Het is alweer heeeel lang geleden dat ik mezelf voorzien heb van een nieuwe build. Op het moment werk ik op het volgende systeem:
Mijn huidige systeem is:
Dat voldoet (soms nog maar net), maar ik merk dat het begint te piepen en kraken.. Sowieso kan het niet mee naar windows 11; dus tijd voor iets nieuws.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat wel:
Zo rond de €1500. Minder is beter. Assemblage kan ik zelf doen (denk ik, is bij het huidige systeem ook gelukt))
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik kom, na wat rondsnuffelen, op de volgende lijst. Wat daarop nog ontbreekt is 12-16 TB aan lokale opslag op HDD (mag in twee schijven, ik hoef geen RAID). Daar kom ik niet uit, want de keuze is reuze. Graag advies over de HDD's: In volgorde van belangrijkheid: betrouwbaar > stil > zuinig > snel. IK heb er nu, als placeholder, maar 2x de 8TB WD red in gezet.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem staat in een werkkamer waar mijn vrouw ook aan het werk is. Het systeem moet dus stil zijn, zowel in standby, als onder normaal gebruik. Mag best wat blazen onder full load, maar moet de rest van de tijd niet/nauwelijks te horen zijn.
Ga je overklokken?
nope
Wat verwacht je van ons?[i]
Past alles een beetje bij elkaar? Maak ik geen missers (als in: oude spullen in een nieuwe build zetten)
Is de voeding wellicht overgedimensioneerd, en kan ik met minder toe??
Advies over de 3,5"schijven
Zijn er betere componenten te krijgen (dan dan bedoel vooral stiller, met nog steeds goede/betere performance)?
Mijn huidige systeem is:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | Intel Core i5-4670 Boxed | € 149,48 | € 149,48 |
| 1 | Moederborden | ASRock B85M Pro4 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Interne harde schijven | WD Green HDD, 3TB | € 120,- | € 240,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define R4 Arctic White | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitors | Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 | € 0,- | € 0,- |
| 2 | Geheugen intern | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V450 Semi-Modular | € 0,- | € 0,- |
| 1 | SSD's | Crucial M500 2,5" 240GB | € 0,- | € 0,- |
| Totaal | € 389,48 | |||
Dat voldoet (soms nog maar net), maar ik merk dat het begint te piepen en kraken.. Sowieso kan het niet mee naar windows 11; dus tijd voor iets nieuws.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Wat wel:
- In het dagelijks leven ben ik data scientist. Ik zal deze PC dan ook bij het thuiswerken vooral gebruiken voor het ver- en bewerken van grote datasets (>10M records) in R. Ik werk op dit systeem niet (of nauwelijks) met AI en machinelearning. Een videokaart kan daarom (volgens mij) achterwege blijven.
- Draaien plex server (incl transcoding, enkel 1080p en lagere resolutie).
- Een enkel VM hier en daar... niets heel erg spannends
- R draait lekker als data geheel in het geheugen kan worden geladen. 32GB is voor mij een vereiste (heb nu 16 maar dat is vaak te krap), maar 64GB is wellicht lekkerder.. of is dit overkill?
- Ik wil voldoende lokale opslag voor datasets, en videomateriaal (plex). Een NAS komt wellicht in de toekomst, maar nu nog niet.
- gamen
- overklokken
Zo rond de €1500. Minder is beter. Assemblage kan ik zelf doen (denk ik, is bij het huidige systeem ook gelukt))
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Monitor heb ik (geen zorgen, het is niet die oude samsung BW226 uit mijn huidige inventaris), maar en Eizo met displayport aansluiting.
- Muis- en toetsenbord (denk ik), als koop ik die wellicht ook nieuw als het nieuwe systeem er is.
- En als het kan mijn huidige windows 10 licentie (die ik dan toch kan upgraden naar windows 11?)
- Wellicht dat ik een 3.5" schijf overhang. maar dat is bijzaak.
Ik kom, na wat rondsnuffelen, op de volgende lijst. Wat daarop nog ontbreekt is 12-16 TB aan lokale opslag op HDD (mag in twee schijven, ik hoef geen RAID). Daar kom ik niet uit, want de keuze is reuze. Graag advies over de HDD's: In volgorde van belangrijkheid: betrouwbaar > stil > zuinig > snel. IK heb er nu, als placeholder, maar 2x de 8TB WD red in gezet.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7600X Boxed | € 214,- | € 214,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 169,- | € 169,- |
| 2 | Interne harde schijven | WD Red Plus (256MB cache, 5.640rpm), 8TB | € 184,99 | € 369,98 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Pop Mini Silent Black Solid | € 82,80 | € 82,80 |
| 1 | Processorkoeling | Gelid Solutions Tranquillo Rev.5 | € 29,55 | € 29,55 |
| 1 | Geheugen intern | Crucial CT2K32G56C46U5 | € 212,99 | € 212,99 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master MWE Gold 550 - V2 - Full Modular | € 77,- | € 77,- |
| 1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 114,90 | € 114,90 |
| Totaal | € 1.270,22 | |||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem staat in een werkkamer waar mijn vrouw ook aan het werk is. Het systeem moet dus stil zijn, zowel in standby, als onder normaal gebruik. Mag best wat blazen onder full load, maar moet de rest van de tijd niet/nauwelijks te horen zijn.
Ga je overklokken?
nope
Wat verwacht je van ons?[i]
Past alles een beetje bij elkaar? Maak ik geen missers (als in: oude spullen in een nieuwe build zetten)
Is de voeding wellicht overgedimensioneerd, en kan ik met minder toe??
Advies over de 3,5"schijven
Zijn er betere componenten te krijgen (dan dan bedoel vooral stiller, met nog steeds goede/betere performance)?