Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 21:53
Ik zoek een SSD upgrade voor mijn oude PC, zonder dat ik momenteel een nieuw moederbord dien te kopen.
Liefst wil ik een future-proof SSD en dan eventueel met een adapter werken.

Mijn huidige moederbord is:
ASRock B85M Pro4: https://www.asrock.com/mb/intel/b85m%20pro4

Ik zou graag de nieuwste SSD gebruiken:
Samsung 990 PRO NVMe M.2 SSD: https://www.amazon.nl/dp/B0B9C3ZVHR

Dien ik hiervoor een adapter te gebruiken? Zo ja welke zou werken?

Er zit momenteel een 2.5" SSD in een SATA poort. Die zou ik nog willen behouden als dual boot.

Bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Sizzla op 05-06-2024 17:31 ]

Beste antwoord (via Sizzla op 09-06-2024 18:01)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je hebt geen M.2 poort op je moederbord, dus als je die SSD wil gebruiken, dan zou je daar een PCIe-kaart voor kunnen pakken.
Maar waarom niet gewoon een SATA SSD? Tenzij je zeer binnenkort wilt upgraden is er toch weer wat nieuwers uit, en kun je die SATA SSD altijd nog prima gebruiken als extra opslag.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je hebt geen M.2 poort op je moederbord, dus als je die SSD wil gebruiken, dan zou je daar een PCIe-kaart voor kunnen pakken.
Maar waarom niet gewoon een SATA SSD? Tenzij je zeer binnenkort wilt upgraden is er toch weer wat nieuwers uit, en kun je die SATA SSD altijd nog prima gebruiken als extra opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sizzla
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 21:53
Bedankt voor de info. Inderdaad, goed punt dat wanneer ik zou willen upgraden er al weer nieuwere SSD's uit zijn. Dan lijkt een SATA nog zo slecht niet.

Maar wat betekent dat juist ivm een PCIe-kaart? Een adapter om deze in een PCIe poort te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sizzla schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:13:
Maar wat betekent dat juist ivm een PCIe-kaart? Een adapter om deze in een PCIe poort te gebruiken?
Je hebt nu geen PCIe poort om een SSD op aan te sluiten. Dus zul je dat moeten doen met een losse kaart. Zoiets als deze: https://www.allekabels.nl...YgIf-rL7GKrhoC2YsQAvD_BwE (deze doet toevallig ook SATA).
Daar heb je dus een vrij PCIeslot voor nodig, waar je dan de SSD op inprikt.
SATA heb je naar alle waarschijnlijkheid nog steeds over, dus dat scheelt weer geld voor zo'n kaart.

En als je over 2 jaar een nieuwe machine zou bouwen, hoe realistisch is het dan dat je je oude SSD gaat gebruiken als bootdrive? Vaak ga je toch voor helemaal nieuw, en zet je er een 2e drive bij. En dat kan prima via SATA. Tenzij die 6Gbps voor een extra SSD echt een bottleneck zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:09
Dus je wilt met zo'n adapter al de helft van de prijs van een 1TB sata ssd over de balk smijten om maar een PCIe ssd te kunnen gebruiken die maar 25% van de snelheid gaat halen?
Daarnaast is het nog maar de vraag of je ervan kunt booten.

[ Voor 14% gewijzigd door Uszka op 06-06-2024 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GamerDaddy NL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 10:28
TERW_DAN schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:05:
Ik zou ook voor deze oplossing gaan. Nu een moderne SSD in een PCI adapter plaatsen gaat je 11 jaar oude mobo niet merkbaar sneller maken dan een SATA SSD. Bovendien zou je dan die PCI adapter aan de straatstenen niet kwijt kunnen en ben je sowieso duurder uit.
Pagina: 1