Toon posts:

Te korte patchkabel + afwerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
In mijn nieuwbouwappartement komen de patchkabels (Cat6a) onafgewerkt toe in de berging. Vier van de vijf kabels lijken perfect, maar één kabel is héél kort, in die mate dat het me moeilijk lijkt om hem op een patchpaneel aan te brengen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOKrrE5tekzDAuVSoL-faacbF4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xCCd97LEGfbhj8kMVHuoN1sn.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vroeg me af of hoe ik hier toch mee aan de slag kan?
Is een koppelstuk zoals deze de oplossing?

Wat is trouwens de beste en tegelijkertijd meest "fool proof" optie om deze kabels af te werken? Ik was al begonnen met de andere kabels op een patchpaneel aan te sluiten, maar dit ging niet zonder slag of stoot: de punchdowntool knipte maar niet de overtollige stukjes eraf. In die mate dat ik de kabels leek te moeten forceren. Heb nu een nieuwe en hopelijk betere tool besteld...

Is werken met (toolless) keystones een betere oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:08

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:56:
Ik heb er geen ervaring mee, maar volgens mij is dat een prima oplossing.
Wat is trouwens de beste en tegelijkertijd meest "fool proof" optie om deze kabels af te werken? Ik was al begonnen met de andere kabels op een patchpaneel aan te sluiten, maar dit ging niet zonder slag of stoot: de punchdowntool knipte maar niet de overtollige stukjes eraf. In die mate dat ik de kabels leek te moeten forceren. Heb nu een nieuwe en hopelijk betere tool besteld...
Ik gebruik eigenlijk altijd een patchpaneel / keystones met LSA strook, en zo'n LSA tang. Mijn ervaring daarmee is erg goed. Wat voor LSA tang had jij eerst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:56:
Mijn vraag
In mijn nieuwbouwappartement komen de patchkabels (Cat6a) onafgewerkt toe in de berging. Vier van de vijf kabels lijken perfect, maar één kabel is héél kort, in die mate dat het me moeilijk lijkt om hem op een patchpaneel aan te brengen:

[Afbeelding]

Is werken met (toolless) keystones een betere oplossing?
Zo'n punchdowntool heb ik ook, knipte welgeteld drie keer, daarna niet meer. Volgende klus een betere/duurdere ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:22
ik gebruik eigenlijk altijd of 2x female keystone, dus dan knijp je gewoon een rj45 stekker aan je kabel.
of een toolless lsa.
met beiden nooit problemen gehad.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Jammer dat ze een CCA kabel gebruikt hebben. Is het ook nog eens stranded? :o

Voor installatiewerk behoor je solid te gebruiken. Vervolgens een patch paneel met keystones/LSA.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PD2JK schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:16:
Jammer dat ze een CCA kabel gebruikt hebben. Is het ook nog eens stranded? :o

Voor installatiewerk behoor je solid te gebruiken. Vervolgens een patch paneel met keystones/LSA.
Wel solid volgens mij!

Kan het feit dat ze CCA gebruikt hebben in die mate een probleem vormen dat vervangen door CU moet overwogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:37

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Korte afstanden gaat wel met CCA, in jouw geval een woning. Als je opnieuw mag kiezen, altijd gaan voor CU.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Kun je het patchpanel niet op de muur dicht bij de kabels monteren?
Degene die het heeft aangelegd is in ieder geval een prutser om zo kort af te knippen en dan ook nog CCA te gebruiken.

Die automatisch punchdown tools zijn in mijn ervaring waardeloos, hoe duur je ze ook koopt.
Ik gebruik altijd een heel simpel plastic ding en een kleine zijkniptang.
Met zo'n plastic ding moet je zelf duwen en voel je perfect of hij ver genoeg tussen de vorkjes van de LSA komt en het restje ader knip je gewoon weg met een zijknip tangetje.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:22:
[...]

Wel solid volgens mij!

Kan het feit dat ze CCA gebruikt hebben in die mate een probleem vormen dat vervangen door CU moet overwogen worden?
Ik heb toen ik kabels ging trekken toen ik m'n huis net had niet goed genoeg opgelet, en CCA kabel getrokken. Gevolg is dat ik nu max 100Mb/s haal over m'n netwerk. Inmiddels bijna alles vervangen door echt koper spul, alleen het stuk door de kruipruimte moet ik nog vervangen.

Ik zou als je de optie hebt, echt opnieuw echt koper laten trekken, zeker op langere afstanden is CCA lang niet altijd geschikt. Het kan goed gaan, maar ik zou 't risico niet nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:08
TERW_DAN schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:47:
[...]

Ik heb toen ik kabels ging trekken toen ik m'n huis net had niet goed genoeg opgelet, en CCA kabel getrokken. Gevolg is dat ik nu max 100Mb/s haal over m'n netwerk. Inmiddels bijna alles vervangen door echt koper spul, alleen het stuk door de kruipruimte moet ik nog vervangen.

Ik zou als je de optie hebt, echt opnieuw echt koper laten trekken, zeker op langere afstanden is CCA lang niet altijd geschikt. Het kan goed gaan, maar ik zou 't risico niet nemen.
Dat je maar 100mbit haalt ligt niet aan de CCA. Pijnpunten van CCA komen naar boven met PoE. Kijk es je terminatie na

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Solid != patchkabel.

Is het nu patch of solid?
Als je er PoE overheen probeert te doen kunnen ze nogal warm worden. 10Gbps kan instabiel worden. CCA breekt sneller bij gebogen worden.

Overigens, hoe is exact omschreven wat opgeleverd is? CCA voldoet doorgaans niet strict aan TIA-568 waardoor je ze mogelijk in gebreke zou kunnen stellen voor niet opleveren wat beloofd was

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Zijn wel koppelstukjes voor:

Afbeeldingslocatie: https://image.allekabels.nl/image/931-0/netwerk-koppelstuk-aantal-per-stuk.jpg

Wel eerst een RJ45 stekker monteren uiteraard in de juiste draadvolgorde

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 11:26

Bob

Die Cca slaat hier volgens mij op de brandcategorie van die kabel. Random relevant stukje tekst: The regulation classifies products into one of seven Euroclasses, but in most instances only five will apply to cables. You are likely to see the majority of cables between Classes Cca and Fca.

[ Voor 62% gewijzigd door Bob op 05-06-2024 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_freak1
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:22
GGS_206 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:57:
Zijn wel koppelstukjes voor:

[Afbeelding]

Wel eerst een RJ45 stekker monteren uiteraard in de juiste draadvolgorde
rampen dingen dit, al diverse keren gekke storingen mee gehad.
met beetje pech klikken ze uit elkaar en dan is je verbinding verbroken.
je kan beter een 2x female keystone nemen, die kunnen niet zo makkelijk uit elkaar vallen.

Als je het niet probeert, kun je het sowieso niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:32
Dit is ook een prima oplossing; gewoon die ene korte apart afmonteren ( LSA )
https://www.amazon.nl/del...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:22:
[...]

Wel solid volgens mij!

Cca, niet CCA. Iets met brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:24
pc_freak1 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:59:
[...]

rampen dingen dit, al diverse keren gekke storingen mee gehad.
met beetje pech klikken ze uit elkaar en dan is je verbinding verbroken.
je kan beter een 2x female keystone nemen, die kunnen niet zo makkelijk uit elkaar vallen.
Sluit me hier volledig bij aan - ook al vaak issues mee gehad, wegvallende verbinding etc.

Je kan daar ook ff een Switch kunnen configureren op de muur en de bekabeling op aansluiten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zoekend op AC6U kom ik deze pagina met verder een datasheet tegen. Daar staat gewoon:
23 AWG solid annealed copper wire
en over Cca:
REACTION TO FIRE

Classification/EuroClass: Cca s1a d1 a1
Prima kabel dus. Paniek om niks :P

Als er iets te klagen valt zou ik vooral kijken naar dat het ftp is i.p.v. utp. Krijg je daar niet makkelijk aardlussen mee als je het niet goed aansluit? Zelf geen ervaring mee, maar zie het vaak terugkomen in andere topics waar wordt afgeraden ftp te nemen.

[ Voor 21% gewijzigd door Gizz op 05-06-2024 16:08 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seven_of_Nine
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:32
Als er iets te klagen valt zou ik vooral kijken naar dat het ftp is i.p.v. utp. Krijg je daar niet makkelijk aardlussen mee als je het niet goed aansluit? Zelf geen ervaring mee, maar zie het vaak terugkomen in andere topics waar wordt afgeraden ftp te nemen.
FTP is in de thuis situatie regulier gewoon niet nodig.

Waar het andere koek zou kunnen zijn is als je:
Stapels aan LAN bedrading op elkaar zou persen
In stalen goten
Met eventueel 220v in the mix too

Nogmaals thuis - in de PVC pijp gewoon UTP.

====

Nu in de categorie POE zou FTP mogelijk wel meerwaarde kunnen hebben -> in mijn use case ( een AccessPoint (POE) buiten de woning aan de gevel ) gebruik ik daar wel FTP met shielded field connector en in de woning (schone) randaarde aan dat patchpaneel.
Echter - ik zou indoors POE ( in de thuissituatie ) geen FTP nemen regulier.

FTP is prachtig maar je moet het echt goed kunnen en weten te gebruiken.
( de shielding (FOIL) is namelijk niet je aarding; de FTP kabel bevat naast de 8 aders een grounding wire - deze verbinding moet je leggen )

Aardlussen zoals je aangeeft - jupz is mogelijk maar ben ik zelf niet (bewust) bekend mee.

Ik weet wel dat als mijn AC-Mesh buiten niet lekker gaat; dat ie correct verwerkt zit.
Let wel een "short" of een andere geintje van de natuur, het gedrag en verdere uitwerking kun je nooit voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:13
Bob schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:57:
Die Cca slaat hier volgens mij op de brandcategorie van die kabel. Random relevant stukje tekst: The regulation classifies products into one of seven Euroclasses, but in most instances only five will apply to cables. You are likely to see the majority of cables between Classes Cca and Fca.
Klopt die Cca is brandklasse en in België is dit bijna een standaard geworden ipv de Eca klasse. Maar in Nederland kennen ze dit niet echt omdat de NEN norm niet gratis download baar is ten opzichte van het AREI. En in Nederland is het ook gewoon een norm terwijl het AREI een wet is want staat in het staatsblad. Maar de normen en wetten over elektriciteit gaan over Europa overal veranderen en zo goed als overal hetzelfde worden. En dan gaat die brandklasse ook standaard overal hetzelfde zijn want in Nederland is de standaard Dca terwijl er al landen zijn die een hogere klasse opleggen zoals België.

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Zou in ieder geval geen koppelstukje gebruiken waar je Rj45's voor nodig hebt.
Rj45's aanknijpen is nooit verstandig en met een kabel met stugge aders al helemaal niet.

Als het moet neem je beter zo'n koppelstukje waar intern LSA in zit zoals je al in je openings post linkte.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dyckie
Je kunt beter zoiets als dit nemen om u kabel te verlengen en is zelf toolless.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2DAYAwXs2DZcwr9SCBKyPyCHHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVrkD7U8Kf3Xa1tO8DoW1fgX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1e4B99B-MKJ4Y7DJRlrjsbdmk4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dE1MsP0889ty07EKXkgAiHHz.jpg?f=fotoalbum_large

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dyckie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:25:
Je kunt beter zoiets als dit nemen om u kabel te verlengen en is zelf toolless.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oh, ziet er interessant uit, dank je wel! Enig idee waar (vanuit België) te bestellen?

Verder veel dank iedereen om mee te denken! Opluchting dat de kabel alsnog de juiste is :-). In het FTP-gegeven ben ik wel totaal niet thuis, is er iets waar ik zeker rekening mee moet houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Verwijderd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:24:
[...]

Oh, ziet er interessant uit, dank je wel! Enig idee waar (vanuit België) te bestellen?

Verder veel dank iedereen om mee te denken! Opluchting dat de kabel alsnog de juiste is :-). In het FTP-gegeven ben ik wel totaal niet thuis, is er iets waar ik zeker rekening mee moet houden?
Het zijn deze die wij op het werk gebruiken. Is een pakket van 6 stuks.

https://groothandel.be/p/...-toolless-coupler-6-pack/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Beetje dure grap.
Dit werkt ook prima.

https://www.netwerkkabel....1SdBWmEAQYAyABEgJXIfD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
Nog een oplossing is een stukje DLP goot plaatsen met afgewerkte RJ45 en dan patchkabels naar de modem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWGq5YcL227ZdVE5GdAl853y8T0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y4B1vDZZCxQcJ0PdeUmCPBT9.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ondertussen met toolless keystones alles kunnen aansluiten, nogmaals dank voor al het advies!

Ik heb mijn router nu ook verplaatst van de berging (rechtstreeks verbonden met een korte patchkabel aan de modem) naar de woonkamer (verbonden via de interne netwerkkabels).

Net zoals bij mijn eerste poging met het LSA patch paneel krijg ik nu een minder betrouwbare verbinding dan wanneer de router in de berging stond. (Lag dus toch niet aan het eerste patch paneel?)

Concreet had ik voorheen consequent een internetsnelheid tussen 140 en 150 Mbps (het maximum van mijn abonnement), nu dipt hij af en toe naar 90 - 120 en is er sprake van een hogere ping.

Iemand een idee hoe ik hiermee verder kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik begrijp niet zo goed wat de plek van je router met de internetsnelheid te maken heeft. Ben je via Wifi aan het testen in plaats van bekabeld?

Je internetsnelheid gebruiken om de kwaliteit van je interne netwerk te testen is sowieso onhandig, omdat een lage snelheid ook veroorzaakt kan worden buiten je huis. Zeker dingen als latency naar externe servers, een slechte kabel thuis zorgt er niet voor dat pakketjes met data langer onderweg zijn.

Intern kun je beter testen door grote bestanden over te pompen tussen twee clients of, nog beter, iperf te gebruiken.

[ Voor 59% gewijzigd door Gizz op 07-06-2024 18:20 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wel, het valt gewoon op dat de snelheid/stabiliteit van de internetverbinding minder is van zodra de router aangesloten wordt via de interne bekabeling ipv met een rechtstreekse patchkabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar hoe meet je dat? Is de client waarmee je test ook bedraad aangesloten? Test je direct met een speedtest-functie op je router?

Is er op momenten dat je een iets lagere snelheid meet niet gewoon een andere client iets aan het downloaden? Een Netflix-stream, een windows update, YouTube; het kan van alles zijn :)

[ Voor 41% gewijzigd door Gizz op 07-06-2024 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 21:50
Volgens mij zijn die kabels helemaal geen Copper clad aluninium waar jullie op doelen.
Je hebt ook nog brandklasse voor kabels, aangeduid met Eca, Dca, Cca en B2ca, dat is net iets anders dan het CCA waar jullie op doelen met alumium utp kabels.
Het draait allemaal om de hoofdletters net als MB en Mb niet hetzelfde zijn.

Overheen gelezen, excuus :X

[ Voor 5% gewijzigd door 205Gutmann op 07-06-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@205Gutmann dat misverstand was al opgehelderd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Gizz schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 19:23:
Maar hoe meet je dat? Is de client waarmee je test ook bedraad aangesloten? Test je direct met een speedtest-functie op je router?

Is er op momenten dat je een iets lagere snelheid meet niet gewoon een andere client iets aan het downloaden? Een Netflix-stream, een windows update, YouTube; het kan van alles zijn :)
Hehe, ik snap je.

Wel consequent dezelfde manier van testen: laptop met de kabel aan de router, speedtest.net in de browser, meerdere tests (om ev. verschil qua server uit te sluiten) na elkaar, en zonder dat er nog een andere toepassing internet gebruikt.

Op router zelf (Fritzbox 7530 AX) bij mijn weten helaas geen speedtest.
Pagina: 1