Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-07 23:46
Misschien wel een veel terugkerend topic, maar ik kan eigenlijk niks concreets vinden online.. de een zegt van wel, de andere weer niet. Dan is zijn er de rationele mensen die zeggen: Tja, als je aircooling failt dan is alleen de fan stuk, als je watercooling failt kan het zijn dat heel je pc stuk is.

Is het nou echt wel zo veilig? Of is dit gewoon een risico wat je voor lief moet nemen?

Als ik naar mijn eigen pc kijk, is het toch wel een pc van 3000-3500 euro. Als mijn waterkoeling (ik heb dan een besilent silent loop 2 360mm besteld, maar nog niet geïnstalleerd. Ik overweeg om hem te retourneren) kapot gaat en mijn hele systeem zou kapot zijn, dan zou ik dat best wel rot vinden.

Terwijl de air cooler die ik in mijn systeem op dit moment heb, ook al is ie dan gigantisch groot, mijn Ryzen 7 5800x3D prima weet te koelen.

[ Voor 9% gewijzigd door NerdFury2020 op 05-06-2024 20:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je het goed installeert is het risico vrij klein. Natuurlijk kan alles falen, maar de meeste dingen gaan fout bij de installatie. Maar als je goed test op lekken voordat je alles aanzet, dan zit je vrij goed.

Als je pomp faalt, dan wordt je systeem langzaam heter, maar vrijwel alle hardware heeft tegenwoordig meer dan zat sensoren om terug te klokken of uit te schakelen als de temperatuur te hoog wordt. De tijden van rokende CPU's ligt wat dat betreft gelukkig achter ons. Wil niet zeggen dat er niets kan gebeuren, maar ten opzichte van 20 jaar geleden is het spul echt beter geworden.

Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:12
Wanneer je bestaande koeler voldoet, waarom wil je dan waterkoeling?
Je systeem gaat er echt niet harder van lopen en qua geluid zal het ook niet veel uitmaken, de radiatoren van de waterkoeling blazen ook.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Het is denk ik een persoonlijke afweging. Koeling/performance/stilte versus risico. Ga je voor looks, of interesseert dat aspect je niet zoveel. Het meest rationele argument heb je al genoemd: een waterkoeler heeft meer punten waarop het fout kan gaan.

Mijn eigen afweging is dat het risico zo klein is dat het niet echt een punt is waarop ik een waterkoeler zou afwijzen. Enige wat ik me historisch kan herinneren is dat bij sommige oude Corsair waterkoelers (H55?) de slangen los konden schieten (en dat ook deden). Maar dan hebben we het over minstens 15 jaar terug. En volgens mij is dat toen prima opgelost destijds. Recentelijk heb ik geen enkel verhaal meer gelezen in die richting.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NerdFury2020
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17-07 23:46
Yaksa schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:04:
Wanneer je bestaande koeler voldoet, waarom wil je dan waterkoeling?
Je systeem gaat er echt niet harder van lopen en qua geluid zal het ook niet veel uitmaken, de radiatoren van de waterkoeling blazen ook.
Ja, eigenlijk dit. Ik denk dat ik mijn waterkoeler gewoon retour stuur, dat scheelt me ook weer 160 euro. Thanks voor de replies en inzichten. Eigenlijk wist ik het al, maar denk dat het gewoon fijn was om ff de kijk van anderen in te zien.

[ Voor 13% gewijzigd door NerdFury2020 op 05-06-2024 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

CLC is denk ik aardig veilig, mits je een oog houdt op de werking van de pomp.
OLC kan, voornamelijk bij onderhoud, wel wat risico's met zich meebrengen. Je moet daar dus rekening mee houden in het ontwerp door vul- en drainageopeningen op de juiste plekken in de circulatie aan te brengen. Ik heb bij mijn eerste waterkoelingsset, nu ca. 20 jaar geleden, daar wel mijn leergeld voor moeten betalen. Zorg er ook voor dat alles makkelijk toegankelijk is als je voor een open loop gaat.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Pagina: 1