Wel spanning, niet meetbaar.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC Tweakers
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21-07 14:51
Voor zover ik me kan herinneren heeft er nooit spanning op het stopcontact in mijn badkamer gestaan (itt de trekschakelaar 50 cm verderop waar de wasmachine op is aangesloten).
Om te zien of mijn herinnering nog steeds klopte sloot ik onlangs een elektrische tandenborstel aan, en zowaar, dat ding laadde. Toen ik een paar dagen later een scheerapparaat aansloot, gebeurde er echter niks. Even een spanningzoeker erin gestoken, en het lampje brandde wel - zij het op halve kracht vergeleken met reguliere contacten. Vervolgens heb ik een multimeter gebruikt om de sterkte van de spanning te bepalen - en die geeft vervolgens weer 0 (zowel op schaal 600 als 200). Ik snap er geen hol van. Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:12
Is het toevallig zo'n stopcontact?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mll2kjj8_4WfCRJMBK0_9jipeRQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GHZPH9KAa9v7tfcaDaJwwP8v.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC Tweakers
Nee, de mijne heeft randaarde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:52
Geschakeld met de verlichting? Dat je de ene keer met verlichting aan getest hebt en de andere keer zonder verlichting?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52

dragonhaertt

@_'.'

Als je multimeter niks aangeeft is hij stuk of gebruik je hem verkeerd.

Als er genoeg spanning staat om een tandenborstel op te laden is dat ook meetbaar.

Heb je hem wel op AC staan?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC Tweakers
Ik snap de vragen maar mijn multimeter is in niet defect en goed aangesloten (zwart in COM, rood in VΩmA) en staat uiteraard ingesteld op wisselstroom. Bij wijze van test heb ik de spanning op een andere groep gecontroleerd, en die geeft gewoon 230 aan.
Badkamerverlichting in- of uitgeschakeld maakt niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-09 13:57

Glewellyn

is er ook weer.

En als je het stopcontact openschroeft? Misschien is er een los contact dat toevallig wel contact maakte toen je de tandenborstel erin stak, en niet met het scheerapparaat of je multimeter.

edit: wel even de groep uitschakelen voordat je dat doet.

[ Voor 13% gewijzigd door Glewellyn op 06-06-2024 11:58 ]

*zucht*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:10
En als je het meetbereik van je multimeter eens lager zet (van 0 - 100) bijvoorbeeld? Zie je dan iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 16:17
FC Tweakers schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 11:52:
Ik snap de vragen maar mijn multimeter is in niet defect en goed aangesloten (zwart in COM, rood in VΩmA) en staat uiteraard ingesteld op wisselstroom.
Wisselspanning heb je 'm hoop ik op gezet? ;)
Bij wijze van test heb ik de spanning op een andere groep gecontroleerd, en die geeft gewoon 230 aan.
Ja, dat bedoel je blijkbaar inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

FC Tweakers schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:16:
Voor zover ik me kan herinneren heeft er nooit spanning op het stopcontact in mijn badkamer gestaan (itt de trekschakelaar 50 cm verderop waar de wasmachine op is aangesloten).
Om te zien of mijn herinnering nog steeds klopte sloot ik onlangs een elektrische tandenborstel aan, en zowaar, dat ding laadde. Toen ik een paar dagen later een scheerapparaat aansloot, gebeurde er echter niks. Even een spanningzoeker erin gestoken, en het lampje brandde wel - zij het op halve kracht vergeleken met reguliere contacten. Vervolgens heb ik een multimeter gebruikt om de sterkte van de spanning te bepalen - en die geeft vervolgens weer 0 (zowel op schaal 600 als 200). Ik snap er geen hol van. Suggesties?
Ik denk dat het inductie is van draden die langs elkaar lopen.
Dan wordt er wel wat spanning overgebracht, maar heel weinig energie. Net genoeg om het lampje van een spanningzoeker op te laten lichten (of het ledje van een elektrische tandenborstel ;) ), maar meer ook niet.
Led verlichting wil hier deels ook nog wel eens zachtjes op branden of knipperen.

Kortom, wel spanning, maar vrijwel geen stroom, en dus ook vrijwel geen energie.
Niets bijzonders, maar met de komst van heel kleine verbruikers zoals led's wordt dit pas zichtbaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:22
Vaak is het niet zo simpel om de contacten in een stopcontact goed te passen met je meetpinnen van je multimeter, dus als je dat veilig kan even de afdekplaat loshalen en rechtstreeks op metaal meten (ondertussen kan je ook zien hoe hard de contacten geoxideerd zijn door de vochtige lucht, ik vermoed dat daar het probleem zal zitten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Laatst online: 20-09 13:50
Elke meting met zo'n spanningzoeker schroevendraaier met een lampje erin kun je negeren, die dingen zijn zo onbetrouwbaar en onveilig dat ze op menig werkplek zelfs verboden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC Tweakers
DrivinUCrazy schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Ik denk dat het inductie is van draden die langs elkaar lopen.
Dan wordt er wel wat spanning overgebracht, maar heel weinig energie. Net genoeg om het lampje van een spanningzoeker op te laten lichten (of het ledje van een elektrische tandenborstel ;) ), maar meer ook niet.
Led verlichting wil hier deels ook nog wel eens zachtjes op branden of knipperen.

Kortom, wel spanning, maar vrijwel geen stroom, en dus ook vrijwel geen energie.
Niets bijzonders, maar met de komst van heel kleine verbruikers zoals led's wordt dit pas zichtbaar.
Ik denk dat je gelijk hebt. Gelukkig is dit niet hele verhaal. Er is nog een plek met een afdekplaatje, bijna tegen het plafond, en waar ik tot dusver nog nooit een kijkje achter heb genomen. Aangemoedigd door jullie suggesties heb ik dat dus nu wel gedaan. Het blijkt dat de draden van het stopcontact (blauw, zwart, geel) daarlangs lopen, maar ook dat er een extra draad (bruin) doodloopt. En die staat voor zover ik kan zien wel onder (voldoende) spanning, Die zal voor de raadselachtige inductie hebben gezorgd. Ik neem aan dat als ik die doortrek naar het stopcontact het probleem is verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:48

OmeJoyo

This is me

Als er nu een zwarte draad naar dat stopcontact gaat, dan is die vermoedelijk toch ergens geschakeld met een schakelaar. Ik zou zeker ook even uitzoeken waar op welke schakelaar dat is :)

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:51
Als er een zwarte draad op het stopcontact zit dan klopt er iets niet. Of het stopcontact heeft vroeger mee geschakeld met de verlichting.
Dus vervang de zwarte draad voor een bruine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:00

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Groningerkoek schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:24:
Elke meting met zo'n spanningzoeker schroevendraaier met een lampje erin kun je negeren, die dingen zijn zo onbetrouwbaar en onveilig dat ze op menig werkplek zelfs verboden zijn.
Ik wil ze op het werk inderdaad niet zien.
Spanning(sloosheid) vaststellen doe je met een tweepolige spanningsmeter. Oftewel: een Duspol.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Groningerkoek schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 12:24:
Er zijn wel meer dingen op werkplekken verboden die prima voor thuis gebruik voldoen. Ja een Duspol is ideaal, maar bijna geen hond heeft die thuis liggen, dus doe je het met de zaken die je hebt.

Zo is het probleem bij een multimeter normaal dat vanwege hoge impedantie op een zwevend draad alsnog spanning gemeten kan worden. Maar als TS 0V meet, is dat dus iig niet het probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door Sissors op 07-06-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC Tweakers
Hoe dan ook, de zwarte draad heb ik doorgeknipt en vanaf het afdekplaatje doorverbonden met de bruine, en alles werkt nu zoals het hoort. Dank voor het meedenken en alle suggesties; ik ben een blij mens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Laatst online: 20-09 13:50
FC Tweakers schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 15:30:
Hoe dan ook, de zwarte draad heb ik doorgeknipt en vanaf het afdekplaatje doorverbonden met de bruine, en alles werkt nu zoals het hoort. Dank voor het meedenken en alle suggesties; ik ben een blij mens.
Dat het werkt wil ik wel geloven, maar het werkt niet zoals het hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nicklazzz
Dan toch geschakeld zoals ik meteen suggereerde, zwart is een schakeldraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou toch de zwarte draad weghalen, dus vanaf de schakelaar verwijderen. Losse draden, afgeknipt of niet, die geen functie meer hebben horen niet thuis in een installatie.

Daarnaast hoop ik niet dat je de bruine en zwarte draad met elkaar verbonden hebt zonder dat je het laatste deel zwarte draad door bruin hebt vervangen... Zomaar kleuren veranderen kan voor gevaarlijke situaties zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nicklazzz
sypie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:16:
[...]

Ik zou toch de zwarte draad weghalen, dus vanaf de schakelaar verwijderen. Losse draden, afgeknipt of niet, die geen functie meer hebben horen niet thuis in een installatie.

Daarnaast hoop ik niet dat je de bruine en zwarte draad met elkaar verbonden hebt zonder dat je het laatste deel zwarte draad door bruin hebt vervangen... Zomaar kleuren veranderen kan voor gevaarlijke situaties zorgen.
Dat en de draadsectie is 1,5mm2 i.p.v. de voorgeschreven 2,5mm2.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-10 15:40

Barrycade

Through the...

Gelukkig is het in een badkamer. Een ruimte waar je naar hartelust kan spelen met stroom zonder enig risico...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FC Tweakers
sypie schreef op zondag 9 juni 2024 @ 23:16:
[...]

Op zich ben ik het eens, maar er is geen schakelaar te bekennen. Na 't afdekplaatje verdwijnen ze in de muur, ik neem aan richting stoppenkast. Ik heb werkelijk geen idee waar die (spanningsloze) zwarte draad vandaan komt. In ieder geval hebben schakelaars in tussenliggende vertrekken geen enkele invloed. Voor verbinding met het stopcontact had ik voor het nette inderdaad een beter een aparte bruine draad kunnen nemen, maar die was niet voorhanden terwijl zie zwarte panklaar lag en er functioneel niks verandert. En ik denk voorts dat ik de enige en laatste was die ooit nog kijkje achter 't afdekplaatje nam.
Pagina: 1