Aansluiten dimmer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin9958
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-06-2024
Goedenavond,

Ik wou een dimmer vervangen omdat de oude af en toe hapert. Vervolgens de "Jung AS500 inbouw dimmer led 3-60 watt" aangeschaft om het passend te krijgen met het andere schakelmateriaal. Er zit nog oude bedrading in dus ik had al vernomen dat groen de fasedraad is en zwart het schakeldraad. Vervolgens zoals aangesloten zoals hieronder met een afbeelding aangegeven. Het licht gaat vervolgens wel branden, maar er gebeurd niets als ik aan het pinnetje draai van de dimknop...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjTSLE6Ous-2R0ppEPYci5fJXXE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbJGBArC7buqaNbVdhokFyFp.jpg?f=fotoalbum_large

Misschien dat iemand weet wat ik verkeerd doe? Heb de draden al enkele keren omgewisseld om te kijken of we dan wel een succesje konden vieren.. maar helaas :'(

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord (via Erwin9958 op 06-06-2024 16:57)

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-05 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Erwin9958 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:46:
Het licht gaat vervolgens wel branden, maar er gebeurd niets als ik aan het pinnetje draai van de dimknop...
En als je het pinnetje indrukt?
De meeste dimmers gebruiken dat voor aan/uit?

Je gebruikt een niet-dimbare LED lamp op een dimmer zonder N aangesloten met kabels waarvan bijna een centimeter koper zichtbaar is.

Zo'n LED heeft maar weinig stroom nodig om vollop te branden, het kan best zijn dat die dimmer zonder N maar beperkt bereik heeft en dus geen dimming zichtbaar is.

Een dimbare LED lamp is tegenwoordig ook niet duur, probeer dat eerst?

Daarnaast moet je 6mm strippen, niet 1,5cm (of zit de kabel er niet ver genoeg in).
Je wil niet dat je huis affikt en de verzekering zich terugtrekt vanwege nalatigheid.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Welke lampen heb je erop aangesloten?

De dimmer 1730 DD heeft een aansluiting voor een nuldraad. Dat is goed, want een dimmer met nuldraad kan zijn werk beter doen dan eentje zonder. Het lastige is alleen dat een nuldraad vaak niet aanwezig is in de inbouwdoos. Je zou hem alsnog kunnen trekken en aansluiten.

[ Voor 100% gewijzigd door TBTL op 05-06-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
de Nuldraad is optioneel.. wel voor een betere dimfunctie trouwens maar dat die helemaal niet wat lijkt te doen kan niet aan die N draad liggen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Zonder nuldraad lijkt de minimale last wel groter te zijn:
Gloeilampen: 20 - 210 Watt

Bediening zonder nulleider: minimale last 50 Watt. Geldt niet voor lasten met 230 Volt LED- en spaarlampen.

[ Voor 5% gewijzigd door TBTL op 05-06-2024 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
TBTL schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:01:
Zonder nuldraad lijkt de minimale last wel groter te zijn:

[...]
waar het weer afhangt van wat voor lamp je er aan knoopt 8)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin9958
Ik gebruik het voor een hanglamp met een dimbare LED lichtbol.. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBEtPSFY442G-LMlSNKtXWjgieQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/USdmQ6z5Rmuy5qJrkeRRgotO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
En welk lampje heb je daarin geschroefd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin9958
Volgens mij hoort onderstaande doosje erbij, maar goed het dimmen lukte prima met de oude dimmer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2jrMAJk9j-Q85GwEiPaR9gxUux0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bb1RUW267fyzqOGswfMeP0y3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PqcoeRTvMnhaYG4fhG2MaQsYNWE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5KBDGAwczckJ6AATtsZ89PkH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Heb je de minimale lichtsterkte al ingesteld, zoals beschreven in de handleiding?

[ Voor 73% gewijzigd door TBTL op 05-06-2024 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin9958
Ik zal morgen even kijken of het dat het probleem verhelpt, of even kijken voor een andere lichtbron zoals je eerder had beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:20

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Goedenavond,

Ik wou een dimmer vervangen omdat de oude af en toe hapert. Vervolgens de "Jung AS500 inbouw dimmer led 3-60 watt" aangeschaft om het passend te krijgen met het andere schakelmateriaal. Er zit nog oude bedrading in dus ik had al vernomen dat groen de fasedraad is en zwart het schakeldraad. Vervolgens zoals aangesloten zoals hieronder met een afbeelding aangegeven. Het licht gaat vervolgens wel branden, maar er gebeurd niets als ik aan het pinnetje draai van de dimknop...

[Afbeelding]

Misschien dat iemand weet wat ik verkeerd doe? Heb de draden al enkele keren omgewisseld om te kijken of we dan wel een succesje konden vieren.. maar helaas :'(

Alvast bedankt voor de hulp!
iets minder zichtbaar koper is is wel gepast

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Erwin9958 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:19:
Volgens mij hoort onderstaande doosje erbij, maar goed het dimmen lukte prima met de oude dimmer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op het doosje staat niet geschikt voor dimmers........

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-05 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het licht gaat vervolgens wel branden, maar er gebeurd niets als ik aan het pinnetje draai van de dimknop...
En als je het pinnetje indrukt?
De meeste dimmers gebruiken dat voor aan/uit?

Je gebruikt een niet-dimbare LED lamp op een dimmer zonder N aangesloten met kabels waarvan bijna een centimeter koper zichtbaar is.

Zo'n LED heeft maar weinig stroom nodig om vollop te branden, het kan best zijn dat die dimmer zonder N maar beperkt bereik heeft en dus geen dimming zichtbaar is.

Een dimbare LED lamp is tegenwoordig ook niet duur, probeer dat eerst?

Daarnaast moet je 6mm strippen, niet 1,5cm (of zit de kabel er niet ver genoeg in).
Je wil niet dat je huis affikt en de verzekering zich terugtrekt vanwege nalatigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin9958
Net nogmaals een poging gedaan met een andere lichtbron (dimbare LED met 8,5W) en het werkte meteen perfect. Uiteraard de bedrading iets ingekort, de oude dimmer was wel heel gul geïnstalleerd..

Thanks voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Oftewel verkeerde lampjes gebruikt ;)

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin9958
Haha exact :9
Pagina: 1