“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Verwijderd
die dubbele spreekspoel is om 'm stereo te kunnen aan sturen...als het echt een sub is (en niet tot iets van 1khz gaat)hoor je daar toch niets van...dan kun je'm net zo goed gebruiken zoals je'm nu doet..
Het is een echte SUB. Dus jij zegt gewoon laten zitten zoals het nu zit. Maar als ik hem perfect wil hebben moet ik hem wel anders (stereo) aansluiten.
Verwijderd
Stereo of mono maakt bij een sub weinig tot niets uit (er is maar _een_ driver, dus ergens wordt er toch mono van gemaakt.Op maandag 10 september 2001 16:03 schreef Jeroen_Tielen het volgende:
Het is een echte SUB. Dus jij zegt gewoon laten zitten zoals het nu zit. Maar als ik hem perfect wil hebben moet ik hem wel anders (stereo) aansluiten.
Wat wel uitmaakt is de blasting van je amp.
Hoe lager de weerstand van je driver, hoe groter het vermogen dat een amp eraan zal leveren (voor zover de amp het aankan natuurlijk)
Stel je driver is 4 Ohm. dat is 4 Ohm per spoel.
Sluit je beide spoelen parallel aan, dan krijg je volgens de wetten der natuurkunde een totale impedantie van
(1/4 + 1/4 = 1/x dus x=2) 2 Ohm.
Dat is de helft van de 'normale' weerstand, dus zal de amp 2x zoveel vermogen (kunnen) leveren.
Maar 2 Ohm is meteen de onderste limit van de meeste CA-XXX amps, dus let op.
Als je dat dan ook nog eens gebrugd aansluit kan de amp twee kanalen gebruiken, en dus 2x zoveel power leveren.
Samen met die verdubbeling door de driver krijg je dan dus 4x zoveel power (60 per kanaal, is 60x2x2=240Watt).
Of je amp dat leuk vindt, en of je stroomvoorziening dat aankan is een tweede.
Sluit je links en rechts apart aan, dan blijf je op 4 Ohm per kanaal en je hebt toch dubbel vermogen (links en rechts op 1 driver, 60x2=120 Watt (originele modelnummers trouwens he?)). Dat is dus veiliger. Minder boem, maar veiliger voor je amp en je driver.
Kijk dit is duidelijke info.. Thanks ik gaat anders wel ff gewoon alles proberen en ik luister dan wel wat ik het mooiste vindt..Op maandag 10 september 2001 16:27 schreef froppie het volgende:
[..]
Stereo of mono maakt bij een sub weinig tot niets uit (er is maar _een_ driver, dus ergens wordt er toch mono van gemaakt.
Wat wel uitmaakt is de blasting van je amp.
Hoe lager de weerstand van je driver, hoe groter het vermogen dat een amp eraan zal leveren (voor zover de amp het aankan natuurlijk)
Stel je driver is 4 Ohm. dat is 4 Ohm per spoel.
Sluit je beide spoelen parallel aan, dan krijg je volgens de wetten der natuurkunde een totale impedantie van
(1/4 + 1/4 = 1/x dus x=2) 2 Ohm.
Dat is de helft van de 'normale' weerstand, dus zal de amp 2x zoveel vermogen (kunnen) leveren.
Maar 2 Ohm is meteen de onderste limit van de meeste CA-XXX amps, dus let op.
Als je dat dan ook nog eens gebrugd aansluit kan de amp twee kanalen gebruiken, en dus 2x zoveel power leveren.
Samen met die verdubbeling door de driver krijg je dan dus 4x zoveel power (60 per kanaal, is 60x2x2=240Watt).
Of je amp dat leuk vindt, en of je stroomvoorziening dat aankan is een tweede.
Sluit je links en rechts apart aan, dan blijf je op 4 Ohm per kanaal en je hebt toch dubbel vermogen (links en rechts op 1 driver, 60x2=120 Watt (originele modelnummers trouwens he?)). Dat is dus veiliger. Minder boem, maar veiliger voor je amp en je driver.
Verwijderd
gaat jij anders ff luisteren danOp maandag 10 september 2001 17:02 schreef Jeroen_Tielen het volgende:
[..]
Kijk dit is duidelijke info.. Thanks ik gaat anders wel ff gewoon alles proberen en ik luister dan wel wat ik het mooiste vindt..
Let wel op dat je sub flink aan de accu kan zuigen (30-50Ampere is heel gewoon) en dan hoor je plop en dan kan je duwen.
Boeie. Bij zo'n grote stroom is allang mijn zekering eruitOp maandag 10 september 2001 18:22 schreef froppie het volgende:
gaat jij anders ff luisteren dan
Let wel op dat je sub flink aan de accu kan zuigen (30-50Ampere is heel gewoon) en dan hoor je plop en dan kan je duwen.
Het is nog erger zelfs. Stel dat het idd 4 Ohm spoelen zijn. Dan sluit je er twee aan, zodat de impedantie op 2 Ohm uitkomt (is al riskant laag, zeker gezien grote drivers meestal flink schommelen met de impedantie). Als je dan ook nog de versterker gebrugd op de sub aansluit dan "ziet" de versterker maar 1 Ohm! Dus als die spoelen idd 4 Ohm zijn, dan zou ik hem echt niet gebrugd aansluiten!
Gewoon proberen. Als de zekeringen eruit vliegen weet je dat je te ver bent gegaan.... 
Nee serieus, komt veel voor. Versterkers met 2Ohm op het brug-kanaal belasten werkt bijna altijd goed. Als je een beetje bij de tijdse spullen hebt speelt da als een tierelier...
Nee serieus, komt veel voor. Versterkers met 2Ohm op het brug-kanaal belasten werkt bijna altijd goed. Als je een beetje bij de tijdse spullen hebt speelt da als een tierelier...
Pagina: 1