Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 16:45
Ik probeer een thuisnetwerk op te zetten waarin ik alles kan zien, zowel via de fritzbox als via de ziggobox zodat mijn homeassistant alles kan zien.

Momenteel is mijn situatie als volgt:

Internet komt huis binnen -------- [ziggobox] --- LAN ---[Fritzbox]---LAN---[RaspberryPi + home assistant]
Waarbij zowel de ziggobox als de fritzbox als (wifi) AP fungeren.
De fritzbox genereerd nu een apart wifi netwerk die ik graag wil samenvoegen met het wifinetwerk van de ziggobox.

Het lukt mij nu niet via Wifi van de fritzbox apparaten die verbonden zijn met de ziggobox in te zien omdat dat een ander (wifi) netwerk is.

Welke instellingen moet ik aanpassen zodat alles in 1 netwerk zichtbaar is?
Ik heb al geprobeerd de fritzbox als mesh repeater te installeren maar dan loopt alles in de soep :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H__YjH_txFyKBP0Wux_HpjGjOJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QzZkqLJfqi5uwXKFJgIrlOit.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Dat vinkje aanzetten (ip client) denk ik. Normaal zet je dhcp uit maar dat vinkje doet waarschijnlijk hetzelfde.

[ Voor 46% gewijzigd door sig69 op 05-06-2024 21:06 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

J-sto schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:01:
[...]

Het lukt mij nu niet via Wifi van de fritzbox apparaten die verbonden zijn met de ziggobox in te zien omdat dat een ander (wifi) netwerk is.
Je WiFi-netwerk heeft er niets mee te maken, apparaten die via verschillende SSID (WiFi netwerknaam) verbinden kunnen prima met elkaar communiceren, zolang ze maar in zelfde IP netwerk zitten.

Jouw probleem is dat je NAT-achter-NAT hebt, dus dat beide routers een eigen IP-netwerk opzetten en met name communicatie van devices die direct op de "Ziggobox" (welke? ook Ziggo apparaten hebben merk+model op een sticker ergens) is dan niet mogelijk met apparaten die achter de 4060 hangen.

Wat de beste oplossing is hangt af van waarom je die FritzBox 4060 aangeschaft hebt. Als ik je beschrijving lees lijkt het puur te zijn om meer WiFi-dekking te leveren. Als dat zo is, wil je het apparaat niet als router maar als Wireless AP gebruiken. Zie hier instructies: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Het kan ook nuttig zijn om WiFi-instellingen gelijk te trekken tussen beide apparaten, maar dat is wederom niet strikt noodzakelijk om communicatie mogelijk te maken. Doe je dat wel, zorg ervoor dat je niet alleen SSID (netwerknaam), maar ook wachtwoord en beveiliging exact hetzelfde maakt. Let daarbij op dat WPA/WPA2 iets anders is dan WPA2 en TKIP/CCMP(AES) iets anders is dan CCMP(AES). Kies overal exact hetzelfde.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-09 16:45
dion_b schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:06:
[...]

Je WiFi-netwerk heeft er niets mee te maken, apparaten die via verschillende SSID (WiFi netwerknaam) verbinden kunnen prima met elkaar communiceren, zolang ze maar in zelfde IP netwerk zitten.

Jouw probleem is dat je NAT-achter-NAT hebt, dus dat beide routers een eigen IP-netwerk opzetten en met name communicatie van devices die direct op de "Ziggobox" (welke? ook Ziggo apparaten hebben merk+model op een sticker ergens) is dan niet mogelijk met apparaten die achter de 4060 hangen.

Wat de beste oplossing is hangt af van waarom je die FritzBox 4060 aangeschaft hebt. Als ik je beschrijving lees lijkt het puur te zijn om meer WiFi-dekking te leveren. Als dat zo is, wil je het apparaat niet als router maar als Wireless AP gebruiken. Zie hier instructies: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Het kan ook nuttig zijn om WiFi-instellingen gelijk te trekken tussen beide apparaten, maar dat is wederom niet strikt noodzakelijk om communicatie mogelijk te maken. Doe je dat wel, zorg ervoor dat je niet alleen SSID (netwerknaam), maar ook wachtwoord en beveiliging exact hetzelfde maakt. Let daarbij op dat WPA/WPA2 iets anders is dan WPA2 en TKIP/CCMP(AES) iets anders is dan CCMP(AES). Kies overal exact hetzelfde.
Er gaat een wereld voor me open, ik vind mijzelf geen digibeet, maar netwerken heb ik nog niet veel soep van gegeten, haha. Dankjewel.

Ik heb de fritzbox aangeschaft omdat ik bedraad internet wil op mijn thuiswerkplek op de 1e verdieping en tevens inderdaad om betere wifi dekking verder in het huis te krijgen. Daarbij komt dat ik al mn ESP32/smart home hobby projectjes via een RPI aan de fritzbox wil hangen op de thuiswerkplek.

PS: de ziggobox is de 'connectbox CH7465LG-ZG'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

J-sto schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:38:
[...]

Er gaat een wereld voor me open, ik vind mijzelf geen digibeet, maar netwerken heb ik nog niet veel soep van gegeten, haha. Dankjewel.

Ik heb de fritzbox aangeschaft omdat ik bedraad internet wil op mijn thuiswerkplek op de 1e verdieping en tevens inderdaad om betere wifi dekking verder in het huis te krijgen. Daarbij komt dat ik al mn ESP32/smart home hobby projectjes via een RPI aan de fritzbox wil hangen op de thuiswerkplek.
Dan heb je een switch (voor meer bedrade poorten) en een access point nodig. De 4060 heeft beide functies aan boord, dus het is toereikend. Keerzijde is dat je helft van de specs van dat ding (de derde WiFi-radio voorop) in je huidige configuratie niet gaat gebruiken, dus te dure overkill voor deze rol. Een Fritzbox 7530AX zou als je AVM spul wilde identiek functioneren hier. Maar Fritz is relatief duur ivm specifieke router en ecosysteem features. Die gebruik je niet als je een enkele FritzBox als AP inzet. Zeker gezien je gebrek aan kennis/ervaring zou allicht een oplossing van Ziggo zelf beter en goedkoper geweest zijn.
[q]
PS: de ziggobox is de 'connectbox CH7465LG-ZG'
Redelijk bejaard ondertussen, maar doet wat het moet doen. Dat het niet je hele huis dekt ligt niet aan de leeftijd maar gewoon aan de bouwmaterialen. Linksom of rechtsom heb je twee WiFi-AP's in huis nodig.

Oslik blyat! Oslik!