Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froid
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:15
Goedenavond allen,

Afgelopen week heb ik een set van 3 zonnepanelen geplaatst op het dak van mijn schuur. Panelen zijn 355Wp met een Growatt MIC1000TL-X omvormer. In eerste instantie was dit tijdelijk aangesloten op de stroominstallatie in de schuur, die in de meterkast een groep deelt met meerdere wandcontactdozen in de woonkamer en in 2 slaapkamers. Na installatie en aansluiting van de omvormer klapte direct de aardlekschakelaar van deze groep eruit.

Omdat het toch al het plan was heb ik toen besloten om de aftakking vanuit de woonkamer te zoeken en de schuur heb ik daarna aangesloten op een nieuwe, eigen aardlekautomaat in de meterkast (16A B karakteristiek met 30mA aardlekbeveiliging). In de schuur is verder een lampje en 1 wcd. Na inschakelen van de omvormer klapt ook deze aardlek eruit.

In de Growatt handleiding staat het advies een 300mA aardlekschakelaar te plaatsen, maar gezien er ook een wcd zit wil ik dat liever niet.

Heeft iemand een advies om dit werkend te krijgen op de 30mA aardlekautomaat? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

In de schuur een pv verdeler plaatsen of een kabel naar de schuur trekken en deze op een 300mA afzekeren

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Hier dezelfde omvormer alleen 2 zonnepanelen ipv 3 (wel 500Wp panelen) achter een 30mA aardlek automaat. Misschien dat er toch iets anders aan de hand is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zijn de frames van de panelen vereffend met een aardedraad?
In de Growatt handleiding staat het advies een 300mA aardlekschakelaar te plaatsen, maar gezien er ook een wcd zit wil ik dat liever niet.
Ik zou je toch aanraden om die 300mA aardlek te plaatsen, en volgens de meest recente normen mag er op een PV groep geen WCD en/of andere verbruiker meer zitten.

Dus: 300mA aardlek --> automaat ( of een 300mA aardlekautomaat ) --> kabel naar omvormer --> lastscheider ( sterk aanbevolen ) --> omvormer.

En daarbij ook de omvormer en je PV panelen vereffenen op de aarde van de woning.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froid
klump4u schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:23:
In de schuur een pv verdeler plaatsen of een kabel naar de schuur trekken en deze op een 300mA afzekeren
Dat is nog een optie, maar doe ik liever niet.
DJP! schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:31:
Hier dezelfde omvormer alleen 2 zonnepanelen ipv 3 (wel 500Wp panelen) achter een 30mA aardlek automaat. Misschien dat er toch iets anders aan de hand is?
Ja dat denk ik ook, interessant om nog te melden is dat ik een paar weken eerder bij mijn ouders twee Growatt 2000 omvormers heb gehangen achter 30mA aardlekschakelaars. Dus er is iets geks bij mij aan de hand denk ik ook, maar hoe kom ik erachter wat dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froid
mkleinman schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:37:
Zijn de frames van de panelen vereffend met een aardedraad?

[...]

Ik zou je toch aanraden om die 300mA aardlek te plaatsen, en volgens de meest recente normen mag er op een PV groep geen WCD en/of andere verbruiker meer zitten.

Dus: 300mA aardlek --> automaat ( of een 300mA aardlekautomaat ) --> kabel naar omvormer --> lastscheider ( sterk aanbevolen ) --> omvormer.

En daarbij ook de omvormer en je PV panelen vereffenen op de aarde van de woning.
De panelen en omvormer zijn beide vereffend en er zit een lastscheider tussen (naast de omvormer). Ik had gelezen dat max 500W op een bestaande groep mag, ik verwacht gezien de ligging zo’n 800W piekvermogen, dus vandaar dat ik dit wel aandurfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Kan ook aan het merk aardlekschakelaar liggen mijn Growatts deden het prima op een 30mA Eaton maar niet op een 30mA Hager, heb ze nu maar na het lezen van de de installatie handleiding alledrie op een 300mA Eaton gezet en nu gaat het weer goed. Growatt adviseert dit natuurlijk niet voor niets.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

froid schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:41:
[...]

De panelen en omvormer zijn beide vereffend en er zit een lastscheider tussen (naast de omvormer). Ik had gelezen dat max 500W op een bestaande groep mag, ik verwacht gezien de ligging zo’n 800W piekvermogen, dus vandaar dat ik dit wel aandurfde.
Die regel van 500W maximaal op een bestaande groep is volgens mij een jaar of 10 geleden aangepast. Daarvoor mocht je inderdaad 500W ( 2.25A ) AC invoeden op elke groep en daarvoor had je dus ook speciale omvormers die daarop waren gemaximaliseerd ( Steca 500, Soladin 600 ).

Je huidige omvormer kan meer invoeden en moet (dus) op een aparte groep, maar dat is niet de kern van je probleem :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froid
Ha allen,

Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik heb afgelopen tijd het een en ander geprobeerd uit te sluiten;
- Omvormer bij m’n ouders opgehangen op groep achter een 30mA ALS: geen problemen
- ALS en automaat bij mijn ouders vandaan bij mij geïnstalleerd: ALS klapt uit
- Losse kabel direct van de meterkast naar de omvormer (bovengronds): ALS klapt uit
- Omvormer aangesloten op andere alamat: klapt uit..

Toen was ik het zat en heb ik een PV-verdeler geplaatst met daarbij de omvormer niet meer achter een ALS (mag volgens de handleiding van de omvormer) en nu werkt het feilloos.
Toch nog 1 vraag; zijn er vanuit de normen bezwaren met deze oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-09 16:19
Waarom geen 300mA aardlek dan?
Waarschijnlijk zit er toch een lekstroom in de string.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:56
Je string nog doorgemeten tegen de aarde?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• froid
BarryH schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 22:26:
Je string nog doorgemeten tegen de aarde?
Eh, nee, hoe doe ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:56

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

froid schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 20:16:
Ha allen,

Ten eerste allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik heb afgelopen tijd het een en ander geprobeerd uit te sluiten;
- Omvormer bij m’n ouders opgehangen op groep achter een 30mA ALS: geen problemen
- ALS en automaat bij mijn ouders vandaan bij mij geïnstalleerd: ALS klapt uit
- Losse kabel direct van de meterkast naar de omvormer (bovengronds): ALS klapt uit
- Omvormer aangesloten op andere alamat: klapt uit..

Toen was ik het zat en heb ik een PV-verdeler geplaatst met daarbij de omvormer niet meer achter een ALS (mag volgens de handleiding van de omvormer) en nu werkt het feilloos.
Toch nog 1 vraag; zijn er vanuit de normen bezwaren met deze oplossing?
Waar en hoe heb je die pv-verdeler aangesloten?

Pagina: 1