Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvdhout
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13-06-2024
Dag iedereen,

Ik heb recent een nieuwe ultrawide monitor gekocht en zit met het probleem dat ik hem niet op zijn maximale refresh rate krijg op de native resolutie van 3440x1440. Ik ben ondertussen een goede 6-8 uur verder met oplossingen proberen, en heb Dell support aan de lijn gehad maar kom er niet uit.

Om wat meer specifieker te zijn: ik kan in Windows Display Settings en Nvidia Control Panel voor de bovengenoemde resolutie alleen maar 60Hz (of 59.97Hz) selecteren. Als ik in Nvidia Control Panel een stapje lager ga in resolutie (2560x1440) dan kan ik wel 120Hz selecteren, en zie ik ook dat de monitor dit herkent als 120Hz. Ik ben er van overtuigd dat alle hardware en software die ik heb 120Hz op 3440x1440 moet kunnen runnen. Hier onder de details:Verder heb ik:
  • Via de BIOS er voor gezorgd dat de ports van de Dell direct via de Nvidia grafische kaart gaan, niet via de integrated Intel kaart
  • Geloof ik dat ik alle laatste drivers heb geïnstalleerd (Dell, Intel, en Nvidia)
  • G-Sync aanstaan in Nvidia Control Panel
  • FreeSync Premium aanstaan op de Iiyama monitor
  • Geprobeerd een Custom Resolutie te zetten in Nvidia Control Panel (3440x1440 op 120Hz) maar die komt niet door (wordt nooit een optie op te selecteren daarna)
  • Een dock gebruikt om van usbc (andere usbc kabel dan de bovengenoemde) naar display port te proberen, en daar bleef ik met hetzelfde probleem zitten
Ik heb wat screenshots toegevoegd beneden van de Windows en Nvidia Display Settings. Het aparte is dus dat 120Hz wel geselecteerd kan worden op andere resoluties, maar niet beschikbaar is voor 3440x1440, ondanks dat alle hardware wat ik heb zou suggereren dat dit kan (uiteraard ook de monitor gekocht voor de 120hz).

Verder heb ik ergens op een diep forum iets gevonden over issues wat Intel had met resoluties voor ultrawides, maar als het goed is was dat probleem verholpen in een update eind 2023.

Ik hoor heel graag of iemand misschien een oplossing weet en mij hier uit de brand kan helpen, want ik kom er niet uit helaas.

Heel erg bedankt alvast. Het beste,

Valentijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QVnzDBvyx_FvAcYHEtokLcpqYE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NagcXhEn2rva2aFvMI5FZE0m.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GydG9bncX6c1ALcoGhw7m_6oEnU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hTdq3tHcytjShym0RcHaFWin.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLrF_-fBtO0v5p29D9VjP6SKtpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XQpfi8qhBMWp1il71hZxqqgu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFFTmArWMq1LkSXBWqv3DEcSk_Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/m3I53xqtUZTe2ArKGFCpn9FW.png?f=user_large

[ Voor 0% gewijzigd door vvdhout op 05-06-2024 12:52 . Reden: spelling ]

Beste antwoord (via vvdhout op 05-06-2024 21:48)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
GarBaGe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Als je wilt gamen op een hoge resolutie met een hoge refreshrate dat is een dedicated DisplayPort kabel in mijn ogen de enige juiste keuze.
Niet zo'n gedeelde USB-C TB3 ding.
Je hebt namelijk echt behoorlijk wat bandbreedte nodig van die kabel. Die wil je gewoon niet delen met andere informatie / data.

Echter, jouw laptop lijkt geen dedicated video uitgang te hebben.
Volgende keer dan maar een laptop kopen met een dedicated videouitgang.
Een dedicated uitgang is werkelijk total nergens voor nodig.

Ook de reactie dat de kabel gemaximeerd is, is niet juist.

Een USB-C- aansluiting die video verstuurt via Alternate Mode kan dat op 2 manieren:
1) over alle 4 de datapinnen, dan is de volledige bandbreedte beschikbaar en USB 2.0 (deze modus kun je niet op alle laptops instellen, maar gaat bij nagenoeg iedere laptop goed als je een usb-C naar Displayport-kabel gebruikt.

2) 2 pinnen voor video en 2 voor data. Dan heb je nog maar de helft van de videobandbreedte over en wel USB 3.0. En die bandbreedte was in dit geval dus niet genoeg.

Dat was de instelling die aangepast moest worden.

Dit is hetgeen wat @DukeBox ook aangeeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
met welke kabel heb je je scherm gekoppeld?
de meegeleverde kabel kan namelijk max 1440p 144 hz aan, doordat jij niet "normale" 1440 maar extrawide hebt, kan de kabel geen 144hz aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Zo te zien is dit een USB-C aansluiting.
Wellicht heb je niet genoeg bandbreedte over je 2 lanes over USB -C voor zo'n hoge resolutie met bijbehorende hoge refreshrate?

Normaal is DisplayPort 1.4 maximaal 25Gbps aan bandbreedte tussen videokaart en monitor.
Omdat je dit over USB-C gooit, heb je effectief maar de helft beschikbaar.
Op 3440x1440 blijf je dan steken rond de 60Hz.

Misschien kan je DSC aanzetten (Display Stream Compression) ?

[ Voor 45% gewijzigd door GarBaGe op 05-06-2024 13:00 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:51

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Welke DP/HDMI versie heb je via TB? Gok dat daar het limiet zit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:01
Thunderbolt 3 heeft DisplayPort versie 1.2. DisplayPort 1.2 doet 17.28 Gbit/s. Terwijl er voor 3440x1440 op 120hz met 8bpc 17.83 Gbit/s nodig is als ik https://www.kramerav.com/bandwidth-calculator/ mag geloven.

Ik denk dat hier je issue zit.

Je kan nog proberen je "Output dynamic range" op limited te zetten en dan met 3440x1440 120hz, mogelijk dat dit net genoeg is om het wel te laten werken.

[ Voor 24% gewijzigd door dylan111111 op 05-06-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vvdhout
Super fijn deze snelle reacties! Geloof het of niet, maar ik zie net waar in ieder geval een deel van het probleem zit. De monitor stond op USB 3.0, wat mij logisch leek gezien de ports van mijn Dell en de kabel. Als ik hem op USB 2.0 zet kan ik ineens wel de hoge refresh rate selecteren van 120Hz op 3440x1440. Ook stuurt deze monitor power naar de laptop via usb en ik dacht dat daar deel van het probleem zat, maar dat doet deze nog steeds via USB 2.0 en nu kan hij wel op 120Hz.

Goed. Al heel fijn dat hij op 120Hz staat nu op 3440x1440, maar moet ik mij zorgen maken dat dit niet op USB 3.0 lukt? Ik wil uiteindelijk de monitor ook gebruik voor gamen en kan me voorstellen dat je dan wilt dat dit over 3.0 werkt.

Betreft de reacties: oké, dus het probleem (iig van de USB 3.0) lijkt dan te zitten in dat de ports op mijn dell DisplayPort 1.2 hebben? Is dat nog steeds de conclusie, ongeacht dat het nu wel lukt met de monitor op usb 2.0? En zo ja, is dan de conclusie dat ik gewoon niet via 3.0 naar 120Hz kan, of moet ik iets van een adapter/converter halen?

[ Voor 0% gewijzigd door vvdhout op 05-06-2024 13:14 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
vvdhout schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:12:
...
Betreft de reacties: oké, dus het probleem (iig van de USB 3.0) lijkt dan te zitten in dat de ports op mijn dell DisplayPort 1.2 hebben? Is dat nog steeds de conclusie, ongeacht dat het nu wel lukt met de monitor op usb 2.0? En zo ja, is dan de conclusie dat ik gewoon niet via 3.0 naar 120Hz kan, of moet ik iets van een adapter/converter halen?
Als je wilt gamen op een hoge resolutie met een hoge refreshrate dat is een dedicated DisplayPort kabel in mijn ogen de enige juiste keuze.
Je hebt namelijk echt behoorlijk wat bandbreedte nodig van die kabel. Die wil je gewoon niet delen met andere informatie / data.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

vvdhout schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:12:
...dus het probleem (iig van de USB 3.0) lijkt dan te zitten in dat de ports op mijn dell DisplayPort 1.2 hebben? Is dat nog steeds de conclusie, ongeacht dat het nu wel lukt met de monitor op usb 2.0?
Nee, je dock reserveert ruimte voor USB3, door deze op USB2 te zetten is er meer bandbreedte voor DP Alt-Mode en haal je net de 120Hz. Hoger gaat niet lukken met TB3 en jouw resolutie.
Ik liep tegen hetzelfde aan met mijn TB19 dell dock, die moest ik upgraden naar de TB21.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40
GarBaGe schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 13:29:
[...]

Een dedicated uitgang is werkelijk total nergens voor nodig.

Ook de reactie dat de kabel gemaximeerd is, is niet juist.

Een USB-C- aansluiting die video verstuurt via Alternate Mode kan dat op 2 manieren:
1) over alle 4 de datapinnen, dan is de volledige bandbreedte beschikbaar en USB 2.0 (deze modus kun je niet op alle laptops instellen, maar gaat bij nagenoeg iedere laptop goed als je een usb-C naar Displayport-kabel gebruikt.

2) 2 pinnen voor video en 2 voor data. Dan heb je nog maar de helft van de videobandbreedte over en wel USB 3.0. En die bandbreedte was in dit geval dus niet genoeg.

Dat was de instelling die aangepast moest worden.

Dit is hetgeen wat @DukeBox ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vvdhout
Right, oké super! Dus als ik het goed begrijp, zo lang ik de monitor op usbc 2.0 heb staan maakt hij alle 4 de datapinnen beschikbaar voor video wat genoeg bandbreedte geeft voor 3440x1440 op 120Hz. USB 3.0 setting halveert dit omdat de helft van de beschikbare pinnen wordt gereserveerd voor andere data dan video.

Misschien een onnodig vervolg vraag, maar ik stel hem toch: is er nog iets te winnen voor mij door bijvoorbeeld (ondanks dat dit nu werkt op 2.0) in plaats van deze USBC naar USBC kabel, een USBC naar DisplayPort kabel te gebruiken? Dus USBC laptop naar DisplayPort monitor? Ik merk met het testen van games dat ik af en toe heel even (1-2s) een zwart scherm krijg tijdens de game. Dit is waarschijnlijk een heel andere probleem waar ik een nieuw onderzoekje voor moet gaan doen, maar ik dacht misschien is dit gerelateerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

vvdhout schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:46:
..USBC naar DisplayPort kabel te gebruiken?
Nee, nogmaals, de monitor gebruikt DisplayPort óver de USB-C aansluiting (DP Alt Mode). Het blijft dus gewoon displayport protocol maar alleen over een andere fysieke connector.
Pas bij langere kabellengtes kan er verschil zijn in maximaal haalbare resolutie en refresh rates.

Pagina: 1