Marktplaats vuistregel prijzen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielwww
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01-09-2024
Ik heb een doel voor ogen: mijn pc vervangen door een nieuwe met tweedehands onderdelen. Nu ben ik voornamelijk bezig geweest op Marktplaats. Het valt mij op dat veel verkopers oude prijzen hanteren waar zij hun producten ooit voor hebben gekocht, of zelfs de huidige nieuwprijzen vragen voor producten die vergelijkbaar zijn.

Ik ben van mening dat als je tweedehands iets verkoopt zonder garantie, je circa 50% van het oorspronkelijke bedrag zou moeten vragen, gezien het risico dat het product vroegtijdig stuk gaat en je niet kunt terugvallen op garantie. Bovendien de ration omhoog gaan in geval hoe jonger en hoe mee er nog garantie op zit. Bovendien ken je de geschiedenis van de vorige gebruiker niet.

Wat zijn jullie vuistregels als het gaat om het kopen van tweedehands spullen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djampire
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:28
Er is geen vuistregel. zoiets hangt af van vele factoren bij mij. Bijvoorbeeld: Is er wel of niet gerookt in huis, is het overclocked geweest of niet, was het een dailydriver pc of een voor zo nu en dan, hoe oud is het spul en ik kan nog wel even doorgaan. gewoon boeren verstand gebruiken.

9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J.Thermaltaker
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 08:44
Volgens mij zijn er met heel veel producten geen vuistregels…
O.a apple producten, sonos.. dit zijn bijna nieuwprijzen als je dit koopt via marktplaats..
Heb vaak meer het idee dat het een kwestie is van vraag en aanbod en wat de gek ervoor geeft..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:59
Het is Marktplaats hè.
Mensen kunnen wel hoge prijzen vragen, maar het is de vraag of ze dat ook ontvangen.
Op Ebay zie je hetzelfde patroon.
Wat let je om een bod te doen met een bedrag wat je zelf reëel vindt?
Dat doe ik, weliswaar voor andere dingen dan PC-onderdelen (die koop ik nieuw), ook en dan is het aan de aanbieder om dat bod te accepteren of niet.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hangt van het product af, maar wat ik meestal doe is kijken naar verwachte levensduur van een product.

- Wasbeuren wasmachine (3000)
- levensduur pc (5 jaar)
etc.

als een product door de helft is van zijn verwachte levensduur dan begint het bod bij 50% en vanaf daar bijstellen naar boven of beneden afhankelijk van conditie / advertentie text / garantie / vraag en aanbod / apple = +25%

Deze formulie kan je een beetje aanpassen naar wat je bereid zou zijn te betalen en of de advertenties die online staan een beetje te vergelijken vallen of dat er stiekem ergens een mooie deal te scoren is.