Warmtepomp, WTW en afzuigkap: Recirculatie of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefantim
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 04-05 09:20
Ons nieuwbouw huis wordt bijna opgeleverd, we moeten binnen maandje wel beslissen of we de afzuigkap recirculatie doen of niet. We nemen een plafondunit van Siemens. We krijgen een itho daalderop bodem warmtepomp, en een zehnder WTW installatie.

Ik heb her en der wel info gevonden, maar wil zeker weten dat ik niks over het hoofd zie en echte cijfers is ook moeilijk te vinden.

Optie 1: recirculatie
- Beste om WTW installatie ze werk goed te laten doen
- Meer fijnstof en vocht in huis (Hoe erg is dit echt?)
- Grote extra recirculatie set nodig (die ook maar moeilijk mooi weg te werken is in plafond, tips?)

Optie 2: naar buiten gooien
- Je gooit warme lucht naar buiten, maar hoe erg is dit echt voor de tijd dat je kookt? Merk je dit echt, ervaringen?
- Je bent af van extra fijnstof en vocht
- Geen extra recirculatie set nodig, wel geïsoleerde klep.

Optie 3: Via WTW afzuigen?
- Is dit een optie of echt niet doen?

Ben vooral opzoek naar ervaringen en eventueel iemand die het met data kan ondersteunen.

Heel erg bedankt voor de info alvast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Hier (huis met WTW en WP) ben ik voor optie 2 gegaan. Optie 1 gaf me te veel troep en vocht in huis, dure filters die wij zeker zouden gaan vergeten. Optie 3 geeft troep en vettigheid in de dure WTW unit en fink deel van het leidingen. Tijdens dat dat half uurtje wat extra ventileren lijkt me niet zo erg, ik vermoed dat het minder kost aan energie dan de filters van een recirculatie maar ik heb daar geen data van. Tijdens koken komt ook warmte vrij en ben niet bang dat het opeens koud wordt.

Ik heb hem wel met een extra klep naar buiten toe die automatisch open gaat zodat het huis niet vacuum trekt als de afzuigkap aan gaat. ik doe dat met een vlinder klep aan een dakdoorvoer die open gaat zodra de afzuigkap loopt. Mijn novy kap heeft daar een aansluiting voor maar het kan ook vrij simpel met een master-slave stekkerdoos. Een automatische raamopzetter op een bovenlichtje was hier ook een optie maar ik was toch een beetje bang voor wel erg veel 'ingang'.

Waar ik me meer zorgen over maakte, zijn de blijven lekken naar buiten toe die ook lekken als de afzuigkap uit staat. Besteed daar ook aandacht aan. Met een thermobox in de uitgaande leiding van de afzuigkap en een automatische vlinderklep in de ingaande leiding, hoop ik dat zoveel mogelijk te beperken. Maar zo goed geisoleerd als de rest van de schil, wordt het niet snel.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefantim
Thanks bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Die vlinder klep is wel een goede idee! Heb je dan gewoon een hele aparte buis daarvoor? op een hele andere plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:52
Wat @Wuursj zegt sluit ik me helemaal bij aan.
Weg met recirculatie, je wordt in de maling genomen. Het filtert alleen luchtjes weg of je moet aan hele dure filters. Dat half uurtje koken kun je gewoon je warmte naar buiten gooien met je vieze lucht erbij. Wel ergens anders wat open inderdaad om luchtstroom op gang te brengen.

Nog even als toevoeging, de luchtkwaliteit is woningen is zo vaak zo ontzettend slecht terwijl we er echt veel tijd doorbrengen. Het wordt onderschat. Alles wat je aan kan doen om dat te verbeteren en goed te houden is de moeite waard. Een WTW die alleen op CO2 gaat is dus ook niet zaligmakend.
Dus als je al je kooktroep naar buiten kunt krijgen is dat het beste.

[ Voor 36% gewijzigd door No Hands op 05-06-2024 16:00 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:32
stefantim schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:40:
Optie 3: Via WTW afzuigen?
- Is dit een optie of echt niet doen?
Ik doe deze. Ik heb een box van Nilan met daarin een extra filter en ik heb in de buis van de afzuigkap naar die box een klep. Wanneer we de verplichting in de (motorloze) kap aanzetten, gaat die klep om, waardoor ongeveer 80% van de afzuiging in het huis via de kap gaat.
Dat levert niet alleen terugwinning op van de warmte via de kap, maar zorgt er ook voor dat tijdens het koken zo ongeveer alle luchtstroom in huis via de keuken naar buiten gaat en er dus echt geen kooklucht in huis komt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

stefantim schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:46:
Thanks bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Die vlinder klep is wel een goede idee! Heb je dan gewoon een hele aparte buis daarvoor? op een hele andere plek?
Ik heb in de buurt van de keuken een aparte dakdoorvoer laten maken toen de dakdekker toch kwam met wat mij een logsiche luchtflow leek te laten maken zonder dat die langs de halve woning tocht veroorzaakt. In het plafond zodat het ventiel qua aanzicht uitlijnt met de afzuig ventielen van de WTW die aan de overkant van dat plafond zitten.
Die inkomende lucht zou dus ook best deels door de WTW opgezogen kunnen worden maar dat is niet zo erg. Hij is er alleen om de tijdelijke onbalans van de afzuigkap even weg te nemen. Die afzuigkap kan met z'n max >600 m3/h harder zuigen dan de hele WTW aan kan (max 400m3/h in standje max).

Zo'n klep met servo er op en er aan op al een aardige buis neemt wel wat plek in. Bij mij kon dat tussen de balken in het plafond maar het is wel even zoeken naar een mooi plekje waar je ook met een kabeltje heen kan.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:34
Hier op de WTW aangesloten op een standaard afzuifkap boven de kookplaat. Het debiet van de Zehnder Q450 voor de keuken is ongeveer 200 m3/h.

Het werkt prima als je het een beetje laat nadraaien na het koken. Voordeel is dat het heel stil is (in de woonkamer dan) dus je merkt vaak niet eens dat die nog aanstaat.

Ik zou geen gedoe meer willen met filters of ijskoude lucht in de winter ivm onderdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefantim
Super bedankt voor de antwoorden, toch wel weer nieuwe dingen!

Voor de optie via de WTW, zijn jullie niet bang dat de buizen/installatie vervuilt worden door de vette lucht van de afzuiging?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
stefantim schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:57:
Super bedankt voor de antwoorden, toch wel weer nieuwe dingen!

Voor de optie via de WTW, zijn jullie niet bang dat de buizen/installatie vervuilt worden door de vette lucht van de afzuiging?
Ik heb dus een aparte buis van de afzuigkap naar de Nilan box, waar die buis dan ook weer op een afwasbaar filter uitkomt. In mijn kap zitten 500 x 500 industriële filters. Op het moment dat die buis toch nog vuil wordt, is het omdat het een apart kanaal is, eenvoudig te reinigen.

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-03 15:14
Ik sta voor dezelfde keuze als topicstarter en ben er ook echt nog niet over uit wat te doen. De Ducobox energy premium lijkt de stilste optie te zijn, maar zijn hebben geen kant en klare "afzuigkapoplossing".

Wat je niet wil:
1) vet in je WTW
2) onbalans in je WTW
3) extra koudebruggen
4) onnodige (ultra)fijnstof in je huis

Het valt mij ook op dat deze vraag al langer dan 10 jaar op verschillende fora circuleren, maar dat er nog steeds geen duidelijke oplossing voor lijkt te zijn.

Het is mij bij voorgaande reacties niet helemaal duidelijk of jullie een wasemkap met motor hebben geïnstalleerd, dit laten recirculeren of dat jullie deze kap direct op het WTW syteem hebben aangesloten?
En maakt daarbij het merk nog uit?
@StevenK Heb jij dit systeem met filters zelf gebouwd? En wat voor filters gebruik jij precies?

Recirculatie afzuiging, zoals bij de Bora kookplaten lijkt in eerste instantie niet ok ivm het niet goed kunnen filteren van de fijnstof en vochtdamp, maar wordt dat niet voldoende door je WTW gecompenseerd als je een vochtsensor in je WTW hebt of in je keuken plaatst, net als in je badkamer?

De motorloze oplossingen werken volgens TNO rapporten (rapport 1 en rapport 2) onvoldoende, net als recirculatie afzuigkappen na een paar weken. Dat zijn dus eigenlijk dure oplossingen.

Zehnder heeft wel een kant en klare oplossing op centrale ventilatie, maar ik heb behoefte aan een slim systeem D WTW systeem en geen "domme ventilator".

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:25
eerdepeer schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:39:
Ik sta voor dezelfde keuze als topicstarter en ben er ook echt nog niet over uit wat te doen. De Ducobox energy premium lijkt de stilste optie te zijn, maar zijn hebben geen kant en klare "afzuigkapoplossing".

Wat je niet wil:
1) vet in je WTW
2) onbalans in je WTW
3) extra koudebruggen
4) onnodige (ultra)fijnstof in je huis

Het valt mij ook op dat deze vraag al langer dan 10 jaar op verschillende fora circuleren, maar dat er nog steeds geen duidelijke oplossing voor lijkt te zijn.

Het is mij bij voorgaande reacties niet helemaal duidelijk of jullie een wasemkap met motor hebben geïnstalleerd, dit laten recirculeren of dat jullie deze kap direct op het WTW syteem hebben aangesloten?
En maakt daarbij het merk nog uit?
@StevenK Heb jij dit systeem met filters zelf gebouwd? En wat voor filters gebruik jij precies?

Recirculatie afzuiging, zoals bij de Bora kookplaten lijkt in eerste instantie niet ok ivm het niet goed kunnen filteren van de fijnstof en vochtdamp, maar wordt dat niet voldoende door je WTW gecompenseerd als je een vochtsensor in je WTW hebt of in je keuken plaatst, net als in je badkamer?

De motorloze oplossingen werken volgens TNO rapporten (rapport 1 en rapport 2) onvoldoende, net als recirculatie afzuigkappen na een paar weken. Dat zijn dus eigenlijk dure oplossingen.

Zehnder heeft wel een kant en klare oplossing op centrale ventilatie, maar ik heb behoefte aan een slim systeem D WTW systeem en geen "domme ventilator".
Je vergeet nog een puntje bij een Bora recirculatie. Je raakt je vocht niet kwijt dit kan je oplossen met een ontuchtiger maar dit kost je meer energie dan je an warmte bespaard dan als je de lucht gewoon afvoert.

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:09
Skywalker27 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:43:
[...]

Je vergeet nog een puntje bij een Bora recirculatie. Je raakt je vocht niet kwijt dit kan je oplossen met een ontuchtiger maar dit kost je meer energie dan je an warmte bespaard dan als je de lucht gewoon afvoert.
Met een wtw is je huis vaak veel te droog dus zo erg is dat niet?

Freelance Drupal Developer

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:25
Klopt maar bij koken is het echt veel water wat vrij komt bij het koken van groente en aardappelen. `En eigenlijk niet het vocht wat je binnen wilt houden incl. fijnstof.

Wij zijn nu voor ons nieuwe huis een keuken aan het kopen en ze zeggen allemaal als je kan afvoeren >> afvoeren. Kooklucht is echt zooi; Vet, water, vuil en stof enz. Ik weet niet of je al eens een afvoer kanaal hebt bekeken van een afzuigkap ;).

[ Voor 69% gewijzigd door Skywalker27 op 22-08-2024 10:52 ]

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:46

BLN

Als je je druk maakt om fijnstof, moet je geen afzuigkap nemen die boven je kookplaat hangt. Die opwaartse stuwing waarvan iedereen denkt dat dat betekent dat alles in je afzuigkanaal komt, zorgt ervoor dat het fijnstof door de keuken verdeeld wordt. Tevens verspreidt het vetnevel door je keuken.

Als je een nieuwbouw huis hebt, ben je gasloos, daarmee voorkom je al een enorm deel van de fijnstof die bij aardgas verbranding vrijkomt. Wat je verder af wil vangen is het verbranden van vetten, eiwitten en suikers die in voedingsmiddelen zitten.

Dat doe je het best door dat zo dicht mogelijk bij de vervuilingsbron af te zuigen. Dus met kookveldafzuiging. Voor hoge pannen betekent dat (hoewel daar meestal alleen waterdamp uit komt) dat je de deksel er half op moet laten, of pannen geschikt voor onderafzuiging moet hebben.

Dus neem een kookplaat met kookveldafzuiging, en voer die lucht af. De betere platen zoals Bora hebben echt goede koolstof filters die fijnstof en geur afvangen. Maar de waterdamp moet wel afgevoerd worden. Dat kun je doen door voldoende capaciteit in je keuken te plannen, of met een klep die meer afvoer in je keuken realiseert.

Voor de echt fanatieke koks moet je ook nog rekening houden met de stoom, geur en dampen die uit je (stoom)oven komen als je die open zet.

If it ain't broken, don't fix it

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:24
Als je kookt op gas, lijkt het me een inkopper: dan wil je sowiezo naar buiten afvoeren.

Wij hebben bij verbouwing overgeschakeld naar inductie, en WTW gestoken. We zijn begonnen met recirculatie, dus met extra koolstoffilters (die de afzuigkap luider maken, nadeel). Het is relatief simpel om over te schakelen op naar buiten afvoeren, buis kan gewoon boven de kastjes en zo door de muur.

Voornaamste argument nu is de filters vervangen en het geluid, om toch de muurdoorvoer te doen. Maar er is geen haast bij, want we hebben nauwelijks last van luchtjes, vocht is ook geen probleem. Wel zien we aan de uitblaas van de dampkap, en de aanzuig van de WTW, dat er na verloop van tijd toch wat vet achterblijft, dus iets meer poetsen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• StevenK
eerdepeer schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:39:

Nee, ik heb de EM Box van Nilan. Daar zit een uitwasbaar filter in.

En in mijn afzuigkap zitten lamellenfilters, zoals die ook in de horeca gebruikt worden.

Met de kennis en faciliteiten die ik nu heb, zou ik hem zelf hebben gemaakt, overigens.

Pagina: 1