Nu zonnepanelen en straks Victron ESS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-06-2024
Per 1 oktober gaan wij op een boerderij wonen. Nu zijn we gewend aan “gratis” stroom, we letten helemaal niet op ons verbruik, dus dat willen we graag op de boerderij ook weer. Omdat we nu nog druk bezig zijn met de woning verbouwen en isoleren en de schuur (met dak helling zuid oriëntatie) nog niet gebruikt kan worden om zonnepanelen op te leggen (dak is niet sterk genoeg). Willen we zonnepanelen in een oude voer inkuilbak leggen. Het idee is om ze onder een hoek van een graad of 22 neer te leggen. Op het hele stuk kan ik 48 panelen kwijt en mogelijk dat ik er in de toekomst nog 24 of 48 bijplaats. Ik wil dit systeem zo bouwen dat ik er een totaal Victron ESS systeem van kan bouwen waarbij eventueel in de toekomst gedeeltelijk of geheel off-grid. Maar dat zien we dan wel, een beetje grid is ok 😉

De locatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfxcSpqmWAHCyzsD0EApoAa3Ba4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9yyBcjqz9AtdCCku9fI2BU0.jpg?f=fotoalbum_large
(aan de rechterkant zie je een ligboxenstal, daar kunnen helaas de zonnepanelen niet op, ligt nog asbest op en dat kost ook weer 9k om er af te halen en nog eens 9k voor een nieuw dak)

Nu heb ik voor de zonnepanelen de Jinko JKM440N-54HL4R-V gevonden. Heb ze gevonden voor ongeveer 71 euro incl. BTW, dus dat leek me voor deze panelen wel een ok prijs. Mocht iemand tips hebben voor betere prijs/vermogen verhouding dan hoor ik het natuurlijk graag. De panelen hebben een kortsluit stroom van 13.86A, MPPv van 32,81v en MPPa van 13,41A
Dus dacht ik dan pak ik de Victron MPPT Smart Solar RS450/200, als ik die aansluit dan zit ik met het voltage als ik 4 strings van 12 panelen pak netjes onder de 450v en ook het amperage zit onder de 20A.

Nu geeft de MPPT aan dat er 4 trackers op zitten, ik neem aan dat ik per tracker naar 450v mag? Is mij niet helemaal duidelijk in de specificaties.

Maximale output is 200A van de MPPT, als ik het goed bereken, en ik de trackers juist gebruik, dan kan ik twee strings van 12 panelen aan 1 MPPT hangen en dan zou ik onder de 200A moeten blijven bij een output binnen de voltage range van de MPPT (36v tot 60v). Alleen dan heb ik er dus 2 nodig, op zich geen probleem, ze zijn eenvoudig aan elkaar te koppelen.

Mijn idee is om er dan 3x Victron MultiPlus 15k aan te koppelen. Alleen ik kom niet uit de specificaties van de Multiplus. In de datasheet staat netjes dat de range in voltage tussen de 38 en 66v ligt. Maximaal 15kVA per multiplus, dus dan zou ik voldoende “ruimte” moeten hebben om meer panelen en een MPPT aan te sluiten. Alleen is de maximum charge current op 200A gemaximaliseerd en de AC output op 50A max. Hoe komen ze dan op 15kVA met de MP-II?

Het idee is dus eerst de zonnepanelen neer te leggen met een omvormer er aan en in een later stadium batterijen toevoegen en eventueel nog meer zonnepanelen. Op het dak van de stal (niet de stal op de foto) kan ik nog een keer ruim 90 zonnepanelen kwijt, dus voldoende stroom 😊 Alleen dan weer het probleem of je meerdere sets MP-II kan inzetten, of moet je dan naar de Quattro-II gaan?

Hoofd aansluiting van het huis was 80A, is nu terug gezet naar 63A en we hebben een kabel naar de ligboxenstal is van 25mm2. Dus zou daar zonder problemen de boel op aan moeten kunnen sluiten.

nu dus nog even puzzelen op de hoofdlijnen, hoop dat iemand mij het MultiPlus deel wat kan verduidelijken of misschien beter om direct naar de Quattro-2 te gaan. Zal de voortgang van het project ook netjes bij gaan houden in dit topic, wellicht leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Hier ook een oude boerderij, volledig geïsoleerd met 56 panelen erop maar ik zou wel nagaan of je off grid idee überhaupt haalbaar is. Gasloos is dat een flinke uitdaging, want ook 48 panelen wekken op de koudste dagen praktisch niets op. Als je met gas verwarmt of hout stookt is het haalbaar, maar wat ga je dan in de zomer doen met 100kWh per dag?

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 05-06-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
pagani schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:03:
Hier ook een oude boerderij, volledig geïsoleerd met 56 panelen erop maar ik zou wel nagaan of je off grid idee überhaupt haalbaar is. Gasloos is dat een flinke uitdaging, want ook 48 panelen wekken op de koudste dagen praktisch niets op. Als je met gas verwarmt of hout stookt is het haalbaar, maar wat ga je dan in de zomer doen met 100kWh per dag?
Klopt, ik denk dat volledig off-grid niet mogelijk is, maar wellicht wel een kleinere aansluiting (nu 63A) om de batterijen te laden op de slechte dagen en in de winter. Volledig gasloos lukt wel, we zijn inmiddels flink aan het isoleren en de ketels er uit en warmtepomp er in. Ons huidige huis is uit 1953 en dat hebben we energieneutraal gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
chemokar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:24:
[...]

Klopt, ik denk dat volledig off-grid niet mogelijk is, maar wellicht wel een kleinere aansluiting (nu 63A) om de batterijen te laden op de slechte dagen en in de winter. Volledig gasloos lukt wel, we zijn inmiddels flink aan het isoleren en de ketels er uit en warmtepomp er in. Ons huidige huis is uit 1953 en dat hebben we energieneutraal gekregen.
Gasloos kan (praktisch) altijd als de warmtepomp en afgiftemanier maar voldoet, maar het ging inderdaad om dat doen zonder aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55
Ga je er wonen als in 'tijdelijk' of heb je t spul gekocht?

In het laatste geval direct het asbest eraf gooien, nu ben je voor 18k klaar dat gaat alleen maar duurder worden. Kunnen daar ook mooi de panelen op, beter dan in zo'n gat.

3x63 zou ik heel snel terug laten zetten naar 3x25, of misschien 3x35 als je heel wilde plannen hebt. De rest is zonde van je geld.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemokar
hesselbeertje schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:05:
Ga je er wonen als in 'tijdelijk' of heb je t spul gekocht?

In het laatste geval direct het asbest eraf gooien, nu ben je voor 18k klaar dat gaat alleen maar duurder worden. Kunnen daar ook mooi de panelen op, beter dan in zo'n gat.

3x63 zou ik heel snel terug laten zetten naar 3x25, of misschien 3x35 als je heel wilde plannen hebt. De rest is zonde van je geld.
Terugzetten van 3x63 naar 3x35 (3x40A met automaat) is niet echt handig. Heb nu thuis 3x40A en er klapt regelmatig een fase uit als we beide auto’s aan de lader hebben en de warmtepomp springt aan. Moet eigenlijk in het oude huis al omhoog. Daarnaast heeft m’n vrouw een meubelmaak hobby (uit de hand gelopen) met nogal wat zware machines (fender zaagtafel, van diktebank etc.) dus moet nog maar zien of die 3x63A voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55
chemokar schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:58:
[...]

Terugzetten van 3x63 naar 3x35 (3x40A met automaat) is niet echt handig. Heb nu thuis 3x40A en er klapt regelmatig een fase uit als we beide auto’s aan de lader hebben en de warmtepomp springt aan. Moet eigenlijk in het oude huis al omhoog. Daarnaast heeft m’n vrouw een meubelmaak hobby (uit de hand gelopen) met nogal wat zware machines (fender zaagtafel, van diktebank etc.) dus moet nog maar zien of die 3x63A voldoende is.
Voor die EV's gewoon load balancing toepassen. Dat is aanzienlijk voordeliger als het achterlijk hoge vastrecht voor 3x63.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1