Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-08 15:59
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een jaartje geleden een pc gebouwd maar wat mij opvalt is dat de 2 componenten die uitgezocht zijn met geluid in het achterhoofd, toch veel lawaai maken. De twee componenten zijn:
- uitvoering: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon RX 6950 XT Black
- product: AMD Ryzen 5 7600X icm uitvoering: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Ik ben op onderzoek uit gegaan waarom mijn cpu en gpu met games zoals hd2 al heel snel naar hoge temperaturen gaan zoals 80+ en fans op 100% gaan draaien. Ik game overigens op ZorinOS niet Windows. Ineens viel mij op dat mijn PSU 650 watt is en de fabrikant (en megekko destijds) meer vermogen hadden aangeraden. 850 watt minimaal voor de videokaart volgens de site van de fabrikant.

Mijn vraag aan jullie is, kan dit echt de oorzaak zijn van de hoge temperaturen? Dat leek mij niet logisch gezien als je minder vermogen krijgt, jouw elektronica niet ineens extra warmte gaat produceren maar chatgpt suggereert dat hij throttlt omdat hij te weinig vermogen krijgt. Kan dit echt zo zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14-09 21:48
Nee dat heeft er niks mee te maken.
650W is inderdaad wat aan de krappe kant voor deze hardware, maar doenbaar.

Als de temperaturen hoog oplopen komt dat door de koeling.
Een 7600X is een 105W TDP chip. Die Tranquillo koeler is daar eigelijk niet zo geschikt voor.
Welke case heb je? fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 23:00
80+ is op zich niet abnormaal, bij die temperatuur functioneren zowel CPU als GPU prima.
Pas bij temperaturen zo tegen de 100 graden gaan moderne processors zichzelf terug schakelen, wat je dan zou moeten merken in performance.
Over het algemeen geld: Hoe veeleisender het spel/programma, hoe meer er gevraagd wordt van de GPU/CPU en hoe harder ze moeten werken om de warmte kwijt te kunnen.
Maar zolang je geen terugval in FPS of vertraging merkt is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
Anton.net schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:20:
Nee dat heeft er niks mee te maken.
650W is inderdaad wat aan de krappe kant voor deze hardware, maar doenbaar.

Als de temperaturen hoog oplopen komt dat door de koeling.
Een 7600X is een 105W TDP chip. Die Tranquillo koeler is daar eigelijk niet zo geschikt voor.
Welke case heb je? fans?
Ik gebruik de fractal design pop flow mini. En ik had het mis ik gebruik de tranquilo rev 5. Geen extra fans aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
Yaksa schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:32:
80+ is op zich niet abnormaal, bij die temperatuur functioneren zowel CPU als GPU prima.
Pas bij temperaturen zo tegen de 100 graden gaan moderne processors zichzelf terug schakelen, wat je dan zou moeten merken in performance.
Over het algemeen geld: Hoe veeleisender het spel/programma, hoe meer er gevraagd wordt van de GPU/CPU en hoe harder ze moeten werken om de warmte kwijt te kunnen.
Maar zolang je geen terugval in FPS of vertraging merkt is er eigenlijk niet zoveel aan de hand.
Wat ik dus bijzonder vindt is dat reviews vertellen dat hij stil is. Echter is hij nooit stil geweest tenzij het een pixel art game is. Dus ik ben verward want dit is alles behalve stil en hij gaat naar 95c in hd2. Om de zoveel tijd stottert hij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:33
de vraag is WAT is niet stil?

laat eens dde zijkant eraf en luister - ik heb zo het vermoeden dat je je GPU hoort ...

maar enkel als je geluisterd hebt weet je welke fan veel lawaai maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
Nightscope schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:17:
[...]

Ik gebruik de fractal design pop flow mini. En ik had het mis ik gebruik de tranquilo rev 5. Geen extra fans aangesloten.
De Pop Mini Air bedoel je?
En welk moederbord gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
Anton.net schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:24:
[...]

De Pop Mini Air bedoel je?
En welk moederbord gebruik je?
Ja klopt, moederbord is de uitvoering: ASRock A620M Pro RS WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
99ruud99 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:21:
de vraag is WAT is niet stil?

laat eens dde zijkant eraf en luister - ik heb zo het vermoeden dat je je GPU hoort ...

maar enkel als je geluisterd hebt weet je welke fan veel lawaai maakt.
De GPU is ook de luidruchtigste van de twee. Hoe luidt, tja moeilijk maar een halve stofzuiger is het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:33
Dan is het enige wat je kan doen extra ventilatoren in je behuizing zetten of je gpu beetje undervolten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anton.net
Ah, het GPU slot zit nochtans in de hoogste positie. Bij sommige borden zit dat slot lager, waardoor de GPU amper ademruimte heeft in een mATX kast.

Voor de CPU kan je bijvoorbeeld een Thermalright Peerless Assassin 120 SE nemen.

De GPU kan je inderdaad wat undervolten of de power limit verlagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamerDaddy NL
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-09 10:28
Wat betreft het bepalen van het benodigde vermogen van je voeding:
Dit is een kleine berekening die ik gebruik:

MoBo: 50 W (vaste waarde voor alle moederborden)
CPU: 105 W (TDP van je CPU)
GPU: 355 W (TDP van je GPU)

samen is dit 510 W. Met een PSU van 650 W heb je theoretisch nog wat ruimte voor andere componenten als RGB en HDD's.
De fabrikant raadt een PSU van 850 W aan. Een reden waarom meer wordt aangeraden dan dat je theoretisch nodig hebt, is omdat een PSU minder efficient wordt naarmate hij zijn max nadert. De voeding zal dan ook verhoudingsgewijs meer warmte produceren die ook weer moet worden afgevoerd.
Voor een 850 W PSU kan ik je de Corsair RM850x aanraden. Deze heb ik in meerdere PC's zitten en ik heb ze nog nooit gehoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GamerDaddy NL
Undervolten of de power limit van je GPU verlagen heeft als "risico" dat je niet de rekenkracht uit je GPU haalt die erin zit. Dan had je net zo goed een goedkopere GPU met lagere TDP kunnen kopen.

Ik heb zelf weleens een lucht gekoelde RTX 3070 in een mATX kast gezet. Qua koeling was dit duidelijk een slecht idee, want hij werd snel warm en de fans gingen snel op volle toeren draaien. Dit is een kaart met een TDP van 280 W en die van jou heeft nog meer.
De ruimte tussen de videokaart en de PSU shroud is in een mATX kast klein (wat Anton.net denk ik bedoelt met "ademruimte") en mijn vermoeden is, dat de airflow in de kast gewoon niet voldoende is, hoe hard je casefans ook draaien of hoeveel casefans je er ook in zet. Het gevolg is dat zich warme lucht onder de videokaart verzamelt die de fans van je GPU dan moeten gebruiken om te koelen. Dat gaat natuurlijk niet goed.

Ik heb dit opgelost door over te stappen op waterkoeling: 1 240 mm radiator aan de bovenkant en 1 120 mm radiator aan de achterkant van de kast koelen nu de 3070 en de I5 12400F. Zowel GPU als CPU worden nu zelden warmer dan 60 C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 13:12
TDP zegt niets. Een 6950XT heeft 20ms spikes van 450-500w, afhankelijk van het merk. Een goede voeding van 850w is daarom niet gek en dan meteen ATX3.0 want dan zit je de komende 10 jaar gebakken.

Welk merk en type 650w voeding heeft @Nightscope nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
GamerDaddy NL schreef op zondag 9 juni 2024 @ 17:12:
Undervolten of de power limit van je GPU verlagen heeft als "risico" dat je niet de rekenkracht uit je GPU haalt die erin zit. Dan had je net zo goed een goedkopere GPU met lagere TDP kunnen kopen.

Ik heb zelf weleens een lucht gekoelde RTX 3070 in een mATX kast gezet. Qua koeling was dit duidelijk een slecht idee, want hij werd snel warm en de fans gingen snel op volle toeren draaien. Dit is een kaart met een TDP van 280 W en die van jou heeft nog meer.
De ruimte tussen de videokaart en de PSU shroud is in een mATX kast klein (wat Anton.net denk ik bedoelt met "ademruimte") en mijn vermoeden is, dat de airflow in de kast gewoon niet voldoende is, hoe hard je casefans ook draaien of hoeveel casefans je er ook in zet. Het gevolg is dat zich warme lucht onder de videokaart verzamelt die de fans van je GPU dan moeten gebruiken om te koelen. Dat gaat natuurlijk niet goed.

Ik heb dit opgelost door over te stappen op waterkoeling: 1 240 mm radiator aan de bovenkant en 1 120 mm radiator aan de achterkant van de kast koelen nu de 3070 en de I5 12400F. Zowel GPU als CPU worden nu zelden warmer dan 60 C.
Ik heb er nu een 1000w voeding van NZXT erin. Dat schijnt een white label seasonic te zijn. Anyway, dat heeft weinig tot niets gedaan en is niet de reden waarom hij zo 80c wordt en de fans zo luid moeten blazen.

Ik wil best naar waterkoeling maar ik heb het nooit gedaan en weet ook niet welke videokaart adapter ik nodig heb. Heb al eens gekeken op EKWB maar helaas niets gevonden voor deze videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nightscope
Heeft iemand een guide hoe ik het beste kan undervolten?

Daarnaast is denk ik het beste als ik mijn videokaart waterkoel maar ik ben nog steeds opzoek naar adapter die hierop past. Helaas heeft deze videokaart minder accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:50

Thomg

Aww yiss

Een 6950XT waterkoelen is absoluut niet de moeite waard kijkende naar de waarde ervan.

Een power limit van 95% (of 90%) zal een flink verschil maken in hoe luid je videokaart is zonder flink in te boeten op performance.

En anders 6950XT 2e hands verkopen en iets als een 4070 Super scoren. Kost je evenveel maar ga je wel flink omlaag in verbruik en heb je current-gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamerDaddy NL
Nightscope schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 19:14:
Heeft iemand een guide hoe ik het beste kan undervolten?

Daarnaast is denk ik het beste als ik mijn videokaart waterkoel maar ik ben nog steeds opzoek naar adapter die hierop past. Helaas heeft deze videokaart minder accessoires.
Hier is een YT video van Jayztwocents waarin hij laat zien hoe je dat doet met MSI Afterburner. In tegenstelling tot wat de naam van dit programma doet vermoeden, kun je hiermee alle merken videokaarten overclocken (of underclocken/volten)

NB: afterburner alleen downloaden van de sites van MSI of guru3d!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamerDaddy NL
Ik zou trouwens beginnen met de Power limit verlagen en niet perse met undervolten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamerDaddy NL
Een waterblock voor je GPU kan best prijzig zijn en je bent dan gebonden aan een custom loop, waarbij je ook nog een hoop andere onderdelen nodig hebt.

De eerste keer dat ik een videokaart ging waterkoelen, heb ik gebruik gemaakt van een NZXT G12 bracket en een AIO zoals een NZXT kraken.
In deze video zie je hoe JayzTwoCents hem installeert.
Op de VRAM en mosfets heb ik koellichaampjes gezet (goed schoonmaken met bij voorkeur isopropyl alcohol of gewoon bio-ethanol voordat je ze erop plakt).
Pagina: 1