandig bedenkt om iets te gaan opruimen of aanvegen dat kan nog prima, maar 'langzaam aan doen' om niet meer werk te krijgen is eigenlijk niet te bedoeling. We hoeven geen medelijden te hebben met *knip*, maar uiteindelijk pak je er ook de eindklant weer mee.

Oja dat 'de verzekering' is echt een broodje aap dat managers gebruiken om niet strikt of als boeman over te komen. Het zal de verzekering een worst wezen welke *knip* piloot er nu weer zo'n kar op zijn kant legt. Dan zou *knip* een platgereden *knip*-wagen of Bugatti niet kunnen claimen omdat Sjaakie zijn pauze verkeerd heeft genomen 8)7

Ik heb het zelf wel eens gehad dat ik een periode soms laat was door toestanden. Chef wist ervan maar het werd hem te erg:"Ja ik moet van de verzekering echt weten hoelaat je dan in het pand ben..." _O-

Oja, ik heb zelf wel eens besteld en dan kwam die *knip* gast 20m verderop een half uur stilstaan, duidelijk zichtbaar. Ja ik ga dan vragen/zeggen dat hij wel mag komen lossen (het was eigenlijk te vroeg). Hij had pauze, ja dat snap ik maar doe dat lekker 50m om de hoek. Ik vroeg me 3 keer af of de bel het wel deed.

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 06-06-2024 09:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
SomerenV schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:31:
Ik werk voor *knip* als bezorger. Heel chill werk (vind ik zelf) en het beetje vrijheid dat je krijgt vind ik ook wel prettig. Iedere rit is anders, dus iedere dag een andere omgeving, andere klanten, een andere werkzwaarte, noem maar op. Lekker veel afwisseling.

[...]

Nou vraag ik me af in hoeverre je dat als bedrijf af kunt dwingen. Omdat we bezorgen met voertuigen mag er maximaal 4,5 uur tussen pauzes zitten, maar da's eigenlijk nooit aan de orde. Dat je die 4,5 uur af kunt dwingen lijkt me logisch, maar pauzes op specifieke tijden afdwingen?

[...]

Met andere woorden: lekker door kunnen werken wordt beloond met nog meer werk. Eerder stoppen en naar huis is ook een optie, maar je krijgt maar uitbetaald tot je uitgeschreven bent, ongeacht tot hoe laat je eigenlijk ingepland was.
Je eerste opmerking geeft aan waarom ze 'relax' zijn. Het vinden van personeel voor dit soort werk is niet heel makkelijk en mensen gemotiveerd houden daarbij is ook weer een uitdaging.

Er zijn banen waarbij je een stuk loon krijgt, kratjes aardbeien plukken bijvoorbeeld. Maar, jij wordt betaald per uur, niet per klant.
Heel grof gezegd, jij wordt geacht de volledige tijd die jouw baas jou betaald ook voor de baas te werken.
Er zijn productiebedrijven waarbij je tot op de minuut gecontroleerd wordt. Een toiletbezoek buiten de afgesproken tijdstippen moet je dan al vragen en doordat je dan je pasje gebruikt kunnen ze zien hoe lang je op het toilet hebt gezeten. Nog even gauw vapen of een sigaretje doen is dan direct een officiële waarschuwing, een paar keer een paar minuten te laat terug van de pauze en je hebt een exit gesprek.
En uiteraard wordt je output gemeten en krijg je daar regelmatig rapportjes van, lukt het je niet om de aantallen te halen, dan is het ook weer tijd om een andere baan te gaan zoeken (na verbetertrajectjes e.d.)

Sneller je werkzaamheden doen is prima, maar de tijd die je over hebt is tijd waarin je meer werk kunt doen voor de baas. In de meeste organisaties betekent dat vaak dat je er leukere klusjes bij krijgt of dat je promotie kunt maken. En ja, ik heb al meerdere keren in mijn carrière een bezem in mijn handen gedrukt gekregen omdat ik mijn werk al af had. Mocht ik als beloning nog even lekker gaan vegen. Dan weet je waarom je een studie doet....

Er zijn overigens wel grenzen. De plees schoon maken valt bijvoorbeeld niet binnen je normale takenpakket en kan dan ook niet (zomaar) van je gevraagd worden.
Als je klaar bent met je werk, dan beslist de baas wat je met de 'overige' tijd kunt doen. Als jij het prima vindt om naar huis te gaan, dan beslissen jullie dus samen dat je naar huis gaat (en hoef je niet betaald te worden). De CAO en werkafspraken zijn dan ook van toepassing. Soms mag je best een half uurtje eerder naar huis, maar als er nog werk ligt mag je eventueel ook nog een halfuurtje langer (onbetaald) doorwerken.
Maar, nu komt het meest kwalijke, want ze kunnen natuurlijk van alles willen, maar hoe checken ze alles? Onze wagens zijn voorzien van GPS-systemen, wat logisch is. In het verleden werd verteld dat die gegevens door Planning & Support (onze hulplijn) opgevraagd kunnen worden in uitzonderlijke gevallen, in verband met wet- en regelgeving rondom privacy. Stel een bezorger is rood gemarkeerd door het systeem als ie erg achterloopt, en ze kunnen hem niet bereiken, dan kan de locatie gecheckt worden zodat er iemand heen kan bijvoorbeeld. Nu liet de teamleider mij echter doodleuk zien dat hij iedereen tot in detail kan volgen. Hoe die persoon zijn route gereden heeft, of de volgorde netjes aangehouden is en waar, wanneer en hoelang er stil is gestaan. Kwestie van een wagennummer invoeren en je ziet netjes alle informatie op het scherm. Nu checken ze op die manier steekproefsgewijs iedere dienst een aantal bezorgers, plus de bezorgers die het systeem zelf eruit heeft gepikt omdat er afwijkingen zijn geconstateerd (teveel te vroeg of te laat leveren bijvoorbeeld, of te laat terugkomen).

Maar gaan ze daarmee niet enorm over de schreef? Volgens mij moeten er nog altijd zwaarwegende redenen zijn om dat soort informatie erbij te halen. Nou is dit balletje gaan rollen omdat (zover ik weet) één bezorger het echt enorm bont heeft gemaakt, maar dat ging naast het afwijken van de route ook om het verduisteren van klapkratten, om die vervolgens in te leveren bij *knip* filialen door heel het land voor eigen gewin. Ik vraag me echter af of dat reden genoeg is om dan maar gewoon iedereen te mogen volgen. Dan ga je er als bedrijf eigenlijk een beetje van uit dat iedereen schuldig is tot het tegendeel bewezen is. Lijkt me niet echt de manier om zoiets op te lossen.
Hier ben je wel een tikkie naïef, zelfs de klant kan je volgen, dan kan de werkgever dat natuurlijk al helemaal. In de transport wereld is het doodnormaal dat voertuigen met GPS trackers zijn uitgevoerd, chauffeurs rijden rond met tachografen die alles registreren en half Nederland loopt met toegangspassen rond en logt in op computersystemen, waardoor je vrij nauwkeurig kunt achterhalen wanneer iemand aan het werk was.
Maar, de werkgever heeft hier bijna altijd keurig afspraken over gemaakt waarvoor de gegevens wel en niet gebruikt kunnen worden.Bij verdenking van zware misstanden kan dan zo'n systeem erbij worden gepakt om te kijken of die specifieke verdenking klopt. Aan de andere kant kan geanonimiseerd de data ook gebruikt worden om te kijken of de werkdruk klopt en of er verbeterslagen zijn te maken.
Mocht een werkgever de gegevens gebruiken op een oneigenlijke manier, dan kan een OR/rechter daar ook iets van vinden. Precies in de situatie die jij beschrijft zal een rechter het prima vinden dat er gecontroleerd wordt. En meestal gaat dat ook in stappen. Dan wordt een werknemer een dag of een paar dagen in de gaten gehouden, daaruit blijkt dat de werknemer zaken doet die echt niet kunnen. En dat is dan de aanleiding om alle data op te halen en de medewerker te ontslaan of zelfs aangifte te doen.

1 tip:
Lekker Netflixen 'in de baas z'n tijd' is een luxe die niet veel mensen hebben, geniet ervan nu het kan.

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 06-06-2024 09:09 ]

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met andere woorden: lekker door kunnen werken wordt beloond met nog meer werk.
Even buiten alle vragen en privacyzorgen om: Dit is wel typerend voor veel werknemers van nu, zeker de wat jongere werknemers.

Je wordt gepland en betaald om van tijd X tot en met tijd Y aan het werk te zijn. Dat je voorloopt op een planning is mooi maar het is nog steeds "de baas z'n tijd". Het "worden beloond met extra werk" noemen we meestal "kijk wat je handen vinden om te doen". De uren worden betaald en van werken word je niets minder. De keuze om eerder naar huis te gaan kun je altijd maken maar scheelt je geld.

Destijds bepaald productiewerk gedaan waarbij 1 product per dag werd gemaakt. In het begin deed ik 8 uren over mijn taak, na verloop van tijd was dat 3 uren. Die andere 5 uren was ik elders in het bedrijf bezig om werkzaamheden op te pakken in plaats van 5 uren lang koffie te drinken en te WOG'en. (werk-ontwijkend gedraf vertonen)

Wil je credits opbouwen bij je leidinggevende dan zorg je dat je lekker aan het werk bent en blijft, ook al ben je een uur eerder klaar met je route. Door aan de kant te gaan staan serie te kijken geef je de werkgever alleen maar een stok om je mee te slaan, waarom zou je betaald moeten worden voor tijd die niet van jou is maar die je wel privé gebruikt tijdens werktijd? (5 minuten zie ik niet als een issue, een uur is een heel ander verhaal)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:31
sypie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:12:
[...]

Even buiten alle vragen en privacyzorgen om: Dit is wel typerend voor veel werknemers van nu, zeker de wat jongere werknemers.

Je wordt gepland en betaald om van tijd X tot en met tijd Y aan het werk te zijn. Dat je voorloopt op een planning is mooi maar het is nog steeds "de baas z'n tijd". Het "worden beloond met extra werk" noemen we meestal "kijk wat je handen vinden om te doen". De uren worden betaald en van werken word je niets minder. De keuze om eerder naar huis te gaan kun je altijd maken maar scheelt je geld.

Destijds bepaald productiewerk gedaan waarbij 1 product per dag werd gemaakt. In het begin deed ik 8 uren over mijn taak, na verloop van tijd was dat 3 uren. Die andere 5 uren was ik elders in het bedrijf bezig om werkzaamheden op te pakken in plaats van 5 uren lang koffie te drinken en te WOG'en. (werk-ontwijkend gedraf vertonen)

Wil je credits opbouwen bij je leidinggevende dan zorg je dat je lekker aan het werk bent en blijft, ook al ben je een uur eerder klaar met je route. Door aan de kant te gaan staan serie te kijken geef je de werkgever alleen maar een stok om je mee te slaan, waarom zou je betaald moeten worden voor tijd die niet van jou is maar die je wel privé gebruikt tijdens werktijd? (5 minuten zie ik niet als een issue, een uur is een heel ander verhaal)
toon volledige bericht
Wat een onzin man, denk je nou echt dat dat vroeger anders was met 6 rookpauzes per uur en mensen die een stuk relaxtere levensopvatting hadden zonder alle efficientie en prestatiecijfers van vandaag de dag?

Je wordt betaald om een route te doen en die moet je dus doen. Je hebt er helemaal niks aan om meer te doen, behalve dat je jezelf alleen maar sneller in de stress gaat werken en je collega's ook meer werk zullen moeten gaan verzetten. Het hele goed daglicht bij leidinggevende is ook bullshit, ja, soms zal je er credits voor krijgen, soms ook niet en is het resultaat dat er nog meer werk jouw kant op geduwd wordt, omdat jij het toch wel afhandelt.

Maar goed, fijn om te weten dat als je bezorger zou zijn, jij ff snel terug naar de *knip* zou rijden om nog een uurtje te gaan vakkenvullen. Werknemer van het jaar...

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 06-06-2024 09:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 22:30
Ze mogen jou tracken als het een groot belang heeft. In dit geval mag dat aangezien de bus van de werkgever, gevolgd moet worden ivm berzorgingen.

Prive ritten mag namelijk ook niet zomaar, want dan kom je met de belasting jn de knoei. ( als je meer dan 500km prive rijd per jaar )
En ja daar zit je snel aan.

Pauze tijden kunnen ze ook "afdwingen" dit omdat ze aan de wet moeten voldoen + je werkt eenmaal in shifts etc. Vaak mag je een pauze niet aan het einde van de dag doen.

Dat je eerder klaar bent, wil niet zeggen dat je dan kan eerder stoppen. Hangt af hoe je betaald wordt en wat er in je contract staat etc.

Heb je een 0 uren contract of heb je een 40 uur contract.

Bij dat laatste is het sowieso logisch dat als je eerder klaar bent je prima nog kan mee helpen. Je wordt immers betaald voor 40 uur.

[ Voor 10% gewijzigd door corporalnl op 06-06-2024 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 10:43
Volgens mij is het wettelijk zo geregeld dat je recht hebt op x amount of pauze na x uur werken. in principe mag je dat na die paar uur werken ook gewoon pakken, ongeacht wat werkgever zegt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Snowdog schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:31:
[...]

Wat een onzin man, denk je nou echt dat dat vroeger anders was met 6 rookpauzes per uur en mensen die een stuk relaxtere levensopvatting hadden zonder alle efficientie en prestatiecijfers van vandaag de dag?
Prima joh, dan stoppen ze voortaan gewoon 30% meer routes in je werktijd, wat je nooit gaat halen, en dan knijpen ze je lekker uit door het onvermijdelijke overwerk niet uit te betalen "want dan had je maar door moeten werken", á la postNL.

Dan is er eens een werkgever die moeite doet voor een haalbare planning en genoeg pauzes voor al zijn werkgevers, en dan gaan we klagen dat de werknemer niks wint met doorwerker. Gewoon lekker bij postNL gaan werken. Dan weet je weer waar je het voor doet.

Die mensen met 6 rookpauzes mogen lekker doen waar ze zin in hebben, maar als ze daarop worden aangesproken moeten ze natuurlijk niet gaan klagen.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 06-06-2024 08:10 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 22:30
Marctraider schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:59:
Volgens mij is het wettelijk zo geregeld dat je recht hebt op x amount of pauze na x uur werken. in principe mag je dat na die paar uur werken ook gewoon pakken, ongeacht wat werkgever zegt.
Dat is een richtlijn waar een werkgever aan moet voldoen.
Als de werkgever afspreekt dat het op dit tijden zijn dan moet je op die tijden pauze nemen. Zolang het binnen de richtlijnen van de Wet is, moet je de afspraken volgen van de werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Laatst online: 09:31
bwerg schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:09:
[...]

Prima joh, dan stoppen ze voortaan gewoon 30% meer routes in je werktijd, wat je nooit gaat halen, en dan knijpen ze je lekker uit door het onvermijdelijke overwerk niet uit te betalen "want dan had je maar door moeten werken", á la postNL.

Dan is er eens een werkgever die moeite doet voor een haalbare planning en genoeg pauzes voor al zijn werkgevers, en dan gaan we klagen dat de werknemer niks wint met doorwerker. Gewoon lekker bij postNL gaan werken. Dan weet je weer waar je het voor doet.

Die mensen met 6 rookpauzes mogen lekker doen waar ze zin in hebben, maar als ze daarop worden aangesproken moeten ze natuurlijk niet gaan klagen.
Ze maken gewoon een realistische planning en die moet je halen. Zo simpel is het toch? Waarom zouden ze extra werk gaan inplannen als iedereen de gewenste productiviteit haalt? En waarom zouden ze als je wel extra werk doet niet hetzelfde doen, meer is immers beter en bespaart weer wat centen... Maar goed dit is allemaal een beetje offtopic, sorry voor de derail TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-05 18:46
bwerg schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:09:
[...]

Ze doen moeite voor een haalbare planning omdat het ze anders geld kost, niks meer niks minder. Producten weggooien die terug komen heeft de *knip* niks aan.
Ik denk dat als iemand zo'n insteek heeft dat diegene ook maar erg kort als een *knip* Planner zal werken..

[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 06-06-2024 09:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-05 19:58
[...] Los daarvan kan ik er wat boos om worden dat de mensen die niks fout doen best genaaid worden op deze manier. [..]

[...] Eerder stoppen en naar huis is ook een optie, maar je krijgt maar uitbetaald tot je uitgeschreven bent, ongeacht tot hoe laat je eigenlijk ingepland was. [...]
Volgens mij is het simpel. Wil je Netflix kijken dan is dat prima, maar niet in de baas z'n tijd.
Dat is niet 'genaaid worden', maar volstrekt normaal dat als je klaar bent met je werk dat je naar huis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Laatst online: 08:56

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Het noemen van de bedrijfsnaam voegt niets toe aan de discussie, die kan ook zonder plaatsvinden. Ik heb het opgeschoond, maar graag de bedrijfsnaam verder achterwege laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 16:45
Wat een reacties over TS die iets doet in de 'baas' zijn tijd doet, foei!
Ben benieuwd of al die thuiswerkers (ben er zelf ook één) ook 8 a 9 uur met een stopwatch productief zijn voor de baas. Tuurlijk niet. Een wasje tussendoor, even op Tweakers inloggen.. Allemaal in de baas zijn tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08:05
Cheezborger schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:27:
Ben benieuwd of al die thuiswerkers (ben er zelf ook één) ook 8 a 9 uur met een stopwatch productief zijn voor de baas. Tuurlijk niet. Een wasje tussendoor, even op Tweakers inloggen.. Allemaal in de baas zijn tijd.
Maar dat is natuurlijk anders. Een half uurtje langer pauze als je thuiswerkt of even naar de kids als je thuiswerkt hoort er natuurlijk bij. :+

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Snowdog schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:33:
En waarom zouden ze als je wel extra werk doet niet hetzelfde doen, meer is immers beter en bespaart weer wat centen...
Omdat niet alles tot op de minuut te voorspellen is?

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10:58
Cheezborger schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:27:
Tja, dat is de luxe van het geschoolde hbo/wo werkt, mbo werk heeft die luxe niet... Die moeten de minuten maken

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:45

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik mis alleen de link met privacy. Mocht je werkgever nu bijv. een camera in je cabine plaatsen en mee kunnen luisteren naar eventuele gesprekken die je voert dan is dat in 1 keer een heel ander verhaal, maar dat is hier niet het geval.

Je rijdt met een bestelwagen van je werkgever om taken uit te voeren voor je werkgever en je wordt betaald om die taken uit te voeren. Dan heeft de werkgever ook het recht om te controleren of je die taken naar behoren en correct uitvoert.

Zelf vind ik het dan weer niet normaal dat mensen tijdens werktijd, terwijl de baas hen betaald, Netflix gaan zitten kijken of thuis op de bank gaan zitten relaxen of het gras maaien. Daar betaald de baas je niet voor en dan vind ik het niet meer dan normaal dat ook daar controle op komt als daar te veel misbruik van wordt gemaakt.

En als er wettelijke verplichtingen zijn ivm rusttijd, is dat niet zodat bestuurders dat niet moeten volgen omdat ze liever op het einde van de dag alles in 1 keer opnemen. Die wetgeving is er gekomen met zeer goede redenen en hoort dan ook gewoon zo goed mogelijk gerespecteerd te worden.

Stel je even voor, je rijdt langs huis om, om wat voor reden dan ook, enkele kilometers van je route afwijken. En je hebt net dan een ongeval voor. De verzekering zal de schade van de tegenpartij wel dekken, maar kan moeilijk gaan doen bij je werkgever, de premie verhogen omdat de voertuigen op een andere manier worden gebruikt dan wat in de polis is opgenomen. Of je hebt een ongeval terwijl je de rusttijden niet hebt gerespecteerd. Moeilijker na te gaan, want je hebt geen tachograaf, maar als men daar achter komt, besef dan wel dat de verzekering alle kosten op jouw kan komen verhalen.

Lekker doorwerken wordt beloond met meer werk, meer waardering, een bonus/promotiekansen, .... . Het zijn vaak mensen die het minste van het minste doen maar net genoeg om niet ontslagen te worden die gaan klagen dat ze nooit kansen krijgen om te groeien, dat ze nooit een bonus krijgen of meer opslag dan het minimum dat iedereen krijgt. En dan niet begrijpen waarom dat zo is.

En ja, niemand werkt 8u per dag, kan ook niet. Als je 15 minuten vol geconcentreerd kunt doorwerken ben je al heel goed bezig. En zij met een kantoorjob, die ook van thuis uit werken, weten dondersgoed dat ze over het algemeen alsnog evenveel uren werken als wanneer ze op kantoor zijn, maar dat er meer tijd tussendoor wordt doorgebracht aan andere zaken terwijl men 's avonds, als de kinderen in bed liggen, nog wat doorwerkt bijvoorbeeld. Maar kijk nu ook eens naar de andere kant, ga in een fabriek maar eens aan de lopende band staan. Je kan en mag daar niet eens weg, je moet doorwerken. Wil je naar het toilet, moet je iemand roepen die je plaats inneemt aan de band. Dat is het andere uiterste.

Ik zou zeggen, deze bezorgers hebben het zo slecht nog niet. Blijkbaar voldoende ruimte in de planning zodat men geen ongelukken moet begaan om toch maar op tijd alles geleverd te krijgen. Ik denk dat er vele andere bezorgers zijn die hier jaloers op zouden zijn.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 12:35
In de richtlijnen van je werkgever staat dat alleen met gegronde reden een bezorger gevolgt mag worden en dan alleen door leidinggevende. Ben jij later terug dan normaal mogen ze dus kijken waar je bent en of alles goed gaat.

Wat jouw teamleider deed mag niet, hij mag jou niet een rit van een ander laten zien.

Dat rijden naar vrienden en extra KM maken is makkelijk te takkelen door de begin en eindstand van je rit. Wijkt dit meer dan 5km af dan zullen ze vragen kunnen gaan stellen, omrijden kan natuurlijk altijd, en je leidinggevende heeft het waarschijnlijk druk zat dat hij niet de hele tijd jou gaat volgen of je wel de eerste links pakt of de 2e. Of even bij de concurrent een blikje drinken koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-05 00:43
Ik zie echt het probleem niet. Je klaagt dat de ritten te ruim zijn ingepland met ingeplande pauzes, en gaat omdat je inloopt op de geplande route maar op het einde netflix kijken in de tijd van de baas? Ik vermoed dat we te maken hebben met Gen Z ( als ik afga op de nieuwsartikelen met dezelfde inhoud/klachten )

Vroeger heb ik ook op de bus gezet en werd de planning redelijk strak ingevuld waardoor je als er iets flink tegen zat of je met de bus niet onder een brug door kon, je dus te laat ging komen. Wat dus invloed had op pauze of dat je werkdag opeens veel langer ging duren. Wat overigens ook gewoon niet goed is/was. Gelukkig hebben ze er wel van geleerd en gingen ze na meerdere ritten toch ruimer inplannen ( maar dat terzijde ). De stress die gepaard daarmee ging had ik met plezier ingeruild voor een ruime rit waar je zelfs tijd hebt om netflix te kijken

Gewoon je rit volgen, je werk doen. Pauzes houden op de vaste tijden of iets eerder of later als dat beter uit komt met de route ( houdt vast aan die 4,5u ) en wees blij met de relaxte werkomgeving die je nu hebt. Als je een uur eerder klaar bent ga terug naar het magazijn en ga vegen, inpakken of ga lekker naar huis. Je hebt zo te lezen echt geen enkele valide reden om te klagen
Blokker_1999 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:41:
Ik mis alleen de link met privacy. Mocht je werkgever nu bijv. een camera in je cabine plaatsen en mee kunnen luisteren naar eventuele gesprekken die je voert dan is dat in 1 keer een heel ander verhaal, maar dat is hier niet het geval.

Je rijdt met een bestelwagen van je werkgever om taken uit te voeren voor je werkgever en je wordt betaald om die taken uit te voeren. Dan heeft de werkgever ook het recht om te controleren of je die taken naar behoren en correct uitvoert.

Zelf vind ik het dan weer niet normaal dat mensen tijdens werktijd, terwijl de baas hen betaald, Netflix gaan zitten kijken of thuis op de bank gaan zitten relaxen of het gras maaien. Daar betaald de baas je niet voor en dan vind ik het niet meer dan normaal dat ook daar controle op komt als daar te veel misbruik van wordt gemaakt.

En als er wettelijke verplichtingen zijn ivm rusttijd, is dat niet zodat bestuurders dat niet moeten volgen omdat ze liever op het einde van de dag alles in 1 keer opnemen. Die wetgeving is er gekomen met zeer goede redenen en hoort dan ook gewoon zo goed mogelijk gerespecteerd te worden.

Stel je even voor, je rijdt langs huis om, om wat voor reden dan ook, enkele kilometers van je route afwijken. En je hebt net dan een ongeval voor. De verzekering zal de schade van de tegenpartij wel dekken, maar kan moeilijk gaan doen bij je werkgever, de premie verhogen omdat de voertuigen op een andere manier worden gebruikt dan wat in de polis is opgenomen. Of je hebt een ongeval terwijl je de rusttijden niet hebt gerespecteerd. Moeilijker na te gaan, want je hebt geen tachograaf, maar als men daar achter komt, besef dan wel dat de verzekering alle kosten op jouw kan komen verhalen.

Lekker doorwerken wordt beloond met meer werk, meer waardering, een bonus/promotiekansen, .... . Het zijn vaak mensen die het minste van het minste doen maar net genoeg om niet ontslagen te worden die gaan klagen dat ze nooit kansen krijgen om te groeien, dat ze nooit een bonus krijgen of meer opslag dan het minimum dat iedereen krijgt. En dan niet begrijpen waarom dat zo is.

En ja, niemand werkt 8u per dag, kan ook niet. Als je 15 minuten vol geconcentreerd kunt doorwerken ben je al heel goed bezig. En zij met een kantoorjob, die ook van thuis uit werken, weten dondersgoed dat ze over het algemeen alsnog evenveel uren werken als wanneer ze op kantoor zijn, maar dat er meer tijd tussendoor wordt doorgebracht aan andere zaken terwijl men 's avonds, als de kinderen in bed liggen, nog wat doorwerkt bijvoorbeeld. Maar kijk nu ook eens naar de andere kant, ga in een fabriek maar eens aan de lopende band staan. Je kan en mag daar niet eens weg, je moet doorwerken. Wil je naar het toilet, moet je iemand roepen die je plaats inneemt aan de band. Dat is het andere uiterste.

Ik zou zeggen, deze bezorgers hebben het zo slecht nog niet. Blijkbaar voldoende ruimte in de planning zodat men geen ongelukken moet begaan om toch maar op tijd alles geleverd te krijgen. Ik denk dat er vele andere bezorgers zijn die hier jaloers op zouden zijn.
toon volledige bericht
Tsjah dat is wel het verschil tussen geschoold kantoor/thuis werk en ritten maken op de bakwagen. Als ik thuis werk dan doe ik inderdaad een was, soms maai ik het gras ( al is dat nooit overdag i.v.m. de zon ) of doe ik boodschappen. In de IT moet je gewoon je werk afhebben en soms betekent dat ik in de avond doorwerk of als ik in de middag boodschappen ben gaan doen dan zal ik later op de dag ook dat extra uurtje nog even doorwerken.

Op de bus is dat gewoon anders. Je maakt je ritten af en je gaat terug naar het depot. Mijn geluk was toen dat ze mij vaak eerder naar huis lieten gaan (met behoud van uren) maar daar stond dan ook tegenover dat er soms bij een overuurtje ook niet moeilijk gedaan werd vanuit mijn kant als iets echt afgemaakt moest worden voor transport de volgende dag. Alleen *knip* is een groot bedrijf dus dan gaat dat soort coulance meestal niet op.

[ Voor 69% gewijzigd door ZieMaar! op 06-06-2024 14:23 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Blokker_1999 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:41:
...

....
Helemaal eens met je bericht. Maar een 'verdwaalde'/'grasmaaiende' chauffeur wordt niet persoonlijk aansprakelijk gesteld als hij ergens schade rijdt, ook al is dat op de verboden kilometer van/naar zijn huis.

Je kan werk misschien wat inschalen: 1 = lopende band, 10 = museumdirecteur (heel relaxed museum).

Bezorgen zal vrij laag zitten en zoals gezegd is dat nog best heel relaxed bij dat bedrijf, score 3. Waarschijnlijk kunnen ze zo beter met die tijdsloten van klanten uit. Bij de bekende pakketbezorgers is het echt vol continu buffelen om die bus maar leeg te krijgen.

Dat netflixen is misschien ook geen enkel punt. Ik mag aannemen dat een dergelijke organisatie allang weet dat bezorgers soms een half uur stil staan buiten de pauze. Als ik duizenden medewerkers 20 bestellingen laat doen en deze zijn er vier tot acht uur mee bezig dan is het niet meer dan logisch dat je gaat uitzoeken hoe druk dat is. Zeker als je weet dat er heel veel bestelling in dezelfde wijk zaten, en dat er maar één uur aktief rijden bij was. Ik denk ook niet dat ze er iemand persoonlijk op gaan aanspreken maar systematisch de boel zo strak mogelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
mathy_ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:47:
Wat jouw teamleider deed mag niet, hij mag jou niet een rit van een ander laten zien.
Zeker in een werksetting is privacy niet absoluut.
Een teamleider kan prima even meekijken of iemand iets laten zien.
Een teamleider kan ook in zijn eigen auto aan het rijden zijn en je tegenkomen. Net zo goed dat mijn baas ook op mijn scherm kan kijken van mijn computer als hij langsloopt.

Helemaal in dit geval, waarbij waarschijnlijk privé ritten helemaal niet zijn toegestaan, is er ook helemaal geen privacy probleem.
Een voorbeeld waarbij het wel problematisch zou zijn is als de locatie ook buiten werkuren geregistreerd en bekeken wordt. Bijvoorbeeld bij een leaseauto die ook privé gereden wordt.
corporalnl schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:34:
Prive ritten mag namelijk ook niet zomaar, want dan kom je met de belasting jn de knoei. ( als je meer dan 500km prive rijd per jaar )
Dat is vooral van toepassing als er een voertuig ter beschikking staat van de werknemer buiten werkuren.
Maar als je tijdens werktijd ergens naartoe rijdt met een werkbus die je alleen tijdens je werk gebruikt, dan is dat normaal allemaal zakelijk.
Anders krijgen heftruckchauffeurs dadelijk nog bijtelling omdat ze naar de kantine rijden 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
jnr24 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:19:
Als ik duizenden medewerkers 20 bestellingen laat doen en deze zijn er vier tot acht uur mee bezig dan is het niet meer dan logisch dat je gaat uitzoeken hoe druk dat is.
Vergeet Kerst bijvoorbeeld niet. Dan kunnen ze ineens de ritten helemaal ramvol zetten en zetten ze bij de klanten een melding dat het tijdslot ivm drukte niet altijd gehaald wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NHL19
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 07-05 13:31
Er wordt hier veel onzin verkondigd die er op neer komt dat privacy niet aan de orde zou zijn omdat het werk betreft. Dat is onjuist. Het betreft hier een vorm van verwerking van persoonsgegevens (locatiegegevens) door de werkgever.

Een werkgever mag persoonsgegevens verwerken van werknemers als daar een wettelijke grondslag voor is. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn zes grondslagen opgenomen. In dit geval zijn waarschijnlijk een of meer van deze aan de orde:

Toestemming
Uitvoering van de overeenkomst met de betrokkene
Gerechtvaardigd belang

De werkgever moet voor deze verwerking een Data Protection Impact Assessment (DPIA) maken.
Daarin maakt hij een afweging tussen zijn eigen legitieme belangen en de inbreuk op de privacy van de werknemers. De specifieke technologie die wordt gebruikt moet noodzakelijk zijn, in verhouding staan tot het na te streven doel en geïmplementeerd zijn op een manier die zo min mogelijk inbreuk maakt op de privacy van werknemers.

Om te beginnen zou je je werkgever kunnen vragen om deze DPIA in te zien. Maar je kunt misschien zelf al wel ongeveer bedenken wat er in staat, als hij er al is.

Edit: je kunt ook je werkgever naar de interne privacyverklaring vragen. Daarin staat (als het goed is) onder andere welke persoonsgegevens van werknemers worden verwerkt, waarom dat gebeurt en hoelang de gegevens bewaard blijven.

[ Voor 9% gewijzigd door NHL19 op 06-06-2024 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-05 12:35
hollandnick schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:14:
Ik zie echt het probleem niet. Je klaagt dat de ritten te ruim zijn ingepland met ingeplande pauzes, en gaat omdat je inloopt op de geplande route maar op het einde netflix kijken in de tijd van de baas? Ik vermoed dat we te maken hebben met Gen Z ( als ik afga op de nieuwsartikelen met dezelfde inhoud/klachten )

Vroeger heb ik ook op de bus gezet en werd de planning redelijk strak ingevuld waardoor je als er iets flink tegen zat of je met de bus niet onder een brug door kon, je dus te laat ging komen. Wat dus invloed had op pauze of dat je werkdag opeens veel langer ging duren.

Gewoon je rit volgen, je werk doen. Pauzes houden op de vaste tijden of iets eerder of later als dat beter uit komt met de route ( houdt vast aan die 4,5u ) en wees blij met de relaxte werkomgeving die je nu hebt. Als je een uur eerder klaar bent ga terug naar het magazijn en ga vegen, inpakken of ga lekker naar huis. Je hebt zo te lezen echt geen enkele valide reden om te klagen
Enige probleem is dat hij per uur betaald krijgt, en de extra werkzaamheden er niet zijn behalve misschien een keer vegen, of wat lege autos tanken. Goederen inpakken mag hij niet doen en hij heeft niks te zoeken in het magazijn. Daar zijn andere mensen voor die dat werk utivoeren. Of het is een hub en dan is er geen eens voorraad.

Het domme van deze werknemers is dat ze hun zelf in de vingers snijden door te snel te werken, de tijden die ze krijgen zijn gebaseerd op hoe lang werknemers er gemiddeld over doen bij een klant. Dat onbeschofte wegrennen als de klant amper heeft betaald komt er opneer dat hij een maand later die extra tijd verliest want het kan blijkbaar in minder tijd.

Zo kregen ze eerst bijvoorbeeld eerst 8 minuten voor 1 klant, maar het kan met een onbeschofte gooi maar neer mentaliteit ook in 5 minuten. Dan past het systeem dit aan en hebben ze in plaats van 6 klanten per uur er 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:43
Ik weet niet welke KNIP bezorger dit is, maar ooit bij de bekendste van Nederland gewerkt, stukpost rond gereden en af en toe moesten we een scanner meenemen om te kijken of de route te kort of te lang was qua tijd. Iedereen ging dan toch even wat extra slomer aandoen.

Vaak op de woensdagen en vrijdag was je om +- 12 13:00 al klaar en kreeg je gewoon voor 8 uur betaald :) mooie oude tijd was dat!

Maar pakketen heb je nu dus tijdvlakken en daar kun je dus niet mee sjoemelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-05 21:02
ik bestel elke week boodschappen van een degelijke supermarkt. Al een jaar of 3 nu.
Hoe in de eerste 2/2.5 jaar er altijd best lang over gedaan werd om überhaupt vanaf aankomst woning met de wagen tot echt bij de voordeur staan, is dat vandaag de dag echt anders.

Vanwege kind en een hond is t bezorgmoment soms nogal hectisch.. Dus bij aankomst wagen even snel op de deurbel camera kijken, om vervolgens soms echt nog 5 tot 10 minuten te moeten wachten voordat hij uit zijn stoel kwam en bestelling bij elkaar ging rapen. Dan zat je binnen ook maar soort van te niksen en te wachten.

Maar laatste half jaar is er een schommeling geweest, bezorgers zijn veelal buitenlands nu ( Maakt mij niks uit) maar hiervoor heb ik altijd 2-3 vaste Nederlandse bezorgers gehad. En er zit een bepaalde druk en haast bij.. Ze stoppen bij de deur springen uit de wagen, pakken de bestelling en drukken bijna nog net niet met een stok op de deurbel terwijl ze in de wagen staan om bestelling te pakken. Een praatje (voorheen wel) zit er niet meer in, ze rekenen t liefst binnen 5 sec af, en kijken vaak nogal geïrriteerd als je een hoop statiegeld spullen heb. Soms zie ik in de app dat er nog 3-4-5 klanten voor mij zijn, wat soms binnen 15 of 20 minuten ineens is dat ik de volgende ben. Voorheen betekende meer dan 3 klanten een dikke uur wachttijd.

Wat er ook gebeurd is, geen idee. Maar ik heb t gevoel alsof er toch een wisseling is geweest van protocol. ook met wachttijd, of dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-05 13:46

Maar gaan ze daarmee niet enorm over de schreef? Volgens mij moeten er nog altijd zwaarwegende redenen zijn om dat soort informatie erbij te halen.
Op voorhand zou ik inderdaad zeggen van wel. Het is lastig om precies te bepalen waar die trackers ooit voor zijn geïntroduceerd, en het is lastig te bepalen met welk nut managers toegang hebben gekregen tot die data.

Ik lees dit na de modbreak, dus ik heb geen idee welk bedrijf het betreft - maar het klinkt als een organisatie van een behoorlijke omvang. Dit is typisch het soort vraag waarmee je terecht kan bij de ondernemingsraad. Ik durf te wedden dat die al een heel dossier hebben over die trackers, en ik denk dat ze je ofwel haarfijn kunnen uitleggen waarom managers die kunnen volgen; en of ze die data daarmee ook mogen inzetten voor deze pausekwestie. Als dat niet de bedoeling is dan zijn zij ook bij machte er iets aan te doen.

Je kunt indien van toepassing ook klagen bij de vakbond.

Maar om terug te komen op je vraag - er is geen simpel antwoord op je vraag. Ik denk dat het heel erg afhangt van de motivatie managers hier voor te autoriseren.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
NHL19 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:27:
Er wordt hier veel onzin verkondigd die er op neer komt dat privacy niet aan de orde zou zijn omdat het werk betreft. Dat is onjuist. Het betreft hier een vorm van verwerking van persoonsgegevens (locatiegegevens) door de werkgever.
Aangezien een voertuig geen persoon is, zijn locatiegegevens van een voertuig niet direct persoonsgegevens.
Los daarvan zie je ook meteen hoe absurd dit kan worden: een logistieke partij kan (als je de lijn doortrekt) niet meer registreren dat een pakket is afgeleverd omdat je dan locatie (adres), persoon (bezorger) en tijdstip zou koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
flaskk schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:29:
Ik weet niet welke KNIP bezorger dit is, maar ooit bij de bekendste van Nederland gewerkt, stukpost rond gereden en af en toe moesten we een scanner meenemen om te kijken of de route te kort of te lang was qua tijd. Iedereen ging dan toch even wat extra slomer aandoen.

Vaak op de woensdagen en vrijdag was je om +- 12 13:00 al klaar en kreeg je gewoon voor 8 uur betaald :) mooie oude tijd was dat!

Nee de -knip- was blijkbaar nodig voor de grootste supermarkt in NL :*) Die tijdvakken voor die andere -knip- postbezorger zijn meer een indicatie, dus dat kan schuiven. De supermarktbezorgers (alle ketens) maken echt de afspraak dat ze tussen 7 en 9 komen (dat is ook duurder dan tussen 7 - 12)

Logistiek snap ik dan dat er een vrachtwagentje rond rijdt die beter even een half uur kan wachten, zodat klant 10-12 bedient kan worden om vervolgens een dorp verder te rijden voor de 7 - 12 klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Wat een aannames hier zeg :+ Allereerst: het is niet zo dat ik iedere dag een uur uit m'n neus zit te vreten. Meestal heb ik een overgeslagen pauze + een extra kwartiertje ofzo. Dan zit een rit mee, loopt alles soepel en dan loop je in op je route. Die pauze staat dan ingepland ergens tussen 18:00 en 20:00 terwijl ik voor 18:00 al heb kunnen eten en ik rond 20:30 klaar ben bij wijze van. Bij ons is het vervolgens niet zo dat je zomaar ander werk kunt krijgen, want dat is er simpelweg niet altijd, al kan het soms wel zijn dat je na je rit nog een andere bezorger moet helpen. Ik begin ook altijd een kwartiertje eerder, in mijn eigen tijd. Ik rijd eerder van huis zodat ik áltijd ruim op tijd ben, en zo heb ik de tijd om eventuele tegenslagen tijdens 't werk prima op te vangen zonder dat ik moet gaan haasten. Kan ik relaxter werken en heb ik meer tijd over voor klanten, dus win win. Ik ben in de 4,5 jaar dat ik dit doe nog nooit te laat gekomen, lever nooit boodschappen te vroeg of te laat af, nog nooit schade gereden, nog nooit een klacht ontvangen, nog nooit een boete gereden en ik sta bekend als een harde werker en fijne collega binnen ons team. En ik ben geen Gen Z :z
corporalnl schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:17:
[...]

Dat is een richtlijn waar een werkgever aan moet voldoen.
Als de werkgever afspreekt dat het op dit tijden zijn dan moet je op die tijden pauze nemen. Zolang het binnen de richtlijnen van de Wet is, moet je de afspraken volgen van de werkgever.
Maar kan een werkgever dat ook daadwerkelijk afdwingen? Zolang er niet een wettelijke basis is om het af te dwingen lijkt het me niet dat je als werkgever heel sterk staat in dit geval. Het gaat nu ook niet om die 4,5 of 5,5 uur die je maximaal mag werken tussen pauzes door. Dit zijn pauzes die geautomatiseerd door een systeem in je rit zijn gezet, vaak met het oog op tijdsblokken zodat je niet te vroeg of te laat levert. Dat je in een kantoor- of productieomgeving kunt zeggen dat je om 10:00 uur, 13:00 uur en 15:00 uur pauze hebt snap ik, omdat anders de godganse dag constant mensen aan het pauzeren zijn. Maar in mijn geval ben ik in m'n eentje, hou ik me netjes aan de tijdsblokken en benadeel ik er verder niemand mee. Een werkgever wint of verliest er niks mee als ik de pauzes net wat anders indeel. Van de andere kant weet ik van mezelf dat wanneer ik in een lekker ritme zit en dan moet pauzeren ik gigantisch in kan kakken. Dan is het tempo er gewoon uit. Deze werkgever adverteerde trouwens ook met het hele 'leuk werk, eigen baas zijn, tijd een beetje zelf indelen'. Dat is deels wat dit werk zo relaxt maakt.

Wat betreft het hele GPS-gebeuren: ik snap dat onze wagens GPS-modules hebben en ik snap ook de noodzaak van monitoring in sommige gevallen. Er zijn gewoon bezorgers die misbruik maken van hun vrijheden en dat kost de werkgever geld. Zo simpel is 't. Voorheen werd altijd gezegd dat die GPS-data alleen opgevraagd kon worden in uitzonderlijke gevallen omdat ze anders konden krijgen in verband met de privacywetgeving. Nou weet ik dat het volgen van personeel nog niet goedgekeurd is door het OR, dus wat de teamleider deed mag op dit moment gewoon nog niet. En zelfs al mag het wel, dan mag je volgens mij niet lukraak iedereen gaan controleren. Daar moet nog altijd een gegronde reden voor zijn. En je moet als werknemer gewezen worden op allerlei zaken rondom die tracking (waarom, wanneer, hoe, welke regels er zijn, etc).

Als iemand regelmatig van z'n route afwijkt zonder duidelijke reden dan snap ik dat er een goede reden is om te gaan monitoren. Maar ik vraag me af of je ook die data mag gaan checken om te zien of iemand wel pauzeert op het juiste moment. Het lijkt me niet dat die reden zwaarwegend genoeg is om zomaar dat soort gegevens erbij te gaan halen.

@NHL19 Ik heb het stukje over het realtime volgen van bezorgers nu bij onze locatiemanager neergelegd, maar dat opvragen van de interne privacyverklaring is wel een goeie. Die ga ik onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:57

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

flaskk schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:29:

Ik verwacht dat TS betaalt wordt voor de uren totdat hij uitcheckt of de bus terug inlevert.
Maar dus niet stiekem met de bus naar huis mag gaan om in de tussentijd in de tuin te werken.

Het komt d'r op neer dat hij dan vanaf 13:00 tot 17:00 zou 'moeten' netflixen (of ontiegelijk traag werken) omdat hij anders niet aan zijn 40uur in de week komt.

---

Het alternatief, betalen per pakket of meer pakketten meegeven dan dat je bezorgt kunt krijgen in die periode, is ook niet chill.

Dan krijg je van die bezorgbusjes die met 80km/h door een woonwijk raggen en nieteens aanbellen maar direct het pakketje over de schutting gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
mathy_ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:29:
[...]

Enige probleem is dat hij per uur betaald krijgt, en de extra werkzaamheden er niet zijn behalve misschien een keer vegen, of wat lege autos tanken. Goederen inpakken mag hij niet doen en hij heeft niks te zoeken in het magazijn. Daar zijn andere mensen voor die dat werk utivoeren. Of het is een hub en dan is er geen eens voorraad.

Het domme van deze werknemers is dat ze hun zelf in de vingers snijden door te snel te werken, de tijden die ze krijgen zijn gebaseerd op hoe lang werknemers er gemiddeld over doen bij een klant. Dat onbeschofte wegrennen als de klant amper heeft betaald komt er opneer dat hij een maand later die extra tijd verliest want het kan blijkbaar in minder tijd.

Zo kregen ze eerst bijvoorbeeld eerst 8 minuten voor 1 klant, maar het kan met een onbeschofte gooi maar neer mentaliteit ook in 5 minuten. Dan past het systeem dit aan en hebben ze in plaats van 6 klanten per uur er 8.
Maar dat is dan toch ook prima? Een bedrijf hoort een beetje aan time management te doen zodat ze daarna uitkomen op een perfect time management zodat bezorgers 8u bezig zijn, genoeg pauze krijgen en het maximaal aantal klanten kunnen bedienen.En hoe kan een medewerker zich in de vingers snijden door "snel te werken". Niemand vraagt om te rennen en te gooien. Doe je rit op een normale manier en neem de tijd om alles zorgvuldig te doen ( wees dus geen postNL ) en als je structureel daarna tijd overhoud kunnen ze ook een extra klant inplannen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
NHL19 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:27:

Een werkgever mag persoonsgegevens verwerken van werknemers als daar een wettelijke grondslag voor is. In de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zijn zes grondslagen opgenomen. In dit geval zijn waarschijnlijk een of meer van deze aan de orde:

Toestemming
Uitvoering van de overeenkomst met de betrokkene
Gerechtvaardigd belang

De werkgever moet voor deze verwerking een Data Protection Impact Assessment (DPIA) maken.
Daarin maakt hij een afweging tussen zijn eigen legitieme belangen en de inbreuk op de privacy van de werknemers. De specifieke technologie die wordt gebruikt moet noodzakelijk zijn, in verhouding staan tot het na te streven doel en geïmplementeerd zijn op een manier die zo min mogelijk inbreuk maakt op de privacy van werknemers.

Om te beginnen zou je je werkgever kunnen vragen om deze DPIA in te zien. Maar je kunt misschien zelf al wel ongeveer bedenken wat er in staat, als hij er al is.

Edit: je kunt ook je werkgever naar de interne privacyverklaring vragen. Daarin staat (als het goed is) onder andere welke persoonsgegevens van werknemers worden verwerkt, waarom dat gebeurt en hoelang de gegevens bewaard blijven.
toon volledige bericht
Je gaat ervan uit dat een dpia verplicht is. Maar dan vergeet je de eerste stap, dat is bepalen óf een dpia verplicht is. Een dpia is namelijk alleen verplicht in gevallen met een hoog privacyrisico. Ik heb me onvoldoende in deze case verdiept om daar wat van te kunnen zeggen. De AP (Autoriteit Persoonsgegevens) heeft hier 9 criteria voor opgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Accretion schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:25:
[...]

Ik verwacht dat TS betaalt wordt voor de uren totdat hij uitcheckt of de bus terug inlevert.
Maar dus niet stiekem met de bus naar huis mag gaan om in de tussentijd in de tuin te werken.

Het komt d'r op neer dat hij dan vanaf 13:00 tot 17:00 zou 'moeten' netflixen (of ontiegelijk traag werken) omdat hij anders niet aan zijn 40uur in de week komt.

---

Het alternatief, betalen per pakket of meer pakketten meegeven dan dat je bezorgt kunt krijgen in die periode, is ook niet chill.

Dan krijg je van die bezorgbusjes die met 80km/h door een woonwijk raggen en nieteens aanbellen maar direct het pakketje over de schutting gooien.
toon volledige bericht
Wij worden inderdaad gewoon betaald per uur tot we ons uit laten schrijven. Als je meer dan 20 minuten te laat terug bent moet je jezelf verantwoorden bij een teamleider.

In de 4,5 jaar dat ik dit doe zijn de levertijden al best wat ingekort. Waar je voorheen 8 minuten voor kreeg staan nu nog maar 6 minuten zeg maar. Het is allemaal wat efficiënter geworden, maar heel veel sneller dan dit kan niet want dan wordt de druk voor een groot deel van de bezorgers gewoon te hoog. Er wordt nu ook gewerkt met variabele levertijden op basis van adres. Dus waarbij je bij het ene adres 7 minuten krijgt voor een order, kun je bij een ander adres voor praktisch dezelfde order misschien maar 6 minuten krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
SomerenV schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:31:
[...]

Wij worden inderdaad gewoon betaald per uur tot we ons uit laten schrijven. Als je meer dan 20 minuten te laat terug bent moet je jezelf verantwoorden bij een teamleider.

In de 4,5 jaar dat ik dit doe zijn de levertijden al best wat ingekort. Waar je voorheen 8 minuten voor kreeg staan nu nog maar 6 minuten zeg maar. Het is allemaal wat efficiënter geworden, maar heel veel sneller dan dit kan niet want dan wordt de druk voor een groot deel van de bezorgers gewoon te hoog. Er wordt nu ook gewerkt met variabele levertijden op basis van adres. Dus waarbij je bij het ene adres 7 minuten krijgt voor een order, kun je bij een ander adres voor praktisch dezelfde order misschien maar 6 minuten krijgen.
En toch ook hier moet jij en al je collega niet extreem gaan haasten. Een groot bedrijf doet altijd aan verbeteren van efficiëntie. Stel ze zien dat alles ruim binnen 6 of 7 minuten kan en er dus weer tijd over is, zullen ze dit gaan verlagen naar 4 of 5 minuten. Als daarna blijkt dat alle werknemers die minuten vaak niet halen zullen ze dit weer gaan opschroeven. Daarom zijn er nu soms ook meer minuten voor een rit met een andere omvang. Dat zullen ze ook vast baseren op het aantal kratten / producten en de zwaarte van de producten. Ook inleveren van statiegeld zal vast een rol spelen in het aantal beschikbare minuten.

Mogelijk baseren ze dit ook gewoon op basis van de GPS data van de wagen die geparkeerd staat voor een adres, en of het overeenkomt met de vooraf bepaalde tijd. Of dit allemaal via een algoritme gebeurt of dat er een bepaalt team ( en dat denk ik eerder ) hier toezicht op houdt mag en kan allemaal binnen de wet. Het gaat namelijk om de wagen en niet om de bezorger. Als de GPS dus inderdaad aangeeft dat er buiten de pauzes om een extra 30 of 60min stilgestaan wordt tussen afspraken of na de laatste afspraak, dan is het ook terecht dat ze daar de werknemers op aanspreken. Er is namelijk dus blijkbaar tijd over om een extra klant erin te stoppen.

Het heeft gewoon zo zijn voordeleen en nadelen die GPS. Ik kan me best voorstellen dat als je een kilometer van je huis af bent, en je echt nodig een nummer 2 moet doen dat je echt wel langs kan rijden om naar de wc te gaan. Achteraf zouden ze kunnen vragen doordat het systeem dit flagged of de team manager inderdaad toevallig naar deze rit kijkt ( wat ze random zullen doen, die hebben echt geen tijd om alle ritten in de gaten te houden ) waarom je dus langs huis bent gereden. Met de reden dat je naar de WC moest en de stop dus ook maar 5/10/15min duurde moet dat geen probleem zijn. Blijf je daarna thuis nog een half uur netflix kijken ( ook al ben je op tijd voor de klant ) dan is dat voor de werkgever natuurlijk not done ( het nadeel van GPS ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
TheGhostInc schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:58:
[...]

Aangezien een voertuig geen persoon is, zijn locatiegegevens van een voertuig niet direct persoonsgegevens.
Los daarvan zie je ook meteen hoe absurd dit kan worden: een logistieke partij kan (als je de lijn doortrekt) niet meer registreren dat een pakket is afgeleverd omdat je dan locatie (adres), persoon (bezorger) en tijdstip zou koppelen.
Met deze logica zou je ook kunnen beweren dat de locatiegegevens van een smartphone niet direct persoonsgegevens zijn...

Waar het natuurlijk om gaat is of het voertuig op één of andere manier gekoppeld is aan een natuurlijk persoon. Als een persoon vaak hetzelfde voertuig gebruikt, of als in een logboek is vastgelegd wie wanneer met het voertuig heeft gereden, is deze relatie er, en is daarmee de locatie van het voertuig een persoonsgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NHL19
Cheesy schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:28:
[...]

Je gaat ervan uit dat een dpia verplicht is. Maar dan vergeet je de eerste stap, dat is bepalen óf een dpia verplicht is. Een dpia is namelijk alleen verplicht in gevallen met een hoog privacyrisico. Ik heb me onvoldoende in deze case verdiept om daar wat van te kunnen zeggen. De AP (Autoriteit Persoonsgegevens) heeft hier 9 criteria voor opgesteld.
Je doelt waarschijnlijk op deze criteria:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0042812/2019-11-27

Onder punt 12, Locatiegegevens, staat hier: Grootschalige verwerking en/of stelselmatige monitoring van locatiegegevens van of herleidbaar tot natuurlijke personen (bijvoorbeeld door (scan)auto’s, navigatiesystemen, telefoons, of verwerking van locatiegegevens van reizigers in het openbaar vervoer).

Dus ik denk dat het wel verplicht is in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
NHL19 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Onder punt 12, Locatiegegevens, staat hier: Grootschalige verwerking en/of stelselmatige monitoring van locatiegegevens van of herleidbaar tot natuurlijke personen (bijvoorbeeld door (scan)auto’s, navigatiesystemen, telefoons, of verwerking van locatiegegevens van reizigers in het openbaar vervoer).

Yep! Op de volgende pagina wat meer uitgelegd: https://www.autoriteitper...on-impact-assessment-dpia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
@hollandnick Ik haast me eigenlijk nooit, en de wagens worden vaak zo gevuld dat ze maximaal beladen zijn. Dat kan zijn het maximum aantal kilo's, of gewoon het maximum aantal ladingdragers. Je hebt ook wel lichtere ritten, maar vaak is het allemaal met een reden. Het punt is alleen dat wanneer je efficiënt werkt je sneller kunt werken dan wat er van je verwacht wordt zonder dat je je moet haasten. Ik neem regelmatig extra tijd voor klanten of ga net wat verder voor ze. En het is echt niet zo dat je iedere rit zeeën van tijd over hebt. Ik heb om wat voor reden dan ook ook wel 's gewoon de tijd nodig die er staat, of meer tijd.

Het is ook niet dat je niet stil mag staan, maar ze willen niet dat je stilstaat na je laatste adres. Loop je 30+ minuten voor op het einde? Dan moet je die opnemen vóór je laatste klant. Dan is het prima. Doe je het daarna dan is het niet meer prima. Het is echt puur dat ze niet willen dat mensen na het laatste adres nog van alles gaan doen ver buiten de route. Dat snap ik heel goed, maar de manier waarop het nu opgelost gaat worden vind ik persoonlijk gewoon heel ver gaan. Dat is waar het hele tracken ook over gaat.

Ze willen de GPS-data gaan gebruiken om steekproefsgewijs te controleren of bezorgers niet afwijken van hun route, want die extra kilometers kost ze een hoop geld. Los daarvan wil je niet dat je bezorgers dingen gaan doen die niet mogen. Zo zijn er genoeg verhalen geweest in het verleden van bezorgers die tijdens hun rit even langs de coffeeshop reden om alvast een jointje te halen voor na het werk. Dat onze wagens GPS-trackers hebben wil niet automatisch zeggen dat die data te pas en te onpas gebruikt mag worden om personeel te controleren. Zo hoorde ik gisteren dat een teamleider een bezorger boos opbelde omdat die vóór z'n eerste klant pauze hield, en dat mag blijkbaar ook niet. Iedereen is nu in principe schuldig tot het tegendeel bewezen wordt en daar word ik wat kriebelig van, ook wetende dat verreweg de meeste bezorgers weinig fout doen qua afwijken van de route, als ze daar überhaupt al de tijd voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-05 09:58

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Het is natuurlijk een inkoppertje dat het tracken van de auto's wettelijk geborgd is. Er zijn zo veel vervoersbedrijven, als dat niet had gemogen dan was daar al lang al werk van gemaakt. En bekijken het ook eens positief. Het gaat ook om de veiligheid van de medewerker.

'Pietje is een uur te laat, neemt zijn telefoon niet op, laatste paketten zijn niet bezorgd."

Checkt systeem

'Pietje ligt in een gracht, bel 112.'

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
RoamingZombie schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:15:
Het is natuurlijk een inkoppertje dat het tracken van de auto's wettelijk geborgd is. Er zijn zo veel vervoersbedrijven, als dat niet had gemogen dan was daar al lang al werk van gemaakt. En bekijken het ook eens positief. Het gaat ook om de veiligheid van de medewerker.

'Pietje is een uur te laat, neemt zijn telefoon niet op, laatste paketten zijn niet bezorgd."

Checkt systeem

'Pietje ligt in een gracht, bel 112.'
Maar dat mocht al. Het is ook niet dat ik anti-GPS ben ofzo. Ik zie ook echt wel de voordelen er van in. Het is meer dat ze nu over zijn gegaan van 'we gebruiken het in uitzonderlijke- of noodgevallen' naar 'we gebruiken het om iedereen te controleren'. Zonder instemming van OR (de bal ligt overigens al wel bij hun) en zonder het informeren van werknemers over dat het op deze manier gebeurt. Er worden naar mijn idee gewoon een aantal belangrijke stappen overgeslagen.
NHL19 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:55:
[...]

Die had ik inderdaad ook al gevonden, en aangezien dit pas echt recent speelt heb ik er een hard hoofd in dat alles tot nu toe gegaan is zoals het moet. Dat de tools er zijn om de data realtime uit te lezen wil niet automatisch zeggen dat iedereen het ook zomaar mag gebruiken voor allerhande doeleinden. Zoals gezegd werd de data voorheen vooral gebruikt in specifieke situaties, bijvoorbeeld om een onbereikbare bezorger te lokaliseren. Het zal ongetwijfeld ook wel 's gebeurd zijn dat van een bezorger diverse ritten uit zijn gelezen omdat er verdenkingen waren over wat die persoon deed tijdens zijn ritten. Maar om dan plots over te gaan op 'we gaan iedereen controleren omdat er wat excessen geweest zijn' is volgens mij niet helemaal de bedoeling :X

[ Voor 39% gewijzigd door SomerenV op 06-06-2024 14:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Als werkgever heb ik zelf vijf Sprinters rondrijden met ingebouwde Gps deze heb ik een paar jaar geleden laten inbouwen en er zijn genoeg leveranciers die dat leveren incl software om alles te monitoren met informatie en statistieken waar je prachtige powerpoints van kan maken als je dat zou willen. Als mensen bij mij klaar zijn kunnen ze terug naar de zaak en soms eerder naar huis als er echt niks te doen is, ik betaal ze voor 8 uur werk dus ik verwacht ook 8 uur werk niks meer of minder. Je komt er vrij snel achter hoe je chauffeurs zijn ik heb er ook eentje die start altijd een half uur eerder en die rookt bij elke stop (niet roken in de wagen dus elke keer extra 5 min) en dat is prima hoor hij maakt sowieso wel 8 uren en als hij dan vrijdag een korte route heeft mag hij van mij prima lekker vroeg weekend vieren. Maar als mensen het minimale doen en ook nog gaan Netflixen onder werktijd dan kom ik daar toch wel een keer achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:13
Ik weet nog dat ik vroeger als vakantiebaantje ooit ritten heb moeten invoeren. Volgens mij was dat in 1996. Dus toen werden vrachtwagenchauffeurs al gevolgd met een tachograaf. Er was toen nog geen gps of het was te duur. Een tachograaf laat ook erg veel informatie zien, het enige wat daar niet op staat maar wat nu met de gps wel mogelijk is dat is waar je precies bent. Verder kun je daar de rijsnelheid op zien over de hele dag, dus ook wanneer een vrachtauto stil staat en hoe lang. Ook of een vrachtwagen te hard rijd of niet.

Houd er rekening mee dat een werkgever juist verplicht is om bepaalde dingen van je bij te houden. Ze volgen jou niet maar wel je vervoersmiddel en dat zijn ze wettelijk gezien zelfs verplicht en het heeft ook niks met de privacy te maken aangezien het je baas zijn tijd is. Ook als je wordt staande gehouden dan moet je kunnen aantonen wanneer je pauze hebt gehad en dergelijke. Hij betaald jou dus hij mag weten wat je wanneer doet. Wat jij buiten werktijd doet mag hij niet volgen en ik verwacht ook niet dat hij dat doet. Ook mag hij als jij een smsje of e-mail stuurt tijdens werktijd de inhoud daar niet van zien. Dat gaat namelijk over de privacy.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nu ken ik het rijgedrag van TS niet, maar bij mij in de buurt houden niet alle bezorgers zich keurig aan de verkeersregels en/of gedrag wat ik wenselijk zou vinden. Denk aan te hard rijden, rijden op fietspaden, voetpaden en andere plekken waar ik liever geen bezorgbusjes zie, hard optrekken met hoog motortoerental met een fossiele dieselauto, stationair de motor laten draaien tijdens bezorgen en/of netflixen.

Het zou mooi zijn als de bezorgers in mijn buurt wat rustiger zouden rijden. Kost iets meer tijd, maar vind ik gunstiger voor de omgeving, het milieu en soms ook verkeersagressie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-05 17:21
Het is me opgevallen dat veel werkgevers van twee walletjes eten. Ook in het geval van de TS. Als je het werk efficient doet en je bent dus eerder klaar dan je collega's, dan krijg je extra werk of 'mag' je eerder naar huis waardoor je minder betaald krijgt. Maar als je het werk langzamer doet dan de planning, dan krijg je die tijd niet extra betaald. Tja, dan zou ik ook in de baas z'n tijd gaan Netflixen.

De werkgever kan hier blijkbaar achteraf kiezen voor beloning per uur of beloning per stuk. Als een snelle werknemer z'n route eerder klaar heeft, dan kiest de werkgever voor beloning per uur, dat is gunstiger voor hem. Maar als de werknemer langzamer werkt, dan kiest de werkgever achteraf voor beloning per stuk. Dat is niet eerlijk. De werkgever hoort vantevoren aan te geven of de beloning per uur of per stuk is. Dan kan de TS lekker vroeg thuis zijn en ook nog het loon krijgen waar hij op rekende.

Natuurlijk gaat Netflixen tijdens het werk je niet een promotie opleveren, maar vermoedelijk hebben we het hier over een bijbaantje waar sowieso al niet veel kans op promotie was. Ik heb bij m'n kinderen gezien hoe schandalig slecht werkgevers omgaan met werknemers die een bijbaantje hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ducoquelicot
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 02-05 22:20
PhilipsFan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:05:
Het is me opgevallen dat veel werkgevers van twee walletjes eten. Ook in het geval van de TS. Als je het werk efficient doet en je bent dus eerder klaar dan je collega's, dan krijg je extra werk of 'mag' je eerder naar huis waardoor je minder betaald krijgt. Maar als je het werk langzamer doet dan de planning, dan krijg je die tijd niet extra betaald. Tja, dan zou ik ook in de baas z'n tijd gaan Netflixen.

De werkgever kan hier blijkbaar achteraf kiezen voor beloning per uur of beloning per stuk. Als een snelle werknemer z'n route eerder klaar heeft, dan kiest de werkgever voor beloning per uur, dat is gunstiger voor hem. Maar als de werknemer langzamer werkt, dan kiest de werkgever achteraf voor beloning per stuk. Dat is niet eerlijk. De werkgever hoort vantevoren aan te geven of de beloning per uur of per stuk is. Dan kan de TS lekker vroeg thuis zijn en ook nog het loon krijgen waar hij op rekende.

Natuurlijk gaat Netflixen tijdens het werk je niet een promotie opleveren, maar vermoedelijk hebben we het hier over een bijbaantje waar sowieso al niet veel kans op promotie was. Ik heb bij m'n kinderen gezien hoe schandalig slecht werkgevers omgaan met werknemers die een bijbaantje hebben.
offtopic:
Supermarkten zijn er wel echt toe in staat om je nadat je een operatie hebt gehad, te bellen om te vragen of je niet alsnog beschikbaar bent. En dan net zo lang aan te dringen tot je (ik dus) je moeder maar aan de telefoon geeft, zodat het hopelijk eindelijk een keer doordringt dat je echt niet beschikbaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
SomerenV schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:25:
Wat een aannames hier zeg :+ Allereerst: het is niet zo dat ik iedere dag een uur uit m'n neus zit te vreten. Meestal heb ik een overgeslagen pauze + een extra kwartiertje ofzo. Dan zit een rit mee, loopt alles soepel en dan loop je in op je route. Die pauze staat dan ingepland ergens tussen 18:00 en 20:00 terwijl ik voor 18:00 al heb kunnen eten en ik rond 20:30 klaar ben bij wijze van. Bij ons is het vervolgens niet zo dat je zomaar ander werk kunt krijgen, want dat is er simpelweg niet altijd, al kan het soms wel zijn dat je na je rit nog een andere bezorger moet helpen. Ik begin ook altijd een kwartiertje eerder, in mijn eigen tijd. Ik rijd eerder van huis zodat ik áltijd ruim op tijd ben, en zo heb ik de tijd om eventuele tegenslagen tijdens 't werk prima op te vangen zonder dat ik moet gaan haasten. Kan ik relaxter werken en heb ik meer tijd over voor klanten, dus win win. Ik ben in de 4,5 jaar dat ik dit doe nog nooit te laat gekomen, lever nooit boodschappen te vroeg of te laat af, nog nooit schade gereden, nog nooit een klacht ontvangen, nog nooit een boete gereden en ik sta bekend als een harde werker en fijne collega binnen ons team. En ik ben geen Gen Z :z

[...]

Maar kan een werkgever dat ook daadwerkelijk afdwingen? Zolang er niet een wettelijke basis is om het af te dwingen lijkt het me niet dat je als werkgever heel sterk staat in dit geval. Het gaat nu ook niet om die 4,5 of 5,5 uur die je maximaal mag werken tussen pauzes door. Dit zijn pauzes die geautomatiseerd door een systeem in je rit zijn gezet, vaak met het oog op tijdsblokken zodat je niet te vroeg of te laat levert. Dat je in een kantoor- of productieomgeving kunt zeggen dat je om 10:00 uur, 13:00 uur en 15:00 uur pauze hebt snap ik, omdat anders de godganse dag constant mensen aan het pauzeren zijn. Maar in mijn geval ben ik in m'n eentje, hou ik me netjes aan de tijdsblokken en benadeel ik er verder niemand mee. Een werkgever wint of verliest er niks mee als ik de pauzes net wat anders indeel. Van de andere kant weet ik van mezelf dat wanneer ik in een lekker ritme zit en dan moet pauzeren ik gigantisch in kan kakken. Dan is het tempo er gewoon uit. Deze werkgever adverteerde trouwens ook met het hele 'leuk werk, eigen baas zijn, tijd een beetje zelf indelen'. Dat is deels wat dit werk zo relaxt maakt.

Wat betreft het hele GPS-gebeuren: ik snap dat onze wagens GPS-modules hebben en ik snap ook de noodzaak van monitoring in sommige gevallen. Er zijn gewoon bezorgers die misbruik maken van hun vrijheden en dat kost de werkgever geld. Zo simpel is 't. Voorheen werd altijd gezegd dat die GPS-data alleen opgevraagd kon worden in uitzonderlijke gevallen omdat ze anders konden krijgen in verband met de privacywetgeving. Nou weet ik dat het volgen van personeel nog niet goedgekeurd is door het OR, dus wat de teamleider deed mag op dit moment gewoon nog niet. En zelfs al mag het wel, dan mag je volgens mij niet lukraak iedereen gaan controleren. Daar moet nog altijd een gegronde reden voor zijn. En je moet als werknemer gewezen worden op allerlei zaken rondom die tracking (waarom, wanneer, hoe, welke regels er zijn, etc).

Als iemand regelmatig van z'n route afwijkt zonder duidelijke reden dan snap ik dat er een goede reden is om te gaan monitoren. Maar ik vraag me af of je ook die data mag gaan checken om te zien of iemand wel pauzeert op het juiste moment. Het lijkt me niet dat die reden zwaarwegend genoeg is om zomaar dat soort gegevens erbij te gaan halen.

@NHL19 Ik heb het stukje over het realtime volgen van bezorgers nu bij onze locatiemanager neergelegd, maar dat opvragen van de interne privacyverklaring is wel een goeie. Die ga ik onthouden.
toon volledige bericht
Ik snap volgens mij van dit hele verhaal.

Zelf pauzes plannen? Een uur voor liggen? Hoe ben je dan ooit op de gewenste tijd bij klant nummer 12? (bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

42erik schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:33:
[...]

Zelf pauzes plannen? Een uur voor liggen? Hoe ben je dan ooit op de gewenste tijd bij klant nummer 12? (bijvoorbeeld)
Mja, vooral dit:
Meestal heb ik een overgeslagen pauze
Niet heel raar dat je voor gaat lopen als je je verplichte arbo pauzes gaat overslaan :P

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-05 09:03
PhilipsFan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 20:05:
Het is me opgevallen dat veel werkgevers van twee walletjes eten.
En anders wordt je consultant, dan werk je zulke uitpersmodellen uit voor grof geld :+

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
YakuzA schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 14:06:
[...]

Mja, vooral dit:

[...]

Niet heel raar dat je voor gaat lopen als je je verplichte arbo pauzes gaat overslaan :P
Dat stuk snap ik nog (dat het gebeurt, niet het waarom...), maar dan sta je te vroeg bij een klant. Dat werkt toch voor geen meter, met pech is die nog niet eens thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:51
Ik haak even in op dit topic, ik zit nu in de ziektewet (mentale problemen zit tegen een burn out aan)) mede veroorzaakt door mijn directe teamleider, deze houdt bij iedere ziekmelding contact met je tav herstel in inplanning rooster.

In hoeverre moet ik hem op medisch gebied op de hoogte houden of hoeft dat niet en is dat iets tussen mij en de bedrijfsarts, kan ik bij de bedrijfsarts aangeven wat deze wel en niet tegen de teamleider mag doorgeven tav mijn probleem?

[ Voor 3% gewijzigd door ramrodwillem op 11-06-2024 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Ik heb onze locatiemanager gesproken over het voorval met het uitlezen van de GPS gegevens door een teamleider en dat mocht absoluut niet. Die gegevens zijn (voor nu in ieder geval) puur om te gebruiken in uitzonderlijke situaties, en dan is het een andere afdeling die die systemen checkt. Hij vond het fijn dat ik hem op de hoogte had gebracht en heeft meteen de teamleiders aangesproken. Dus het is allemaal super opgepakt :)
42erik schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:33:
[...]

We werken met tijdsblokken. Althans, de klant kiest een tijdsblok en wij leveren binnen dat tijdsblok. Dus ik zie hier mijn eerste klant om 16.36, maar die heeft een blok van 16.00 to 18.00. Klant 3 staat gepland om 16.55 en die heeft een blok van 16.00 to 20.00. en zo had ik er vandaag 27. We moeten een bepaald tijdigheid percentage halen dus mogen niet teveel te vroeg of te laat leveren. Maar soms loopt een rit heel lekker, heb je niet echt 'last' van die tijdsblokken (lees: niet de kans dat je te vroeg levert) en loop je gewoon veel in. Dan kan het zijn dat je na je laatste klant tijd over hebt omdat je pas om een bepaalde tijd terug op locatie wordt verwacht. Ik heb nu ook 40 minuten over. 15 minuten aan pauze die tegen het einde van de rit gepland stond en ik liep best wat voor.

Te vroeg leveren mogen we tot op zekere hoogte, maar als een klant dan niet thuis is moeten we wachten. Pas vanaf het begin van de bloktijd worden klanten gebeld door de klantenservice als ze er dan nog niet zijn.

@YakuzA Dit zijn geen arbo-verplichte pauzes, maar pauzes die op de meest handige momenten ingedeeld zijn in een route, kijkende naar die tijdsblokken. Vaak zitten die pauzes dus voor 18.00 uur of 20.00 uur, omdat je anders te vroeg levert bij de mensen die pas vanaf dan de boodschappen mogen ontvangen.

Pagina: 1