Buitenkraan vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:08

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Mijn buitenkraan is stuk. Het binnenwerk zit vast, waarschijnlijk is het rubber kapot door te hard dichtdraaien. Ik wil hem graag zelf vervangen maar ik durf hem niet goed los te draaien omdat ik niet weet hoe de aansluiting in de muur eruit ziet. De kraan lijkt op het rozet te kunnen draaien (tegen de klok in) dus ik vermoed dat daar schroefdraad achter zit. Met een klein stukje draaien lijkt de kraan echter niet van het rozet af te komen dus ik ben bang dat ik iets stuk draai in de spouwmuur.

Heeft iemand een idee hoe dit werkt? Kan ik simpelweg door draaien of moet de kraan op een andere manier gedemonteerd worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pz2_xyWMnHDEmUBSkggppJaj1TQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Li6BSPjwJDozfYW1QFPKYrtf.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens de bouw van het huis heb ik nog een foto gemaakt van de aansluiting van de kraan. Die zag er toen zo uit. Misschien dat dit nog iets verhelderd voor degene die er wat meer verstand van heeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXQ_B1E2K7560EaIAK1YEfRQx0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EN2BqDKe8Dx8BpwUuw3f28qb.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:01
Ik vermoed inderdaad dat die kraan linksom draaiend los moet komen, en dat de afdekplaat ook alleen een afdekplaat is zonder verdere schroeven erachter.

Kijkende echter naar de foto van de kraan lijkt het ook wel of het bovenstuk er ook af te halen is (deel 1 ten opzichte van deel 2, met de lijn als scheiding)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWqFrASYl4VUKA3scJRXR5RL5U0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B6sfTt0ocgoqolILzsRQikEu.png?f=fotoalbum_large
Wellicht kun je het kraandeel daarmee wel terug gangbaar maken en voorkomen dat de gehele kraan eraf moet? Overigens mocht je dit willen proberen, houd dan de kraan op de plaats tijdens het draaien om te voorkomen dat je veel kracht via de kraan op de waterleiding gaat zetten. Zo te zien zal al eerste anders je voegwerk er aan gaan met misschien wel meer schade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
@The Prutsor Dat eerste deel heb ik er ook al uit gehaald. Ik heb alleen niet het idee dat ik daar veel aan kan repareren. Tijdens het dichtdraaien van de kraan lijkt hij uit zijn schroefdraad te lopen waardoor hij vast komt te zitten. Het binnenwerk vervangen lijkt me lastig omdat ik niet exact hetzelfde binnenwerk kan vinden. Geen idee hoe compatibel kranen onderling zijn. De beste optie lijkt me de hele kraan te vervangen. Maar dan moet ik hem eerst van de muur krijgen.

Als je echt denkt dat het gewoon door draaien is dan ga ik eerdaags een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:39
Zo te zien zit daar een dop in die eruit kan, zo heb ik bijvoorbeeld cv leiding eens afgedopt. Dat draai je er zo uit. In dit geval dus de gehele kraan. Maar zorg wel dat je een vervanger klaar hebt liggen. Anders moet je die eerst gaan zoeken en is het water er al die tijd af, of heb je die dop nog om het dicht te zetten?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-05 20:36
Binnenwerk vervangen is de meest simpele.

Als je de kraan met de hand linksom rond kan draaien is een schroefdraad (muurplaat) aannemelijk. Als je echt lomp kracht moet zetten zit er inderdaad een risico.

Uiteraard kijken of je de rozet niet los kan draaien.

Wat je zou kunnen doen (als je de kraan als verloren beschouwd): De rozet voorzichtig kapot buigen zodat je er achter kan kijken. Dan weet je het snel genoeg wat voor soort aansluiting je mee te maken hebt en kan je een goed plan maken zonder dat de waterleiding open ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
No Hands schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 06:43:
Zo te zien zit daar een dop in die eruit kan, zo heb ik bijvoorbeeld cv leiding eens afgedopt. Dat draai je er zo uit. In dit geval dus de gehele kraan. Maar zorg wel dat je een vervanger klaar hebt liggen. Anders moet je die eerst gaan zoeken en is het water er al die tijd af, of heb je die dop nog om het dicht te zetten?
Die leiding is van binnenuit al afgesloten, dus wateroverlast zal ik niet krijgen. En ik heb al een reservekraan liggen. De vraag is dan alleen of die past.
djluc schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:23:
Binnenwerk vervangen is de meest simpele.

Als je de kraan met de hand linksom rond kan draaien is een schroefdraad (muurplaat) aannemelijk. Als je echt lomp kracht moet zetten zit er inderdaad een risico.

Uiteraard kijken of je de rozet niet los kan draaien.

Wat je zou kunnen doen (als je de kraan als verloren beschouwd): De rozet voorzichtig kapot buigen zodat je er achter kan kijken. Dan weet je het snel genoeg wat voor soort aansluiting je mee te maken hebt en kan je een goed plan maken zonder dat de waterleiding open ligt.
Ik heb al gezocht naar een ander binnenwerk, maar ik ben niet heel bekend met die materialen. Ik heb dus geen idee welke zou moeten passen. En op de gok meerdere binnenwerken aanschaffen leek me ook niet zo'n goed idee. Bovendien wil ik liever een andere kraan met een afneembare draaikop zodat de kinderen hem niet iedere keer zelf open draaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:39
3raser schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:40:
[...]

Die leiding is van binnenuit al afgesloten, dus wateroverlast zal ik niet krijgen. En ik heb al een reservekraan liggen. De vraag is dan alleen of die past.

[...]
Dat is nogal eenvoudig op te lossen, naar buiten met dat ding en passen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:13
Die kranen zijn 99.9 % van de tijd 1/2".
Kraan buiten draad, fitting in muur binnendraad. Zit natuurlijk teflon tape, touw of pakking pasta op waardoir hij langdurig stroef gaat met losdraaien.

Mocht de schroefdraad gaar zijn, moet je toch steen uitbikken en herstellen. Dit lijkt mij, zo te zien onwaarschijnlijk.

Gewoon losdraaien (linksom😋) teflon tape erop, met schroefdraad mee, en nieuwe kraan vast draaien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Nachoman schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:59:
Die kranen zijn 99.9 % van de tijd 1/2".
Kraan buiten draad, fitting in muur binnendraad. Zit natuurlijk teflon tape, touw of pakking pasta op waardoir hij langdurig stroef gaat met losdraaien.

Mocht de schroefdraad gaar zijn, moet je toch steen uitbikken en herstellen. Dit lijkt mij, zo te zien onwaarschijnlijk.

Gewoon losdraaien (linksom😋) teflon tape loctite 55 of vlas met vet erop, met schroefdraad mee, en nieuwe kraan vast draaien
Zo, aangepast. Teflontape durft wel eens lekken, met vlas + vet én met loctite 55 krijgt een amateur als ik 100% van de aansluitingen in een keer afgesloten (al vind ik vlas lastiger werken). Vergeet niet de schroefdraad op te ruwen als dat niet al standaard gebeurd is.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:01
Wellicht nog even voor wanneer je een nieuwe kraan gaat opdraaien:

Draai deze er eerst even 'kaal' in zonder dat ie is getaped. Doel is om te kijken hoever je kunt doordraaien alvorens je de 'aanslag' bereikt dat je niet meer verder kan draaien. Controleer of op dat punt je kraan mooi recht zit of scheef. Wanneer hij scheef zit (meestal) dien je dus bij het opdraaien met tape dus een winding eerder te stoppen. Best draai je een kraan eenmalig vast, en niet meer een stukje terug los.

Mocht je problemen ondervinden om de tape strak om de schroefdraad te draaien, kras dan hier en daar met en stanleymes haaks op de windingen. De kleine beschadiging op de winding maakt dat de tape daar achter gaat haken, en niet meer ronddraait bij de eerste cm's tape die je om de draad heen wint

De Teflon tape dien je met de klok mee te wikkelen (het uiteinde van de tape waar je stopt dient niet tegen de draairichting in te gaan want dat gaat het zich oprafelen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nicootje077
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:38
Ik denk dat je dit makkelijk kan verhelpen door het eerder aangegeven "deel 1" eraf te draaien dan vind je het "leertje" van rubber, deze zal met een klein schroefje vastzitten op de as.
losdraaien, leertje meenemen naar de bouwmarkt voor een nieuwe van de juiste maat, en ook een tubetje kranenvet meenemen.
schroefdraad van de kraan met wat kranenvet smeren, nieuw leertje monteren, "deel1 "monteren, klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:13
Nicootje077 schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:50:
Ik denk dat je dit makkelijk kan verhelpen door het eerder aangegeven "deel 1" eraf te draaien dan vind je het "leertje" van rubber, deze zal met een klein schroefje vastzitten op de as.
losdraaien, leertje meenemen naar de bouwmarkt voor een nieuwe van de juiste maat, en ook een tubetje kranenvet meenemen.
schroefdraad van de kraan met wat kranenvet smeren, nieuw leertje monteren, "deel1 "monteren, klaar!
Das ook een goed idee👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ik hoor veel goede ideeën. Sommige zaken baren me ook wat zorgen, zoals het waterdicht krijgen van de verbinding van de nieuwe kraan. Dus ik denk dat ik toch nog eens ga kijken naar het repareren van het binnenwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-05 20:36
Als je het binnenwerk meeneemt naar een balie-winkel als WarmteService heb je ook veel expertise vaak, die kunnen veelal helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Nu online
In plaats van Teflon tape gebruik ik tegenwoordig Kolmat Fiber tape! https://www.hornbach.nl/p...ibre-seal-kolmat/5663452/
Hiermee kan je de verbinding, in dit geval je buitenkraan, minimaal 180 graden nastellen. Vele malen vergeeflijker dan Teflon tape...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:05
3raser schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:31:
Ik hoor veel goede ideeën. Sommige zaken baren me ook wat zorgen, zoals het waterdicht krijgen van de verbinding van de nieuwe kraan. Dus ik denk dat ik toch nog eens ga kijken naar het repareren van het binnenwerk.
Door het binnenwerk te repareren loop je in ieder geval niet het risico dat je iets kapot maakt dat in de muur zit.
Waterdicht krijgen is niet het probleem. Als het bij de eerste poging niet lukt, dan haal je het weer uit elkaar en begin je opnieuw.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Smullie78 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 00:28:
In plaats van Teflon tape gebruik ik tegenwoordig Kolmat Fiber tape! https://www.hornbach.nl/p...ibre-seal-kolmat/5663452/
Hiermee kan je de verbinding, in dit geval je buitenkraan, minimaal 180 graden nastellen. Vele malen vergeeflijker dan Teflon tape...
ik altijd Loctite 55 doet ongeveer het zelfde :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

3raser schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:31:
Ik hoor veel goede ideeën. Sommige zaken baren me ook wat zorgen, zoals het waterdicht krijgen van de verbinding van de nieuwe kraan.
Aangezien je aangeeft dat je de kraan al een stuk los had gedraaid is die waterdichtheid sowieso mogelijk al niet meer in orde.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-05 08:49
Je zou met een multitool het rozet ook door kunnen zagen. Vervolgens kun je ziet hoe de kraan in de muurzit, en of het veilig is om deze met kracht los te draaien.
Pagina: 1