Dorpel oud kozijn beter beschermen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 09:18
Mijn vraag
Kan ik een betere / duurzamere bescherming op de dorpel van mijn kozijn maken?

Ik woon in een huis van 1922. De kozijnen zijn nog origineel op thermopane na. Ik geloof dat de kozijnen zijn gemaakt van een Amerikaanse soort hout. (Grenen of iets dergelijks) Het is een vettig hout vertelde een oud schilder mij ooit eens.

Dat was een houtsoort die vroeger vaker werd gebruikt.

Op de liggende delen, de dorpels lijden het meest vooral in de zomer.

Nu zoek ik iets dat ik er op kan verven of een coating die echt een beschermlaag vormt. Dat weersinvloeden minder snel vat krijgen. Voor jullie beeldvorming 2 jaar geleden is de schilder geweest en de dorpels moeten nu weer gedaan worden. Barsten in de verf etc.

Bij 1 kozijn laten we volgende week de houten dorpel vervangen voor een stenen dorpel. Maar dat is financieel niet echt aantrekkelijk om dat ook voor 10 andere kozijnen ook te doen.

Wie heeft er een goed idee of suggestie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:14
gebruik olie, lijnzaadolie. Dat trekt in het hout en kun je als het nodig is zo zelf met een doekje weer opnieuw aanbrengen. Veel eenvoudiger dan schilderen.
Wordt een stenen dorpel niet een enorme koudebrug?

[ Voor 14% gewijzigd door No Hands op 05-06-2024 20:23 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bij een jonger huis wordt vaak een hardhouten een zogenaamde neuslat op de onderdorpel geplaatst. Wellicht dat voor jouw huis iets vergelijkbaars te verzinnen is.
Als je nog oud thermopane hebt dan kun je dat misschien beter ook vervangen.

Bij mij zijn neuslatten aangebracht toen we alle ruiten van de houten kozijnen hebben vervangen.