Projector inbouwen in meubel - gaat dit werken qua koeling?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-06 16:46
Wellicht een beetje off-topic, maar hopelijk niet misplaatst:

Als tevreden eigenaar van een short-throw projector (Xiaomi Mi Laser Projector 150) ben ik bezig met het inbouwen van het apparaat in een meubel. Dit om de geluidsproductie naar beneden te krijgen (het ding produceert prachtige plaatjes maar maakt wel een pokkeherrie).

De outlines van het meubel zijn al klaar en inmiddels heb ik ook de glasplaat binnen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqSKvf5dPlY1lWGZSiEQvJCizTA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F87IV7xM7YId6fxzKByHFQh1.jpg?f=fotoalbum_large

Met de glasplaat erop is het geluidsniveau echt 100x beter, dus het concept werkt. Maar in zo'n volledig afgesloten bak kan de projector zijn warmte absoluut niet kwijt natuurlijk.

Dus het is tijd voor de volgende stap - het bouwen van een stille koelings-oplossing! :*)

Hiervoor had ik het volgende in gedachten:
- Een gat (12cm diameter?) rechts achterin voor aanvoer koude lucht
- Een gat (ook 12cm?) links voorin voor afvoer warme lucht
- scheidingswandjes om de airflow te leiden
- Noppenschuim als wandbekleding aan alle kanten om het geluid te dempen
- Een stille (12cm?) fan voor het afzuigen van de warme lucht boven het gat links voor

Een plaatje zegt meer dan woorden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GDxiM7u6VY85dCynS2f2ho7Tdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubs3D6NzkZqZBjh1SXvVbc0G.png?f=fotoalbum_large
(ik had geen plaatje van een fan in SweetHome3D, dus linksvoor moet eigenlijk een fan zijn ipv een rooster)

Voor de volledigheid nog een schematisch overzicht bij het gebruik van 12cm fans:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHjjHhsDWXn9tAqeTmGwZQHDdjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TJuKprNLDn8lBB2iZKiMd1KN.png?f=fotoalbum_large

De reden dat de scheidingswandjes bij de projector er zo bijzonder uitzien is omdat de projector zelf op een plateau staat dat naar voren (voor groot beeld) en naar achteren (voor klein beeld) geschoven kan worden. Dat maakt het een stukje complexer (met name de luchtafvoer in beide standen 'airtight' krijgen), maar maakt voor de vragen die ik heb waarschijnlijk(?) geen verschil:

1. Ga ik wegkomen met één 12cm fan? De projector heeft 2 fans van 8 cm die de warme lucht uit de projector zuigen, ben ik dan heel naïef om te hopen dat één stille 12cm fan genoeg airflow gaat bieden om de boel koel te houden?
2. Is een 2e (12cm?) fan rechts achterin voor de aanvoer van koude lucht aan te raden?
3. De beschikbare breedte links en rechts van de projector is iets meer dan 23 cm. Uitgaande van een scheidingswand van 1 cm dik, een hoogte van 13 cm en noppenschuim (2,5 cm dik) aan alle kanten hou ik straks voor de smalste 'luchtkanalen' nog maar 5x8 cm over... Is dat genoeg of vraag ik dan om problemen?
4. Hoe zou ik de stroomvoorziening / aansturing van de fan(s) het beste kunnen aanpakken? De projector heeft een aantal USB poorten die ik niet gebruik, zou ik daar mss slim van af kunnen tappen? Of moet ik dat absoluut niet willen?
5. Zijn er specifieke merken (bijv. Noctua) of modellen die je kan aanraden?
6. Zijn er nog andere zaken waar ik aan moet denken?

De belangrijkste van bovenstaande vragen is denk ik nu die van de diameter van de fan(s), als ik die weet dan kan ik alvast de gatenboor gaan regelen en aan de slag :+

Mijn dank is bij voorbaat groot _/-\o_

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Leuk project :)

Mijn gedachten:
- hoe groter de fans, hoe stiller
- probeer niet in 1x een oplossing te vinden, probeer stap voor stap uit en neem je bevindingen mee bij elke volgende stap. Kijk wat voor fans je hebt of goedkoop kunt krijgen (Arctic f14?), je kunt altijd groter boren en als nodig blijkt isolatie toevoegen
- wat zijn de specificaties voor de omgevingstemperatuur waarin de beamer werkt? Staat waarschijnlijk in de handleiding in de specs.
- ik heb jaren een Asus wifi router gekoeld met een fan op zijn eigen usb poort. Dat is 5V ipv de 12v die fans meestal standaard willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Dank voor je reactie @SVMartin !
- hoe groter de fans, hoe stiller
Klopt. Vandaar dat ik niet lager dan 12 cm wilde gaan. 14 cm zoals de Arctic F14 die je voorstelde zou ook nog kunnen natuurlijk, maar dan moet ik het ontwerp wel gaan aanpassen. En hoe maak je een 14 cm gat? De gatenzagen die ik zo snel kan vinden zijn 114, 127 of meteen 152mm. Decoupeerzaag gaat niet werken (te dicht op de rand). Mis ik iets?
- probeer niet in 1x een oplossing te vinden, probeer stap voor stap uit en neem je bevindingen mee bij elke volgende stap.
Misschien is dat wel een hele slimme idd.
je kunt altijd groter boren en als nodig blijkt isolatie toevoegen
Hoe zou jij het aanpakken om van bijv. een 12 cm gat een 14 cm gat te maken? Als er eenmaal een gat is heeft de gatenboor geen enkele grip meer...
- wat zijn de specificaties voor de omgevingstemperatuur waarin de beamer werkt?
Max 40C omgevingstemp volgens de manual. En goed dat ik daar even in keek, want daarin staat ook dat er eigenlijk 50(!!) cm links en rechts van de projector vrijgehouden moet worden voor de airflow 8)7
Oftewel - ik moet die afzuiging *echt* goed regelen...
Nou heeft het apparaat wel hardware temperatuurregeling aan boord die de projector automagisch uitschakelt als het echt te heet wordt, dus denk niet dat ik bang hoef te zijn dat ik de projector sloop als 'ie te warm wordt. Maar dan zijn 14 cm fans misschien wel bittere noodzaak ipv luxe :o
- ik heb jaren een Asus wifi router gekoeld met een fan op zijn eigen usb poort. Dat is 5V ipv de 12v die fans meestal standaard willen.
Nu ik weet dat 14 cm waarschijnlijk noodzakelijk gaat zijn denk ik dat het misschien slim is om een fatsoenlijke controller te gaan gebruiken die zorgt dat de omgevingstemperatuur onder de 40C blijft. Tips?

[ Voor 0% gewijzigd door iGadget op 06-06-2024 09:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
40 graden is niet heel hoog... Misschien kun je wat metingen doen met een thermometer in de kast.

Ik begrijp nog niet zo goed waarom die scheidingswanden nodig zijn. De beamer moet naar voren/achteren worden geschoven, daarvoor heb je hem op lade-rails gezet. Maar waarom dan die wanden? Die zullen niet helpen met airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
De scheidingswanden zijn bedoeld om het geluid te dempen. In het verleden heb ik wel eens 'hush boxes' gebouwd, die werken volgens hetzelfde principe - als je geluid door een geïsoleerd luchtkanaal leidt en dan de bocht om gaat, dan wordt het grootste deel in die bocht geabsorbeerd.

Ik zou het eerst zonder kunnen proberen natuurlijk, wie weet is het geluidsniveau ook zonder de scheidingswanden wel acceptabel te krijgen.

Wat betreft het vergroten van bestaande gaten betreft heb ik inmiddels geleerd dat dit prima kan door de kleine maat gatenboor met een koppelstuk bovenop de grotere maat gatenboor te monteren. Dus ik begin gewoon met 12 cm (heb nog een aantal 12 cm fans liggen), waarbij ik wel 1 cm speling over ga houden aan alle kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ah, zo leer ik weer wat over geluiddemping. Kan me goed voorstellen dat het zo werkt. Voor koeling denk ik dat het juist averechts werkt. Dus ook hier: eerst zonder wanden proberen, met resultaat aanpassen.

Mooi dat je wat fans hebt liggen. Ik zou beginnen met je eerste opzet: rechts achter intake, linksvoor out. Ervan uitgaande dat dit matcht met de fans in de beamer zelf. Je zou dan (wel een thermometer gebruiken) wat kunnen experimenteren met alleen intake, alleen out, of beiden. En als het onvoldoende blijkt heb je misschien 4 gaten nodig, en dan de licht van rechts naar links of van achter naar voor.

Ben je toevallig handig met elektrische schakelingen? Ik heb nog wat esp32 liggen hier, daar zou je een eigen controler mee kunnen maken. (Ik ben hier dus niet handig in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iGadget
Klinkt als een prima plan.

Ik ben (nog) niet enorm handig met elektrische schakelingen, maar leer graag :)

Pagina: 1