Webshop wilt deel besteld product niet ruilen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 24-09 14:58
Stel je voor, een klant koopt bij een webshop een product dat bestaat uit 2 onderdelen.

Product wordt geleverd, maar het blijkt dat 1 van de onderdelen fout is. Dit onderdeel is niet alleen een verkeerd onderdeel, maar ook duidelijk gebruikt. Het heeft er alle schijn van dat een andere klant zijn gebruikte onderdeel geretourneerd heeft en de webshop dit destijds niet heeft gecontroleerd.

Na contact met de klantenservice biedt webshop een retour aan om het juiste product te leveren. Klant stuurt het foute onderdeel op.

Bij ontvangst van het retour merkt webshop op dat alleen het fout geleverde onderdeel is teruggestuurd. De webshop mailt de klant met de vraag of het gehele product kan worden opgestuurd. De klant antwoord nee, want die heeft het correct geleverde onderdeel al cadeau gegeven aan een vriend.

Webshop weigert het juiste onderdeel naar de klant op te sturen tenzij eerst het volledige product is teruggestuurd.

Welke rechten heeft de klant hier?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-09 15:13
Kun je zeggen om welk(e) product(en) het gaat? Dit is wel heel abstract, voor mij dan toch.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Volgens mij is het heel gewoon dat het product (ook al zijn het 2 delen),
In zijn geheel retour gaat om vervangen te worden.

Dus tenzij je iets anders op papier hebt, denk ik dat het kansloos is.

Maar misschien kan je het verhaal duidelijker maken.
Hebben we het over een monitor en monitor voet?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-10 16:38
Volgens mij moet je gewoon het complete gebeuren opsturen tenzij anders is overeengekomen.

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:48

Grvy

Bot

Stel je voor, je krijgt een verhaal met context en concrete voorbeelden. Anders gaat men weer gissen hier op Tweakers en zijn we straks 20+ pagina's verder en komt er eindelijk verduidelijking.

Dit is een account.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tja, terugvragen dan.

En inderdaad specifiek zijn. De topictitel is ook incorrect, het probleem is de klant die het retourproces fout doet.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zijn de delen los verkrijgbaar? Als dat zo is kun je nog een punt maken dat de delen los te vervangen zijn. Maar gezien je erg vaag blijft is dat lastig te zeggen. En op zich vind ik het niet zo vreemd dat een webshop het volledige ding terug wilt hebben, zodat ze dat ook weer met hun leverancier kunnen regelen.

Los van de rechten die je als consument hebt, een beetje meewerken om dingen zo soepel mogelijk op te lossen is natuurlijk voor zowel klant als winkel wenselijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:10
Als het om 1 Sku gaat vind ik zeker logisch dat de webshop het hele product wil omruilen. Zijn het meerdere Sku's wat minder, al zie je ook daar wel eens dat bijvoorbeeld een voorschakel van de verkoper alleen wil meewerken als bijvoorbeeld een bundel bestaande uit 2 of meer verschillende Sku's als een geheel wordt geretourneerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-08 11:48
Ah een ADIIIGNK (afkorting die ik iig niet ken) ;) voor lotgenoten: Storage Keeping Unit

Nu rest ons nog een KDAWMDBNE. (ken de afkorting wel maar de betekenis niet echt)

Iets als 1 spijkerbroek op de webshop heeft 20 SKUs (10 maten in 2 kleuren)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:10
jnr24 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 00:31:
[...]

Iets als 1 spijkerbroek op de webshop heeft 20 SKUs (10 maten in 2 kleuren)?
Ja. En soms heeft een product meerdere sku's voor 1 product. Op tweakers pricewatch staat ook de sku onder kenmerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:15

Theo

moederbord

markb1994 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 23:53:
Stel je voor, een klant koopt bij een webshop een product dat bestaat uit 2 onderdelen.

Product wordt geleverd, maar het blijkt dat 1 van de onderdelen fout is. Dit onderdeel is niet alleen een verkeerd onderdeel, maar ook duidelijk gebruikt. Het heeft er alle schijn van dat een andere klant zijn gebruikte onderdeel geretourneerd heeft en de webshop dit destijds niet heeft gecontroleerd.

Na contact met de klantenservice biedt webshop een retour aan om het juiste product te leveren. Klant stuurt het foute onderdeel op.

Bij ontvangst van het retour merkt webshop op dat alleen het fout geleverde onderdeel is teruggestuurd. De webshop mailt de klant met de vraag of het gehele product kan worden opgestuurd. De klant antwoord nee, want die heeft het correct geleverde onderdeel al cadeau gegeven aan een vriend.

Webshop weigert het juiste onderdeel naar de klant op te sturen tenzij eerst het volledige product is teruggestuurd.

Om wat voor producten gaat het? En beetje abstractie is oke, maar met zoveel abstractie is het gokken. Gaat het om een nieuwe auto én caravan? Telefoon én accu? Laptop én losse laptoptas?

De combi van producten maakt nogal een heel groot verschil in deze situatie.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:39
*knip* Reacties als deze voegen niets toe aan de discussie.

[ Voor 78% gewijzigd door Yorinn op 06-06-2024 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Ik snap dat er het één en ander mist aan de topicstart, maar laten we met z'n allen wel op de discussie blijven reageren en niet (sarcastisch) op de man. Dat houdt het voor iedereen gezellig.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-10 14:02
Laten we beginnen met een willekeurig product die uit meerdere onderdelen bestaat: een tuinset.
Een tuin stoel en tafel zijn losse onderdelen.

Dit wordt door de verkoper vaak ingekocht als complete set en niet als losse onderdelen.
Als je dit wil retourneren moet je de complete set retourneren.
De verkoper kan namelijk niets alleen een tafel of alleen een paar stoelen doorverkopen.
Gaat het om vervanging/reparatie dan is het natuurlijk wat anders.
Maar ook dan kan een verkoper vragen om het geheel te retourneren omdat daar misschien een bepaalde reden voor is.
Misschien willen zij geen onderdelen van sets door elkaar mengen (bijv vanwege kans op kleurverschil), zijn er verschillende revisies van, hebben ze het geheel nodig om alles te kunnen testen, of wil hun leverancier de hele set terug hebben voor garantie.

Er zijn ook plekken waar je een set helemaal zelf kan samenstellen.
Je koop dan los een tafel en los de stoelen.
Dan praat je dus niet meer over 1 product die uit meerdere onderdelen bestaat, maar over losse producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 01-10 11:36

Volgens mij staat de webshop hier volledig in het recht. En je benoemd ook al zelf de reden waarom (zie dikgedrukte in de quote)

Het product is dus maar half terug gestuurd, de winkel kan hier niets mee. Zou mij niets verbazen als dit al afgedekt is in de voorwaarden voor retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:10

Mijn gezonde verstand zegt de webshop zolang het om 1 product gaat.

Als ik een paar Nike schoen koop en er in de doos 1 Adidas en 1 Nike schoen zitten moet ik alles terugsturen. Ik kan er niet 1 schoen uithalen en verwachten dat de webshop 1 schoen nalevert. Dan stuur ik alles terug en stuurt de webshop nieuwe schoenen.

Als ik 2 paar Nike schoen koop en er in 1 doos 2 Nike schoenen zitten en in de andere doos 2 verschillende lijkt het me logisch dat je alleen de doos met 2 verschillende schoenen terugstuurt.

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55

Yucon

*broem*

Duke of Savage schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:24:
[...]

Volgens mij staat de webshop hier volledig in het recht. En je benoemd ook al zelf de reden waarom (zie dikgedrukte in de quote)

Het product is dus maar half terug gestuurd, de winkel kan hier niets mee. Zou mij niets verbazen als dit al afgedekt is in de voorwaarden voor retourneren.
Dit zit toch meer in de hoek van garantie/DOA?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

De geleverde zaak is niet conform. Je kunt eisen dat de geleverde zaak wordt vervangen (art. 7:21 BW). De wet zegt niets over gedeeltelijke vervanging, maar wel dat de vervanging zonder ernstige overlast voor de koper moet plaatsvinden, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien. Het hangt dus van de zaak af, en van wat je de vekoper hebt verteld voordat je tot aanschaf overging. Een paar voorbeelden van relevante overwegingen:

- Kun je de zaken los van elkaar gebruiken? Als je een pc koopt waar een kapot beeldscherm bij is inbegrepen, hoef je alleen het beeldscherm terug te sturen omdat je de pc kunt blijven gebruiken met een ander beeldscherm. (In dit voorbeeld zijn de bestanden op de computer ook een factor.)
- Kost het veel moeite om de hele zaak terug te sturen? Als je een bed koopt en één schroefje is niet goed, hoef je niet het hele bed terug te sturen.
- Kun je enige tijd zonder de zaak? Als de batterij van je tandenborstel al na één poetsbeurt leeg is, moet de verkoper eerst een nieuwe opsturen voordat jij de oude retourneert.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@markb1994 wakker worden. Meer info is nodig.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Pagina: 1